Yhtä sun toista vaivaa

tänää on ollu mahassa epämukava tunne. harkkasuppareita vähä.. mut nyt mua iha jomottaaa selkää.. kuuluukoha seki asiaa vai onkoha kenti3s virtsatientulehdus tjt... kääk.. ja neuvola olis vast 13.6.. täytyy kattoo jos tää tunne jatkuu ni pitää soittaa neuvolaa.. taas tuntuu liitoskivutki pitkän tauon jälkee.. lenkkeily ei tällä hetkel oo hyvä juttu... ja jyst ku on nää hyvät kelit.. :D

IceCream: Mä en tajunnut ollenkaan, että mulla on ollut liitoskipuja vaikka kuinka kauan. Kävin sitten lääkärissä supistusten ja selkäsärkyjen takia. Nää selkäsäryt sitten kuulemma ovat niitä liitoskipuja. Eli mulla ainakin tuntuu ihan tuolla alaselässä melkein pehvassa semmosta särkyä.

no onhan mulla sitte niitä liitoskipuja jos kerran noi hanurikivut niitä on.mä luulin että mulla vaan takamus reistailee laughing7

Mulle tapahtui mielestäni jotain todella outoa tänään. Olin kävelly aikaisemmin varmaan jonkun kilometrin matkan ja seisoskelin juttelemassa erään tuttavani kanssa, kun alkoi valua jotain nestemäistä reittä pitkin. Ensin valui toista jalkaa, sitten toista, sitten toista jne. pitkin tuota. Oli sellainen mekko päällä ja muuten paljaat jalat niin tuntui hyvin, kun noi pisarat valuivat jalkaa pitkin ihan alas asti. Sitä jatkui jonkin aikaa, mut onneksi se sitten loppui. En uskoisi, että voisin hikoilla tuolla tavalla noin paljon. En tiedä voisiko se jotenkin olla lapsivettä? Se ei tuoksunut oikein miltään ja oli tosi nestemäistä.

Hillevi:mulla on ollut monta kertaa tunne että jotain valuu,kumminkaan mitään ei ole jäänyt paperii tms.sitten yhtenä yönä valui jotain kirkasta kun housut kastu mutta mitään siinä ei näkynyt.neuvolalääkärissä yritin asiasta kysyä mutta eise lääkäri ymmärtänyt koska oli hoono soomi.olettaisin että kaikki on ainakin itelläni kunnossa koska kondunsuu oli kiinni.sinuna kyllä kävisin neuvolassa tai ainakin soittaisin sinne.

Mua vaan turhauttaa soittaa sinne, kun oon soittanu sinne jo kaks kertaa et mulla on paljon supistuksia, mut kaikki tuntuu olevan vaan normaalia. Vähän on kyllä mietityttäny tämä, kun sitä nestettä tuli kyllä sen verran, että penkki jossa istuin niin siihenkin jäi mekon läpi märkä läntti. Oon kyllä tarkkailla vauvan liikkeitä nyt kovasti ja sydänääniäkin joutunu kuuntelemaan vähän väliä, että onhan kaikki ok. Toisaalta jos kaikki lapsivedet olis menny, niin ymmärtääkseni sitä olis sit tullut reilusti enemmän. Mä en myöskään oikeastaan pysty sanomaan, että mistä se neste tuli. Housut kyllä meni aivan märärksi. Onneksi maanantaina on vihdoin tuo keskiraskauden lääkärineuvola vasta 30. viikolla.

Kysy vaan hillevi siitä vuodosta, kun voihan sitä käsittääkseni "vuotaakin" sitä lapsivettä sieltä jos kohdun suu on vaikka raottunu tai jotain (tai näin ne mulle sanoi kun epäilivät että kohdun suu oli raottunut, kyselivät kovasti et eihän ole valunut mitään nestettä tms., mut saivat sitten varmistettua sen useamman lekurin myötä että oli onneksi ihan kunnolla kiinni, näytti vaan alkuun olleen raollaan).

Onko muilla tuntunu hormonit jylläävän nyt jotenkin enemmän? Kun mulla ei oikeestaan koko raskausaikana oo hirveesti mielialat heitelly tai en oo kamalasti itkeskelly kummallisille jutuille, mut nyt viimeset kaks päivää oikeestaan on vaan itkettäny ja tuntuu et kaikki asiat on tai ainakin menee jotenkin pieleen..joku pari tuntia päivästä menee ihan ok mut sit ihan out of nowhere tulee sellai kunnon itkukohtauksia et tuntuu et kaikki romahtaa ihan just ja nyt heti. Onhan tässä toki kaikenlaista niinku elämässä aina vaan sattuu välillä olemaan, mut ei mitään niin kamalaa tai rankkaa että tälleen "selkeempinä hetkinä" miettien itkisin noinkin rankasti niiden asioiden vuoksi. Mut nyt jotenki on vaan itkettäny sen kaks päivää. Kummallista..

Kyllä itken ja kaikelle, ja esikoinen on ihan ihmeissään kun äiti itkee tuon tuosta! Itseäkin jo melkein itkettää itkeminen... Tätä on nyt kestänyt toista viikkoa...

siinä vaiheessa kun luin että sikiö rupee kuulemaan äidin äänen ja että sille pitäisi laulaa niin ei kyllä laulusta tullut yhtään mitään :laughing001 aina rupes se laulaminen itkettämään :sad015 tulin sit siihen tulokseen että helpompi olla laulamatta niin ei tarvitse samaan aikaan itkeä ja nauraa. :laughing014 en sit tiiä että oisko siinä lauluäänessä ollut sit jotain vikaa :smiley-angelic006

Phuuuh! Olipas kuuma yö! Helle ei sinällään tämmöistä kesähöperöä haittaa yhtään, mutta nyt ei tullut nukkumisesta mitään.. Nousin lopulta puoli viideltä ylös ja siirryin sohvalle lukemaan lehtiä:) No, siinä oli sitten hieman viileämpi paikka ja sain kuin sainkin pariksi tunniksi unesta kiinni:D Muutenkin näyttää, että yöt alkaa olla tosissaan katkonaisempia ja nukun vähemmän. Mulla ei ole ollut mitään vessassa hyppäämisongelmia koko aikana, mutta nyt saa yölläkin käydä pissareissuilla, se on tietenkin tämä helle ja vedenjuonti sitä myöten lisääntynyt.

Mutta ihanaa, kesäkuussa jo ollaan!!:)

hillevi: Mä vuodan tosi usein semmosta ihan vetistä vuotoa, enkä voi olla ilman pikkuhousunsuojia, kun muuten housut on aivan märät. Lääkärissä asiasta mainitsin, niin sanoi vaan, että kohdunsuu on kiinni, joten se todennäkösesti on valkovuotoa mikä nyt vaan on vetisempää kuin yleensä. Mihinkään jatkotutkimuksiin ei mua pistänyt, mutta haluaa tarkistaa tilanteen uudelleen muutaman viikon päästä.

Täällä tod.näk. rannekanavan ahtauma tmv joka aiheuttaa öisiä kipuja ranteessa. Sain rannetuet ja niitä ei voi pitää ku korkeintaan öisin kun on näin kuuma. Ja tars lepuuttaa ranteita, joka ei kovin helppoa ole työelämässä. Voi pahus.

Mulla ei oikeastaan ole sen kummempia oireita enää ollut. Kauheen helposti tulee kyllä hiki ja öisin puutuu vasen käsi. Ajattelin siitä mainita seuraavalla neuvolakäynnillä. Moinen vaiva alkoi pari-kolme viikkoa sitten.

Hieman "kiristää" nivusten seudulta, jos kävelee tosi reippaasti pitkän matkan, joten en enää viitsi tehdä kuin taapertamislenkkejä koiran kanssa. Järvivedet on jo niin lämpöset ainakin täällä PK-seudulla, että käyn sitten uimassa ja sillä pidän kuntoa yllä.. meinasin ensin ostaa kk-kortin uimahalliin, mut eilen todettiin, että kyllä sitä järvissäkin jo pystyy hienosti uimaan.
Mutta niitä oireita odotellessa.. toistaiseksi ei särje selkää yms. Tosin nukkuessa kääntyminen alkaa olla välillä raskasta.. tuohon kun heittäytyy mahan viereen nukkumaan, niin saattaa lonkkia ja selkää puuduttaa, jos pitkään nukkuu samalla kyljellä. Pikkumieskin antaa yöt nukkua muuten ihan rauhassa, paitsi et pari kertaa oon aamuyöstä heränny siihen, kun kaveri pitää bileitä. <3

Voikaahan hyvin <3

Hillevi: Todennäköisesti kyse valkovuodosta, kuten Suviii mainitsi. Raskausaikana monilla valkovuotoa tulee enemmän ja nimenomaan varsin nestemäistä. Sitä voi kyllä holahtaa oikein reilusti, siis niinkin paljon, että on ihan varma, että kyse onkin lapsivedestä. Näin ei itselleni ole käynyt, mutta tutulle kyllä. Mutta tuo nestemäinen valkovuoto on inhottavaa, kun esim. suihkun jälkeen ihanan raikkaana rupeat pukemaan vaatteita päälle ja sitten valuukin jo kinttuja pitkin. :P

Juu, mulla ainakin välillä suorastaan valahtaa juoksevaa valkovuotoa alkkareihin. Se on inhottavaa, koska aluksi säikähdin joka kerta ja säntäsin vessaan katsomaan, mitä oikein tuli. Ensin olin helpottunut, ettei ollut verta mutta sitten aloin miettiä, onko se lapsivettä, koska on juoksevimmillaan ihan kirkasta. Kuivettuu kuitenkin vaaleaksi, eikä sinänsä ole hätää. Pikkuhousunsuojaa täytyy kyllä käyttää koko ajan, mikä ei ole näillä helteillä yhtään kiva: sain nyt sitten ensimmäisen hiivatulehduksen yli viiteen vuoteen. :angry7 En muistanut kuinka inhottavaa tämä on.

Joo eli kävin tosiaa tänään siellä lääkärillä. Lääkäri oli hieman huolissaan tuosta vuodosta ja mietti pitkään laittaisiko lähetteen eteenpäin tutkimuksiin. On siis aivan mahdollista, että kalvoon voi tulla pieni repeämä, josta tihkuu lapsivettä. Sitä vaan ei kuulememma pysty todentamaan neuvolassa, jos sieltä sitä tulisikin. Ei nyt kuitenkaan laitettu mulle lähetettä eteenpäin, koska sitä nestettä tuli vaan sillon yhden kerran enemmän ja sitten ei ole tullut. Jos siellä siis tosiaankin olisi joku pieni repeämä niin sitä sitten todennäkösesti tihkuisi useammin. Seurailen kuitenkin tilannetta ja jos sama toistuu, niin sit tutkitaan. Vähän tuo kuitenkin edelleen mietityttää, kun ei täyttä varmuutta mistään ole. Onneksi kuitenkin kohdunkaula ja kohdunsuu olivat kunnossa.

hillevi: Aika mielenkiintoista, kun käsittääkseni sen voisi itsekin kotona testata, onko kyseessä lapsivesi vai valkovuoto. Siihen nimittäin tarvitaan vain sopivat ph-liuskat. Lapsiveden ja valkovuodon ph-arvot ovat erilaiset. En kyllä yhtään muista, millaiset ph-arvot kummallakin on, googletella toki voisi. ;) Muistan vaan, että esikoista odottaessa joku testaili itse kotona ph-liuskoilla juurikin tarkistaakseen, onko kyse lapsivedestä vai vetisestä valkovuodosta. Mutta ihan joka apteekista ei välttämättä niitä ph-liuskoja saa. Luulisi vain, ettei olisi ainakaan mikään vaikea homma käydä tutkituttamassa, jos ei neuvolassa pystytä sitä todentamaan.

Joo mun täytyy kyllä heti tänään mennä etsimään noita ph-liuskoja, että saisin mielenrauhan. Lueskelin vähän kokemuksia noista kalvojen repeämisistä ja ilmeisesti se on tulehdusriskin kannalta aika vaarallista, jos ne todellakin repeävät. Ph taitaa mennä niin, että valkovuoto ja virtsa tai hikoilu olisi hapanta ja lapsivesi emäksistä.

Tuli vaan mieleen, että onkohan k1ukkun3n jo jakaantunut, kun ei ole aikoihin mitään kuulunut? Hänellähän oli kaikenlaista synnytykseen viittaavaa remppaa aiemmin. Tällaista mietiskelen o_O

Takaisin