Yöunet vauvan ja myös äidin

Viime yönä tyttö oli levoton kahteen saakka, rauhottui sitten lopulta isän hyssyteltyä ja mun tarjoiltua (vähän vielä lisää) maitoa. Seuraavan kerran heräsin puoli yhdeksältä tissiä hamuavan vauvan ähinään (nukkuu siis vieressä). Aamulla vaipassa taas pieni kakkanokare, seuraavalla vaipanvaihdolla toinen. Se sitä yöllä ähisytti, mutta sit havahduin - se siis nukkui kuusi tuntia, toisen kerran koskaan :) Kolme-neljä tuntia ollut välit tähän asti, ja vaikken oo sillä rytmillä mitenkään huiman väsynyt ollutkaan, niin oho, se tosiaan joskus varmaan nukkuu pitempiä pätkiä :D

Tän illan tyttö on torkkunu olohuoneen sohvalla, meidän katsellessa telkkaria ja uutta vuotta juhliessa. Yökkäri vaihdettiin normaaliin aikaan, mutta tuohon pieni jäi edelleen vaan, ja uni maittaa. Oli hieman levoton alkuillasta ja teki paljon odotetut isommatkin kakat. Mutta, enpä lähde toista nyt siirtelemään, saa yöruuat sitten kun herää.

Se on jännä ku toisaalta tuntuu, et pitäs olla tarkat rutiinit ja miettii sit et hitto teenkö taas väärin kun en pidä kii tästä ja tästä, ku ennemminkin pitäs tällasen järjestelmällisyyden perikuvan kuten minun, suostua siihen ettei kaikki mene lasten ja vauvojen kanssa just niinku mä ajattelen :D Opettelemista tää on mulle ollutkin, mutta oon mielestäni jo relannu aika paljon. Puoltoista kuukautta vanha vauva kun ei mene rikki tai pilalle jos se nyt esim. sohvalla nukkuu alkuyön, eikä sängyssä (puhun siis itselleni nyt :D )...

Tunnen itseni ihmiseksi! Meillä nukuttiin 21-01, 01.30-05 ja 05.30-07! En muista, milloin oisin viimeks saanut nukkua näinkin paljon, eikä kello tosiaan ole kuin vasta vähän yli seitsemän :). Nyt jaksaa taas valvoa :p.

Täällä iltaunet klo 19-21, yöunet 23.30-04.00 (!!!!) Ja 04.30-7.00. Mieletön olo myös. Nyt jäbä nukahti taas tissille ja taidan mäkin rennottaa tässä sohvalla rauhassa. oujee. Lisää näitä!

Minä inhoan rautalisää ja siitä aiheutuvia mahavaivoja!! Eilen illalla pikkuneitiä nukutettiin omaan sänkyyn 2h 45min ja lopulta valvoikin sitten lähes koko yön kärsien mahakivusta. Saatiin ehkä koko perhe nukuttua noin 2x1,5h. Ja yhdet oksennuksetkin teki mun olkapäälle ja siitä tietty ne valui selkää pitkin sängylle... Tällaisten öiden jälkeen toivoo todella että tää vauva-aika ois pian ohi!!

Rytmiin vaikuttaa meillä hirmu paljon se että aina herätään samaan aikaan arkena ja viikonloppuna, mennään nukkumaan yöunia samaan aikaan eikä monen tunnin päikkäreitä ole enää klo 16 jälkeen. Samoin yksi ulkoiluhetki päivässä näyttää olevan tosi tärkeä neidille. Näistä jos yksikin muuttuu, saadaan yli 3 tunnin yö unille sanoa heipat.

Kääk en tiiä onko virhe lähtee julkisesti hehkuttaa, mutta täällä on nautittu ruhtinaallisen pitkistä unista pari viime yötä - poitsu nukkunu klo 23-6.30 ja 7-9.00 ! Tai no ite heräilin loppuyöstä tunnin välein tarkistamaan et onko pieni hengissä vielä :D tissit huutanu hoosiannaa herätessä mutta en kyä valita, tällasia öitä lisää kiitos <3

Muutenhan meillä on menny yöt nukkuen n. 22.30-4.00 ja 5-8.00.

Tsemppiä teille, joilla yöt ovat hankalia. Meillä nukutaan edelleenkin hyvin. Yhtenäkään yönä ei olla itkeskelty. Muutaman kerran on ollut tissi-itkua silloin, kun rintakumia jouduin käyttämään ja neiti ei heti saanut tissiä suuhun.

Meillä on melko säännölliset rytmit tullut jo. 21.30-23 nukahdetaan, mutta pääsääntöisesti klo 22. yleensä nukkuu 5-6h ekan pätkän. Sitten nukutaan sellainen kolme tuntia. Riippuen aamusta ja kakkossyötön ajasta, niin nukutaan vielä pari tuntia tai noustaan jo ylös. Ylös herätään siinä 8-9.30 välillä. Eli yhdellä tai kahdella syötöllä mennään riippuen, kuinka pitkään ekan pätkän nukkuu. Ihan muutamana yönä ollaan herätty kolmesti klo 21.30-8 välillä. Parhaimmillaan neiti on nukkunut jopa 7h putkeen.

Nukuttaminen vie välillä aikaa, mutta ei kuitenkaan vanhempien energiaa. Me nukutetaan aina omaan sänkyynsä. Sanotaan hyvät yöt ja annetaan tutti. Nukuttaminen on vain sängyllä pötköttelyä ja tutin antamista. Välillä ei tartte kuin kerran kaksi antaa tuttia ja välillä sitä imetään niin raivokkaasti, ettei pysy yhtään suussa. Ipad toimii vanhempien viihdykkeenä nukutuksen ajan ja tyttö nukahtaa tyytyväisenä omaan sänkyynsä. Syöttöjen yhteydessä hön nukahtaa heti, kun laskee takaisin sänkyynsä. Harvoin tarvitsee tuttia antaa yöllä.

Mies harvoin enää edes herää, kun tyttö herää. Itsekkin saan hyvät yöunet, kun en herää tytön nukkumisääniin. Meillä nukutaan äänekkäästi huokaillen, kiljahdellen, kitisten, tuhisten yms. Herätessään kitisee erilailla ja siihen nopeasti heräänkin. Päikkäreille itselläni ei ole tarvetta. Ehkä olen 5 vk:n kotona olon aikana ottanut parit päikkärit. Viimeisistä on jo varmaan yli kolme viikkoa.

Täällä mennään kans melko samalla kaavalla ja hyvillä yöunilla. Nyt ollaan saatu rytmi et neiti menee nukkuun 21-22 kuitenkin yleensä lähempänä yhdeksää. Herää syömään vaihtelevasti 03-06.30 välillä. Seuraavan kerran herää 8.30-9.30 Hän siis todellakin nukkuu välillä yhdeksän tuntia putkeen! :eek: en edes tiennyt et tämmösiä vauvoja on olemassa!

Täällä neiti nukahtaa mun syliini, josta hänet kannetaan omaan sänkyyn. Itse valvotaan useampi tunti tytön nukahtamisen jälkeen ja yleensä pari kertaa saa käydä laittaan tuttia. Yöllä hän nukkuu kans äänekkäästi huokaillen ja tuhisten ja "kuorsaten" :D välillä myös yöllä täytyy laittaa tuttia mutta ei häiritsevän paljoa. Mies ei herää vaikka vauva huutaisi suoraa huutoa hänen korvansa vieressä.. :mad:

Pakko avautua, lukeekon ken jaksaa..

Minä en saa öisin meidän neitiä nukahtamaan. Päivisin nukutan vaunuihin eikä mitään ongelmaa, mutta yöt on tuskaa. Neiti nukahtaa vai isänsä rinnalle, jos siihenkään. Mikään muu ei kelpaa. Olen koittanut kaiken mahdollisen, mutta mun kanssa ei nukahda. Nyt on alkanu sama esiintyä myös yöunille nukuttamisessa. Nukutamme omaan pinnikseen, mutta mun nukutusvuorolla ei nukahda. Isänsä kun laittaa sinne, ei suurempia ongelmia.

Olen jo epätoivoinen ja tosi turhautunut. Mun mies lähtee keskiviikkona takas töihin ja ei voi hoitaa kaikkia yösyöttöjen jälkeisiä nukutuksia. Eikä voi koko ajan pitää vauvaa rintakehällä nukkumassa, kun silloin hänen oma uni on hyvin pinnallista.

Mitä mä teen?? Pikkasen on sellainen paska äiti olo!! Otanko vaunut yläkertaan yöksi ja nukutan niihin? Tuleeko siitä loputon kierre ettei sit nukahda enää ikinä mihinkään muualle?

Meillä on ollut jokaisen lapsen kohdalla niin, että isi on onnistunut paremmin nukuttamaan omaan sänkyyn. Liekö joutunut siitä, että vauva tajuaa mulla olevan ne tissit, jolloin sänkyyn rauhoittelu ei riitä vaan pitää päästä tissille?

Mulla ei totta puhuen ole mitään selkeää käsitystä meidän öistä. Vauva nukkuu mun jommassa kummassa kainalossa ja välillä syö. Jonkin verran myös ähertää, ähkii, röhkii jne. Luulisin, että syöttöjä on 2-5 krt/yö. Mennään nukkumaan klo 00-02 ja tyttö nukkuu sinne klo 10 -12 asti. Päivisin tyyppi nukkuu vaihtelevasti. Yleensä pieniä pätkiä, mieluiten sylissä tai kantoliinassa. Harvemmin nukkuu 15 min pitempään omassa sängyssä tai sitterissä. Toistaiseksi parhaat päikkärit on ollut kyläillessä. Ja vielä mitä kovempi hälinä ja meteli, sen parempi. Tämä on todettu mm. omien ja veljen lasten toimesta pariin otteeseen.

No toistaiseksi olen itse jaksanut suht hyvin. Vain yksi varsinaisesti itkuinen yö takana näiden 3 viikon aikana, silloin kun aloitettiin d- tipat.

MaMaMehiläinen kyllä mä sinuna vaan raahaisin ne vaunut yläkertaan, jos jollain lailla saat paremmin vauvan sinne nukkumaan.
Et ole paska äiti! :-)

Jos jotain olen tämän kolmannen kohdalla oppinut, niin menen just siitä mistä aita on matalin.
Meillä on nukutettu hytkyvään syliin tai kantoreppuun koko ajan, koska muutoin aivan sairas huuto. Nyt on alkanut onnistua yöunille laitto meidän sänkyyn kun itse vaan on vauvan silmien tavoitettavissa ja ihan vieressä. Siitä sitten siirretty omaan kehtoon.
Meillä siis päivisin harvoin viihtyy muualla kuin sylissä. Parhaillaankin nukkuu kantorepussa. Yöt meillä onkin sitten jo monta viikkoa menneet tosi hyvin. Ei itke öisin ollenkaan ja eka pätkä on 6-8h ja toka 2-4.
En koe ongelmaksi näitä päiviä, vaikka välillä haastavaa onkin saada arki pyörimään.
Kyllä se helpoin tie on joskus se oikea, jos sillä saa helpotusta just siihen hetkeen. Olkoon se unta, omaa aikaa, vähemmän omien hermojen menetystä, parisuhde-aikaa tai mitä hyvänsä. Kyllä nää pienokaiset oppii sitten nukkumaan ajallaan muuallakin kuin sylissä tai vaunuissa. Tai siellä iskän rinnan päällä :-)
Tsemppiä sinne

Hyvää huomenta!! Viime yö meillä nukuttiin sitten lopulta vaunuissa. Ensin yritettiin taas 2,5h nukuttaa omaan sänkyyn, meidän sänkyyn, rinnalle, viereen ja vaikka mihin, mutta ilman tulosta. Lopulta hermostuin ja päätin että nyt vaunut testiin. Likka nukahti niihin viidessä minuutissa parin heijauksen jälkeen. Eka unipätkä 6h, välissä syönti ja vähän pidempi ehkä noin puolen tunnin nukutus ja toinen unipätkä 3h. Uskomatonta!!! Tyttö nukkui levollisesti. Ei kuulunut niitä normaaleja ähkintöjä ja puhinoita eikä pyörimistä ja hyörimistä niin kuin aiemmin. Mie olen ihan hämmentynyt!!!

Huomenta, poika nukkuu vielä kävi nukkumaan klo23, kähisi klo 2 sai tutin ja jatkoi uniaan, klo4 syöttö ja takaisin nukkumaan sama klo 6.30. Paras yö ikinä. Meillä oli unetonta aikaa kun siirtyi kehdosta pinnikseen. Kokeiltiin kaikenlaista kauratyyny lämpimänä viereen ja sen avulla lämmitin sängyn , peitosta muotoiltiin pesä sänkyyn ja jäbä nukkuu unipussissa, pääty hiukan koholle, yövalo, riepu ja tutti ja kun taisteli unta vastaan kännykästä youtubin kautta baby relaxant musaa soimaan. Kaikista oli apua, vaunun kopassa yritettiin kanssa mutta siellä tuli hiki. Nyt heräsi ja klo 9 :)

Mekin ladattiin illalla kännykään Baby instant sleep -sovellus. Siihen saa kaikkia tasasia ääniä vauvan unen taustalle. Toimi ainakin meillä!! Ja meil on kans kauratyynyt, lämminvesipussit, peitot pesänä yms. systeemit käytössä. Mitäpä ei rakkaan lapsosensa vuoksi kokeilis.

Täällä jo kaksi hyvin nukuttua yötä, syönnit 2.5-4h välein. Ruokailun jälkeen on pitäny nukuttaa nyt, yleensä on pystynyt laskemaan vain pinnikseen ruokailun jälkeen. Hyvinä öinä siis. Mutta mikä edelleen ongelmana on se nukahtaminen, unta vastaan taistellaan kynsin ja hampain huutamalla. Olipa vuorokauden aika mikä tahansa välillä. Taistellaanko muilla unta vastaan yliväsymykseen ja huutoon saakka?

Meillä taistellaan nykyisin päikkäreiden kanssa unta vastaan. Tai no tyttö ei anna unen tulla, väkisin yrittää pitää silmiä auki vaikka kuinka painuvat kiinni. Mitään huutoja tai muuta ei ole, mutta tuttia pitää antaa niin kuin illalla, kun nukutan yöunille.

Hyvä mamamehiläinen, että vaunuissa tyttö ja sitä myöten koko perhe saa paremmat unet.

Pitikin mennä kehumaan, viime yönä laitettiin nukkumaan klo21, nukkui 15 min ja huuto tätä klo24 asti, vaihdeltiin vaippaa, hierottiin vatsaa, ruokittiin, syliteltiin, laitettiin tuttia x 100. Piti ukon kanssa katsella leffaa.... Yölläkin heräili useasti liekö tulossa kipeäksi vai mikäs nyt. Nyt kuitenkin nukkuu sohvalla, taidan mennä viereen. Äidille hyvä hankinta kapseli kahvinkeitin saa nopeasti kupillisen kaffetta eikä tarvi silmät ristissä sihdata puruja ja miehelle taidan hankkia kuulolaitteen argh olen puhunut huono yö takana siis .

Joo. Mulla oli vauva vieressä nukkumassa kun totesin toissayönä hänen nukkuvan siinä kuin tukki. Mies oli siis toissayönä bilettämässä kolmekymppisiään. Noh, viime yönä sitten mies tuli josku 3 aikaan nukkumaan ja veti herneen nenään, että eihän se vauva nyt ala siinä nukkumaan, että hän ei pysty sitten itse nukkumaan. Mä vedin megalomaaniset pultit, että a) herätti mut kesken unien, b) vauva heräs siihen kans, ja c) vittuako valvoo itse kolmeen yöllä, tulis aiemmin nukkuu. Mies lähti sohvalle ja mä menin sitten vauvan kaa perässä, että ole nyt sinäkin hereillä. Että jospa mä vaikka herätän hönet seuraavan 3vrkn ajan joka kerta kin itse herään imettämään ja hoitamaan vauvaa ja katsotaan sen jälkeen, että haittaako se jos vauva nukkuu sängyssä kun siinä sekä äiti että lapsi nukkuu hyvin. Loplutulema oli, että mies ja vauva nukkuivat sängyssä, kunnes äijä hiippaili sohvalle. Mutta nukkukoot sitten siellä. Mä en edes jaksa välittää. Kyllä mun ja vauvan unet pitää mennä ensisijalle edes joskus.

Takaisin