Yöunet vauvan ja myös äidin

Mua ärsyttää kans suunnattomasti kun mies on muka huonosti nukkunut ja haukottelee. Heräis vaan sen viisi kertaa yössä niin sais tietää mitä oikea väsymys on! Ei sitä saa ymmärtämään asiaa millään vaikka oon yrittänytkin. Kyllä toivon, että pian tytöllä yöunet muuttuu paremmiksi niin ois itsekin virkeempi kun sais nukkua pitempään kerralla. Siihen asti saa pyöriä täällä zombina päivisin.

Kun neiti täytti 2kk on alkanut selkeästi kiukuttelemaan iltaisin kun pitäisi mennä nukkumaan. Päivällä menee ihan kiltisti päikkäreille mutta illalla kun ruvetaan rauhoittumaan ja tehdään iltarutiinit (pesut, yöpaita päälle ja hämärässä iltamaidot), neiti alkaa kiukuttelemaan. Taistelee hanakasti unta vastaan siihen pisteeseen että on ihan yliväsynyt, eikä pysty rauhoittumaan. Lisäksi isukista ei ole nukuttajaksi kun ei millään voi olla juttelematta vauvalle. Mainitsin eilen useaan otteeseen että pitää olla ihan tylsä ja vaan löhöillä silmät kiinni meidän sängyssä tytön vieressä nenät vastatusten. Oon itse saanut neidin nukkumaan tolla tavalla monta kertaa. Mies kun yritti samaa, tyttö oikein komensi kipakalla rääkäisyllä että "Isi! Mitä tää nyt on? Sä oot aina leikkimässä mun kanssa. Miksi oot nyt niin tylsä?" Ja kun mies ei reagoinut komennukseen, typyä rupes harmittamaan eikä isillä riittänyt kantti kuunnella harmitusitkua. Ja heti kun isi taas höpötteli niin typy riekkui naama leveässä hymyssä. Tosi tehokasta nukuttamista. :rolleyes: Mitä tästä kasvatuksesta tulee kun typy jo tämän ikäisenä saa isin tekemään kaiken oman mielensä mukaan.

Tässä oon miettinyt keinoja millä nukahtamisen saisi helpommaksi. Kun tytön saa nukahtamaan hän nukkuu kunnon yöunet, mutta nukahtaminen on yhtä taistelua. Ilmeisesti maailma on niin kiinnostava ja hauska, ettei neiti millään malttaisi nukkua.

Tyttö ei aina nukahda rinnalle ja virkeänä jos typyn laittaa pinnikseen, tulee huuto. En halua itkettää yksinään noin pientä, kun ei 2kk ikäinen vielä ymmärrä ettei äiti ja isi katoa maailmasta kun heitä ei näy tai kuulu. Kantoliinaan typy nukahtaa helposti ja nukkuu siinä pitkät unet, mutta herää aina jos liinasta yrittää siirtää sänkyyn ja ilman liinaa oma selkäni ei kestä kannattelemista ihan niin kauaa kuin nukuttaminen vaatisi. Tää kiukutteluvaihe on varmasti vain hetkellistä, mutta hyvät nukutuskeinot olis nyt tarpeen.

Meillä on yöunille meno aikaistunut. Ennen mentiin nukkumaan klo 22-23 ja nyt 20-21. Ja pojalla ei unta aamuun asti riitä. Nytkin nukkui 21-00,söi ja heräsi keikkumaan ylös 4.30.... turha edes yrittää vielä takasin saada nukkumaan. Noh, josko tuo tosta kohta sammuis ja sais itekkin vielä muutaman tunnin unta :)

Täällä kans hereillä. Eka syöttö menee aina 15min ja vaippa kuiva. Poikakin käyttössä unessa koko ajan. Nyt tällä tokalla syötöllä unta vastaan touhottaa sylissä peiton sisällä vaipanvaihdon jälkeen. Sama kuvio toistuu joka yö. Sinnikkäästi oon kuitenkin tylsä ja nukutan sylissä. Onneks on tallennuksissa paljon katsottavaa. Nytkin menee tähdet kertovat :)

Sama täällä ekan syötön kanssa. Hyvä jos edes silmiä avaa ja unet jatkuu heti sänkyyn päästyä. Toisella syötöllä oikein huomaa kuinka on hyvin nukuttu ja pirteitä ollaan. Kerrotaan äiskälle mitä unia tuli nähtyä silmät kirkkaina hymyillen ja nauraen :D turha edes yrittää heti syönnin jälkeen petiin... itkuhan siinä tulis. Nyt tosin laitoin sänkyynsä. Pientä vastahankaista kiukkuista vinguntaa kuului hetken ja sitten tuli hiljaista :) ja nyt ei enään tietenkään mua väsytä !! :D

Joo. Eipä sitä itse meinaa nukkua enää. Mä meen kuitenkin aina takas sänkyyn ja köllöttelen siihen aamuheräykseen asti. Että ei kai muutaku huomenta :D

Mää kans ainakin yritän saada vielä vähän unta. Tosin join jo tossa pari kupillista kahviakin. Että huomenta vaan ! :D

Neiti meni illalla kymmenen maissa nukkuun ja nukkuu edelleen. Ei siis ole kertaakaan herännyt syömään :eek: puoli kuuden maissa kuului ininää ja tokkuroissani laitoin tutin hänelle ja siihen tyytyi. En tiiä pitäiskö mun alkaa huolestua tuosta ettei hän herää nälkäänsä ollenkaan.. :confused: sitten kun herää niin huomaa että kyllä hänellä aivan tajuton nälkä on, kauhee tohina ja ähinä aina rinnalla.

Nyt huomaa, että on saanut itsensä pois yliväsymystilasta, jossa aivot kävivät koko ajan kierroksilla ja nukahtaminen oli erittäin vaikeaa. Yösyötöillä nukahdan ennen vauvaa ja muutaman kerran olen nukkunut niin kauan putkeen, että neiti on todennäköisesti ruokaillut oma-aloitteisesti. Viisi hyvää yötä takana, masu lähinnä ähisyttää vauvaa mutta ei itkuun asti ja äiti on saanut nukkua seitsemän tuntia tai enemmän yössään :cool:. Sanokoon kuka mitä tahansa, niin väitän gluteenittomasta ja maidottomasta ruokavaliosta olleen hyötyä, kun vertailukohtana on joka aamu kolmen molemmin puolin alkanut tuntikausien kitinä..

No nyt oli ihan huippu yö!!! Nukkumaan klo 21, itse heräsin klo 4 ja katsoin kelloa. Kauhea paniikki iski että nyt on tapahtunut jotain kamalaa kun vauva ei ole vielä herännyt syömään... siellähän poitsu onnellisena nukkui pinniksessä. Itse olin niin harhaluuloinen että onkohan sillä kaikki ihan ok ja vähän herättelin sekä syötiin samalla. Nukahti ruuan jälkeen uudelleen ja heräsi uudelleen klo 8 !!! En kyllä ymmärrä miten se uni pienelle maistui yhtäkkiä näin hyvin kun pisin unipätkä on tähän mennessä ollut sen 5h suunnilleen :o no ei voi valittaa. Ehkä hän vaan kasvaa tai sitten pitkällä kylvyttelyllä illalla on osuutta asiaan ;)

Neitiä nukutettiin eilen 3 tuntia. Joka kerta kun vaikutti nukahtaneen ja aioin viedä sänkyyn, typyn silmät rävähti auki, eikä ollut tietoakaan unisuudesta. Edellisenä yönä oli nukkunut 7,5 tuntia putkeen joten olin toiveikas että tää olisi alkua pitkille yöunille, mutta neiti nukkui 4 tuntia ja sen jälkeen vain 2 tunnin pätkiä aamuun asti. Että joo hieman mammaa väsyttää :coffee

Unta 20-00, huutoa 00-7.30...
Viikonloppuna sukulaisissa nukkui hyvin, normaalisti 2h välein heräili jopa yhden 5h pätkän vetäisi.
Itsellö toinen viikko menossa flunssassa, mikä ei ainakaan tällä menolla parane :/

Vauva: Unta klo 19.30-23.30, 00.30- noh, unessa tuo taisi äskeisen syötön olla ja tuhisee rauhassa tuolla. Mä oon ihan hämmentynyt täällä :D öitä kai sitten vaan.

Miten teidän vauvat nukkuunäin aamuyöstä? Meillä on reilun kuukauden ikäisestä lähtien ollut kamala ähellys ja ärjyntä päällä aina näin aamuöisin klo 5 alkaen. Poitsu ei välttämättä ole edes hereillä vaan kiemurtelee ja ähisee kovaan ääneen. Rauhoittuu hetkeksi kun syötän, mutta nukahtelee enää korkeintaan tunnin pätkissä kunnes hermostuu 7-8 aikaan ja on lopullisesti herättävä. Poitsu nyt 2kk.

Meidän neiti 8vko on nyt päättäny viimeaikoina, että toisen syötön klo 4-5.30 ei sitten enää mennä nukkuman vaan ruvetaan seurustelemaan ja hymyilemään äidille. Ihan sama vaikka miten yritän nukuttaa ja olla reagoimatta niin neiti vaan jatkaa itsepintaisesti ja lopulta tulee sitten hermostuminen ja huuto. Tänään annoin 2,5h jälkeen periksi ja tultiin alakertaan keittelee kahvia.

Meillä herätään aina toisen syötön jälkeen virkeänä! Oli kello sitten 4 tai 7 :D unta ei vaan enään riitä ja täytyy hetki valvoskella kunnes nukahtaa takaisin muutamaksi tunniksi. Viime yönä unta 21-2 ja 2.15-7 !!! Ja täällä kanssa välillä esiintyy aamuyön ähellystä... olisiko sitten masuvaivaa ? Ei välttämättä kuitenkaan herää siihen edes. Tänäänkin aamuyöllä heräilin itse vauvan ääntelyihin ja olin muutamaan otteeseen varma että herää, mutta jatkoi kuitenkin uniansa kunnes 7 alkoi itkeä selkeästi nälkäänsä :)

Siis kylpy on ihan must! Jos illalla ei oo kylpyä, nukutukseen menee 3 tuntia kun neiti taistelee unta vastaan hanakasti. Kylpy+maito ja typy on unessa alta tunnissa. Kun vaan vois kylvettää joka päivä, mutta se saattais kuivattaa ihoa liikaa, joten ehkä vain joka toinen tai kolmas päivä päästään näin helpolla.

Eilen herättiin jo 5.30, kun neiti ei nukahtanut enään toisen syötön jälkeen. No illalla nukahdettiin ennätysajassa muutamassa minuutissa ja nukuttiin ennätykselliset lähes 7,5h putkeen (21-4.20). Äiti kiittää kunnon unista, kun viime yön unet jäi vähäiseksi.

Takaisin