Yöunet vauvan ja myös äidin

Täällä sitä istutaan taas pinnasängyn vieressä vauvaa nukuttamassa jouluaattoillan kunniaksi :D Oonkin ollu täällä kohta jo tunnin. Meillä tää touhu on kyl menny aika älyttömäksi. Likka sammuu sylissä kuin saunalyhty. Kun laskee neidin omaan sänkyyn on siellä keskimäärin 3 minuuttia ja herää. Sitten taas uus nukutus ja likka omaan sänkyyn ja sama homma. Ei auta tassuttelut, silittelyt eikä taputtelut kun herää. Eikä myöskään nukahda viereen meidän sänkyyn. Vai syliin ja aina herää kun laskee. Sitkeesti nukutamme hänet joka ilta omaan sänkyyn, mutta aikaa tähän voi mennä 1-3h... Aika raskasta eikä minkäänlaista omaa-/parisuhdeaikaa :sad001
 
MaMaMehiläinen meillä samaan ongelmaan auttoi kun laitat tyynyt vauvan sivuille ihan kiinni vauvan kylkiin , luulee herätessään olevansa vielä sylissä vissiin kun on ahdasta:) ja nukahtaaakin sänkyyn samalla kikalla paremmin:)

Sent from my SM-N9005 using Vau Foorumi mobile app
 
Auttaako MaMa jos käärit peittoon tai kapakoita syliin kun nukutat, ja siinä peitossa lasket petiin?
 
Mie oon kokeillu tota tyynyhommaa ja kapalointia myös. Kapalossa tulee ihan kammottava huuto. Typyn heiluttelee ja nuoleskelee käsiään mielellään ja saa kauheet raivarit kun kapalossa ei saa käsiä liikkeelle. Ja tyynyt meillä jo pinniksessä siis onkin käytössä :)
 
Meillä oli samaa ongelmaa, mutta itse en ihmeellisemmin kapaloi vaan vain kääräisen vauvan omaan lämpimään peittoonsa ennen syöttöä, johon nukahtaa ja sitten lasken omaan sänkyyn :) kädet tytsyllä vapaina ja kääre muutenkin melko löysä, eli mahtuu liikkumaan. Vauva havahtui ennen aina kun siirsi lämpimästä sylistä viileään kehtoon. Tää on ainakin hyvin toiminut meillä :)
 
Mä nukutan vauvan viereeni. Ensin taittelen viltin meidän sängyn päälle ja asetan vauvan siihen. Sit vauvan täytyy olla ihan lähellä ja mielellään käsi vauvan päällä melko painavasti. (Oon miettinyt kauratyynyn ostamista sen takia et saisi sen lämmitettyä ja laitettua vauvan selän päälle painoksi niin luulisi mun käden olevan siinä.) Siihen hän nukahtaa yleensä melko helposti. Jos ei niin lykkään tissin suuhun. Siitä vauva on helppo siirtää omaan sänkyynsä viltteineen ja peittoineen :)
 
Puuh ! Tais joulun pyhät olla rankkoja vauvalle. Oltiin koko aatto ystävän perheen luona viettämässä joulua ja joulupäivä vauvan kummitädillä. Eilisen sitten käytännössä nukkui koko päivän kun oltiin vaan kotosalla. Muutaman tunnin jaksoi seurustella hyvän tuulisena, söi ja nukkui. No viime yönä eilinen nukkuminen sitten kostautuikin. Vauva nukahti klo 22, heräsi 00.30 syömään, nukahti uudelleen klo 1 ja klo 3.45 päätti ettei enään väsytä ja heräsi kunnolla.... nukahti vasta juuri äskön uudelleen ja nyt kuuluu pinniksestä ininää, murinaa ja muita ihmeellisiä ääntelyitä. Kohta varmaan taas nälkä ja heräilee siihen.... huomenna pojan ristiäiset ja tänään käytävä kaupoilla ja siivottava tää huusholli... hyvästi haaveet päikkäreistä! PUUH !
 
Joku siitä kauratyynystä sano täällä niin mäpä testasin. Jäbä kans usein herää kun siirrän sylistä pinnikseen. Nyt ollaan lämmitetty kauratyyny ja laitettu pinnikseen vauvan nukkumispaikalle ja peitto päälle että sekä patja ja peitto lämpiää. No sehän toimii kun väärä raha. Vielä laitan sitten kauratyynyn toiselle kyljelle niin sii nukkuu niin sikeästi toinen. Ja tsemppiä Ronja89 päivään.
 
Stork. Mie kanssa testaan kyl tänä iltana tuota kauratyynyä, jos noin hyvin toimii. Laitatko sen vielä vauvan peiton päälle kun oot laittanu pienokaisen sänkyyn?

Ronja89 meillä ihan sama homma!! Kaikki joulunajan yöt nukuttu sika huonosti. Ja huomenna ois ristiäiset... Kauppaan oon just menossa ja loppupäivä oiakin kokkausta ja siivousta. Ens yönä on pakko saada nukkuu enemmän kuin 2x1,5h!!
 
Onko teillä kuinka paljon päiviä, kun tuntuu että vauva ei oikein nuku paljoa? Meillä taas eilen sellainen. Nukkuu hyvin pieniä pätkiä sylissä, omaan sänkyyn ei rauhoitu. Vaunulenkin nukkuu mutta heti kun tullaan sisälle ja riisutaan, herää, eikä nuku enää. Ei varsinaisesti itke, jotain kitinää ja käninää pitää. Yöllä onneksi nukkui kaksi 4h pätkää. Ite oon vaan välillä huolissani kun ei nuku, mutta kai nuo sitten nukkuu kun nukuttaa? Mietin jälleen kerran olisiko jotain masuvaivaa tai voisko olla nälkä... Syötän kyllä kovasti, mutta olen antanut kerran päivässä lisämaitoa, mietin jo pitäiskö antaa useammin. Tissille kun nukahtaa myös, mutta herää kuitenkin taas siitä pian.
 
Meillä vauva on kovin huono nukkumaan päivisin. Nukkuu enimmäkseen puolen tunnin pätkiä, jos sitäkään. Yleensä masu vaivaa ja herää sitten siihen, tai sit herää kakalle. Sylissä varmaan nukkuisi ties kuinka pitkään mut omassa sängyssä ei juuri yhtään. Jos joskus nukkuu jonkun pidemmän pätkän niin vähän väliä täytyy laittaa tuttia. Öisin sitten nukkuu pitkät pätkät ilman ongelmia.
 
No helpottavaa kuulla ettei oo ainoa pikkutyyppi, joka ei tahdo nukkua päivisin! Eli ihan normaalia varmaan on :)
 
Meillä vauva nukkuu päivisin yhdet päikkärit vaunuissa aamupäivällä. Mutta sen jälkeen ei missään muualla kuin sylissä. Välillä aika raskasta ja monta kertaa päivässä sitkeesti yritän nukuttaa sen sänkyyn/vaunuihin, mutta ei onnistu. Herää viimeistään 10 minuutin päästä ja ei nukahda uudelleen vaikka mitä tekisi. Meillä ei myöskään auta se että itse nukkuisi vieressä. Vain ja ainoastaan syli toimii. Mie olen miettinyt ihan samaa, että miten saisi neidin oppimaan, mutta em oo vielä keksiny toimivaa konstia.
 
Meillä ei kansa nukuta päivisin muutakun sylissä/kantorepussa/autossa tai LIIKKEELLÄ olevissa vaunuissa pihalla. Päivisin on raskasta välillä kun rinsessa ei muutenkaan viihdy oikeen missään muualla kuin edellä mainituissa. Joskus satunnaisesti hetken leikkimatolla tai sitterissä. Itkeskelee päivisin välillä aika paljon...
MUTTA, en kyllä valita tippaakaan. Meidän yöt ovat nyt kolme viikkoa menneet aivan sairaan hyvin. Eka unipätkä (joka alkaa 22.30-0.00) kestää 6-8h!!! Joskus joutuu välillä laittaa tuttia, toisinaan ei sitäkään. Sitten syöttö ja unta vielä 2-4h.
Meillä siis edelleen täysimetys ja tuon 3vko mä olen ollut gluteenittomalla ja maidottomalla ruokavaliolla. Ja ajattelin sillä jatkaa vielä ainakin tän ns. koliikkivaiheen yli ja sitten pilkuhiljaa taas ottaa niitä mukaan ruokavalioon.
D-vitamiinista meillä on käytössä Gefilus+D.
Miehen kanssa yhteinen aika on kortilla, varsinkin illat kasista eteenpäin on pelkkää huutoa, kantamista ja hyssyttelyä. Unohtamatta että isommatkin lapset kaipaa sitä aikaa ja huomiota. Onneks meillä on läheisyyttä paljon ihan ohimennen aina pitkin päivää. Ja tää ihan rankin vauva-aika on lopulta nopeesti ohi, molemmat tietää sen ja osaa nauttia tän ajan pienistä hetkistä.

P.S. mäkin taidan kokeilla tota kaurapussia ;-)
 
Ihanaa kuulla että muillakin samaa! Tää kun on ihan mahdotonta välillä kun on joka asiasta huolissaan ja tippa linssissä! Luulin jo että nyt on joku hätänä kun ei vaan halua kaveri nukkua. Tarvii taas kiitellä tätä foorumia, kuinkahan sitä pärjäis ilman :)
 
Meillä oli aika järkyttävä viime yö. Neiti alkoi kitistä masua puolenyön maissa ja sitä jatkui maksimissaan puolen tunnin unipätkien säestämänä iltapäivään asti. Äiti sai nukuttua torkkuen ehkä yhteensä pari tuntia ja kuitenkin isi, jonka ei tarvinnut koko yönä vaihtaa vaippoja tai imettää ja joka painui taas kerran nukkumaan vierashuoneeseen, oli aamupäivällä erittäin pahantuulinen ja valitti puhelimessa väsymystään ennen töihin lähtöä :mad:. Äsken sain torkuttua parhaiten tähän mennessä, jopa pari tuntia, vauva nukkuu rinnalla ja jatkaa uniaan, kunhan alan hytkyä kipristelyn alkaessa. Minunkin on varmaan pakko alkaa tuolle täysin maidottomalle ja viljattomalle ruokavaliolle, tällä hetkellä kokeilussa on ollut maitotuotteiden karsiminen vähiin, eikä vaikutusta.. Alkaa voimat loppua, kun yötä päivää joutuu kantamaan vauvaa, kitinän alkaessa heti pysähdyksissä, puhumattakaan miten raskasta on katsoa toisen kipristelyä :sad001. Meillä meni välillä jo yöt usealla kolmen-neljän tunnin unipätkällä, mutta nyt on ollut näitä huonompia useita peräkkäin.
 
Täällä kans vähentyny unen määrö päivällä... tai siis se on tosi vaihteleva. Toisinaan posottaa lyhyillä hereillä olo pätkillä, toisinaan nukkuu tunnin silloin tällöin.
Yöt on nyt menty aikalailla 2-3h heräämis välillä. Tuo on nyt ollut sellainen normi yö ja oikein hyvinä öinä neiti nukkuu useamman 4h pätkän. Huonot yöt on sit todella huonoja ja hän ei meinaa nukkua ollenkaan, silloin itketään ja kovaa.
Mikä on uutena tullut niin tämä unen ja valveen rajamailla olo. Nukahtamine tuottaa hankaluuksia ja neiti puskee itsensä hereille ja sitten mennään yli väsymyksen puolelle mistä tulee kiukku :/
 
Nuo päivät kun neitiä ei nukuta on kyllä tosi rankkoja.. Tyttö on suurimmaksi osaksi tyytyväinen kun vaan vaippa on täysin kuiva, maha on ihan täynnä ja tyttö on sylissä ja mielellään niin että näkee minut ja illistelen ja tarinoin koko ajan. Pahimpina päivinä olen joutunut kuuntelemaan täyttä huutoa kun olen halunnut nousta siksi aikaa että harjaan hiukset tai käyn vessassa puhumattakaan siitä että laittaisin mitään ruokaa mitä pitäisi kypsentää.. Joulun aikaan käytiin mummolassa jossa oltiin pitkän aikaa..tuolta päivältä päiväunet eivät onnistuneet ja seuraavakin yö oli lähes uneton.. Tyttö älyttömän levoton ja pintaunessa koko ajan kitisi ja änisi ja huitoutu. Luultavasti oli niin stressaava kokemus (siskon tyttö on suht kova ääninen ) että ei osannut kotonakaan rauhoittua.

Muuten kotiarki normisti sujuu tosi hyvin. Noustaan noin 7.30, ekat päikkärit 9-11, valvotaan noin 14.00 asti jolloin yleensä käyn joko lenkillä tai kaupassa ja tyttö nukahtaa, herää seuraavan kerran 18.00 ja siitä sitten noin 20-21 yö unille. Nyt on tosi hienosti nukkunut jopa 4-5h pätkän joko alku tai loppuyöstä! Nyt ollaan ihan alettu huolestua miten nopsaan meidän vaavi kasvaa kun vaatteet menee pieneksi! Ja huomaa miten käsivarsi ei jaksa pitkään kannatella eli painoa tulee koko ajan lisää:) :)
 
Helpot nukutukset yöunille ovat historiaa... Ei meinaa millään nukahtaa! Monta kertaa saa käydä hyssyttämässä, laittamassa tuttia yms. Sisällä ei tule päikkäreiden nukkumisesta mitään kun herää heti vartin päästä. Ulkona nukkuu melko hyvin, mutta nyt on alkanut sielläkin heräämään kerran tai pari, jolloin vaunujen heiluttaminen usein auttaa saamaan unen päästä kiinni uudelleen. Miksiköhän vauvoilla on erityisesti illalla nukahtaminen usein niin hankalaa? Johtuuko se siitä aivoille tulleesta ärsykkeiden määrästä, käy vähän kierroksilla tuon pikkuihmisen mieli kun kaikenlaista uutta tulee joka päivä niin paljon?
 
Takaisin
Top