Yöunet vauvan ja myös äidin

Kyllä on huono yö takana.. vaavi sai eilen lonkkavaljaat ja liekö niiden vai reissun takia todella levoton yö.. yhtä kitinää, huutoa ja syömistä.. nyt on vanhemmat poikki.. sama jatkunut tähän asti päivää.. nyt on nukkunut ruhtinaalliset puolituntia! Itse ajattelin sohvalle torkahtaa, toivottavasti edes parituntia maistuisi tytsylle uni.. kyllä muukin vituttas tollaset valjaat ja aamulla vaatteiden vaihdon jälkeen itkua tihrustaen puin valjaat vauvalle, hän oli niin ihanan rauhallinen ilman :Heartred noh toivottavasti selvitään kuudella viikolla. Itsellä oli vauvana nuo 3 kk.
 
Meillä on kanssa jotain rytmiä jo tullut. Vauvahan ei suostu nukahtamaan kuin klo 23 vaikka aloitetaan iltapuuhat esim 20-21. Ekan pätkän nukkuu 4-6h normaalisti, viime yönä ennätykselliset 7h. (Eilen illalla tankattiin ja paljon. Molemmat rinnat ja vielä myöhemmin 90 ml äidinmaitoa pullosta.) Syöttö ja taas nukutaan 3h.
 
Meillä koitettu pitää iltarutiinit samoina, riippuen miten nukkunu päivällä päikkärit mut viimestää klo 20 vaipanvaihto ja yöppäriin, tissiä, unilaulua ja sänkyyn.. kaikki tämä sisältäen valoja himmeämmälle, hiljasempaa puhetta.. nyt on vaan ruvennu venymään nukahtamiseen helposti lähemmäs klo 22-23. (Näinä vaikeimpina päivinä kun nukkuu huonosti päikkärit, tulee nukutettua syliin).Tuntuu että illasta ei paljoo jää aikaa toisillemme.. saatikka sitä omaa aikaa.
Jos viimenen tissittely ennen sänkyä on ollu n klo 22 niin siitä noin 3-4h välein menee yö. Ja jos aamulla syödään 6 kieppeillä en ite jaksa jäähä vielä ylös.. eli takaisin sänkyyn ja saattaa helposti venyä 9-10 että noustaan päivätouhuille..

Saatteko nukuttua ite päikkäreitä? mulla on tosi vaikea nukkua päikkäreitä, joten helposti venyy tuo aamun ylösnouseminen..
 
Mie en oikein osaa kans päivällä nukkua. Ja just jos lopulta saan unen päästä kiinni niin vaavi herää. Meillä ei ainakaan vielä oo päiväunissa mitään säänöllistä kestoa niin on vaikee ennusta miten kauan sais itekään nukkua...
 
Jee, vauva onnellisesti nukkumassa jo pikkasen ennen ysiä. Ollaan monena iltana yritetty, mutta aina simahtaa vasta yhdeltätoista. Toivottavasti saataisiin tästä uusi rytmi, niin saisi itse vähän omaa aikaa iltaan :) ja sitä parisuhdeaikaa. Huomenna mennään tytön kanssa pikkujouluihin ystävän luokse ja voi olla, että päästään kotiin vasta lähtemään ysin aikoihin, joten ei yöunillekkaan päästä ajoissa.

Päivisin en osaa oikein nukkua. Tässä 2,5 vk kotona olon aikana olen kahdet päikkärit ottanut ja nekin ensimmäisinä päivinä, kun oli vielä sektiostakin vielä uupunut. Nyt kyllä alkaa kroppa tottumaan yöheräämisiin eikä päivisin kauheasti väsytä. Täytyy kyllä joka päivä päästä pois kotoa tai muuten päivä tuntuu todella pitkältä ja se saa väsyneeksi.
 
Meillä on nyt otettu tavaksi herätä 2h välein syömään, ei vaikutusta vaikka on ämaidon lisäksi saanut illalla korviketta. Päivällä nukkuu sitten niitä pidempiä pätkiä, oon vähän koittanu herätellä seuruatelemaan mutta on niin sikeö nukkuja. Saas nähdä miten sais tuota rytmiä käännettyä toisin päin.
Nukkumaan nyt on neiti ruennu 21-21.30 ja ekan kerra herää sit syömään 23-23.30. Yleensö en oo ite ehtiny ees nukahtaa vielä tai sit ollaan miehen kanssa vietetty tuo hetki yhteistä aikaa. Siitä eteenpäin se on sit tasasesti 2h välein tissille.
Viime yönä ei millään nukahtamisesta tullu mitään, tyttö oli kyllä väsynyt ja torkahteli 20-23 välillä mutta masuvaovat piti hereillä. 23 eteenpäin sit nukku ja heräili taas tuttuun tapaan. Yleensö syö vain yhdestä tississtä ja sammuu tissille. Eilen sitten söi yhden, vaihdettiin kakka vaippa pois ja söi vielö toisen. Ajattelin että nyt nukkuu pidempää mutta paskat. 2h ja sillä selvä.
 
meidänkin tytsyllä on välillä tuollaisia öitä että tankkailee tosi tiheään ja nukkuu vain kevyempää unta (tuhisee ja ynisee hirveästi). Viime yö mm. oltiin koko porukka hereillä kun tyttö ähisi ja inisi hirveästi, hieroin jalkapohjat ja vatsaa ja asettelin vatsalleen nukkumaan niin siihen se hetkeksi simahti. Onneksi kuitenkin on tullut myös jo niitä öitä että syötölle herätessä huomaa että tyttö on nukkunut jo 4h:)

voimia muillekin, onneksi kohta on joulu! :bigsmurf
 
Jotenkin aika raskaalta tuntuu, että kun oon koko illan ensin noin seitsemästä lähtien syöttäny pikkuneitiä 30 min välein ja aina välillä ehtiny toivoa että nyt se nukahti niin ei!! Vaan lopulta kun hän todella nukahtaa klo 22.30 niin herää 3 min jälkeen pukluryöppyyn jonka mukana varmaan puolet illan aikana nautitusta maidosta leviää ympäriinsä. Ei kun siitä sitten vaan pesulle ja vaatteenvaihtoon ja sama nukutusrumba kokonaan uudelleen. Onneks mun mies tulee parin tunnin pääsyä kotiin viikon työreissulta. Hän hoitakoon ensi yön!!
 
Täällä mentiin klo22 nukkuu ja imetys klo1.30, 4.00 ja 7.30 ylös kun hikka estää jatkounet. No jospa sitä otettaisiin sitten aamupäikkärit :)
 
Tyttö se päätti itkeä ja syödä 1.30-4 taas. Välillä tuntui että ei itsekkään tajua mille itkee, välillä väsymystä ja välillä nälkäänsä. Illalla söi tissiä tunnin ennen nukahtamista ja nukkui vaan 45min ja sen jälkeen tuonne puoli kahteen. Tissillä vietti aikaansa, mutta tuntu että ei saa mahaansa täyteen kun yks kaks päästi irti ja yritti hamuilla takasin mutta ei kuitenkaan ottanut otetta tai ei saanut... siitä raivarit ja kun yritti toista rintaa tarjota niin ei edes yrittäny hamuilla. Kuitenkin vaikutti siltä että nälkä aina jäi ja kohta hän olikin sitten taas toisella tissillä ja sama toistui
Tiheän imun kausi vai voiko maidon tulo olla ehtymässä? Tää sama kävi jo alkuviikosta. Päivällä kuitenkin syö normaalisti. Tai pahin mitä pelkään et jonkin sortin koliikkia. Tällä viikolla ei kunnon unia oo juuri näkyny ja tää väsymys alkaa koskee päähän ja kovaa. :/
 
Noniin täällä on saatu sanoa hyvästit helpoille iltanukutuksille. iltamaidon jälkeen näyttää että simahtaa täysin mutta kun yrittää laittaa sänkyyn nukkumaan niin alkaa heti nitinä... Eikä millään haluaisi yöunille vaikka on ihan rättiväsynyt, tuntuu välillä että oikein taistelee unta vastaan.
 
Täällä autumn ihan sama homma. Yleensä menee yhteentoista ennen kuin nukahtaa kunnolla nukkumaan ja nukuttaa saa siitä yhdeksästä asti.. Hyvästi yhteinen aika miehen kanssa :sad001
 
Meillä ihan sama nukuttamisen kanssa, mies tulee yleensä loppuvaiheessa hyssyttelemään ja ku vauva nukahtaa, nukun mäkin. Paitsi jos nukutan sen mun viereen, ei tartte kitistä tai heilua, nukkuu nopsaan ja levollisesti. Niinku just tänään. Mä vaan livahdin sieltä vierestä käymään vessassa, mutta jumiuduin koneelle. Nyt meen kyl nukkuun...
 
Meidän tyttö kans helposti herää kun laskee hänet pinnikseen, mutta keksittiin että jos tytön kääräisee peittoon vielä sylissä ollessa ja laskee peittokäärössä sänkyyn, typy ei herääkään. Ehkä lämpimän sylin vaihtuminen viileään sänkyyn herätti niin helposti.

Tytöllä oli hetken aikaa masukipuja ja silloin halusi koko ajan olla vieressä nukkumassa tai sylissä. Ne oli ainoat paikat missä rauhottu. Nyt kun masukivut hellitti, tyttö on viikon ajan nukkunut ihmeen hyvin. Aina klo 19-20 syö molemmat rinnat iltarutiinien päätteeksi ja nukahtaa meidän vieren sohvalle. Herää aina noin 3 tunnin päästä ja silloin syödään molemmat rinnat ja korviketta niin paljon kuin masuun mahtuu ja nukahtaa yleensä ruokailun päätteeksi. Kannan pinniksessä olevaan vaunukoppaan nukkumaan ja siellä nukkuu 4-6 tuntia. Yleensä aamuruokailun päätteeksi mennään vielä pötköttämään meidän sänkyyn ja typy yleensä nukahtaa mun viereen kun aikansa saa räplätä pienillä käsillään mun kasvoja. Siinä nukutaan helposti vielä 3-4 tuntia ja sitten herätään kunnolla aamutoimiin.

Mä toivon että pienen masu pysyy näin hyvinvoivana ja että jatkaa näitä pitkiä yöuniaan. Jopa mies on uskaltautunut takaisin makkariin kun neiti on lupaillut rauhallisia yöunia.
 
Täällä on kyl selkeesti jokin levoton kausi meneillään. Yölläkin heräili vähän väliä. Äitiä on mukava kiusata silleen että ensin ähistään ja inistään mutta heti kun nousen kurkistamaan pinnikseen niin tyyppi nukkuukin kuin enkeli! Ja sitten kun asetun takaisin sänkyyn niin sama toistuu. :grin
 
Täällä poika nukkuu yöt hyvin. Herää 1-2 syömään. Äitiä ei haittaa ollenkaan helpot yöt kun ei tosiaan ole sitä miestä jota vois välillä tökätä kylkeen ja sanoa että on sun vuoro... :D selkeesti myös rytmiä löytynyt. N. Klo 23 nukkumaan, n. 2 syödään. Joskus nukkuu siitä 6-7 aamulla, joinain öinä herää 5 aikoihin syömään. Oon myös huomannut että unta riittää vain 2 unijaksoon joten toisen syömisen jälkeen valvoskellaan n. 2,5h jonka jälkeen uni korjaa taas pienen. Iltarutiineina yöpuvun ja vaipanvaihto, valojen himmennys, syönti ja petiin. Joinain iltoina lisänä kylpy/suihku. Ja yhdessä nukutaan 160cm sängyssä. Vauva toisella puolella ja minä toisella. Yhtenä yönä nukkui pinniksessä, mutta äitillä tuli ikävä ja otin seuraavana yönä takas viekkuun nukkumaan :wink
 
Meidän jäbä, 3viikkoa, sai sitten räkätaudin. Aamuyöstä alkoi rohina kuulumaan ja nenäfriidalla tuli paljon räkää. Pitkin päivää sitten annettu keittosuolatippoja ja imetty räkää pois. Että mahtaa taas tämä yö olla aikamoinen kun herään jokaiseen rohahdukseen ettei se vauva nyt tukehdu siellä sängyssä :sad001
 
Me oltiin eilen serkun lapsen 3-v. synttäreillä, ja vauva oli ihan huuli pyöreenä kun oli niin paljon uusia naamoja ja ääniä. Oli niin rankka reissu että nukkui kolme tuntia eli klo 19-22 kun tultiin kotiin! Onneksi onnistui saada hänet siitä sitten suoraa yöunille, eli pikainen vaipan ja pyjamanvaihto ja maitoa napaan ja poika simahti uudelleen. Sitten yöllä kyllä ähistiin ja puhistiin kun tuli kolmas kakka vuorokauden sisään! Uusi ennätys... Korvikkeen vaihto todellakin auttoi vatsan toimintaan, mutta ei onneksi ole massu sekaisin. Äidin pää on kyllä vähän sekaisin kun yöunet jääneet nyt melko heikoiksi.:rolleyes:
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top