Yöunet vauvan ja myös äidin

Juuri kun mies uskaltautui makkariin nukkumaan typy ähisi koko yön ja loppujen lopuksi neiti sai kyllä yhtäjaksoista unta 5,5 tuntia mutta isi kömpi vierashuoneeseen ja äiti nousi tunnin välein laittamaan tutin takaisin ähisijän suuhun ettei vaan uni katkeaisi (miten tää neiti aina onnistuu nukkumaan tuttinsa päällä?? En mäkään tykkäisi nukkua tutti posken alla). Tän siitä saa kun antaa vaavin nukkua pitkät päikkärit illalla. Oli vaan niin helppoa kun sai tehtyä kotihommia ja kääräistyä vikat joululahjat pakettiin kun typy tuhisi sohvalla.
 
Täällä kolmas huuto yö tällä viikolla ja se pahin. 2-8 välillä neiti otti unta 1h 45min. Ensin olin vain imetyksen jälkeen tyytyvöisenä hereillä parituntia ja sitten yks kaks muuttui ihan täysin. Itku oli huutoa, siis sydäntä riipivää sellaista. Välillä tuntui että tyttö ei saa henkeä kun huusi/itki niin lujaa. Molemmat meistä hätääkärsimässä että mitä tehdä. Typy sai maitoa niin rinnasta kuin pullosta. Korviketta ei tänä yönä saanut. Kannettiin, syliteltiin, hytkumyteltiin jumppapallon pällä, hiwroin masua ja pumppasin jaloilla. Rauhoittuminen oli vain hetkellistä ja alkoi uudelleen. Kahdeksalta neiti lopulta nukahti maidon saannin jälkeen masu hierontaan ja siitä vaunuihin sängyn viereen nukkumaan, missä nukkuu edelleen.

Ma ja Ke yöt meni itkun kanssa n. Puoli kahdesta neljään tai viiteen ja nyt tämä grande finale. Onneksi ja "onneksi" miehellä iltavuoro viikko niin sain hänestä apua. Nyt pelottaa sitten loppu päivä kun olen niin väsynyt. Samalla panikoin ensiyötö kun tyttö nukkuu pidemmän unen pätkää nyt.
 
Täällä tttiuhti myös kaksi huutoyötä takana. Viime yö oli ehkä jo himppusen helpompi, mutta la-su yö aivan kammottava. Siinä on kyllä todella avuton olo, kun mitään ei voi oikein pienen tuskien helpottamiseksi tehdä vaikka kaikki keinot yrittää.

Soitin tänään neuvolaan ja epäili refluksia/allergiaa. Meillä on torstaina lääkäri. Kolme yötä vielä siihen.. Huoh!! Pelottaa jo valmiiksi.
 
Meillä neuvolasta tulee vain lähinnä kommentteja että "no, vauvat itkee ja puklaa, tsemppiä". Vasta jos puklaaminen alkaa vaikuttaa painoon ottavat asian tosissaan, ihan sama nukkuvatko vanhemmat tai ei...
 
Poppi ompa ikävä asenne neuvolassa :/ Mä koin tänään että meitä kuunneltiin niin hyvin ja ohjeistettiin perinpohjaisesti kaikessa :)
Viime yö oli heröilyä 2h välein mikä tuntui luksukselta. Tulevat yöt luo oman jännityksensä, kun tuota koliikki vaiva on nyt heitetty neuvolan puolestakin ilmoille. Nyt ei auta kun asennoitua ja ottaa vastaan mitä tulee. Pyrkiä parantamaan omaa jaksamista ja nauttimaan näistä 2h unista yöllä. Toivottavasti tämä on enemmänki jotain muuta kun koliikkia, mutta 2 seuraavaa viikkoa näyttää onko huutokonsertit tulleet pidemmäksi aikaa kylään.
Viime yön neiti nukkui vaunuissa sängyn vieressä.
 
Tsemppiä ttiuhtille. Meillä oli myös esikoisella jonkunasteinen koliikki vaikkei sitä ikinä neuvolassa siksi nimettykään. Illat ja alkuyöt meni huudon kanssa, loppuyö parin tunnin välein herättiin. Kesti sinne 3 kk ikään asti ja sen jälkeenkin poika heräili usein öisin ihan taaperoksi asti. Kyllä oli oma jaksaminen koetuksella varsinkin eka kuukausina.

Nyt tämä typy nukkuu yöllä 3-4 tunnin pätkiä, syö ja jatkaa heti unia. Masuvaivat valvottaa lähinnä iltaisin ennen kuin rauhoittuu unille 22-24 aikoihin. Alussa ei ollut selkeitä iltarutiineja eikä hämärää yövaloa. Varsinkin tuon yövalon myötä on unet muuttuneet huomattavasti paremmiksi! Illalla vähennetään valaistusta, ääniä pienennetään ja vaihdetaan yökkäri. Sitten saatetaan vielä höpötellä jotain ennen iltasyöntiä. Monesti iltatoimien jälkeen vasta alkaa masukivut, ilmeisesti kun rentoutuu.
 
Aivan mahtava yö takana! Nukuin klo 00-07!! Sain tytön nukkumaan klo 21, sit syöttö klo 23 ja seuraavan syötön oli hoitanut mies (ihan oma aloitteisesti, ei ole ennen yöllä syöttänyt! :Heartred) klo 02 ja seuraavan kerran tyttö heräs tuolloin 07. Oon kuin uudelleen syntynyt :D 7 tunnin unet ekaa kertaa vauvan syntymän jälkeen (nyt 3vk) aiemmin nukkunut max 4h :) :Heartred
 
Meillä on ollut monta huonosti nukuttua yötä masuvaivojen takia, mutta viime yö oli suorastaan erinomainen! Mies haki Cuplatonia ennen töihin menoa ja yöllä annoin ensimmäisen kerran kun kotiutui töistä: neiti nukkui rauhallisesti ilman väänteitä klo 02-05, 05.30-08.30 ja 9-11 :). Äiti on onnellinen, alkoi jo väsymys tosissaan painaa.. En tiedä, uskoisiko Cuplatonin tehoon noin nopeasti vai ajattelisiko olevan sattumaa :grin.
 
Voi voi mikä yö meillä taas meneillään. Illalla typy ei nukahtanu millään vaan huusi ja kiukkusi. Lopulta nukahti isänsä rinnalle.

Äsken syötiin 1,5h rintaa ja juuri kuk typy oli nukahtamassa tissille, alkoi maito kuplia masussa ja tuli niin kaameet vatsanväänteet että oli pakko nousta röyhtäsemään ja muutenkin pystyasentoon. No siitäpä tyttö sitten taas virkosi ja ei suostunu nukahtamaan. Lopulta kun rauhottui laskin testiksi omaan pinnikseen masulleen ja uskomatonta kyllä siihen nukahti. Nyt minä en sitten taas uskalla nukkua vaan vahdin että tyttö varmasti hengittää, kun ei kai vielä 5vko vanhaa vauvaa saisi masullaan yöllä nukuttaa, vai? Noin tuntuisi kyllä vihtyvän eikä masuvaivatkaan ota yliotetta pikkuisesta tuossa asennossa.
 
Mä oon kyllä kuullut että sairaaloissa lastenosastolla/keskososastolla nukuttaisivat vauvoja masullaan ! Onks jollain muulla samansuuntaista tietoa ? :eek: mä ainakin uskallan nukuttaa kun osaa kuitenkin päätään kääntää puolelta toiselle :) en kyllä eilen illalla saanut masulleen nukahtamaan ja nukahtikin selälleen... no 2 tunnin päästä alkokin ähinä, puhina ja kitinä. Siitä käänsin masulleen ja jatkoikin unia ja nukkuikin 3h ja äskön noustiin ylös syömään. Hyvin varmaan nukkunut kun nyt ei enään yhtään väsyttäis :wink johan tässä voiskin kohta aamukahvit keittää !!
 
Täytyy vielä lisätä että tokihan masullaan nukkuminen liitetään uusimpien tutkimusten mukaan kohonneeseen kätkytkuolema riskiin joka itsessään erittäin harvinaista. Aikoinaan taas jopa suositeltu mahalla nukuttamista. Jokainen äiti kuitenkin tekee niin kuin parhaakseen näkee ja tuntuu hyvältä. Neuvolassa mainitsin että nukutan masullaan kun nukkuu kaikista parhaiten ja terveydenhoitaja sanoi vaan että ilman muuta saa nukkua jos niin hyvin nukkuu :)
 
Meillä ollut pari viimestä yötä ollu ihan kauheita. Tuntuu ettei vauva nuku ollenkaan! Illalla monen tunnin nukuttamisoperaatiot, sit hän nukkuu jonkun tunnin ja herää, eikä suostu nukkumaan omassa sängyssä ollenkaan, vaan viereen on päästävä. Sit kuitenkin kitistään ja kätistään koko yö enemmän ja vähemmän. Alkaa mamma olemaan vähän väsynyt.. huhheijaa. :) mahalleen oon mäkin saanut vauvelin pari kertaa nukahtamaan, mutta just noista pelotteluista johtuen, oon kääntäny hänet kyljelleen ennen kun itse meen nukkumaan.. ehkä uskallan antaa olla vaan mahallaan jos nukkuis niin parhaiten. Mies nukkuu sohvalla, muuten ei tuu töistä mitään.. Täytyy vaan ahkerasti harjotella tuota vauvan omassa pedissä nukkumista, kai se siitä alkaa suttaantumaan? Meillä ei perhepetiin oikein meinaa mahtua koko porukka nukkumaan, tai sit ainoa kuka nukkuu hyvin on vauva, eikä sekään oikein reilua. :D Ennen näitä kauhuöitä vauva on herännyt 2 kertaa yössä syömään, klo 01 ja 04-05
 
Viime yö oli täälläkin aika karmea. 1-2 tunnin välein heräsi herra. Hänellä on räkätauti jatkunut ja lääkäri sanoi maanantaina , että toisessa korvassa ois punotusta ja kirjotti antibiootit valmiiks. Ne oli ohje aloittaa jos kuume nousee tai yöt ei suju... no sanoisin ettei yöt nyt oikein suju ja saa mies hakea lääkkeet kotiin. Äsken heräsi jäbä önisee ja itkuttaa, väänsi kakat ja sammui uudelleen. Ja arvatkaa saanko mä enää unta. No en. Voivoi. Ehkä tää helpottaa joskus. Tosiaan alkaa täälläkin tuntuu väsymys kun viimeiset kolme raskauskuukauttakin heräili öisin aina 1-3 kertaa vessaan ja nyt heräämiset aina melkein sen tunnin kerrallaan. Ja kahviakaan (tms kofeiinijuomaa) en viiti juoda etten aiheuta jäbälle vatsanväänteitä, jotka nekin sit valvottaa.
 
Meillä neiti on nukkunut sairaalasta lähdön jälkeen käytännössä jokaisen yön mahallaan. Aikanaan nukutin esikoista päivisin mahallaan ja vähän väliä kyttäsin et varmasti hengittää. Nyt uskaltanu ihan reippaasti nukuttaa mahallaan.
Viime yö meni huonoiten tähän mennessä. Neiti saanut flunssan ja on aivan tukkone :sad001 oli yöllä niin paljon limaa nielussa ettei meinannut saada henkeä. Sitten kun yritti haukkoa happea, nieli samalla kamalat määrät ilmaa ja siitä sitten mukavat masukivut. Lisäksi röyhtäili niin voimakkaasti että meinasi samalla oksentaa :sad001 no nyt on kaivettu niistäjä esiin ja jos illalla vielä veisi tytön kylppäriin höyryhengitteleen nii jos olisi ensi yö helpompi. Sääliksi käy raukkaa kun on aivan väsynyt mut ei saa nukuttua..
 
Voi että tämä sovellus saa hermot menemään! Pitkät pätkät kirjoitin ja hävitti kaiken. No lyhyesti, täällä viime yö meni 3-7 välillä tikahtuvaa lasta rauhoitellen :sad001 Ei auttanut ruoka, ei se että vatsa toimi runsaasti. Lopulta sammuttiin äitin olkapäälle ♡ Itkuhan siinä meinaa itselle tulla ja vaikka mies osallistui ihanasti, niin enhän minä osannut unta ottaa kun toisella niin iso itku :sad001 Nyt on sitten uni maistunut toiselle.
 
Kiitos unikko :) Viime yö oli samanlainen kuin edeltäjänsä. Hetkeksi typy aina rauhoittuu, mutta korkeintaan 10-15min ja sit taas itkua. Liekkö sitten sitä koliikkia vai masua, maitohappobakteerit tuskin vielä on kunnolla alkanut puremaan.
 
Jee! Meillä nukuttiin viime yönä!! Ensin 5,5 h omassa sängyssä, sitten syötiin. Sit 4 h isin rintakehällä, sitten syötiin ja nyt vetelee neiti vielä yksin unia meijän sängyssä :D Äiti sai jopa meikata ja syödä aamupalan rauhassa. LUXUSTA ❤
 
Yö oli vihdoin taas rauhallinen 2x4h. Nyt sitten aamu on mennyt itkien, jo 3h hereillä ja ihan selvästi väsyttää. Nukahtaa mutta puskee itsensä väkisin hereille. Tästä nukahtamis heräämis tilasta on tullu meille jotenki hankala :/
 
Takaisin
Top