Yöunet vauvan ja myös äidin

Meillä oli kanssa alkuviikosta yöt ihan pelkkää ähellystä ja mölinää. Tyttö oli tosi levoton kun ei ollut saanut kakattua kahteen päivään. Minä sitten ostin luumumehukeittoa ja join sitä puolilitraa niin typy sai mahansa toimimaan vielä saman päivän iltana. Lisäksi typy saa Cuplatonia tipan joka syötön yhteydessä, niin kuplatkin helpottaa masussa.
Nyt on paljon helpompi hänen olla ja yöt on olleet niin rauhallisia, että mä jopa nukahdan tytön kanssa makkariin syöttöjen välillä, mikä ei onnistu jos tyttö ähisee nukkuessaan.
 
Hallelujaa! Täällä nukuttiin taas viime yö. Syöttöväli 3-3,5h ja masuvaivoista ei tietoakaan. Kyllä tulee vauvahieronta täälläkin osaksi iltarutiinia, oli typy levollisempi ja syöntikin luonnistui paremmin. Toissayö kun meni itkiessä 00-05.
 
Autumn meilläkin ekan syötön jälkeen nukahdetaan kiltisti ja toisen jälkeen alkaa ähellys ja kitinä. Ilmavaivat eivät vielä helpottaneet ja puklua tulee välillä reippaastikin. Olen karsinut omaa ruokavaliota, käyty vyöhyketerapiassa, kokeiltu Disflatylia ja jos vaikka mitä. Toiset päivät toisia parempia mutta yöt menee valvoessa aikalailla 3-4 lähtien. Kuulemma helpottaa tuossa 4kk iässä... :) sitä odotellessa
 
Viikko on nyt oltu tytyn kanssa kotona ja yön rytmi on tähän asti ollut suunnilleen sama joka yö. Nukkumaan mennään 21.30-22.00 ja herää 01-02 syömään ja seuraavan kerran suunnilleen 04-05 riippuen ensimmäisen syönnin ajankohdasta. Muuten on aika rauhallinen nukkuja, mutta vajaa puoli tuntia ennen kiljuvaa nälkää alkaa liikehtiä levottomasti. Jos yritän syöttää puoli nukkuvana, niin nukahtaa vaan maitonsa ääreen ja seuraava herätys on jo tunnin päästä... Kun saa mahansa täyteen, niin nukahtaa helposti ja nopeasti, ainakin vielä :). Ja huonosti nukahtava ja nukkuva äitikin saa yllättävän hyvin nukuttua :grin. Vatsa ei vaivaa, ainakaan vielä, mutta eikö niiden sanotakin alkavan parin viikon ikäisenä jos on alkaakseen?
 
täällä tyttö nukkuu illan ja alkuyön hyvin. klo 12.00 jälkeen nukkuu selkeästi enää pintaunta kun ähisee ja tuhisee ja lopulta ärtyy. Joka ärtymiseen yritän tissille rauhoittaa mutta tissittelyn jälkeen sama tuhina jatkuu. Lopulta ollaan noustu ylös ja menty olohuoneeseen joksikin aikaa seurustelemaan. Seurustelua pahimmillaan jatkunut klo 4.00 asti. tämän jälkeen mennään rytmillä 2h unta/ tissiä /2h unta /tissiä seuraavaan iltapäivään asti.

Sairaalasta kotiutumisen jälkeen olen huomannut että univelka tekee selkeästi tepposiaan myös itselle. Tyhmät asiat naurattaa ja viikonpäivistä ei ole tietoakaan. Unohtaa jo kertoneesta jutun jota alkaa selittää uudelleen. Onneksi mies on yhtä väsynyt niin nauramme sitten yhtä tasokkaille jutuille:grin ollaan saatu jo kahden päivät huvitukset kun tyttö päätti päästää löysät kakat pitkin miehen paitaa ja boksereita valuen aina lattialle saakka:excited001
 
Meillä meni viime yö niin mainiosti!! Lapsi heräs vaan 2 krt syömään eikä onneks ollu masuvaivoista tietookaan. En tiie auttoko kun jätin eilen pois kuplajuomat ja kahvin vai oliko se disflatyl noinkin tehokasta ainetta.
 
Ei toimi, ei. Vatsavaivat valloillaan meidän kaksiviikkoisella. Eilen menin likan kanssa mein sänkyyn kun nukahti mun rinnalle olohuoneessa. Meni tunti, eka huuto. Tätä jatkui tunnin välein kunnes joskus kolmen maissa siirryin tytön kanssa olohuoneeseen kulmasohvalle. Saan siihen kasattua tyynyistä meille loossin, jossa vauva on tuettuna mahallaan mun rinnan päällä ja mä puoli-istuvassa asennossa, tässä nukuttiin varmaan jopa joku 2,5 tuntia. Loppuyö menikin sitten valvoessa. Ja oli pakko siirtyä makkariin kun terraarion valo meni ajastimella päälle. Mutta eipä siellä nukuttu sitten myöskään. Toissayö oli lähes vastaava, mutta unta sai sentään ees vähän.

En tiedä mitä tehdä. Ruokavalioni oon karsinut. Cuplatonia ei vissiin uskalla ihan täysillä käyttää noin nuorella. Olkapäällä kanniskellaan ja hyppyytellään ja röyhtäilee kyllä, mut ei yhtään kestä olla selällään. Muuten nukkuis vieressä oikein hyvin mut ku ei saada päätä korotettua mein sängyssä ni pitää varmaan unohtaa se toistaseks ja kestää se kitinä omassa sängyssä...
 
Lilliputtis: Neuvola antoi luvan käyttää tipan verran Cuplatonia ruokailujen yhtydessä kun meidän typy oli 2 viikkoinen. Samoin ollaan tehty pinniksessä niin että ollaan laitettu tyttö vaunukopassa pinnikseen ja kopan alle tyyny nostamaan päätyä ylös. Toimii hienosti ja tyttö nukkuu sikeästi kun on turvallinen fiilis kopassa.

Eilen aloiteltiin testimielessä kehittää hieman iltarutiineja. Klo 20-22 vaipanvaihdon yhteydessä lappupesu tai kylpy ja vaihdetaan pyjamahaalari päälle. Sitten vähennetään valoja ja typylle annetaan maitoa niin paljon kuin masu vetää. Ruokailun jälkeen sänkyyn vaikka tyttö olis hereillä. Yleensä tuutulaulu ja tutti suuhun tehoaa (tarvittaessa äidin/isin käsi silittämään päätä) ja typy nukahtaa pitkälti siihen.

Ja en tiedä oliko tää iltapuuhien ansiota vai mitä mutta tyttö söi yöllä vain kahdesti. Ekan kerran klo 23:30 ja sen jälkeen klo 3:00, sitten nukkui klo 9 asti! Mun oli kattottava kelloa parikin kertaa aamulla, kun en uskonut silmiäni.
 
Ehkä mä uskaltaudun sitä cuplatonia sit vaan käyttämään, tuntuu et toiset vaan on kovin vastaan. Vaunuihin toi tyttö nukkuukin aika usein ja nytkin yhentoista aikaan sitten nukahti pikalenkillä (tai oikeastaan kun oltiin viel sisällä, vasta menossa). Lenkin jälkeen kärrätty parvekkeelle jatkamaan, siellä heräsi ja mies oli kiikuttanu omaan sänkyyn.

Meil on pinnasänky viel osissa alakerrassa, tyttö nukkuu päällystetyssä äitiysboksissaan, jossa siis on toinen pääty nostettu. Vaunukoppa/pinnisyhdistelmä kuulostaa sinänsä hyvältä, vois toimia tuonkin kanssa.
 
En tiedä onko tää "tyyntä myrskyn edellä" mutta meillä tyttö nukkuu yönsä todella hyvin! Kun saadaan isommat lapset nukkumaan illalla 8-9maissa, vaihdetaan vauvalle yöpaita päälle ja yövaippa, hetki seurustellaan (riippuen tytön vireystilasta) ja sit maitoa. Nukahtaa monesti tissille ja sit yritän röyhtäyttää ja nukkuu mun olkapäällä/rinnan päällä mahalteen jonkun aikaa. Ainoa ongelma on se kun yritän viedä vauvan sänkyynsä, herää ja äheltää ja tuheltaa eikä meinaa millään nukahtaa. Nyt oon vielä luovuttanu melko helposti ja ottanu neidin meidän sänkyyn nukkumaan. Siinä hän nukkuu tyytyväisenä ja herää 4-6 tunnin välein syömään :eek: viime yönäkin jouduin herättään kun kuuden tunnin jälkeen olisi vaan vedellyt sikeitä.. Monesti vielä jatkaa pitkälle iltapäivään tällä 4tunnin syöntivälillä ja illalla vasta alkaa tankkaileen tiuhempaan.

Missä asennossa teidän vauvat nukkuvat?
Meillä neiti nukkuisi mieluiten vatsallaan. Tiedän sen olevan vastoin kaikkia ohjeita ja suosituksia mut niin hän nukkuu parhaiten.. :rolleyes: selällään ei viihdy yhtään!
 
Neuvolassa just terkka totes et mahavaivaisen ois paras mahallaan ja sielläkin kokeillessa tuli tytöltä heti röyhtäys... mut en oo oikein asetellu tota mahalleen esim. omaan sänkyyn, vaikka rinnan päällä nukkuu aina mahallaan tai mykkyrässä.
 
Millä ootte korottaneet tota kelaboxin toista päätä? Meillä neiti ei viihdyvsiinä tippaakaan. En oo ees tajunnu koittaa viihtyiskö vaunuissa sisällä kun niissä on se korotettava pääty.
 
Meillä on siellä boksin alla tukevat puukiilat. Nostin kans vaunujen päätyä tänään mut miehen mielestä oli liian korkea nosto se... En sit tiedä, must tuntu et synnärin vauvasängyt oli just niin korkeita.. :P Jos alkais hyljeksiä ihan totaalisesti tota boksia ni koittaisin varmaan kuitenkin vaunuja, koska niissä viihtyy. Nyt on mein tyttö ilm. ihan yliväsynyt, koska kolmen/neljän välissä nostin syömään ja vaipanvaihdolle, nyt rauhottui boksiin jo toisen kerran...
 
APUVA!! Tuossa miehen kanssa luettiin jotain vauvanhoito-opasta (ei ola tähän asti luettukaan juuri mitään ja ei ois ehkä pitäny nytkään...) ja siellä sanottiin, että vauvaa ei saa nukuttaa syliin vaan suoraan sinne nukkumapaikkaan... Noh meillähän tuo meidän pikkuneiti ei nukahda muualle kuin syliin, josta sitten nostetaan/kannetaan noin 15-45 min jälkeen nukkumaan minne sillä hetkellä on sopivinta. Onko tämä tapa nyt tuhoontuominnut noi meidän vauvan itsestäännukahtamismahdollisuudet loppuiäksi? Neiti nyt siis 2,5 vko vanha.

Ja toinen kysymys, monelta teillä mennään yöunille vai joko noin pikkuisen kanssa on päivärytmiä ja iltapuuhia alettu harjoittelemaan. Meillä yleensä vaihdetaan yökkäri tuossa noin klo 20-21 päälle ja tehdään iltapesut. Tämän jälkeen neiti hengailee/syö tai nukkuu meidän kanssa sohvalla samalla kun katsomme telkkua/teemme vuorotellen omat iltatoimemme ja nukkumaan mennään sitten porukalla (neiti joko unessa/valveilla) noin klo 22-23. Onko tämäkin "väärin"? Pitäskö pikkuneiti viedä jo yöunille tuossa 20-21 kun iltapuuhat on tehty?
 
MaMa, voin sanoa että ei ole tuhoon tuomittua! Ei meilläkään neiti vielä nukahda muualle kuin syliin ja siitä sitten kannetaan omaan sänkyynsä. Monesti tässä kohtaa vielä herää ja joudutaan nukuttaan uudestaan syliin. Aion opettaa sänkyyn nukuttamisen hieman myöhemmin kunhan pahin väsymys menee ohi. Toki mitä aiemmassa vaiheeasa vauva oppii nukahtamaan omaan sänkyynsä, sitä helpommalla se menee :)

Ja meillä kans iltatoimet 20-22 välillä ja vauvasta riippuen omaan sänkyynsä 21-23 välillä. Näin pienellä ei ole vielä selkeää rytmiä niin hankala arvioida koska neiti lähtee yöunille. Tämän ikäiselle ei mielestäni ole välttämätöntä luoda kellon tarkkaa rytmiä. Vauva on vielä hyvin pieni ja rytmi voi vaihdella päivittäin. Tärkeämpää tässä vaiheessa on opettaa vauvalle yön ja päivän ero. Muutaman kuukauden ikäiselle voi sitten paremmin alkaa luomaan kellotetumpaa rytmiä :)
 
10 vrk ikäinen neiti ja meillä menee kaksi yötä hyvin nukkuen 1-2 heräämisellä ja sitten kolmas yö valvotaan/ nukutaan huonosti, jolloin neiti tarttee ottaa viereen nukkumaan osaksi yöstä. Muuten nukkuu hyvin omassa sängyssään.

Itse olen kokenut yöt paljon helpommiksi kuin olin ajatellut niiden olevan. Neiti ei huuda kurkku suorana tai ei edes yhtään, koska olemme ehtineet hyvin reakoida ininään ennen kuin se huudoksi muuttuu. Vielä, kun saataisiin noi huonot yöt kitkettyä tuolta välistä pois, niin tämä äiti olisi tyytyväinen. Tässä kuitenkin saan keskimäärin nukuttua enemmän mitä loppuraskaudessa sain selkä ja muilta vaivoilta.
 
Muokattu viimeksi:
Mun niin piti aamuyöstä vaan imettää tyttö sängyssä kyljelläni maaten, että typy jatkaisi vielä yöuniaan. Tarkoitus oli siirtää typy takaisin pinnikseen nukkumaan ruokailun päätteeksi, mutta nukahdinkin imettäessä ja havahduin 1½ tunnin jälkeen siihen että tyttökin nukkui tissi poskella mun kainalossa ja naama korvia myöten maidossa. :p Mahtoi olla makoisat unet. Aattelin hänet sitten siirtää varovasti pinnikseen nukkumaan, niin eikö neiti sitten herännyt heti siirtämiseen ja oli sitä mieltä että nyt on aamujokeltelujen aika. Se siitä nukkumisesta sitten.
 
Meijän kaikki lapset on alussa nukahtanu tissille tai sylliin. Poika ossaa nukahtaa itekseen. Esikoinen ei. Vauva on muutamia kertoja nukahtanu itekseen sitteriin. Boksiin ei nukaha, mutta jos saan sen sinne nukkuvana, nukkuu hyvin. Paitsi yöllä ei nuku boksissa yhttään. Mut ei oo haitannu, kun vieressä ollessa herrää vain pari kerttaa syömmään.
 
Kyl nää on niin erilaisia nää meidän päivät ja yöt, että toivon että toi lapsi nyt jollain lailla tarttuu johonkin rytmiin tässä :D Nyt oli jokseenkin parempi yö taas, kun neiti on nyt suostunut nukkumaan tuolla boksissaan enemmän. Kuvio on se, että minä syötän ja heijaan, sen jälkeen mies heijailee viel pari kertaa (koska on siinä vaan ilmeisen parempi :D) ja lapsi rauhottuu nukkumaan. Vauva ei oo oikein sitä neljääkään tuntia saanut nukuttua viime aikoina, paitsi päivällä, mutta nyt viime yönä vetäs sitten pari pitempää pätkää ihan kevyesti. Kahdeksalta itki pissavaippaa, jonka jälkeen otettiin meidän sänkyyn syömään ja nukahti siihen, kun me sitten jo lähdettiin hyvin levänneinä aamupalalle. Nukkukoon tuolla nyt sen minkä nukkuu, en mee herättelemään. Luulen, että cuplaton on ehkä nyt systemaattisen käytön jälkeen alkanut tehota, selkeesti huomaa että vaikka kuplat kulkee, ei tee enää niin kipeetä.

Omaa jaksamista miettii kovasti ja tänä aamuna taas voin todeta, että toistaseks kuuppa on ihan hyvin kasassa. Yhden yön kun tuo mua valvotti ja oli vatsakipuinen, sen jälkeen olin ihmisraunio ja itkeskelin yöllä, että tätäkö tää on, mut se on jännä kun se ongelma ei oo että omia uniaan itkis vaan nimenomaan että toisella olis parempi olla ja voi hitsi ymmärränkö omaa lastani ollenkaan... Onneks nyt ei oo ihan koko ajan ihan paha olla, vaan toinen vähän seurustelee ja malttaa olla muutakin asiaa, kuin että "anna ruokaa" tai "pidä sylissä, mahaan sattuu". Tosin, ei noin pienellä vielä tarvi muuta asiaa toisaalta ollakaan.
 
Lisänä sit edelliseen kahdentoista jälkeen päivällä vauva ei sit nukkunutkaan kuin puolitoista tuntia (vaunulenkin ajan) iltapäivällä ja valvoi "torkahdellen" tohon puoli yhdeksään asti. Olikin kyllä melko ärtsy likka väsymyksineen, mutta söi sitten tossa illan mittaan useaan otteeseen ja kaiken keskellä kylvetettiinkin. Pitäs ite kömpiä kohta tonne torkkumaan koska joko se älähtää ihan just kakkavaippaa tai havahtuu kohta muuten vaan... Tosin mieskin on nyt sit yötouhuissa apuna. Voi ku valvominen tuottas hyvän yön taas...
 
Takaisin
Top