Yöunet vauvan ja myös äidin

Täällä on nukkumaanlaitto ollut nyt yllättävän helppoa. Vaipanvaihto, yöpuku päälle, maitotankkaus, unilaulu ja pinnikseen nukkumaan. En oo yleensä jäänyt päivystämään että vauva nukahtaa, vaan oon hipsinyt pois huoneesta vaikka vauvalla on ollut silmät auki. Sinne hän on sitten nukahtanut itsekseen.
 
Mä taas olen huono äiti ja nukuttamisen suhteen menen siitä missä aita on matalin. Illalla ja yöllä tyty saa nukahtaa pullo suussa syliin (tai ilman pulloa), siirrän vaan sylistä pois, kun on nukahtanut. Näin saadaan kaikille muillekin nukkumisrauha taloon. Neiti nukkuu vieläkin vieressä, kun juniori on nukkunut pinniksessä viikonloppuun asti. "Isoveli" on nyt pari yötä opetellut nukkumaan jatkettavassa sängyssä omassa huoneessa isänsä kanssa ja näyttää nauttivan, kun sängyssä on enemmän tilaa :). Nyt olis sitten aika alkaa opettaa tuota neitiä pinniksessä nukkumiseen...
 
Minä syötän tissistä että pullosta. Illalla tankkaa maitoa tosi paljon, mutta nukkuu järjestään 6h yöllä. Yhden kerran nukkui 8 tuntia. Minäkin mietin tuota sänkyyn nukuttamista, se onnistuu mutta saattaa viedä 2 tuntiakin, syliin nukahtaa helpommin. On aika levoton iltasin muutenkin. Olis vaan niin ihana pitää sylissä ennemmin.
 
meillä on iltanukuttamiset myös vakiintuneet niin että viimeisen vaipan vaihdon yhteydessä vaihdetaan yökkäri, tämän jälkeen korviketta ja tissiä ja tyttö yöunille.. jokin tyttöä kuitenkin pitää hereillä vaikka rutiinit ovat saman joka ilta, himmennetään valoja ja puhutaan hiljempaa ym. Joka ilta nukutus rumba kestää vähintään kaksi tuntia niin että tyttö lopulta simahtaa noin klo 23.

pitää varmaan kokeilla siirtää tuota nukuttamisen aloitusta klo 20.00 alkavaksi tai jo 19.30 niin jäisi miehellekin aikaa illasta.

meillä tyttö nukkuu sekä pinnasängyssä ja useinmiten meidän välissä jos nukahdan imetyksen aikana
 
Täällä myös nukutetaan poika syliin, tai poika nukahtaa iltatankkauksien jälkeen tissille ja siitä sitten siirrän sen omaan sänkyyn nukkuun. Meillä tuntuu näin toimivan homma parhaiten ainaki vielä :)
 
Täällä myös saa pieni nukahtaa syliin tai rinnalle, usein kyllä siirretään sitten omaan koppaan, mutta jos on kovin rauhaton niin saa nukkua välillä vielä koko yönkin vieressä. Ymmärtääkseni noihin rutiineihin alkavat oppia paremmin vasta 3kk:n jälkeen, joten mennään ihan rauhassa, mikä itsestä parhaalta tuntuu.
 
Meilläkin poika saisi nukkua vieressä, mutta lievän refluksivaivan takia hänen on helpompi nukkua omassa sängyssä kun päädyn saa reilusti kohotettua.
 
Meidän poika nukkuu omassa pinniksessä tässä 50cm päässä sängystä. Onko muiden vauvat äänekkäitä nukkujia? Tämä äheltää ja röhkii unissaan ihan huolella. Joskus tulee kunnon manaaja-ääniä kesken unien niin että me molemmat vanhemmat herätään siihen paskat housussa. Tosin äsken tuo pieni nauraa hörähti unissaan. Olipa söpöä :)
 
Meidän neiti on ainakin tosi kovaääninen nukkuja. Päivisin ei ääntele paljon, mutta öisin kyllä ja lujaa!
 
Meillä kovaa tuhinaa ja ähellystä aina klo 4 alkaen, siinä ei nuku kyllä kukaan :)
 
Kyllä täälläkin neiti pitää hyvin ääntä nukkuessaan. Ei kuitenkaan aina. Itse en niihin herää, ainoastaan nyt-huomatkaa-mut-kitinään/itkuun herään.
 
täällä myös tuota äheltämistä ja kädet viuhtoo neidillä unissaankin. Parina yönä tyttö on myös kiljaissut unissaan niin siinä on kyllä itse joutunut pomppaamaan ylös paniikissa. Neiti myös tosi paljon ynisee/ujeltaa/röhkii. Onneksi olen jo oppinut itse nukkumaan niin ettei välitä noista äninöistä:p
 
Hei onko moni käyttänyt kapaloa viuhtoviin käsiin apuna? Olen monelta mamma-kaverilta kuullut, että heillä vauvat nukkuivat paremmin kapalossa. En vaan itse osaa (?) laittaa kapaloa ja olen tuolta marketista tiirannut, että ommeltu versio olisi helppo tehdä itse (missä siis makuupussi tyyliin tarroilla kiinnitetään). Toukkapussi meillä on käytössä ja siellä neiti nukkuu rauhallisemmin. Meillä siis myös neiti herää viuhtoviin käsiin...
 
Mie olen yrittänyt tuota kapalohommaa, kun sitä meillekin tuohon levottomuuteen suositeltiin. Mutta minäkään en oikein osaa ja en keksi mikä kangas ois riittävä iso, muttei liian suuri. Ja en oo löytäny netistäkään tarpeeks selkokielisiä ohjeita :sad001
 
Meillä on tyttö kunnon murisija ja örisijä :) Nälissään kun on niin tuttia syö niin hurjana että kuulostaa ihan kissalta tai koiralta jotka syödessään murisee. Pitää aamuyöllä ja yleensä tissillä tällasta murinaa. Sitten suullaan venyttää ja vanuttaa nänniä, tosi kivan tuntusta välillä :wink

Nyt alkanu tulemaan ihania hymyjä ihan suu auki ja vähän ääntelyitäkin :Heartred kohta 7 viikkoinen.
 
Meidän neiti on kova jokeltelemaan ja jos hän yöllä herää pieruun tai tutin tippumiseen (löytyy yleensä liiskassa posken alla) alkaa pinniksestä kovaääninen selostus mitä unia neiti juuri näki (pinniksessä killittelee kaksi pirteää pallosilmää jos sinne kurkistaa :grin) tai sitten alkaa kiukutushuuto kun on nälkä (ja/tai tutti painaa posken alla). Mies jo luovutti ja nukkuu arkiyöt vierashuoneessa, että jaksaa lähteä aikaisin aamulla töihin. Sanoi palaavansa makkariin sitten kun typy nukkuu yön yli (nyt enkka on 5 tuntia).
 
Täällä kanssa pinniksestä kuuluu elämän ääniä ja kiljaisuja. Koira on kovempien kiljaisujen sattuessa ihan ihmeissään.
Viime yönä ei sitten nukuttu ollenkaa 1.30-4.30. Tissiä vähän väliä ja maailman ihmettelyä. Pinnikseen jos laitto niin huuto alkoi, mutta sylissä oltiin tyytyväisiä. Oli miehellä mukava mennä töihin kuuteen.
 
Vauva on ollut ilonamme kuukauden päivät. Meillä on kyl tosiaan jonkunlainen rytmi noissa öissä. Nukahdettuaan vetelee neljän tunnin unet, sit herää syömään (yleensä valvoskellen pari tuntia, joskus nukkuu suorilta, mutta vaatii pystyssä oloa vatsansa takia) ja nukkuu toiset neljä tuntia. Sitten syödään, onkin yleensä jo aamutunnit, mutta tyttö saa tulla köllimään meidän kanssa ja usein torkutaan vielä jokunen tunti. Joskus tyttö nukkuu viisi tuntia, kerran nukkunut kuusi.

Meillä on mies työtön, koko ajan kotona, on tullut mietittyä että rytmitetäänkö tarpeeksi. Nukkumista aletaan yleensä valmistella yhdeksältä syöttämisellä (sitä ennen valoja pois ja yökkärit jne.) ja nukuttamiseen menee joskus aikaa, mutta kun vauva nukahtaa, se nukkuu hyvin. Kellon tarkasti ei kuitenkaan nukkumaanmenon kanssa mennä. Aamut on aina hieman erilaisia, kun tosiaan joskus vauva jää sänkyynkin köllimään eikä me nousta orjallisesti seitsemältä, vaan menee usein aamupäivään. No joo, ei kai tää niin hakusessa ole. Ja kai se et vauva on jotain rytmiä jo saanut kertoo, että jotenkin ollaan kartalla.
 
Lilliputtis teidän vauva-arki kuulostaa kyllä tosi ihanalle. Meillä rytmi on kutakuinkin samanlainen kuin teillä. Ysiltä mennään suunnilleen nukkumaan, yhden ja neljän maissa syödään. Noin puol ysi ylös ja ruokaa. Aamun ekat päikkärit sisällä vaunuissa ja tokat vaunulenkillä. Illat sähelletään ja mitään rytmiä illoissa ole ennen nukkumaanmenoa. Ihan hyvin meillä mun mielestä ainakin on menny. Ja meidänkin vauva tänään 1 kk ikäinen. :D
 
Takaisin
Top