Viimeisen kolmanneksen olot

Mä en ymmärrä tätä yö kukkumista, vaikka aamulla menee kuuteen töihin, niin silti saatan pyöriä vielä kahden aikaan yöllä sängyssä ilman mitään syytä o_O hiukan menee hermot tuommoisiin öihin! Eilen soitin varuilta päivystykseen, kun tuli kauhee kipu vatsaan, mutta sanoi lääkäri puhelimessa että tais vatsalihakset repsahtaa kun kipu oli pinnallista, vauva liikkui normista, vuotoa ei ollut ja kosketusarka vaan tietyltä alueelta. Pihalla möngin hommissa ja siellä se alkoi, navan vierestä n. 10 sentin alueelta oli tosi kipeä. Tänään jo paljon parempi, mutta katsoin eilen paremmaksi soittaa ja tarkistaa lääkäriltä asian. Oli kyl tosi kipeä se alue.
 
Täälläkin herätty vähän ennen viittä. Ihan vaan siks kun mies yskäsi. Ei sit vaan saa uudestaan unen päästä kiinni. Mua ei oo onneks vessahätä herättäny koko raskauden aikana kertaakaan.
Nyt on lomaviikko joten ei ahdista, kun voi taas nukkua päikkärit. Työviikolla ahdistaa valvominen ihan pirusti kun ei pysty päivällä lepäämään.

Mahan kasvun hidastuminen mietityttää ja pitää puhua asiasta neuvolassa nyt perjantaina.
Nivusiin on tullu sellasta kiristävää kipua. Onkohan se sitä liitoskipua vai mitä?
 
Mä onnistun edelleen nukkumaan yöt läpeensä. Eli siis 22-23 nukkumaan ja ylös noin kuudelta, jolloin koirat ja hevoset ulos, itse vessaan ja isäntä töihin. Sitten menen vielä monesti sänkyyn ja nukahdankin, kunnes esikoinen herättää siinä 7.30-8. Oikein hyvä rytmi näin!

Nivuskipu voi olla ihan liitoskipuja tai sitten jos on ihan aavistuksen ylempänä, viistosti kuitenkin, niin kyseessä voi olla myös kohdun kannattajalihasten kipu. Multa löytyy molempia, ja se tekee kyllä välillä joistakin asioista aika hankalaa....
 
Mä olen myös nukkunut ihan ok. Mulla sama rytmi 22.30-23 sänkyyn ja 06.30 herään viimeistään.
Ulkokaneille uudet vedet ja heinät, haen lehdenja laitan lapsille vaatteet ja aamupalat valmiiksi ja esivalmistelen lounaan. Sitte juon kahvit ja luen lehden. 8.30 tulee hoitolapset ja siihen mennessä pitää omat olla syöneet ja pukeneet ja olla paikat kunnossa.
Tuskaa on aamuisin jos on monta tuntia joutunut valvomaan yöllä. Niinä päivinä nukun tunnin päikkärit, kun lapsetkin.
 
Mulla on unirytmi ihan mitä sattuu. Ainakin tällä viikolla, kun esikko on syyslomalla ja mulla on alkaneet työt vasta puolilta päivin. Tänään nousin sängystä ylös vasta 9:18!!! Ja huomenna olisikin sitten viimeisen työpäivän kunniaksi herättävä jo viideltä... argh! No ehkä sen kestää, kun on kerta viimeinen työpäivä.

Öisin heräilen 1-2 kertaa vessaan ja ehkä 3-4 kertaa muuten vaan (kääntymään tms). Eli aika katkonaista uni on, mutta näen paljon unia eli uni on samalla myös sikeää. Silti päivisin väsyttää aika ajoin niin paljon, että voisi nukkua päikkärit, mutta sitten ei välttämättä illalla uni meinaa tulla, joten olen jättänyt päikkärit aika vähiin.

Meillä on siitä aika erikoiset nukkumajärjestelyt, että nukutaan miehen kanssa eri huoneissa, mutta koska molemmat ollaan tosi herkkiä heräämään ja huonoja nukahtamaan uudelleen, on se osoittaunut hyväksi systeemiksi. Se ei silti meidän läheisyyttä vähennä.
 
Just viimeyön vuoksi puhuimme samaa, on aika mennä eri huoneisiin. Minä kun yksin viikolla hoidan kaiken, en voi enää viikonloppuisin kun mies tulee kotiin, heräillä toisen kuorsaukseen yhtään ylimääräistä. Eikä ole reilua mun häntä tökkiä koko yötä ja huudella vaihtaan kylkeä. Mielummin niin että vanhemmat on levänneitä, jaksetaan muut haasteet huomattavasti paremmin kuin väsyneinä ja kiukkusina!
 
Mie oon kans miettiny, et kuin nukkumisjärjestelyt hoituu vauvan synnyttyä. Mies kova kuorsaamaan ja välil häntä tökin kylkee, joskus siirryn sohvalle. Toisinaa hää nukkuu sohvalla. Korvatulppia en voi käyttää sitte, ku vauva syntyy, ku sillo en tarpeeks ajoissa reagoi vauvan ääniin. Laitettava tääkii asia mietintämyssyn alle.
Yöt ollu tosi levottomia jo pitkään. Jatkuvaa janoa, vessassa ramppaamista ja kyljen kääntämistä. Onneks oon voinu olla kotona ja ottaa päikkärit aina tarvittaessa (eli melkein joka päivä).
 
Voisiko siihen kuorssukseen hakea apua, ennemmin kuin mennä eri huoneisiin nukkumaan? Meillä mies olisi valmis tekemään ihan mitä tahansa, jos vaihtoehtona olisi eri huoneet. Enkä kyllä ensimmäisenä vaihtoehtona edes harkitsisi itsekään. Meidän läheisyyttä se vähentäisi tosi paljon :sad001
Mutta totta kai pitää niin tehdä, kun perheelle on hyvä. Ja perheet on erilaisia :)
 
Mulla yöt on aika rauhattomia, janoa, liitoskipua, herään aina kun pitää kääntyä, ja välillä jään vaan hereille kuulostelemaan jos mahassa liian rauhallista, pelko siitä että vauvalle olisi käynyt jotain :sad001 mutta on kyllä sikeitäkin pätkiä kun kerran nään uniakin :) väsymys on todella paha nyt tän anemian takia,menen 22 nukkumaan ja herään nyt saikulla 7-7.30,silti tarvitsen päikkärit joskus kl.13 ja illalla vielä toiset siinä kl.16-17 . Voi kun se rauta nyt imeytyisi ja saisin edes vähän lisää energiaa! Miten jaksan synnyttää jos olo on ja pysyy näin voimattomana?:eek:
 
Se on kyllä totta, että jos väsyttää koko ajan, niin mistään ei tule mitään!
Mulla sentään hemppa 130. Voin vaan kuvitella miten lamauttavaa väsymys on kun hemppari vetää pohjalukemissa.
Voimia nimenomaan tarvitsisi sekä synnytykseen, että siitä toipumiseen.
Toipuminen on taatusti hitaampaa niillä, joilla on alhainen hemoglobiini.
Hoida siinä sitten vauvaa ja toivu synnytyksestä, kun on monen kuukauden ajalta väsymys päällä :sad001
Tosi kurjaa.
 
Oothan eevis4 ottanu rautaa riittävästi ja tiesithän, että c-vitamiini auttaa sitä imeytymään? Kannattaa myös välttää kalsiumia (maidon juontia) niihin aikoihin, kun rautaa ottaa. Mulla on myös alhainen hemoglobiini ollu ihan koko raskauden ajan. Se oli jo ekalla neuvolakäynnillä 113 ja nyt on pysynyt jossain 115 tienoilla, kun oon joka päivä ottanut nestemäistä rautaa. Pillerit ei käy, kun mulla on maha muutenkin ihan liian kovalla. Joinakin päivinä otan rautaa tupla annoksen ihan omien fiiliksien perusteella...
 
Tiedän kaikki noi jutut, ja otin rautatabletit yöllä kun heräsin juomaan. Vatsa kuitenkaan ei kestänyt pillereitä ja nyt mullakin nestemäinen rauta käytössä. Pitäis munkin sitä tuplamäärää nyt ottaa, on vaan niin pahanmakuista ja pistää närästämään :confused: mut pakko yrittää,on tää olo sen verta sumuinen et haluun päästä takas elävien kirjoihin :rolleyes: mulla oli hb alussa 116 ja nyt 93,joten aika paljon laskenut :sad001
 
Mä oon ihmetelly tota unettomuutta, mutta nyt kun luin muiden kokemuksista, niin huomasin, et se on kai ihan normaalia. Herään yöllä usein joskus klo04 ja sen jälkeen ei uni tule, vaikka väsyttääkin. Ja miehen kuorsaus ei ainakaan auta asiaa... Vessassa käyn vain kerran yössä, eikä mitään pahempia kipuja ole, uni vaan ei tule. Sitten mietin just kaikkia ihan turhia asioita, joille just sillä hetkellä ei voi tehdä mitään. Nyt just pitäis yrittää nukkua varastoon, että jaksaa sitten vauvan kanssa valvoa. Ei vaan onnistu...
 
Oodri, täällä mennään ihan samalla kaavalla. Heräilen siinä 4-5 aikoihin ja pyörin vähintään tunnin ennenkuin mun aivot päättää sammuttaa ittensä. No, olenpahan sisustanut vauvan huoneen niin monta kertaa jo yön aikana että pitäisi onnistua helposti kun vihdoinkin pääsee loppukuusta muuttamaan. :p
 
Mä heräilen myös siinä neljän, viiden aikaan. Muuten tuntuukin kaikki olevan oikein hyvin, mistä olen kyllä todella onnellinen. Vaikka uni alkaakin olla mitä sattuu, jaksaminen riittää vielä hyvin töissä ja harrastuksissa häärimiseen. Tänään kasasin kirjahyllyn, mikä tosin tuntui lopuksi jo hieman raskaalta. Rv 32+0 tänään.

Tsemppiä kaikille, joilla olo alkaa olla tukala ja kipeä.
 
Täällä ei näköjään enää nukuta! :sad001
Vauva on kyllä monta viikkoa noudatellu mun kans samaa rytmiä ja sen puolesta oon saanu nukkua, mutta nyt viimiset kolme yötä on ollu aivan hirveitä. Ei vaan uni tuu! Alkaa olotila olla aika hyvä ko en sitte päivälläkään oo ehtiny nukkua. :/ nyt vielä piti lähteä pariksi yöksi reissuun niin voin kertoa että keskiviikkona tämä mamma on aika itkuherkkä tapaus ku kotiin pääsen!
Tän pakollisen reissun jälkeen en lähe enää mihinkään kotoa, enkä sovi mitään menoja joita ei voi perua, että saan levätä kunnolla! Ahistaa ajatuski jo siitä että tää loppuaika menee nukkumatta ja oon sitte synnytyksessä ja sen jälkeen ihan ku joku aave :D
Nyt menossa siis 32+2.
 
Mulla ei oikeestaan oo turvotusta ollut ollenkaan muutamaa poikkeusta lukuuottamatta. Eilen heräsin siihen, että rannekorut olivat kalvaneet ihan kamalat ja kipeät jäljet käsiin (näin ei siis ole koskaan käynyt, joten oletan turvotuksesta johtuvan) ja sormuksia oli ensimmäistä kertaa tosi hankala saada pois. Nyt kyllä tuntuu ihan normaalilta taas.

Kuinka monella on muuten kokemusta siitä, että vatsa löysistyisi vähän ennen vauvan syntymää? Olen kuullut että tää olis aika monella.. Tuli vähän jännä fiilis kun mulla ei noin yleensä oo ollut mitään vatsavaivoja, mutta eilisiltana oli niin sekaisin ettei mitään rajaa. Ja lääkärihän tosiaan viime viikolla mainitsi, että todella lähellä h - hetkeä aletaan olla jo nyt.. En usko että tuo johtuis siitä että oisin syönyt mitään huonoa, koska miehelle ei ole tullut mitään ja samat sapuskat syötiin eilen, myöskään mahatautia ei lähipiirissä ole ollut.. Tosin noiden lääkärin sanojen vuoksi oon tullut tosi herkäksi tulkitsemaan ties mitä "merkkejä", joten liekö pelkkää kuvitelmaa :D

Sent from my SM-N9005 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla on ollut pitkin raskautta jaksoja, jolloin parin päivän aikana tyhjenee suoli kunnolla. Viimeksi oli pari vkoa sitten.
Toki voihan se enteillä synnytystäkin. Itsellä ensimmäiset merkit lähestyvästä synnytyksestä on ollut irronnut limatulppa/vetinen reilu vuoton n. vkoa ennen. Paria päivää ennen lamauttava väsymys, vauvan liikkeiden väheneminen huomattavasti ja ruokahalun katoaminen.
Jos susta tuntuu että alkaa enteillä synnytystä, niin kantsii kiireellä mennä, että ehtivät antaa kortisonia keuhkojen kypsyttämiseksi tai antaa estolääkityksen. Vaikka vauva olisikin iso, niin aivot ja keuhkot ovat vielä näillä viikoilla kehittymättömät.
 
Mä en tunnista moista että vatsa löystyisi ennen synnytystä. Mulla synnytykset alkanu kovalla selkäsäryllä mikä sitten on laukaissut kovat supistukset ja limatulpan irtoaminen myös. Viimeksi limatulppa irtosi just vähän ennenkuin lapsivedet meni. Myös kohtu laskeutuu ainakin minulla paljon alemmas.
Mutta eihän näistä voi koskaan varma olla, niin monta on tapaa kuin tekijää :) jos on epävarma niin kannattaa olla yhteydessä sairaalaan,kyllä ne sieltä sitten neuvoo miten tulisi toimia vai pitääkö käydä näytillä
 
Takaisin
Top