Viimeisen kolmanneksen olot

Mulla ei oo vielä ollut pissaongelmaa,yötkin menee niin ettei oo tarvinnut nyt kertaakaan käydä vessassa, mutta jano on ihan kokoajan! Outoa! Yöllä menee semmoinen 1/2 litraa vettä o_O kipuja on lähes kokoajan. Alapää on ihan turvoksissa kun taitaa se vauvan pää olla jo siellä. Liitoskivut on lisääntynyt ja supistukset myös. Mutta musta jotenkin tuntuu että on rauhallinen masu vauva, ei mua sen muljuamiset satu, olen vaan onnellinen että tunnen ees jotain kun tosiaan harvakseltaan liikkuu. Öisin jos herään saan olla ihan huolissani kun en tunne mitään liikettä ja välillä jo panikoin että pikkuinen on kuollut! :eek:
 
Jano täälläkin! Etenkin aamulla. Puoli litraa vettä menee heittämällä kun saa silmät auki. Mä luulen että se johtuu siitä, että lapsivesi uusiutuu monta kertaa päivässä, kun vauva pissaa sinne.
Muuten ihan ok fiilis. Nukuttuakin saan 7h yössä ja se on riittävästi, vaikkei yhtä jaksoista olekaan.
Välillä on päiviä, että särkee selkää ja ihme pistoksia toosassa ja vähän väliä supistaa, mutta nyt on ollut tosi hyvä viikko. Uimahallissa käytiin eilen ja tänään lasten kanssa käveltiin parin kilsan päähän puistoon ja takaisin. Ei tuntunut missään vaikka työnsin kahta 3v kaksosten rattaissa.
Ja Välillä taas tuntuu jo yläkertaan nouseminen todella ikävältä.
Limakalvot kuivuu lähinnä suusta, nenästä ja silmistä. Alakerrasta ei onneksi. Seksihommatkin onnistuu normisti :)
 
Täällä nukutaan taas 3-4 tunnin katkeamattomia jaksoja öisin, kiitos kamomilla-tee! ❤️ tuossa ko oli nukkumatta pe-ma välisen ajan niin kyllä alko jo pikku-ukkoja näkymään :D vauvalla alkaa tilat käymään vissiin vähiin ko nyt tulee kylkiluihun sellasta potkua, että välillä itku meinaa tulla. Alapäässä mulla kans kävellessä välillä tuntuu melkosta pistelyä ja paineen tunnetta, mutta se menee ohi ko vähäksi aikaa pysähtyy. Päivässä tulee kuitenki vielä lenkkeiltyä 3-5km koiran kans, vaikka hidasta meän meno kyllä jo on, mutta mennään kuitenki :wink
 
Helpottavaa lukea että muillakin on näitä uniongelmia. Mulla tosin johtuu siitä, että alkaa ajatus harhailemaan aina yöllä herätessä ikäviin juttuihin ja suriessani/suuttuessani en pysty enää nukahtamaan välttämättä ollenkaan uudelleen. Joskus taas on niin tukala olo fyysisesti, että asennon löytäminen on hankalaa. Harvemmin tosin niin.

Mutta Citrus voin vaan kuvitella, vaikka täältä ei löydykkään kuin yksi asukki :D Olo on toisinaan ihan hirveä ja tuntuu ettei jaksa yhtään mitään, sängyssä kääntyminen saa hengästymään ja ylös pääseminen yksin on lähestulkoon mahdotonta. Seisomisesta alkaa pyörryttämään jo lyhyenkin ajan jälkeen ja kipeitä suppareita voi alkaa tulemaan säännöllisesti olin sitten levännyt koko päivän tai ollut aktiivisempi (lue=käynyt autolla kaupassa). Öisin nukkuminen on hankalaa kuten sanoinkin, ja päikkäreitä en oo koskaan osannut nukkua. Viime yönä tuli pitkästä aikaa kunnon yöunet. Vatsa ei toimi ja silloin kun "toimii" niin erittäin heikosti. Rinnat on tulleet yhtäkkiä taas tosi kipeiksi ja nänneistä irtoaa jotain valkosta ns. lesettä, joka näyttää hilseeltä. Liekö sitä vai jotain muuta. Jos jollain ihmeellä kampean itseni ulkoilmaan tulee kylmä, koska mulla ei ole kuin yksi äitiyssyystakki ja edes siihen ei mahdu niin paljon paksuja vaatteita alle, että olisi tarpeeksi päällä. Talvitakkia en millään raaskisi muutamaksi viikoksi ostaa kun kuitenkin synnytyksen jälkeen uskon ja toivon mahtuvani noihin vanhempiin.
 
Myllääkö teillä vauva mahassa öisin? Mulla myllää millon mihinkin aikaan, harvoin saa montaa yötä viikossa kokonaan/kunnolla nukuttua. Neuvolassa sanoi että ei pidä yöllä ainakaan alkaa puuhastelemaan mitään, vaan yrittää nukkua että pysyis jossain rytmissä. Tänään luovutin kyllä viiden aikaan suosiolla, kun en jaksanut enää pyöriä sängyssä, en kyllä taas nukkunut juuri ollenkaan. Onkohan tämä vauva synnyttyäänkin tämmönen yökyöpeli? Joo ja noi kommentit, nuku nyt kun pystyt- voi työntää sinne minne ei aurinko paista! :mad:
 
Mä koen edelleen voivani kohtuullisen hyvin. Joo, noi nivuset on kyllä kipeät ja alavatsan "lihakset" tekee kiusaa erilaisissa liikkeissa, kuten sängystä nousu tai autoon nousu, esikoisen nostaminen, mutta onhan nää aika pieniä juttuja. Selässä mulla on yksi nikama, joka tuntuu aina välillä muljuavan edestakaisin, mitä lie tämä tuntemus, mutta se aiheuttaa välillä hankaluuksia kävelyyn. Menee kyllä omineen ohi, kun vaan rusahtaa paikoilleen.

Nukkuminen on alkanut täälläkin vähän hankaloitumaan, herään pari kertaa yössä johonkin, ja välillä on sitten vaikeä löytää sopivaa asentoa uudestaan ja välillä ei muuten vaan tule uni. Vessaan ei edelleenkään tarvitse lähteä kesken yön, mutta eiköhän sekin aika vielä koita.

Muuten mennään aika tavallista arkea, mutta noihin nosteluihin mä pyydän herkästi isännältä apua. Lämmitän talon kylllä mielelläni päivällä, jos hän tuo puut valmiiksi, samoin pyysin häntä tässä hiljattain täyttäämään koirien ruokasaavin. Elliä mun vaan on päivittäin nosteltava, ja vielä tosiaan onnistuu, ja pakkokin tietysti on!
 
Sama juttu, 10 Kgn "kahvakuulan" kanssa touhuttava päivittäin, sattu eli ei.. Täällä unet menneet vielä hyvin mutta päivät on vaikeita. Tavaroiden ja lelujen nostelu on hankalaa jonka takia paikat kuin pommin jäljiltä kun esikoinen kunnolla vauhtiin pääsee :) mutta pakko jostain tinkiä, mulla on noi liitoskivut niin hurjat. Ihan kun puukko olisi nivusissa, ja pysyy siellä aina sen 10min. Tosi inhaa!
Eniten harmittaa etten pääse ulkoileen samoissa määrin esikoisen kanssa kuin ennen, se on niin tärkeää -molemmille mutta rajoitteita ja kipuja alkaa oleen siinä määrin ettei kertakaikkiaan pärjää.. :sad001
 
Puapru, mulla sama puiden kanssa. Jos mies on paikalla, en kanna puita kellarista keskikerrokseen ja yläkertaan enää. Lämmittää toki voin :)
Kyllä ne puut saisi varmasti kannettua, mutta ei ole järkeä kuluttaa voimia siihen, kun niitä tarvitsee tähän perusarkeen. Lapsille kun ei voi sanoa, että: "ette pääse ulkoilemaan, ettekä harrastuksiin, ettekä saa kunnon aterioita, saati puhtaita vaatteita, ennen kuin vauva syntyy!" kun on monta lasta kotihoidossa pienellä ikäerolla, niin tietyt hommat vaan on tehtävä, oli sitten kuinka kipeä tahansa. Etenkin kun mies on välillä parikin viikkoa pois..
 
Mulla ei vielä onneksi ole ollut ihan kamalasti vaivoja ja tuntuu, että nekin mitä on ollut on nyt jostain syystä äitiysloman alettua helpottuneet. Ehkä syynä on se, että asentoa voi nyt vaihdella vapaasti ja säädellä omaa liikkumistaan ihan omaan tahtiin. Siivous, ruuanlaitto, lenkkeily (hidas, mutta kuitenkin) ja nukkuminen onnistuvat vielä aika hyvin, kun pitää välillä lepotaukoja ja menee tuntemusten mukaan. Herään öisin pari kertaa vessaan, mutta saan unen päästä kiinni sen jälkeen vaikka vauva alkaisikin potkimaan. Täytyy vaan rauhassa odotella, että se nukahtaa uudelleen. Seksi on aika olematonta kyllä, kun limakalvot on kuivat ja asentoa on aika hankalaa enää löytää. Onneksi mieskin ymmärtää tämän eikä meillä ole ongelmia sen takia. Raskaammat nostelut olen jättänyt suosiolla miehelleni, mutta muuten hoituu kotihommat ihan normaalisti.
 
Luulen että hyvä fiilis johtuu täälläkin syyslomasta. Ei koulua, kerhoa, eikä harrastuksia ja hoitolapset vajaan viikon. Joka paikkaan lentäminen, vieminen ja tuominen, monta kertaa päivässä on yllättävän raskasta. Tällä viikolla ei ole tarvinnut lähteä kotipihaa kauemmas, jos ei ole siltä tuntunut, ja vointi mitä mainioin.
Mitä nyt hammasta särkee ja illan ajattelinkin viettää ah, niin ihanassa hammaslääkäripäivystyksessä. Hyi olkoon!
Mieluummin synnyttäisin alateitse kolmoset.
 
Onko kellään kokemusta raskaushepatoosista? Mä tossa kaverille valittelin kun mahaa kutittaa ja jalkapöytiä vähän väliä ja hän sitte ties sanoa mulle että kannattaa neuvolaan ilmoittaa asiasta. Nytte oon yrittäny ottaa selvää netistä mutta vähän jäi epäselväks että kuinka paljon "kuuluis" kutista. Voihan tuo johtua ihan vaan kuivasta ihostakin mutta täsmäis vaan tuo että rv 30 jälkeen alkaa oireet. Tossa päivittelin juurikin sitä kun kuukauden verran on kutissut vähän väliä.
 
Mä olen sellaisessa uskossa, että raskaushepatoosissa kutisisi erityisesti kämmenet? Toki muualtakin, mutta eniten ne. Varma en ole, en ole koskaan törmännyt tähän muutoin kuin netissä kirjoituksissa. Ja ehdottomasti kannattaa sinne neuvolaan olla yhteydessä, ja ainakin tuoda oma huoli julki.
 
Juu, suosittelen kanssa soittoa neuvolaan ja kyseleen sieltä mut viime neuvolassa terkka sanoi mulle et se kutina on jotain ihan järkyttävää kutinaa eikä mene pois vaikka kuin laittaa rasvaa tms. Joten ite ymmärsin et aika voimakasta se siihen liittyvä kutina on. Mut ihmeessä soittoo neuvolaa niin saat kunnon infoa asiasta
 
Minulla on kans kutiaa jalkapöytä ja kädet. Neuvolassa tästä mainitsin, niin ei ollut neuvolatäti huolissaan. Meinasi, että kutina pitäisi olla juurikin kämmenpohjissa...
Ajattelin, että oma kutina on liittynyt antibioottikuuriin ja siitä alkaneeseen kutinaan. Mutta lisäksi jossain lehden sivuilla oli listattu raskausoireita ja siellä mainittiin erikseen ihon kutina, koska iho venyy. Ostin apteekista erittäin kosteuttavaa perusvoidetta ja tuntuu, että kutina olisi rauhoittunut..
 
Hmm.. mulla toi kutina on aikalailla kyljet, napa ja sitte jaloissa jalkapöytä ja sivut, käsissä sivut. Eli ei alta eikä päältä. Juu no oman mielenterveyden vuoksi voisin huomenna soitella. Kattoo mitä he sanoo ja menee sen mukaan. En voi sanoo että koko aikaa kutisis mutta tasasin väliajoin jossakin kutisee.. oli sitte reisi, naama, kaula, kylki tai selkä mut maha ja jalat on semmoset et niihin oon kiinnittäny huomiota. Eikä tää nyt semmosta oo että pää sekoais. :D ärsyttävää lähinnä ku kutisee. Mullakin on ihan apteekista ostettua rasvaa sitä varten ettei noita arpia tulisi elikkä on tooooodella paksua tatinaa. Muistan vaan heikosti rasvailla. :D Viimeks taisin rasvailla joskus viikko sitten. Eiköhän tämä kutina mene ihan venymisen tai kuivumisen piikkiin. :)
 
NinjaKirppu: Kannattaa soitella neuvolaan. Mulla oli kanssa jo aikaisemmilla viikoilla tosi kova kutina jaloissa ja sain lähetteen verikokeisiin, vaikka se kutina johtui kuivista jaloista, mutta terkkari halusi varmuuden. Eikä mulla sitä sitten ollut. Verikokeen tuloksenkin saa nopeasti, niin ettei tarvi miettiä kauaa. Mutta varmuuden vuoksi ota yhteys neuvolaan, niin asia selviää.
 
Siellä meinattiin että turhaan tuun käymään kunnei jalanpohjat ja kämmenet kutise. Sain kuitenkin puhuttua ympäri ja kävin verikokeissa. :) Huomenna selviää alat suun muut ja 2-3 päivää niin saan soitella sappiarvojen perään. :)
 
Mulle tuli tänään ihan outo olo, kun piti lähteä mummon kissaa käyttämään eläinlääkärissä ja sieltä kotiuduin, ni yhtäkkiä tuli kamalan kuuma (ihan hiki) ja alko kädet täriseen ja heikotti. No otin ihan rauhallisesti ja tein ruokaa, olo parani syömisen ja pienten päikkärien jälkeen. Ei ole ennen ollu moista! Oiskohan ollu verensokeri vaan liian matalalla, kun siellä eläinlääkärissä meni aika pitkään. Lähettiin siinä ysin jälkeen ja tultiin kotiin puoli yhden maissa. Vauva kyllä potkiskeli ihan normaalisti ja potkii vieläkin, että kaitpa sillä on kaikki kunnossa. Keskiviikkona on onneksi ultra, että siellä varmaan selviää jos on joku hätänä.
 
Takaisin
Top