Viimeisen kolmanneksen oireet

Voe aattakkee ! Koulussa pitäs jaksaa olla vielä enskuu, mutta mulla kipeytyy alaselkä iha hirveenä siitä istumisesta että tuskan hiki valluu :( käyn joka tauolla (joskus kesken tunninkin) pienellä lenkillä ettei kipeytyisi nii ankarasti mutta mikää ei tunnu helpottavan.. kotia jouvun kesken koulupäivän lähtemää että pääsen makaamaan ja rentouttaan selän, ei muute tuu mistää mitää :( tnääki itkun kanssa köpöttelin koululla.. joten, miten te jotka ootte toimistolla tms töissä, nii pystytte olemaa sen koko päivän istuiltee :o vai pitääkö mun vaa lääkärille varata aika ja sairaslomaa pyytää.. uhhuh :-D

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Mulla ei auta muuta kuin kunnon sali/pilatestreeni joka ilta. Kestää selkä liikkuvana ja notkeana. Jouduin pitää sairastelun takia viikon taukoa reenaamisesta ja tuli tosi kipeeks just alaselkä. Sitten kävin myös fyssarilla kysymässä, että onko mun istuma/seisoma-asento väärä ja olihan se. Tehtiin muutamia asennonkorjauksia, joita oon ite yrittäny pitää yllä ja ne on auttanu istumiseen ihan sikana.

Mutta tiedän tunteen kun kipeytyy oikein itkun partaalle saakka. Se on ihan kammottavaa!! Saikkua vaan, jos mikään ei auta! <3

Stork; mulla oli vastaavan kuuloista heikotusta alkuraskaudesta, eikä siihen ikinä mitään syytä löytynyt. Toivottavasti kuitenkin helpottaa! Mulla ei muu auttanut, kun selälleen ja jalat ylös tai muuten lepo. Verenpaine toki kannattaa tsekata, se mulla oli tuolloin kovin alhaalla (niin kuin ollut koko raskausajan)

Stork verenpainetta suosittelen mieki mittaamaan. Mulla heikotus selvis sillä että paineet vaan laski liian alas. Sen takia keskiraskauden alussa jouduin yötyötkin lopettamaan.
Onko muilla joilla on tukivyö niin käytössä sellaista tuubimallia? Jos niin miten on teillä auttanut? Mulla se jonkin verran helpottaa, mutta ei ihan täysin tuohon välilevyvaivaan auta. Samoin välillä se ahdistaa myös mahaa, mutta en kyllä ilman sitä ulos lähde jos tiedän että pidempi reissu edessä. Onko kellään muulla muuten jalkapohjat kipeät aamulla yön jälkeen? Mulla on nyt jonkin aikaa ollut niim että kun sängystö nousee niin ekat askeleet tuntuu epämukavilta.

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Tänään 30+0! Jihuu! :excited001:hello2:happy093

Kuinka aika meneekään nopeesti. Vastahan sitä plussasi.

Mahtava fiilis myös sen puoleen, että aiempi heikotus ja pahoinvointi johtuikin vain rauta-arvoista. Kun vaihdoin Retaferin Obsidaniin olo kohentui heti. Taas jaksaa vaappua loput 10 viikkoa. :grin

Tttiuhti, mullakin on jalkapohjat erityisen hellänä yön jälkeen! Etenkin jos on edellisen päivän aikana kävellyt paljon. Kai se on tää lisääntynyt paino ;)
Pohkeet samaten ihan jumissa ja välillä kramppaa... tarviis taas hieroa jalkoja urakalla.

Mulla tänään 30+1, tosiaan ihan hullua miten nopeaan aika menee! Vastahan mä sen plussatestin tein! :D
Mutta ihanaa kun aletaan olla jo loppusuoralla :)

Hahaa ja juuri huomasin että röpelö oli kirjoittanut lähes saman kommentin! Ei ollut tarkoitus toistaa samoja juttuja, mut näin se vaan menee :D

Mulla on taas supistellut koko viikon. Ei kipeitä mutta ikäväntuntoisia. Ja PALJON, en oo laskenut mut varmaan kymmeniä päivässä. Nouseminen, kurottelu ja kumartelu aiheuttaa eniten, mutta välillä tulee istuessa ja maatessakIn. Viimeksi kun oli näin paljon harkkasuppareita niin eivät olleet vaikuttaneet kohdunkaulaan. Mitenkähän pitkään sitä uskaltaa olla ilman että menis tarkastuttamaan tilanteen? Neuvolalääkäri on kuukauden päästä. Mulla oli eilen neuvola ja mainitsin näistä runsaista suppareista, mut täti sanoi vaan välttämään supistuksia aiheuttavia liikkeitä, ja lepäämään paljon. Töissä oon sinnitellyt taas pari päivää ja jotenkin oon pärjännyt, mutta hieman on hankalaa määritellä missä vaiheessa liika on liikaa. mullakin on korkea kynnys jäädä saikulle kotiin. :sad001

Mulla tuli eilen illalla kipeitä supistuksia n. 10 minuutin välein ja samalla pahaaoloa. Niitä tuli ehkä 5-6. Tiistaina on neuvola. Samalla on alkanu aamusokerit heittämään ja sain taas migreenin takasin mitä ei ollu kun alkuraskaudessa. Vauva tuntuu olevan toai alhaalla kun liikkeet ja hikka tuntuu melkein ihan nivusissa alapään rajoilla. Toivottavasti ei nyt ihan vielä syntyisi..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Alkuraskaus oli hyvin oireeton, väsymys ainoana, joten pitihän se ar vata et loppua kohden se kostautuu :sad001 Todella kovia liitoskipuja, nivuset niiden aikana aivan tulessa! Lisäksi tulessa on myös kurkku kiitos kamalan närästyksen, mihin ei tunnu auttavana mikään, lakkaa ajallaan. Väsymys hiipii takaisin...:mad: Pahimpana kuitenkin kamalat kivut oik. lonkassa, vihloo kävellessä niin että vie jalan alta, makuulla helpottaa mutta ei lopu kokonaan... Saattaa tulla on päivä ollu rauhallinen tai ei...:sad001 Viikon päästä olis neljänviikon kesäloma takana päin ja pitäisi palata takaisin töihin.. Kaikki oireet tulleet nyt loman aikana, saa nähdä kuinka sitä jaksaa.. Hoitajana olen vanhusten palvelutalossa jossa työ rankkaa niin fyysisesti kuin henkisesti.. Saapi nähä kui ämmän sielä käy.. Mutta vauva on kuitenkin toodeellla liikkuvainen ja voimakas, tuo voimia itellekki jaksaa loppuraskauden vaivat :):Heartred

Autumn, mulla oli lääkärineuvola pari viikkoa sitten ja se sanoi että harkkasupistuksia saa tulla vaikka kuinka paljon kunhan ne ei ole kivuliaita. Mulla ei kyllä juuri ole supistuksia ollutkaan (pientä vatsan kovettumista toki sillon tällön) mutta kysyin varuulta. Korosti että niin kauan kaikki on normaalia kunnes pitää tukea ottaa kipujen takia. Tiedä sitten, näin meillä neuvottiin.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Minulle ilmaantui viime viikolla erittäin ikävä oire, kohtauksittainen asentohuimaus. Vaiva on vaaraton, mutta hankaloittaa normaalia elämää, puhumattakaan töistä.

Ensimmäisen kerran oireet tulivat aivan yllättäen, makuulla ollessa ruokailun jälkeen päätä kääntämällä sivulle. Huone alkoi pyörimään silmissä ja helpotti vasta istumaan noustessa. Tämä toistui useita kertoja peräkkäin ja siihen liittyi myös oksentelua. Päivystyksessä vakuuttivat tosiaan välikorvasta johtuvaksi ja täysin vaarattomaksi, mutta heikko olo tuli joka tapauksessa, kun pää oli ihan sekaisin pyörrytyksestä, oksennella sai kymmenkunta kertaa ja päivän ensimmäinen pieni ateria pysyi sisällä vasta illalla.

Nyt pahimmasta päivästä on jo kolme päivää, mutta edelleen nopea pään liikuttaminen tasapainoa vaativaan asentoon saattaa saada pyörimisen aikaan, viimeksi tänä aamuna heräillessä. Hankalinta on kumartua pää alaspäin esimerkiksi laittamaan kenkiä jalkaan, kun tasapaino lähtee heittämään ja jos ei ole tukea lähettyvillä, kaatuu väkisin :sad001.

Pelkään jo huomista töihin paluuta, kun siivoustyössä joutuu väkisin kumartelemaan :confused:. En haluaisi jäädä pidemmälle sairaslomallekaan, mutta taitaa olla pakko katsoa tilanteen mukaan ja nöyrtyä jos on liian hankalaa.. Pyörrytyskohtaus vetää kuitenkin väkisin hieman heikoksi, enkä missään nimessä halua vaarantaa vauvan hyvinvointia kaatuilemalla.

Yxvaan, kierrä päätä varovasti eri suuntaan ja pidä paikallaan ääriasennoissa aina niin kauan kun huimaa, älä sulje silmiä. Sama toista liikettä niin, että roikotat päätä varovasti alaspäin seka kasvot esim. sängyn patjaa kohti kuin niska patjaa kohti. Näitä toistelemalla on mahdollista tottua huimaukseen/ärsyttää tasapainoelintä niin, että se rahoittuu/itse tottuu heijaukseen. Sit yks hyvä on polkea paikallaan polvet mahdollisimman ylös nousten ja yrittää pysyä paikallaan. Ensin silmät auki ja sitten, kun tasapaino pitää, niin silmät kiinni. Harjotetaan lihasmuistia korvaamaan tasapainoelimen mokia. Näitä liikkeitä mulle ohjattiin alkuun fyssarilla, kun tota asentohuimausta epäiltiin. Eihän se sitä sitten ollut ja oireet jatkuu edelleen (yli 4v.), mutta niiden kanssa pystyy jollain tapaa elämään. On tosi kurja ja ärsyttävä vaiva, mutta toivottavasti se sulla helpottaa :) Ihan suosiolla kannattaa myös levätä, kun huimaus alkaa. Se kuitenkin pistää väsyttämään.

Sainkin ohjeet tuollaisiin harjoituksiin :). Alkuun oli ihan mahdotonta tehdä, kun heti sai sännätä vessaan, mutta pääosin jo onnistuvat.

Täällä uutena oireena oikean kylkikaaren kipu. Välillä vihlasee niin että tuntuu oikein kunnolla ! Ylävatsan ultrassa käyty ja siinä kaikki ok. Lähinnä sulkivat sappivaivat pois. Lääkäri sanoi hermon olevan painuksissa kylkikaaressa kohdassa mihin kohtu painaa. Alkuun tuntui puutumista ja kihelmöintiä, mutta nyt muuttunut kivuksi ja helpotusta ei tietenkään luvassa. Kipu säteilee myös samaan kohtaan selän puolelle jonkin verran. Eiköhän tästäkin selviä !

Mulla ei oo oikein muuta, ku selkäkivut. Mutta tänään terkka antoi siunauksen voltaren-geelin ja piikkimaton käytölle. Ihanaa. Panadolia voi toki myös ottaa, mutta kun ei se oo mua auttanu ikinä muutenkaan ni en oikein siihen usko. Voltaren-geeli auttaa niin paikallisesti että voi käyttää (en nyt mitenkään siinä uida meinaa mutta toisinaan) ja piikkimaton käytön esteeks en ite oo netistä löytäny muuta ku "voi koskea pisteisiin jotka käynnistää supistuksia"... No, eipä oo mulla sitä tehny, ja mä oon aktiivinen akupunktiossa kävijä ollu jokusen vuoden. Joten jes, näitä sitten. (Ja joo; kyllä mä kävelen ja liikun myös, mulla on pari keskikokoista koiraa.)

Taisi se lääkäri mulla olla jonkin sortin ennustaja. Heti saikkumääräyksen jälkeen on liitoskivut pahentuneet ja välillä olo on yhtä tuskaa, kävely sattuu, istuminen ja asennonvaihto sattuu, maha on kipeä... Vaikka oon nyt yrittänyt välttää rasitusta. Taisi olla ihan oikea ratkaisu tämä sairasloma.

Lääkäri suositteli tukivyötä, mistähän niitä saa? Kaurapussin ajattelin myös ottaa käyttöön. Tuntuu välillä että koko värkki tipahtaa tuolta jalkojen välistä. :D

Justiina89, mä tilasin ihan netistä. Löyty useita malleja vaan laittamalla googleen raskausajan tukivyö. Olipa myös hinnoissakin paljon eroja. Halvemmalla saa kun että lähtisi ihan tukivälineisiin erikoistuneesta liikkeestä ostamaan.
Mulla selkäkivut myös vaan pahentuneet saikkulapun saamisen jälkeen. Ei oo kyllä päivää etteikö pitäs panadoolia ottaa jossain vaiheessa päivää ja kun sekään ei meinaa auttaa. Noita selkään määrättyjä lääkkeitä kun en saa syödä :/ Närästys on kyllä tullu toden teolla vaivaksi, häiritsee nykyään jopa yöunta ajoittain :s hempparit pitää kyllä täälläkin tarkistuttaa ens neuvolassa sillä väsymys vaan lisääntyy. Loppujen lopuksi olo on kuitenkin suht hyvä ja kivuliaat supistelut on loppuneet:)

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Voi kun osaisi hiljentää tahtia. Ei pitäisi enää kiirehtiä bussille eikä edes kävellä reippaasti kun heti supistaa. Täytyy mummon kanssa lähteä kävelylenkille, niin pysyy kävelyrytmi riittävän rauhallisena. :grin Lisäksi jok'ikinen lantion lihaksista on kipeä ja arka. Kai ne paikat vieläkin vaan venyy.

Tttiuhti ja röpelö ja muut kanssakipuilijat: kokeilkaapa lämmitettävää kaurapussia, kun selkä- tai liitoskivut iskee. Minä tänään kokeilin omaani eka kertaa raskausaikana ja se tuntui hyvältä. Eihän se kipua varsinaisesti poistanut, mutta jomottelu tuntui siedettävämmältä. Helppoa ja lääkkeetöntä, mutta ehkä töissä voi olla vaikea käyttää.

Takaisin