Mulla menee vähän erilailla noi lääkärikäynnit kun muilla kun on perussairautena I-tyypin diabetes.
Kunnallisia eli neuvolan lääkärikäyntejä ei mulla oo nyt ollenkaan. Ekassa raskaudessa tais olla kerran neuvolalääkäri.
Vastapainoks mulla on nyt takana 5 äitiyspolikäyntiä, joissa siis lääkäri ja kätilö on paikalla ja siellä ultrataan ja sit käydään läpi diabetesjuttuja hoitajan kanssa (mikä ei kyllä oo ikinä paikalla, joten laitan aina sille s-postina verensokerin mittauksia ja muita tietoa ja se vastaa kans mailitse). Käyn aina viikkoo ennen polikäyntiä labrassa, että saadaan sinne tuoreet hba1c-arvot (pitkäaikainen verensokeri).
Ja siellä saa joka kerta painoarvion. Edellisen raskauden aikana sain myös joka kerta ultrakuvia mikä oli kiva.
Ja loppupäässä sain 3D-kuviakin, ne oli aika mageita kun näki ihan kasvon piirteitäkin. Mut sillon oli kaikki käynnit Naistenklinikalla, missä on vehkeet vähän erilaiset. Nyt kun se on remontissa niin on ollut nää kolme vikaa kertaa Kätilöopistolla. Sieltä en oo saanut mitään kuvia, eikä siellä oikein meinaa ees siinä ultrausvaiheessa nähdä näytölle. Pitää olla pää ihan vinossa jos haluu nähdä vilauksen vauvasta. Nkl:lla kuitenkin on erillinen näyttö mistä äiti voi katsoa samaa kuvaa kun lääkäri. Eipä siitä vauvasta näillä viikoilla mitään selvää saakkaan normaalissa ultauksessa. No nyt kuulemma kaikki loput kerrat on taas Nkl:lla. Hyvä niin.
Mutta siis asiaan:
Tänään oli taas polikäynti. Ja mua jännitti se etukäteen aika paljon kun viimeks oli poitsu kasvanut masussa turhan paljon sen takia kun ei oltu saatu mun sokereita pysyyn kohdillaan. Ne on nyt vasta viikon ollut säännöllisesti hyvät, joten tiesin että siellä todennäkösesti on iso pötkylä vatsassa. Ja siis toi mahahan on tooosi iso.
No näinhän se sitten oli... Viikkoja tänään 31+3 ja vaavin painoarvio on 2603g.

Kaikki oli kyllä muuten tosi hyvin. Virtaukset napanuorassa hyvät, poitsu liikku (ja liikkuu) tosi paljon, lapsivettä vähän normaalia enemmän, RT, sydämensyke hyvä, hengitys hyvä jne. Mut sit tosta painoarviosta se soitti jollekin osaston lääärille, et mitä tehdään. Ja minä siinä vieressä odotan ja kuuntelen sitä puhelua jalka vipattaen. Varatiin sitten 2 viikon päähän uus poliaika missä tsekataan tilanne ja jos paino edelleen nousussa niin sit mennään lapsivesipunktioon.
Yhyyyy!!
Ja siis minä pelkään piikkejä! Ja kyllä, pistän itseäni monta kertaa päivässä sokeritaudin takia, mutta se on ihan eri asia. Siihen on ollut pakko tottua. Ja se neula on 0,5mm ohut ja 5mm pitkä, vähän eri asia kun se millä se punktio tehdään.
No, nyt on ne sokerit saatu hyväks, niin jospa se poitsukin ottaa vähän iisimmin siellä vatsassa kasvamisen kanssa.
Tsekattin myös kohdunsuu taas kun mulla on noita supistuksia, kivulla ja ilman, ollut jo pitkän aikaa. Paikat on edelleen kiinni ja kiinteenä ja kohdunkaula 3cm, eli ei sen vielä sieltä pitäs pois olla tulossa.
En nyt tiedä että kuuluisko tää teksti tähän "Viimeinen..." ketjuun, mut tänne tää nyt tuli :)
Mulla siis noita neuvolalääkäreitä kun ei oo ollenkaan.