Viimeinen neuvolalääkäri käynti/synnytystapa-arvio

Niin ja ainakin yksityisen synnytyslääkärin mukaan kaikille tulee tehdä sisätutkimus ennen synnytystä, jossa tunnustelemalla kokeillaan lantion tilavuus. Ja eikö sitä voi jo kutsua synnytystapa-arvoiksi, vaikka ei sen kummempaa tarvi tehä lantion tilavuuden määrittämiseksi?

Mä kans odotin jotain perusteellista tutkimusta ja keskustelua aiheesta aluksi, kun olin juttuja lukenut. Tajusin sitten, että lääkäri oli kai tehnyt arvionsa siinä tutkiessaan. Kun mitään epäilyttävää ei ollut, niin ei asiasta juuri puhunut. (Enkä tajunnut kysyä.) Vaan kyllähän ne nyt tässä kai seuraa, miten vauva kasvaa ja kuinka myöhäiseksi synnytys menee. Tarvittaessa sitten sektioon, jos ei mahdu..

Ammattilaiset osaa tehdä niitä arvioita käsituntumallakin, mutta ei sitä lantion kokoa voi ulkopuolelta mitata, kun tarvitsee tietää lantion sisämittoja. Ainakin täällä palstalla osalle ei ole tehty sisätutkimusta ollenkaan. Ja jos on tehtykin, niin jos lääkäri ei selitä mitä tekee, niin en ihmettele, että jää epävarma olo. Ainakin minulla se luiden sijainnnin tunnustelu meni niin nopeasti, etten tiedä olisinko tajunnutkaan, jos lääkäri ei olisi selittänyt mitä tekee.

Meillä tehdään synnytystapa-arvio (ultra+ sisätutkimus) ainakin kaikille ensisynnyttäjille. Mulla kyllä meni terkkarilta kysytty ja ultrassa annettu kokoarvioa samoille lukemille.

Äidin pituus vaikuttaa ponnistusvoimaan, siksi esim. minulla tutkitaan nyt tarkkaan, kun olen alle 160cm ja isokokoinen vauva perätilassa.

Jopas on taas ihan erilaista Hanski_ meillä on neuvolakortissa puhelinnumerot synnytyssaliin, polille ja neuvolaan. Ja kaikkiin on lupa soittaa.

diudiu ainahan voi pyytää terkkaria seuraavalla kerralla katsomaan, mitä lääkäri on kirjoittanut. Pitäisi näkyä myös neuvolassa ne tiedot. Minä pyysin paperit polikäynneistä, kun ei ollut kummallakaan kerralla lääkärillä aikaa vastata kaikkiin mun kysymyksiin.

Meille ois käsittääkseni neuvola lääkärissä tehty vaan sisätutkimus, ei ultraa. En oo kyllä ihan varma, koska itse kävin polilla (pitkä tarina lyhyesti: piti päästä pelkopolille mutta siellä täyttä) ja siellä tekivät myös ultran. Lääkäri teki koko arvion ultralla, mutta mulle ei kyllä siitä jäänyt kovin luottavainen olo, koska lääkäri varmaan ainakin viisi kuusi kertaa erikseen painotti että ultrasta huolimatta kyseessä on nimenomaan arvio ja todellisuus voi heittää siitä paljonkin..

Mulle tuli tuolta polilta automaattisesti kotiin se lääkärin kirjoittama lausunto. Ja ainakin kohdassa "jakelu" luki myös neuvola eli ilmeisesti meni automaattisesti myös sinne :)

Alotta, juu niinhän mä olen tässä ihmetellyt tätä meidän tk toimintaa kun on niin vähäistä kaikki mitä tehdään/sanotaan. En oikeastaan tiedä varmaan puoliakaan mitä muut täällä tietävät omasta tilanteestaan. Enkä osaa edes mitään kysyä kun et tiedä mitä minun pitäisi tietää.. hankalasti selitetty. :) Ja neuvolakortissa ei ole kuin neuvolan numero merkitty.. Mä en edelleenkään usko et se lääkäri on kyllä kerenny mitään lantiota sisäpuolelta tunnustella koska se otti vaan sen strepton tikulla ja yhen kerran "työnti sormen sisälle ja vetäs ulos" ei tosiaan puhunut mitään. No luotan siihen että kuopiossa osaavat asiansa paremmin kun menen synnyttämään! :(

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Viime ke oli 36+0 painoarvio ultra. Suureksi yllätykseksi epäsäännölliset vain vähän kivuliaat supistukset olivat tehneet tehtävänsä, auki 3cm, pehmentynyt mutta kaulaa jäljellä n. 1,5cm. Vauva hyvänkokoinen, n. 3kg. Esikoinen syntyikin rv 37 vesien menolla, mutta tämä tilanne on aivan uutta itselleni, että voi olla pitkään auki eikä tiiä millon synnytys todella etenee tositoimiin! Onko kellään kokemusta??

Olen ymmärtänyt, että uudelleen synnyttäjällä paikat voivat kypsyä ja auetajo hyvissä ajoin ennen synnytystä. Tosin jos sinulla on esikoinenkin syntynyt jo varhaisilla viikoilla, voipi olla että tälläkin kertaa pääset synnyttämään jo ihan pian! :)

Itse kävin mennä viikolla lekurissa, tosi pikaisesti oli homma ohi - tunnusteli kohdunsuun ja sitten jotain siellä samalla "suunnalla" - kertoi että mitään "esteitä" ei pitäisi olla normisynnytystä ajatellen. Jotenkin jäi sellainen olo, että ookkonää varma ? No, isoa jöitkkää ei ole luvassa - 37+3 ajalla siis arviona 2500 gr - joten about kolmekiloinen kaveri tulossa :) Kaksi viikkoa laskettuun aikaan - nyt sitten vaan ihmetellään että mitä koska ja häh :dance011

Juuri tultu viimeiseltä lääkärikäynniltä ja oli kyllä ehkä maailman nopein käynti :o oikeasti kesti vain vartin!! Ja siitäkin suurimman osan aikaa meni kun lääkäri oli juuri palannut lomilta uuteen huoneeseen ja etsi tavaroita.. viikkoja 36 + 6, kohdunsuu pehmennyt mutta kiinni ja pää tuntui alhaalla oikeassa paikassa olevan...ja siinä kaikki!!

Olin odottanu tätä käyntiä todella kovasti mm painoarvion suhteen ja että muutenkin olisi jotakin enemmän juteltu yns kun tosiaan esikoinen kyseessä... kaikki ilmeisesti mennyt koko raskauden ajan "liian hyvin" ettei sitten jutunjuurtakaan ollut.. joitain kysymyksiä koitin esittää mutta olin jotenki niin häkeltyny että tutkimus oli niin nopeasti ohi eikä lääkäri avannut keskustelua mistään etten sitten oikein osannut mitään ihmeellistä kysyäkään... kuulemma normaalipainoinen tulossa (mitä tarkoittaa?? Ei pieni eikä iso..eli minkäkokoinen..??) Ja kaikkea saan tehdä (pyöräilystä ja uimisesta kysyin..) No tällä mennää, kiva tietysti että kaikki on niin hyvin ettei mitään kummempaa tarvita.

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

RiinaEmilia, Kylläpä kuulostaa niin tutulta! Missä päin Suomea kävit lääkärissä?? Mullakaan ei kestänyt se käynti kun 10 - 15min. Sama tunne oli mullakin etten oikein osannut mitään edes kysellä kun toinenkaan ei ottanut mitään puheeksi niin jotenkin vaan istuin vaan hoo moilasena että tässäkö tää nyt oli?! :(

Aikalailla samanlainen oli munkin lääkärineuvola vaikkakin lääkäri oli tosi mukava. Mutta tosiaan kaikki oli ilmeisesti niin hyvin, ettei tarvinu mihinkään asiaan tarttua? Ite kyllä ootin enemmän siltä reissulta varsinkin kun oon ensisynnyttäjä..o_O

Kait ne olettaa että kaikki on ja menee hyvin oli sit esikoinen tai ei.. mut tosiaan itsekin olis kaivannut vähän enemmän. :/

Hanski_ täällä Tampereen seudulla.. kiva kuulla että muillakin tilanne on ollu vastaavanlainen ni tulee vähän varmempi olo siitä että niin sen kuuluikin sitten mennä. Onneksi käyntejä terkalla on nyt joka viikko ennen synnytystä niin saa ainakin kyseltyä jos mielessä jotakin on.

RiinaEmilia, No en tiedä kuuluuko sen mennä niin, mutta täällä meillä se ainakin menee kaikilla synnyttäjillä niin ja on mennyt jo useemman vuoden! :) Ettei ole nyt kyseessä mikään "säästö käytäntö". Mulla on tosiaan ensi viikolla seuraava neuvola ja en tiedä et minnekä asti ne antaa seuraavan ajan. Epäilisin kahta viikkoa, koska täällä on kuulema tapana et ensisynnyttäjät käy joka toinen viikko ja uudelleen synnyttäjät käy joka viikko viimeisen kuukauden ajan, jos kaikki on mennyt niinkuin kuuluu. Aion kyllä itse tehdä tonne seuraavalle neuvolakäynnille listan asioista mistä haluan selvyyden ennen synnytystä! Että olen edes varmempi joistain asioista. :wink

Onpas jännää hanski_ että uudelleensynnyttäjät käy teillä joka viikko ja ekakertalaiset joka toinen, luulisi ihan että päinvastoin. Meillä alkoi tänään 37 + viikot ja eilen kun oli tuo lääkäri niin siitä joka viikko tavataan terkka syntymään asti. Mutta en tiiä onko kaikilla vai vain meillä ensikertalaisilla :)

Tänään neuvola ja lääkärikäynti. En tiedä oliko tämä nyt viimeisin lääkäri. Olen kyllä ihmetellyt tuota lääkärille pääsyä. Viimeksi kynsin hampain antoi minulle ajan tuossa puolivälissä, ja nyt piti ängätä kahden neuvolakäynnin verran että ajan sain, josta mitään hyötyä. On ilmeisesti ihan normia pompotella neuvolan ja äippäpolin välillä radiäidit, jotka yrittää pitää sokerit kurissa ja saavat pidettyäkin. Lääkäri ei osannut tehdä painoarviota, mikä oli käynnin tarkoitus. Sf-mitaksi sai 40, nyt ollaan viikolla 38. Nyt kyllä hirvittää tuo tilanne kun puolivälissä painoarvio oli 4kg tietämillä. Sf-mitta mennyt normikäyrillä, paitsi lääkärin tarkastuksissa se on oudosti pompannut. Nyt odotellaan aikaa äippäpolilta KIRJEITSE, luulisi että on vähän kiire.

telluk, tossa voi helposti olla kyseessä "käsialaero", jos lääkäri mittaa aina eri tavalla kun se oma terveydenhoitaja. Kyllä mullakin on tulokset vähän vaihdellu mittaajasta riippuen.

Tuon käsialaeron piikkiin minäkin laitoin. Aika iso ero 32,5 -> 40 kahdessa viikossa. Rauhoituin jo, se mitta voi olla periaatteessa mitä vain. Mitattiin kotona ja saatiin 36 :) Painoarviota odottelen kuitenkin, jos synnytystä pitää aikaistaa kiireellä. Auki ei olla kummoisesti, joten vauva ei varmaankaan ole päättänyt ihan lähipäivinä tulla ulos.

Toivon että neuvolatädin käsiala on lähempänä oikeaa, viimeksi lääkärin ja ultran painoarviot olivat samaa linjaa. Tietysti voisi käydä yksityisellä jossakin 3D- ultrassa. On muuten pikkasen rasittavaa kirjoitella tabletilla, jossa ennakoivatekstinsyöttö on ihan muusta maailmasta kuin minä.

RiinaEmilia, Eikö olekin, mut mä ymmärsin et uudelleen synnyttäjillä asiat voi edetä paljonkin nopeemmassa tahdissa kun esikoisen kohdalla joten siksi siis heitä tarkkaillaan useammin/enemmän. Mut saa nähdä et mitä tää mun täti en kerralla sanoo... :)

Tulin juuri äippäpolilta jossa viimein tehtiin kokoarvio pienelle. Sf-mitta 40 selittyi sillä että toinen onkin perätilassa. Ultralla katsottiin kokoa ja napanuoran tilannetta, kääntöä ei lähdetä tekemään kun alkaa olla jo aika lujasti tuolla alhaalla kiinni. Sitten otettiin magneettikuva lantiolta ja tuli soittoa heti perään tuloksista. Nopeaa toimintaa. Hyvä uutinen oli että toinen mahtuu tulemaan ulos vaikka olisi hurjasti isompikin 5 kg. No hyvä että tässä vaiheessa tuli tämä vastaan, eikä yllärinä synnytyksessä. Nyt uskaltaa hieman henkäistä.

Kuulemma on olemassa jooga-asentoja jolla voi kokeilla jos niiden avulla vauva kääntyisi itse.

Takaisin