Ammattilaiset osaa tehdä niitä arvioita käsituntumallakin, mutta ei sitä lantion kokoa voi ulkopuolelta mitata, kun tarvitsee tietää lantion sisämittoja. Ainakin täällä palstalla osalle ei ole tehty sisätutkimusta ollenkaan. Ja jos on tehtykin, niin jos lääkäri ei selitä mitä tekee, niin en ihmettele, että jää epävarma olo. Ainakin minulla se luiden sijainnnin tunnustelu meni niin nopeasti, etten tiedä olisinko tajunnutkaan, jos lääkäri ei olisi selittänyt mitä tekee.
Meillä tehdään synnytystapa-arvio (ultra+ sisätutkimus) ainakin kaikille ensisynnyttäjille. Mulla kyllä meni terkkarilta kysytty ja ultrassa annettu kokoarvioa samoille lukemille.
Äidin pituus vaikuttaa ponnistusvoimaan, siksi esim. minulla tutkitaan nyt tarkkaan, kun olen alle 160cm ja isokokoinen vauva perätilassa.
Jopas on taas ihan erilaista Hanski_ meillä on neuvolakortissa puhelinnumerot synnytyssaliin, polille ja neuvolaan. Ja kaikkiin on lupa soittaa.
diudiu ainahan voi pyytää terkkaria seuraavalla kerralla katsomaan, mitä lääkäri on kirjoittanut. Pitäisi näkyä myös neuvolassa ne tiedot. Minä pyysin paperit polikäynneistä, kun ei ollut kummallakaan kerralla lääkärillä aikaa vastata kaikkiin mun kysymyksiin.