Viimeinen neuvolalääkäri käynti/synnytystapa-arvio

No niin, nyt on soitettu neuvolaan ja ihan hyvä, että soitinkin! Olihan se mun th varannut ajan sinne lääkärille. Ja se aikahan on juuri sinä päivänä ku mulla on LA!! Siis tää ei voi olla totta.. Kyllä pisti niin vihaksi :smiley-angry002 Eikä ollut soittanut sen takia kun hän on lomalla! Jätin soittopyynnön toiselle th:lle joka kattoo mulle uuen ajan.. Eikä enää tee mieli asioida tuon tätin kans ollenkaan :confused:

Aivan uskomatonta mitä touhua!! :o miulla on lääkäri kuitenkin ensiviikolla ja silloin on sen 35 viikkoa.. Ja todellakin haluan oikeaan synnytystapa-arvioonkin, en luota tuohon palkkalääkärin käsiarvioon vauvan koosta jne.. Suututtaa sun puolesta Millier!

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app

Voi hemmetti Millier mitä touhua siellä päin! Suututtaa minuakin..Pitäiskö meidän ihan tällä hormooni porukalla lähteä käymään siellä sun th:n luona ja selvittää sille muutama asia :grin

Sain nyt uuden ajan sinne lääkärille. Mutta sekin on vasta 30.7 :confused: Koko heinäkuu ihan täynnä. Nyt vaan mietityttää, että mitä jos tulee lähtö synnärille ennen tuota..:eek: Voi että mua alkoi nyt tympäseen tämä asia :angry1 Kuitenkin th voi ottaa multa sen streptokokki näytteen..

No johan on häseltämistä yhen lääkäriajan kanssa!! Toivotttavasti pääset käymään siellä ennen kun syntyy..

Mä tulin justiinsa sieltä maagiselta vikalta lääkäriltä. Ja:

- Millä viikoilla kävit?
36+2

- Monesko raskaus?
Eka

- Kohdunsuun tilanne? Lyhentynyt/pehmentynyt?
Lyhentynyt 4 sentistä 1 senttiin, pehmennyt mutta kiinni

- Lantion tilavuus?
Ei sanonut mitään, ei mitannutkaan? Emt, ei kaikkee voi muistaa. Neuvolakortissa ei oo mitään mainintaa, eikä mieskään muista että aiheesta olis sanottu jtn

- Missä asennossa vauva oli?
RT <3

- Vauvan painoarvio?
Vauvelin tän hetken painoarvio on 2,5kg, kuulemma keskiarvoa pienempi, mutta käyrällä. Mittaus on arvio ja voi heittää mittaajasta riippuen. Kaiketi voi olla 10% heittoa suuntaan tai toiseen. SF mitta kasvanut kuukaudessa sentin, eli tultu yläkäyrältä vähän alas, mutta ei toi mitannut sitä ihan yhtä intohimoisesti kun se mun oma terkka :grin

- Saitko lähetettä tarkempaan synnytystapa-arvioon äitipolille? Tai jokin muu syy äitipolille?
Ei, kaikki hyvin, vauva liikkuu hyvin ja mitat ookoo.

- Minkälainen fiilis jäi käynnistä tulevaa synnytystä ajatellen?
Hyvä. Kysymyksiä varmasti tulee koko tän päivän mieleen, mutta eipä se lääkäri enää ole vastaamassa :) Ei vaan muista kaikkia juttuja sillon ku pitäs.. Mut eiköhän kaikki ole hyvin!Lääkäri vähän arvaili, ettei kauhean yliaikaiseksi mene, koska paikat kypsynyt näillä viikoilla.. Jee.

Sattu muuten ihan mukavasti kun se tarkisti kohdunkaulan tilannetta. Vissiin paikatkin vähän turvonnut, kun ei se viime lääkärintarkastuksessa sattunut..

Tosiaan ennen lääkäriä oli hoitajakäynti, verenpaineet hyvät, paino +5kg viime neuvolasta, muttei se sanonut mitään eikä ollu ees tuohtunut :grin Ei ilmekkään värähtänyt. Pissanäytteet edelleen puhtaat. Kaikki siis hyvin, seuraava neuvola, omalla hoitsulla, 2 viikon päästä!

Ps. ton tän päiväsen neuvolahoitsun mukaan raskaus ei saakaan olla enää kivaa tässä vaiheessa. Nyt siis PITÄÄKIN olla jo kyllästynyt koko touhuun! :grin Hyvä, koska mä ainakin oon! :grin

Mä kävin siis tänään vielä yksityisellä lääkärillä, kun meni niin ihmettelyksi viime viikolla arvauskeskuksessa. Todella tyytyväinen olen, kun kävin vaikka mitään järisyttävän uutta ei löytynyt. Lääkäri siis teki synnytystapa-arvion (ei tehdä automaattisesti stadissa ollenkaan ilman lähetettä), ultrasi, otti vauvasta mittoja, tarkisti asennon, lantion yms

Vauva on siis ultran painoarvion mukaan nyt 2450g (36+1), pää ja raajat sopusuhtaiset, tarjonta RT, pää tiukasti jo lähtölaukaisu asemissa, istukka ja "napanuoran suonet" (tms meni nämä vähän ohi) joka tapauksessa kaikki ok, lapsivettä normimäärä. Olipa muuten ihana nähä tyyppi piiiiiitkän ajan jälkeen monitorilta (takana siis vain alkuraskauden seula+rakenneultra). Sukupuolikin pysynyt samana rakenneultran arviosta, eli tyttönä on "pysytellyt" <3 Kohdunsuun tilanne hieman pehmentynyt, kaulaa kuitenkin jäljellä (ei puhetta mitoista) ja kiinni. Lantio tilava, ei esteitä alatiesynnytkseen. Vauva kaikinpuolin siro ja sopusuhtainen, käyrän mukainen kasvutahti mutta hieman sen alapuolella mennään. Pääsin lisäksi kyselemään kunnolla kaikki mieltä askarruttavat asiat ja jäi hyvä ja varma fiilis. Myös jos nyt vauva vielä päättäisi kääntyä niin huomaisin sen kyllä itse siinä vaiheessa, vaikkakin on epätodennäköistä koska pää on jo niin alhaalla.

Kyllä tuli nyt sellanen olo että jes, parin viikon päästä voisin lähteäkin jo sitten synnyttämään hyvin mielin. Tosin eipä noista tiedä, mun tuurilla mennään yli LA:n piinaviikoille saakka :P

Mulla oli tänää kyseinen lääkärin tarkastus ja lopputulos oli tässä;

- Millä viikoilla kävit?
Viikkoja 36+1

- Monesko raskaus?
Kyseessä esikoinen.

Kohdunsuu ei ollu paljoakaan muuttunu edellisestä. Edelleen kiinteä ja pituutta n. 3 cm. Hieman oli kuulemma sormelle avautunu, mutta kuulemma todella vähän.

- Lantion tilavuus?
Tähän lääkäri ei kommentoinut mitään.

Monta viikkoa on oltu jo raivotarjonnassa eikä se ollu siitä mihinkää muuttunu. :)

- Vauvan painoarvio?
Mitään painoarviota ei annettu. Kysyin että osaako sanoa jotain koko arviota niin totesi että se katsotaan pääasiassa Sf-mitan mukaan. Kuitenkin ultralla poikaa katseltiin, muttei siinäkään todennut muuta kuin että raivotarjonnassa on.

- Saitko lähetettä tarkempaan synnytystapa-arvioon äitipolille? Tai jokin muu syy äitipolille?
Ei tullut mitään lähetteitä.

Jäi kyllä vähän nihkeä fiilis. Olin kuitenkin ymmärtänyt että oltasiin katsottu pojan kokoa vähän paremmin sekä se että kai se mahtuu tulemaan lantiosta ulos. Lisäksi kun edellisellä kerralla oli laitettu merkintä että pitäisi katsoa toista nänniä kun mulla on aikoinaan ollut nännilävistys niin totesi että siinä tuskin mitään kummempia on ja jätti katsomatta. Nyt iski myös pelko siitä jos lantio ei ookkaa tarpeeksi iso poikaa varten tai että joudutaanko synnytys käynnistää kun kohdunsuussa ei ollu tapahtunu mitään muutoksia. :/

Tänään kävin siis päivystävällä lääkärillä, mikä ei kuitenkaan ollut varsinainen neuvolalääkäri. Mutta lääkäri kuitenkin tutki kohdunsuun. Enkä nyt oikein ymmärtänyt paljoa sen puheista o_O Sanoi kohdunsuun olevan kypsä tai kypsymässä. Pituutta oli 3cm kun alkuraskaudessa oli 3,5cm. Oli kuitenkin sormelle auki.. Mutta tuntui napakalta. (tässä kohtaa putosin kärryiltä :rolleyes:) Odotin kyllä vähän enemmän tältä reissulta, mutta toisaalta ei tämä nyt varsinainen neuvolalääkäri ollutkaan. Neiti saattaa putkahtaa jo viikon päästä tai sitten menee vielä moooonta viikkoa.. Ja pää edellä sieltä ollaan kuitenkin tulossa :smiley-bounce012

Meillä oli tänään tämä, viikkoja nyt 36. Kohdunsuu oli pehmeä, kiinni ja pituutta 1,5cm. Tarjonta oli RT, viimeksi oli poikittain. Painoarvio oli 2,6kg ja pieni ja siro vauva on kuulemma tulossa. Yllätyksenä tuli itselle, että on kuulemma jo tiukasti laskeutunut lähtövalmiuteen. Lääkäri epäili, että syntyy ennen laskettua, kuulemma koska tahansa voi tulla lähtö mutta veikkasi että 2-3 viikkoa niin syntyy.
Hyvin pitäisi kuulemma mahtua syntymään.
Positiivinen kokemus oli, vaikka etukäteen pelotti älyttömästi. :D

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Äitipolilla:
- 36+3
- kanavaa edelleen jäljellä 3cm, täysin kiinni ja kiinteä
- lantion tilavuus hyvä käsikopeloinnilla, jolla ainakin oikeinpäin olevan synnyttäisi
- vauva tällä hetkellä 2600g, eli siro vauveli
- perätilassa
- ulkokäännöstä yritettiin, mutta ei onnistunut
- lantio kuvattiin (tulokset kuulen viikon päästä, seuraavalla käynnillä)
- uusi aika viikonpäähän äitipolilla (uusi kääntö yritys? Synnytystavan päättäminen)
- Käynnistä ei jäänyt käteen kuin pahamieli, lääkäri aivan kamalan kovakourainen ja ilkeän oloinen. Ja Liisa ihmemaassa fiilis tällä hetkellä, mitä ihmettä pitäis vauvan ulossaannin suhteen tehä :confused:

Ärsyttää tuollaiset lääkärit, jotka ovat kovakouraisia ja kaiken päälle vielä ilkeitä! Tosi kurjaa Isabella että jouduit kokemaan tollasta. Ite oon päättänyt etten yhtään meinaa sietää enää epäasiallista kohtelua, oon sellaisista gynekologeista saanut ihan tarpeekseni.

Joo en oikein ymmärrä miksi pitää niin lujasti ronkkia, kun vähemmälläkin ronkkimisella sama asia selviäis. Tässä vaiheessa alkaa jo olemaan niin kyllästynyt noihin sisätutkimuksiin, että varsinkin tuollaista lääkäriä tekis mieli potkasta! Mutta vielä niitä vaan on edessä varmaan useampi, ennen kuin saa synnyttää.. Toivottavasti olis eri lääkäri viikon päästä :)

- Millä viikoilla kävit?
36+2

- Monesko raskaus?
Kolmas

Sormelle auki, kaulaa ei kauheesti jälellä, normaalia uudelleen synnyttäjälle, kalvot ja pään voi tuntea sormella koska on jo laskeutunut niin alas, pää kuitenkin vielä liikkuu vähän, eli ei ole kiinnittynyt.

- Lantion tilavuus?
Komentoi että erittäin iso lantio. ei varmaankaan tule ongelmia synyytyksessä sen takia.

RT, hyvin alhaalla jo

- Vauvan painoarvio?
Oli viikko sitten ultrassa 2.7kg

ei lähetteitä.

Hyvä fiilis, uinnin suositteli lopettamaan koska suora yhteys jo kalvoille koska sormelle auki, ja neuvolatäti sano et syö paljon mansikoita kun hb oli laskenu vähä ja nehän miulle maistuu :))
Nyt toivotaa et pari viikkoo kestää sisäl viel et saadaa hieman lomailtuu sit jäädään kotia lomailee ja odottelemaan milloin alkaa tapahtua :)

Jep, tänään oli synnytystapa-arvio. Meillä sen tekee ensisynnyttäjille lääkäri, ja koska heinäkuu, tehtiin äitipolilla, neuvolassa ei lääkäriä.

Viikot nyt 36+2. Kohdunsuu pehmentynyt ja olisi sormelle auki.
Lantiossa riittää tila normaaliin synnytykseen, vauvelin paino nyt 3,1kg ja laskettuna aikana ois sitten noin 4,1kg.

Mutta: vauva perätilassa, joten yritettiin kääntää, ei onnistunut. Ensi viikolla uusi kääntöyritys ja lantion magneettikuva, jotta varmistuu voiko edes yrittää perätilasynnytystä.

P***a fiilis jäi, koska tän hetkisillä tiedoilla ja todennäköisyyksillä edessä on sektio, vaikka itse haluaisin synnyttää normaalisti.

ALotta, tänne oliki jo laittanut, mitä tuolla toisessa ketjussa jo kerkesin kyselee. Meinaakko, että vauvan koon takia todennäköisimmin sektio, jos ei käänny? Mitä mieltä oot käynnistyksestä, jos ne ens viikolla jo käynnistäisi, jos oot motivoitunut synnyttämään perätilavauvan? (En siis tiedä ehdottavatko moista, mutta ite mietin, että ehkä mahdollista?)
Muakin niin ärsyttää, jos joudun sektioon, herkästihän siihen mennään, vaikka meilläkin nyt suunnitteilla perätilasynnytys, jos esim. vauva alkaakin tarjoamaan jalkaa tai kerkeää kasvaa liian isoks niin sektiohan se sit on ainoa vaihtoehto.
Mutta tsemppiä! Vielä on kuitenkin vähän toivoa, että se kääntyis sulla! Saiko ne muuten yhtään vauvaa käännettyä? Meillä vauva ainakin laitto vastaan kääntöä kaikin voimin ja vihdoinkun lääkäri sai sen pään alas, niin pomppasi heti takaisin istumaan. Jääräpäinen kaveri :D

Ennätin sit vastata tuonne toiseenkin kun en muistanut mitä tähän kirjoitin :grin muisti pätkii, syytetään hormoneja...

Ainakin tämänpäiväinen lääkäri oli sitä mieltä ettei käynnistettäisi, ensi viikolla on siellä polilla toinen lääkäri, joten saan toisen lääkärin mielipiteen ihan pyytämättä. Pitää sitten päivittää mikä tilanne. Mutta mielummin synnyttäisi kuin sektio, vauvan paino vaan se suurin este ja voi vaikeuttaa ihan perussynnytystäkin, kun ei ihan pieni.

Ulkokäännön onnistumisprosentti ensisynnyttäjillä on vaivaset 20%, joten en paljon siihen luottaisi. Kääntyi kyllä tänäänkin poikittain, mutta siihen jäi, pidemmälle ei lääkärin hikoilusta huolimatta päästy. Yritän nyt sit kotona kaikki poppakonstit... tosin en kyllä tuntenut kun vauva on kääntynyt perätilaan (ilmeisesti viikon 33 jälkeen), joten tuntisinkohan tätäkään käännöstä vaikka saisin kotona kääntymään??

^kyllä mä uskon, että sen huomaa jos se ite kääntyis. Mulla ainakin niin selvästi tuntee pään oikealla kylkiluiden alla, kun tunnustelee. Ja potkuja tulee vaan alas, ajattelis, että sen kyllä huomaa, jos alkaa tykittämään kylkiluita. Mutta en tiedä kuinka on, huomaisinko itekkään, mutta luulen näin :D mulle lääkäri sano, että ensisynnyttäjän onnistumisprosentti käännölle ois 40%, mutta itestä kyllä ja tuntu että ihan turhaa hommaa edes yrittää koko kääntöä, jos vauva ei kerta ite käänny.

No onpas prosenteissa eroja!
Meillä kyllä potkitaan nyt kylkiluita, vauveli on siis ihan linkussa, jalat suorana vartalon vierellä. Siksi ei ehkä myöskään käänny yhtä hyvin, kuin jos ois jalat koukussa ja vois ponnistaa kuperkeikkaan.

Hyvin hajos tämä juttu nyt kahteen ketjuun :D

^ aa, okei, minä kun en oo saanu potkuja kuin alas :D sitä oonki miettinyt, että onko tää ny varmasti syntymässä edes pylly edellä, että ei pukkaa jalkaa ekaks ulos :D no mutta sittenhän se menis sektioon heti..
no on joo prosenteissa eroa! Sano että ensarilla se 40% ja uudelleen synnyttäjillä 60% onnistuu..

Takaisin