Viimeinen neuvolalääkäri käynti/synnytystapa-arvio

Kesäbebe, aika hassua kyllä et on noin eri käytännöt kun ollaan vielä melko lähekkäin, sä Jyväskylässä ja mä käyn saarijärven puolella. Jyväskylään sit tietysti synnärille.

Isabella, taitaa olla noissa uusissa ohjeissa muutenkin vähän sisäistämistä. Mun nlaterkka unohti otta vasta-ainelabrat ja pistää mulle vasta-aineet, joten saan ne sit tarvittaessa synnärillä vanhaan malliin. Ilmeisesti vuoden alusta on ollut voimassa tuo uusi ohje. Mut eipä se nyt haittaa, mennään vanhalla kaavalla :)

Joo niinpä Zanzibar!

Kävin tänään neuvolassa ja terkka tekikin jo nytte lähetteen äitipolille, jossa sitten synnytystapa arvio, koska vauva edelleen perätilassa, nyt siis viikkoja 34+5. Jännittää!

- Mulla oli eilen (rv 35+4) toka ja vika neuvolalääkäri.
- Ensimmäinen lapsi tulossa.
- Kohdunsuu normaali, 3cm jäljellä muistaakseni.
- Lantion tilavuus lienee normaali, kun ei mitään asiasta maininnut.
- Vauva ei ollut vielä kiinnittynyt, mutta ilmeisesti pää oli alaspäin. Asento varmistetaan parin viikon päästä neuvolakäynnillä vielä ultralla..
- Painoarvio oli "voi se alkaa nelosellakin." Kuulemma arviota hieman häiritsee se, ettei ole vielä lähtökuopissaan kiinnittyneenä.
- Aika läpihuutojuttu oli koko lääkäri, enkä oikeen itsekään tiennyt, mitä se pitää sisällään. Aluksi hieman ahdisti se, että lääkärinä oli mies.. Onneksi tuntui olevan ihan asiallinen tyyppi. Saattaa olla, että hänellä oli vuosien kokemus odottavista äideistä, mutta ihan ei täysin minua vakuuttanut. :) Mutta kaikki on ollut raskausaikana hyvin, joten ei mulle mitään hampaankoloon jäänyt. Synnytystä en ole kauheesti ehtinyt(?) miettimään, mutta eiköhän se sieltä miettimättäkin eteen tule.. :wink Otetaan vastaan, mitä tuleman pitää ja edetään tilanteen vaatimalla tavalla. :) Kaikki mahdolliset kipulääkkeet olen valmis vastaanottamaan..

Mulla menee vähän erilailla noi lääkärikäynnit kun muilla kun on perussairautena I-tyypin diabetes.
Kunnallisia eli neuvolan lääkärikäyntejä ei mulla oo nyt ollenkaan. Ekassa raskaudessa tais olla kerran neuvolalääkäri.
Vastapainoks mulla on nyt takana 5 äitiyspolikäyntiä, joissa siis lääkäri ja kätilö on paikalla ja siellä ultrataan ja sit käydään läpi diabetesjuttuja hoitajan kanssa (mikä ei kyllä oo ikinä paikalla, joten laitan aina sille s-postina verensokerin mittauksia ja muita tietoa ja se vastaa kans mailitse). Käyn aina viikkoo ennen polikäyntiä labrassa, että saadaan sinne tuoreet hba1c-arvot (pitkäaikainen verensokeri).
Ja siellä saa joka kerta painoarvion. Edellisen raskauden aikana sain myös joka kerta ultrakuvia mikä oli kiva.
Ja loppupäässä sain 3D-kuviakin, ne oli aika mageita kun näki ihan kasvon piirteitäkin. Mut sillon oli kaikki käynnit Naistenklinikalla, missä on vehkeet vähän erilaiset. Nyt kun se on remontissa niin on ollut nää kolme vikaa kertaa Kätilöopistolla. Sieltä en oo saanut mitään kuvia, eikä siellä oikein meinaa ees siinä ultrausvaiheessa nähdä näytölle. Pitää olla pää ihan vinossa jos haluu nähdä vilauksen vauvasta. Nkl:lla kuitenkin on erillinen näyttö mistä äiti voi katsoa samaa kuvaa kun lääkäri. Eipä siitä vauvasta näillä viikoilla mitään selvää saakkaan normaalissa ultauksessa. No nyt kuulemma kaikki loput kerrat on taas Nkl:lla. Hyvä niin.

Mutta siis asiaan:
Tänään oli taas polikäynti. Ja mua jännitti se etukäteen aika paljon kun viimeks oli poitsu kasvanut masussa turhan paljon sen takia kun ei oltu saatu mun sokereita pysyyn kohdillaan. Ne on nyt vasta viikon ollut säännöllisesti hyvät, joten tiesin että siellä todennäkösesti on iso pötkylä vatsassa. Ja siis toi mahahan on tooosi iso.
No näinhän se sitten oli... Viikkoja tänään 31+3 ja vaavin painoarvio on 2603g. :eek:
Kaikki oli kyllä muuten tosi hyvin. Virtaukset napanuorassa hyvät, poitsu liikku (ja liikkuu) tosi paljon, lapsivettä vähän normaalia enemmän, RT, sydämensyke hyvä, hengitys hyvä jne. Mut sit tosta painoarviosta se soitti jollekin osaston lääärille, et mitä tehdään. Ja minä siinä vieressä odotan ja kuuntelen sitä puhelua jalka vipattaen. Varatiin sitten 2 viikon päähän uus poliaika missä tsekataan tilanne ja jos paino edelleen nousussa niin sit mennään lapsivesipunktioon.
Yhyyyy!! :sad001
Ja siis minä pelkään piikkejä! Ja kyllä, pistän itseäni monta kertaa päivässä sokeritaudin takia, mutta se on ihan eri asia. Siihen on ollut pakko tottua. Ja se neula on 0,5mm ohut ja 5mm pitkä, vähän eri asia kun se millä se punktio tehdään.
No, nyt on ne sokerit saatu hyväks, niin jospa se poitsukin ottaa vähän iisimmin siellä vatsassa kasvamisen kanssa.
Tsekattin myös kohdunsuu taas kun mulla on noita supistuksia, kivulla ja ilman, ollut jo pitkän aikaa. Paikat on edelleen kiinni ja kiinteenä ja kohdunkaula 3cm, eli ei sen vielä sieltä pitäs pois olla tulossa.

En nyt tiedä että kuuluisko tää teksti tähän "Viimeinen..." ketjuun, mut tänne tää nyt tuli :)
Mulla siis noita neuvolalääkäreitä kun ei oo ollenkaan.

Nyt oon itsekin käynyt viimisellä neuvolalääkäri käynnillä, joka oli kyllä snadi pettymys. Lääkäri osoittautui itseäni nuoremmaksi kesätyttöseksi, joka oli kyllä aina kuutamolla eikä täysin vakuuttanut. Supermukava oli kyllä ja käynti rauhallinen, hyvin oli aikaa esittää kysymyksiä jne elikkäs

-ensimmäinen raskaus, tänään 35+4

- kohdunsuu "vähän pehmentynyt" kaulaa jäljellä noin 2cm (viimeksi kiinni, kiinteä ja 3cm)

- asento hakusessa mutta sisätutkimus osoitti lääkärin mukaan, että pää on alhaalla ja kiinnittynyt (ei ultrausta)

- sydänääniä etsi tosi kauan, joka lähinnä nauratti kun vauva fudi anturiin minkä kerkes

- vauva siro ja kasvu keskikäyrän mukainen mutta sen alapuolella (mikään jättiläinen ei siis ole tulossa)

- lantioon tms ei ottanut mitään kantaa, tosin kyseessä ei ollutkaan mikään synnytystapa-arvio

- verenpaine ok, painoa ja hempparia ei mitattu

Kipuilut, harjotussupparit sun muut huomioiden kehotti ottamaan rauhallisesti. "10 päivää jalat ristissä" ja sit saa tulla jos on tullakseen :D Mun tuurilla mennään varmaan viikolle 42...

Sen verran epämääräinen fiilis jäi, että harkitsen kyllä vielä yksityisellä pyörähtämistä. Toivoisin ultrausta ja varmempaa otetta ihan oman mielenrauhan takia.. Nyt kun lähetettä polille ei tullut niin yksityinen taitaa olla ainoa vaihtoehto. Jotainhan se maksaa mutta oma mielenrauha ja vauva menee kyllä edelle :)

Täällä toissapäivänä "synnytystapa-arvio" äitiyspolilla, eli siis pelkopolikäynti erikoislääkärillä, mikä korvaa tuon rv 36 neuvolalääkärin tässä raskaudessa :)

* Kohdunsuu muistaakseni pehmenytynyt, kiinni, kaulaa riittävästi jäljellä.
* Vauva raivotarjonnassa, pää alhaalla.
* Sydänäänet hyvät, otettiin käyrää ennen lääkärintutkimusta.
* Vauva liikkuu hyvin, virtaukset hyvät.
* Lapsivettä normaalisti
* Vauvan kokoarvio rv 34+3 2849 g, eli keskikokoa isompi vauva tulossa. Sainkin uuden ajan tuolle erikoislääkärille rv 36 ja katsotaan, josko käynnistettäis synnytys jo viikolla 38 ( Eli ihan kohta! ) ettei pääse ihan hirmu isoksi kasvamaan. Esikoinen painoi syntyessään 4 kg.
* RR 121/73 ja HB 113 (rautaa syön 1 kaps. päivässä, voisi kuulemma ottaa 2 kaps päivässä jos vaan maha kestää)

Vaivaakin on nyt ollut, sunnuntaina alkoi inhottava alamahakipu ja maanantaina vessakäynnillä huomasin pissan olevan ihan veristä :( Soitin terkkarille, joka laittoikin suoraan siltä istumalta äitiyspolille tarkistukseen, mistä veri tulee. No, vauvasta johtuvaa ei ole, ei tulehdusta, verikokeet kaikki ok, ylävatsan uä virtsakiviepäilyn vuoksi (Virtsarakko, munuaiset ja johtimet katsottiin) ei mitään normaalista poikkeavaa, vähän laajentunut munuaisallas, mutta normaalia varsinkin raskauden aikana. No kolmena päivänä joutunut siellä tämän vaivan takia käymään ( yksi oli siis tuo varattu lääkärikäynti ja kaksi ylimääräisiä päivystyskäyntejä ). Lääkärit epäilevät kuitenkin pientä virtsakiveä, mikä varmaan tullut ehkä uloskin jo. Ei mistään vakavasta vaivasta ole kyse kuitenkaan, joten voin olla huoletta, luultavasti ohimenevä juttu..

Tänään ei olekkaan ollut alamahakipua enää eikä ainakaan näkyvää (kop kop) verta pissassa. Tosin eilenkään ei ollut näkyvää näytteenottohetkellä, silti oli veret kolmella plussalla. Seuraavaksi sitten äitiyspolin yhteydessä katsotaan taas pissa, josko olis jo siihen mennessä nämä vaivat ohi!

Nitti - Pakko kysyä, miksi lapsivesipunktioon ? Mitä ne siitä katsoo ? Toivottavasti vauvan kasvu siellä nyt vähän tasaantuu kuitenkin :)

Siis käsittääkseni just siks kun oon diabeetikko ja vauva on kasvanut mun korkeiden sokeriarvojen takia turhan nopeesti. Siellä tsekataan että kaikki on muuten kunnossa ja toisaalta tarkistetaan että pitääkö synnytys käynnistää aikasemmin.
Ei ne itseasiassa ees mulle kertonut syytä kun en edes kysynyt. Tää mun päätelmä oli siis sen perusteella mitä muuta siinä lääkärin kanssa juteltiin.

Voi hitsi kun mua alkoi nyt stressaamaan tämä lääkärillä käynti.. Kun nyt on tullut enempi näitä kipuja enkä ole vieläkään saanut aikaa sinne neuvolalääkärille :confused: Meiän neuvolassa on tosiaan ollut ruuhkaa ja mun th aikoi soittaa mulle kun saa taas aikoja.. Melkein kaks viikkoa oon oottanu sitä soittoa ja nyt tuntuu, että se täti on oikeasti unohtanut mut :mad: Se on vähän hajamielinen muutenkin.. Se on jo kahdella edellisellä neuvolla käynnillä aikonu mulle sen ajan antaa.. Ja kun mulla on viikkoja nyt 35+2.. Millon sen viimesen lääkärineuvolan piti olla? Äh, keskiviikkona ois kyllä taas neuvola.. Odottaisko sinne ja vaatisi sitä aikaa vai pitäiskö soittaa.. :confused: Ois ihan kiva tietää jo pitääkö tässä olla lähtövalmiina laitokselle vai ei...

Millier ainakin meillä ensimmäisessä raskaudessa viimeinen lääkäri, eli synnytystapa-arvio on vko 36-37.
Meillä varataan tuo aika itse, varasin sen jo vko 30, että varmasti sai. Lääkäritkin pitää kesällä lomaa ja meillä on sairaalassa jopa osastoja kiinni.

Minä ainakin jo soittaisin neuvolaan ja vaatisin aikaa. Enkä varmasti soittas sille omalle terkkarille vaan ihan ajanvaraus tms. numeroon.

Millier, eikö sen pitäs olla 35-36 viikoilla? Onpa toiki nyt ikävää, että niillä ei oo resursseja hoitaa kaikkia. Mutta kaikilla on kyllä oikeus samaan äitiyshuoltoon, jotka Suomessa asuu, soita heti maanantaina ja vaadi aika! Sunhan pitäs saada se aika kuitenkin aika pian..

Outoa muutes, että noin on ruuhkaa, jossain sitä näköjään tehdään sitten kunnolla lapsia :D Niin tai sitten oikeasti vedetty resussit niin minimiin, että tilanne on toi, mutta siitä huolimatta kaikilla pitäis olla musta samat oikeudet hyvään äitiyshuoltoon..

Onko muita jotka menossa ulkokääntöön? Tai jolla kokemusta ulkokäännöstä edellisissä raskauksista? Jännittää niin!

Kyllä täytyy sen verran kommentoida tähän, kun jäi niin onneton fiilis omasta lääkäriajasta. Resurssit on tosiaan vedetty kesällä todella tiukille ja mulle TH varasi ajat monta viikkoa etukäteen. Lopputuloksena sain kyllä lääkäriajan mutta ei sitä mimmiä voinut kovin tosissaan ottaa, kuten jo kerroinkin aikaisemmin. Tässä vaiheessa ensisynnyttäjänä toivoisin kuitenkin vankkaa ammattiosaamista, enkä arvailuja ja seuraavaksi vain synnyttämään. Päädyin nyt lopulta siihen ratkaisuun, että menen maanantaina vielä aikuisten oikeasti tapaamaan yksityisellä puolella gynegologia, joka erikoistunut synnytyksiin ja raskausaikaan. Toisaalta ottaa päähän maksaa erikseen siitä, mikä pitäisi kaikille kuulua raskausajan normitutkimuksiin mutta henk koht mulla on aina ollut koetuksella usko julkisen terveydenhuollon palveluihin. Näin ollen kävin "ostamassa mielenrauhaa" pariinkin otteeseen jo alkuraskauden aikana yksityiseltä :D Laittelen viestiä huomenna, minkälainen käynti tämä ylimääräinen setti nyt sitten onkaan ;) Millier, kannattaa kyllä alkaa painostamaan jos tosiaan palvelun taso on noin onnetonta!

Täällä meillä päin ei ole kuin yksi neuvolalääkäri paikalla nyt koko heinäkuun. Ja se ei todellakaan ehdi hoitaa kaikkia! Minä kun vaadin lääkäriä, niin neuvolatäti meni ihan paniikkiin että kun ei se nyt ole kerrassaan mahdollista. Kun ei ole aikoja! Siis voi jumala*ta sanon minä! No, sille ei jääny muita vaihtoehtoja ku tehdä mulle lähete suoraan äippäpolille..Kyllä mullakin kävi tuo yksityinen mielessä, mutta kuten Emildeskin laittoi. Tuntuu niin typerältä maksaa sellaisesta jonka pitäisi kuulua jokaiselle odottavalle äidille..Pitäisi, mutta ei kuulu kun kaikesta säästetään!

mulle varattiin aika synnytystapa-arvioon tämän kuun lopulla jo n. kuukausi sitten. tossa meidän neuvolassa on vaan ollut enemmän sääntö ku poikkeus, että lekuriajat peruuntuu just vähän ennen, joten oon varautunut siihenkin, että aika siirtyyy tai joudun käymään toisen neuvolan lääkärillä niinkuin keskiraskaudessakin. tää on mennyt jotenkin niin huonoon suuntaan tää neuvolasysteemi, palvelua saa vain jos on valmis omasta pussista maksamaan ja sekään ei ole ihan oikein.

Meillähän ei ole lääkäriä neuvolassa koko heinäkuussa.
Mun synnytystapa-arvio on sitten lahikaupungin, eli synnytyssairaalan yhteydessä olevalla äitipolilla.
Sinne mentäs muutenkin jos ois jotain erikoista raskaudessa.

Pitääpä ensi neuvolassa kysyä, että jos tulee outo olo, niin pitääkö ne "ehkä outo olo" tarkastukset tosiaan lähteä hoitamaan tonne lähikaupunkiin. Noi julkiset kulkee niin hyvin ja autolla ajaminen on herkkua... Onneksi anopilla ei ole mitään silloin kun on se synnytystapa-arvio, et jos aamulla on lihakset kipeet, saan kuskin automatkalle.

Meillä muuten meinataan vuoden alusta ulkoistaa koko terveydenhuolto ja sosiaalipalvelut, että luultavasti huononpaan päin menee vain.

Pompin tuolta syyskuisista tähän lääkärikeskusteluun. Millier sun on ehdottomasti saatava lääkäriaika ja otat vaikka ylilääkäriin yhteyttä jos ei muu auta. Tossa vikassa tarkatuksessa pitäisi kuitenkin arvioida edellytyksiä alatiesynnytykseen ja tarkistaa tarjonta ja vauvan koko. No, neuvolalääkäreiden taso tiedetään, se on mitä on mutta kyllä tuo käynti kuuluu kaikille odottajille. Se voidaan jättää pois siinä tapauksessa jos äiti on seurannassa äitipolilla.

Dellan kanssa oon samaa mieltä, neuvolatoiminta huononee koko ajan. Itse edustan myös pk-seutua ja täällä keskitetään kaikki. Esim.Espoon puolella joka alueella on vain yksi neuvola jossa on äitiysneuvolalääkärit. Sekin on huono juttu jos julkisessa terveydenhuollossa mennään siihen että vaan ne saa palvelua ketkä osaa sitä vaatia.

Samahan ilmiö on tapahtumassa lasten terveydenhuollossa: ihmiset ostaa vakuutuksia kun julkisella puolella ei toi verovaroista maksettu terveydenhuolto pelaa. Lääkäriosaaminen karkaa yksityiselle puolelle, ja arvauskeskuksissa sit asioi vakuutuksettomat lapset toistaitosten lääkärien kanssa :/

Täytyy myöntää, että ite on tullu kyllä siinä mielessä ostettua mielenrauhaa, että vauvalle hankittiin terveydenhuoltovakuutus. Tätä se kehitys kai on, että periaatteessa jo kertaalleen veroraroista maksetun terveydenhuollon lisäksi maksetaan sitten toisen kerran yksityiselle sektorille kun julkiseen terveydenhuoltoon ei vaan uskalla luottaa.

Gnome, me hommattiin kans vakuutus vauvalle ja pääseepähän sit hoitoon kun tilanne vaatii eikä tartte jäädä kuuntelemaan venäläisten lääkäreiden arvioita et onkohan se jotain vai eikö se ole. Ja täällä Savossa ei edes pääse lääkärille nykysin ajanvarauksella kun täällä otettiin vuoden alusta käytäntöön vuoronumero jonotus. Kuka jaksaa istua itkevän vauvan kanssa toista tuntia jonottamassa lääkäriä jos tilanne on hankala?! :( Hyvä et ite jaksaa siellä istua!

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Takaisin