Viimeinen neuvolalääkäri käynti/synnytystapa-arvio

Rv 37+2
Esikoinen
Kohdunkaula 2cm, kiinteä, kiinni
Vauva edelleen raivotarjonnassa
Kokoarvio 3700 g tällä hetkellä

Maanantaina käynnistetään, koska epäillään, ettei laskettuna aikana mahdu enää hartioista pihalle. Muuten edellytykset alatiesynnytykseen.

Lääkärin pakeilta kotiuduttu!

Eli Rv 35+4
Esikoinen
Kohdunkaula 3cm, pehmentynyt, kiinni
RT, niinkun tähänkin asti
painoarvio tällä hetkellä 2700g

Kuulema lantio on hyvän kokoinen alatie synnytykseen ja kun vauva on ollut RT pidemmän aikaa niin ei ole huolta että vauva enää kääntyisi toisin päin kun kerran pää alaspäin viihtynyt tähänkin asti. Niin ja seuraavat 3vk saan olla ainakin ihan huoletta.

Tosiaan arvio tehtiin käsikopelolla kevyesti mahan päältä ja lapsivettäkin normaalisti?! Mistä se sen muka näki mahan peitteiden läpi. SF-mitta 32cm. Ei ultrausta. Sisätutkimus nopea. Otettiin streptokokkitesti. Seuraava neuvola 2vk kuluttua.

Itse jäin vähän tyhjän päälle kun ei mitään puhetta ollut oikeastaan mistään ja käynti oli tosi nopea. Synnytyksestä ei mitään puhetta eikä paljon muustakaan. Olen aika pettynyt, koska kuitenkin olen ensisynnyttäjä niin olisin ehkä kaivannut jonkulaista keskustelua. Mutta lääkärikään ei siis ole täysin suomalainen... Pettymys hieman joo. :sad001 Toivotti hyvää loppu odotusta ja sanoi että nähdään synnytyksen jälkeen. Jep jep!

Mä mietin tossa että onko toi synnytystapa arvio ihan yleinen juttu? Koska mullehan ei tavallaan sitä tehty.. Mistä se lääkäri voi tietää että minkäkokoinen mun lantio on jos sitä ei ole mitattu tms. En mä oikein usko että yhdellä käsikopelolla pystyy tietämään että mikä se todellinen tilanne on ja luin tuolta netistä että siinä pitäisi tehdä joku tutkimus anuksenkin kautta missä kokeillaan häntäluun asentoa/joustavuutta? Mä olen kyllä niin tympääntyny tähän toimintaan!
Lääkäriä ennenkin mulla oli neuvolakäynti ja se oli sijainen kun oma on lomalla, se eukko oli niin tyly ja tyyliin kun menin huoneeseen niin se tyrkkäs pissakipon käteen vauhdissa ja sano et käypä vessassa, sit se höykkyytti jo vaa-alle ja siitä seuraavaksi mitattiin verenpaine, hempparia ei otettu kun reilu viikko sitten arvo oli normaali. ja sit se vaan kysy että onko mitään kysyttävääja sanoi että öö.. ei kait? Jas sit se toivotti hyvää odotusaikaa ja ohjas lääkärin luokse. Mulla on seuraava neuvola oman tädin luo kahden viikon päästä ja mietin et puhutaanko missään vaiheessa ennen synnytystä synnytyksestä?? Mähän en valmennuksessa ole käynyt kun se on toisella paikkakunnalla ja en nyt kokenut sitä power point esitystä kovinkaan hyödylliseksi, koska minun mielestä ensisynnyttäjän pitäisi kuulla asiasta yksityisesti että voisi esittää kysymyksiäkin asiaa koskien jos joku asia on epäselvä.

Hanski_, mullekkaa ei oo tehty mitää synnytystapa-arvioo. Lääkäri katto sillo viimesessä käynnissä vaa kohdunsuun tilanteen ja kuunteli sydänäänet. Oman terveydenhoitajan kanssa sit taas käytii vähä parempaa keskusteluu synnytyksestä ku olin pohtinu jo iteksee vähä kivunlievitysvaihtoehtoi ja ponnistusasentoi. Se terkkari osas sit kertoo vähä tarkemmin niistä mun pohdinnoista ja sain parempaa varmuutta melkee siihen mitä haluan kivunlievityksenä jne. :) tosin neki oon listannu itelleni vaa toiveeks, sitä ei pysty siinä tositilanteessa sitte sanomaa meneekö kaikki suunnitellun kaavan mukaan. :) mut kannattaa sen oman terkkarin kaa jutella asiasta!

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Rv 38+5 ja vihdoinkin kauan odotettu neuvolalääkäri käyty!
Ensin kävin tosiaan th:n juttusilla. Pissa oli puhdas ja verenpaineet 123/90. Siitä sitten lääkärin luokse, joka ensin kyseli vointia ja otti sitten sf-mitan, joka oli 33cm. Hiukan tunnusteli vatsaa ja totesi sen olevan supisteluherkkä. Pää tuntui hyvin eli ei vieläkään ollut kiinnittynyt. Vauvan sykkeet oli edelleen 140.

Kohdunsuu oli pehmentynyt, 2,5cm pitkä ja 1,5cm auki. Sanoi vaavin olevan tuloillaan, ei nyt ihan heti, mutta tuskin menee yliajalle. Ja la:han meillä on ensi viikon perjantaina :) Ja raivotarjonnassa ollaan edelleen.

Koko käynti meni jotenkin kauhean nopeaa. Itse olin monta viikkoa sitä niin odottanut ja jännittänytkin, että lopulta lähes kaikki mitä lääkäri sanoi, menikin toisesta korvasta sisään ja samantien toisesta ulos. Mitään puhetta ei kuitenkaan ollut vauvan koosta, lapsivedestä tai synnytyksestä eikä edes ultrattu. Mutta toisaalta vauvalla on tähän mennessä ollut kaikki niin hyvin, ettei mua varsinaisesti mikään huoletakaan. Tuo kohdunsuun tilanne oli oikeastaan ainoa mikä mieltä askarrutti. Uimisen tosiaan kielsi kun on paikat jo vähän auki. Jotenkin tuntuu, että tämä mun lääkärineuvola oli paljon suppeampi kuin teidän muiden o_O

No täällä on kassit jo valmiiksi pakattu ja vauvalle kaikki hankittu. Eipä tässä voi muuta kuin odotella :rolleyes:

hanski_ ei minulla ainakaan tehty mitään anuksen kautta tutkimuksia, jotenkin kuvittelen sen olevan ihan urbaanilegenda? Ehkä sitten jos olisi syytä olettaa häntäluun olevan edessä synnyttäessä, mutta eikö sittenkun magneettikuva olisi parempi?

Mulla tehtiin nopea sisätutkimus, kokeili kohdunsuun ja vähän lantion luiden asentoa. Ja ultrattiin.

Meilläkin synnytyksestä puhuttu vain valmennuksissa, synnytysvalmennus sairaalassa ja perhevalmennus neuvolassa. Molemmat oli ensisynnyttäjille. Neuvolassa ei olla puhuttu synnytyksestä, kun ne katsoo, että on äitiyspolin/sairaalan asioita ja nythän mä juoksen siellä äitipolilla joka viikko, joten ei ole aihettakaan enää neuvolassa sitä miettiä.

Eipä Lahessakaan hanuriin mitään tungettu... Koskaan moisesta kuullutkaan!

Täällä lääkäri sörkki mahaa, otti sf-mitan, heitti hanskan sisään ja kokeili kohdunsuun tilanteen, ei kommentoinut lantiota mitenkään, sanoi että pää tuntuu, sitten ultras ja se oli siinä.

Vikalla neuvolaterkkakäynnillä terkka kysyi että oliko synnytykseen liittyviä kysymyksiä ja eipä mulla jaksa ajatus pysya kasassa niin kauaa että jaksaisin moisia miettii, ni sepä oli siinä. Synnytysvalmennuksessa olin sen jättilauman mukana ja siellä sain vastaukset olennaisiin kysymyksiin, niinkun nää perus koska lähetään sairaalaan jne. Asennot katsotaan sitten kun synnyttää mennään, mutta siis kyllä ne esiteltiin siinä valmennuksessa kanssa. Ja ainakin meillä siellä valmennuksessa pystyi kyselemään ja sinne olis vissiin voinut vielä jäädä tenttaamaan jos olis ollu tarvetta, sitten perhevalmennuksessa oli kans jonkun verran synnytyksestä

Elä hanski stressaa tuosta synnytystapa-arviosta. Eihän sitä tarvitse mitenkään rutiininomaisesti tehdä, ellei ole syytä epäillä vauvan mahtumista normaalia kanavaa pitkin. Jos on esim ollut joku onnettomuus minkä takia häntäluu taipunut väärään asentoon tai todella iso vauva, niin silloin voi olla oleellista tehdä tuo arvio, muutoin oletuksena on, että luonto hoitaa kyllä oikeankokoisen vauvan äidin lantiolle :) ei mullekaan todellakaan ole sellaista tehty. mullahan ei pitänyt olla edes neuvolalääkärin käyntiä loppuraskaudesta, mutta sit mut lähetettiin sinne kun SF-mitta pomppas (ja on radi, joka tosin ruokavaliolla pysynyt hallinnassa). lääkäri ultras vauvan ja totesi olevan normaalikokoinen (sf-mitta tod.näk pompannut kun vauva ei vielä ole laskeutunut, ei ollut huolissaan) eikä siinä mitään lantioita mittailtu.. ite en oo huolissani, eiköhän se sieltä ulos tule :)

Mullakin oli tänään lääkäri. 36+2. Kävin äitipolilla lääkärissä radin takia. Siellä katsottiin ultralla vauvan kokoa. 2900g. Ei olis muuten tutkinut sisäkautta mitään, mutta kun kysyin mun kahdessa edellisessä synnytyksessä murjoutuneen häntäluun tilanetta, niin sitten tutki. Luu on vähän tiellä, mutta sanoi muuten olevan hyvin tilaa vauvan tulla, joten hieman eteen taipuva häntäluu ei kai ongelma ole. Ei tunkenut mitään hanuriin, sisätutkimuksen aikana kokeili sen häntäluunkin. Huh, helpotti vähän. On ollut aika inhottava vaiva, kun pariin kertaan mennyt. Esim. Juostessa alkanut aristaa. Jospa ei napsahtais tällä kertaa.

Alotta, mä löysin ihan internetistä siitä hanurihommasta tietoa kun googletin synnytystapa arvion ja pari kaveri on sanonu et heille on tehty näin, siks olin vähän että häh?! :)
Joo en minäkään tässä huolissani olisi jos en olis ennenkin kyseisen lääkärin kämmänneen arvioita ja tosiaan kun ei sitä ultraakaan otettu. Ja onhan tää uus asia itellekin ja kait sitä kaipais vaan jotenkin enemmän vahvistusta et kaikki on niinkun kuuluu eikä et oot yks tuhansista ja rutiinilla mennään kun ei ole mitään"ongelmia" ollut.. No kaippa ne siellä synnärillä sitten kattoo vielä tilanteen kun se aika koittaa! Ihan hyvä toisaalta ettei täällä meidän sairaalassa tartte synnyttää, kun ei ne oikein asioita osaa muutenkaan. Koitan olla stressaamatta! :rolleyes:

hanski_ no sitten jossain tehdään niin, kuulostaa vaan niin omituiselle.
Saako teillä soittaa suoraan äitipolille ja kysyä jos joku askarruttaa? Niin minä tekisin, ettei tarvitsisi pelätä ja jännittää. Sanoo suoraan, ettei omasta mielestään saa riittävästi tukea neuvolasta ja synnytys jännittää.

Tai jos se keino ei onnistu, niin omalle neuvolantädille soitto (sullahan taisi viimeksi olla sijainen?) Tai sitten seuraavalla käynnillä, jos soittaen ei saa apua.

Tuntuis ainakin minusta kamalan pitkälle ajalle odottaa sinne synntykseen saakka ja miettiä tässä välissä monta viikkoa yksikseen.

Viimeinen neuvolalääkärikäynti käyty.
rv 35+6, RT, ei ole kiinnittynyt vielä.
Paikat kiinni, pituudesta tms. ei ollut puhetta. Sf mittaa ei mitattu, sykkeet hyvät n.155/min.
Painon nousu maltillista, 320g vk ja kaikkiaan 7kg.
Verenpaineet yllättäen korkeat, 143/93, aiemmin luokkaa 100/70-75. Proteiinit +. Lääkärin mukaan on normaalia että proteiinia löytyy 1+ virtsasta.
Jalat olleet turvoksissa jo kolmisen viikkoa.
Verenpaineita pitäisi seurailla ja stiksata virtsaa, ei saisi tulla prot. ++. :sad001

Hiukan nyt jännittää kun ensimmäisessä raskaudessa raskausmyrkytys alkoi suunnilleen näihin aikoihin ja poika syntyikin jo 37+3. Nyt kuitenkin kolmatta odotellaan....
Onneksi ensi viikolla äippäpolin käynti, vaikkeivat siellä muuta katso kuin ultralla kokoa. Afp seulassa kun "jäin kiinni" niin teoriassa mahdollisuus kasvun hidastumiseen... :eek:

Tänään oli viimeinen lääkärikäynti, viikot 37+2. Kohdunkaula oli pehmentynyt ja 1,5-2 cm pitkä, ja sormelle auki. Vauva RT ja niin laskeutunut että lääkärin sormet osui vauvan päähän. Painoarvio 3250 g, normikäyrällä mennään, oli pelko isosta vauvasta kun mulla ollut lievä radi, josta tosin on selviydytty ruokavaliolla, ja siksi ultrattiin. Heräs pieni toivo että ei ehkä mennäkään LA:n yli, kun lääkärikin sanoi että ensisynnyttäjäks on paikat hyvin kypsyny :rolleyes:

Oonkohan mä ymmärtäny oikein, että äidin pituus (=lyhyys) on yks(?) syy tehdä synnytystapa-arvio..? Ei mullakaan oo mitään arviota tehty. Kun olin huolissani mahdollisesta ison vauvan synnyttämisestä, niin lääkäri totesi mun olevan normaalipituinen (vajaa 170cm) henkilö ja arveli tarvittaessa isommankin vauvan mahtuvan hyvin syntymään.

Tungen kanssa tähän keskusteluun :) Joku tuolla mietti, että miten muka lääkäri/kätilö voi käsituntumalla sanoa mitään esim. lantion koosta. Tähän sanoisin, että luottakaa ammattilasiin. Kokenut lääkäri tai kätilö nimenomaan saa käsin tunnustelemalla hyvän käsityksen, ja itse luotan enemmän kokeneen henkilön tekemään palpaatioon kuin ultraan, jossa niin moni asia vaikeuttaa ja suurentaa virhemarginaalia. Nim. sikiö arvioitiin ultralla 900g pienemmäkin mitä oli... Kokenut kätilö sen sijaan tunsi sikiön koon oikein.

Alotta, hmm no tuota vaikea sanoo tuosta äippäpolista kun ei ole ollut koskaan siitäkään mitään puhetta.. Siis en mä tiedä ees onko meillä semmosta vai onko se sit tuolla synnärillä toisessa kaupungissa. :/ Pitää ottaa puheeks ens neuvolassa viikon päästä tää asia.

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Pampero, kyllä se varmaan voi arvioidakin oikein jos se kokeilee edes mahaa oka puolelta kunnolla. Mut ei tää täti ainakaan kokeillu kun tyyliin toiselta laidalta selkärangan kun se selvästi kellotti oikealla puolen mahaa, niinkun nykysin aina. Et jos se ei kunnolla kopeloa ja tunnustele niin ei kait se "silittämällä" sitä tunne?

Diudiu, ja mä en ole kuin 158.. mut ilmeisesti ei pituudella siis merkitystä ainakaan näillä mitoilla.

hanski: kyl se tutkimus pitää tosiaan kunnolla ja huolella tehdä, ei se "toisella kädellä" (kirjaimellisestikin..) tehtynä tietenkään luotettava ole, niinkuin ei mikään muukaan tutkimus :)

Joo kyllä äidin pituuski vaikuttaa, miten mahtuu vauva syntymään (näin lääkärit ainakin karkeasti määrittelee, mutta en tiedä pitääkö ihan aina kuitenkaan paikkaansa..) Pitemmillä naisilla uskotaan olevan myös ennemmän voimaa ponnistaa. Jos on alle 160 ja epäillään vähänkin isompaa vauvaa niin herkästi kuvataan lantio.

Takaisin