Viimeinen kolmannes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
kiinnittymisestä..Ite oon ekakertalainen ja mulle ei oo sanottu vielä lainkaan et vauva ois kiinnittynyt...Ainoastaan et pää alaspäin rt...Tänään kumminkin rv 37+3...

Eilen saunassa mies alkoi pohtimaan pinnasängyn sijoituspaikkaa yms. asioita...Vissiin sille nyt kolahti et mahdollisesti ens viikolla synnytys käynnistetään...[;)]

Sit se alkoi puhuu et ei ehkä tiiä haluaako olla mukana synnytyksessä...Ööö...Täh?Sanoin vaan et joko tuut tai et, ite päätät...haluaisin vaan tietää etukäteen niin tiedän sit et olenko yksin vai ei siellä sairaalassa...Ei kyllä osannut sanoa syytä miksei haluaisi olla mukana synnytyksessä...Onkohan anoppi saanut sen pelkäämään kertomalla omia synnytyskauhukokemuksiaan?[:D]
Täytyy vielä keskustella asiasta jne...Eipä kyllä sen enokaan ollut poikansa syntyessä huoneessa kun ei tuleva äiti antanut ja ilmeisesti eno ei ees halunnut...

Taidetaan pitää vielä tällä viikolla kehityskeskustelu asiasta kotona...[8D]

Voi kuinka jannaa emilia! Toivottavasti kaannos onnistuu!

Makin sain ajan ultraan tanaan, eli kohta sinne katsomaan kuinka se lapsi siella lilluu.. Taytyykin mankua sita ulkokaannosta, jos ei ne itse ehdota. Eika varmaan ehdotakaan kun ovat niin hyvia peratilasynnytyksessa [:'(] Saakelin peratilasynnytyksen ammattilaiset.[>:] Tietty saan viela jonkun idioottiopiskelijan pilaamaan koko alapaan [:'(][:-][>:] (tai yli-innokkaan laakarin) No, eipa surra ennenkuin ollaan ultrassa kayty..

Oon tähän mennessä ihmetellyt kun ootte valitellut vaavin potkivan kylkiluita...Vaikka mulla Tiitiäinen on ollut rt ssä jo pitkään niin liikkeet on ollut ainoastaan alamahassa+ navan korkeudella korkeintaan...Vissiin Tiitiäinen ollut linkkuveitsiasennossa...Mutta tänään sitten on tullut kylkiluihin sellaisia napakoita potkuja, että joku on vissiin päättänyt oikaista jalkansa suoriksi...[:@]
Ei tainnut oikien tykätä eilisestä koksin sörkkimisistä lainkaan...Enstee kätilö törkkii toista hereille et saa sykekäyrät näyttämään vaihtelua ja sit lääkäri painelee mahaa ja ultralla tökkii kun etsi mittoja...Enpä kyllä itekään tykkäis moisesta...[;)]

Jalat on kyllä taas niin turvoksissa että...pitäis vissiin ennemmin kirjoittaa nää valitusosioon mutta...Eikä pitäis valittaa, mieluummin näin ni pääsee vaavan kanssa nopeesti pihalle ilma suuria totutteluaikoja...Tietenkin liika lämpö on liikaa, varsinkin kun ei voi mennä enää uimaan viilentymään...Lääkäri ei suositellut enää...Huoh!!!

pakkailin tossa jo sairaalakassia hieman varuiksi...Silt varalt jos joudun jäämään maanantaina suoraan koksiin niin mies vois it tuoda sen mukanaan...Katselin vaaville kotiutumisvaatteitakin niin hokasin et tarvii vissiin käydä ostamassa ekat uudet vaattet...Eli ohkaiset tumput puuttuu...ne äippäpaketin on aikasta paksut...Vai tarviiko näillä helteillä olla vauvalla tumput?Varasin sitten varuiksi 50 ja 56 kokoa olevat vaatteet...

Niin no meillä on sellainen 50 km matka kotiin...Ilmastoitu auto kylläkin, et ei kyllä tuu kuuma eikä kylmä kun säätää sopivasti...
No kaitpa nuo tumput uskaltaa jättää pois...[;)] Ei taida kuitenkaan olla tärkeimmästä päästä vaavin vaatetusta kesällä...[8D]

Lämpötilan kannalta tumppuja ei ehkä tosiaan tarvitse, mutta ystävän vauvalla joutui pitämään niitä (ihan ohuita) aika pitkään, kun aina hermostuessaan rupesi raapimaan naamaa..... hurjat haavat saikin aikaiseksi ilman tumppuja lyhyessäkin ajassa, kynsiä kun ei ekaan pariin viikkoon saa leikellä.....

Me pakkailtiin tänään kanssa sairaalakassia ja tuntui NIIN kummalliselta.. keitettiin pari tuttiakin varuulta.. ja ne pienenpienet vaatteet!! <3 Voi että.. samalla jotenkin hirvittääkin.. että mitä tästä tulee ja onko kaikki ja ja ja... Huoh. Odottavan aika.. tää on pitkä. Mutta hyväähän kandee ootella.. [;)]

Mä oon Miu päättänyt että venataan nämä helteet pois alta, sitten saa mun puolesta tulla,
panikoisin varmaan itseni kipeäksi jos pienen pieni ihminen tossa nyt vielä viilennettävänä ja
huolehdittavana saako se tarpeeksi nestettä ja onko kuuma jajajajaja............
   = minä istun perseelläni tuulettimen edessä siihen asti kun nää helteet loppuu. [:D]
Ja vaikka eilen olikin neuvolassa tulos että 1,5kg viikossa tullut painoa, kun asteet on yli 35 sisälläkin
niin saan hyvällä omallatunnolla kiskoa mehujäätä NIIN paljon kuin napa vetää! (n.5-10/pv................)[:-]

Äitimäinen olo...? No jos äitinä oleminen on yhtäkuin limainen, haiseva, turvonnut ja kaikkia
kipuja kokoajan valittava sohvaperuna joka pääsee enää hädintuskin kävelemään niin sitten joo... [:'(]
Ei vaan, jotenkin seesteinen olo, jotenkin tosi valmiilta tuntuu. Vaikka varmasti jos jotain kipeitä
suppareita nyt yhtäkkiä lähtisi tulemaan niin iskisi paniikki että "ei vielä en mä ole valmis!!!!" [;)]

Moroo! Mä oon palautunut pohjoisen reissulta. Kyllä nuo reilun 9 tunnin matkat näillä helteillä oli herkkua.[>:]
Täytyy sanoa, että on jo todella ikävä viileää saunarakennusta, jossa ihanteellinen nukkumalämpötila eli noin 20. Kotona oli tullessa 30[:'(] Tänä yönä ei sitten ilmeisesti nukuta, koska niin näyttää olevan vieläkin.

Ihmettelin suuresti, että kukaan ei oikeasti ollut vielä synnyttänyt! Olin varma, että ainakin ginessa ja Eemi olis synnyttänyt[:D] No ehkä parempi niin, jos niissä sairaaloissa on oikeasti 30 astetta sisällä lämmintä. Kotona voi ehkä jotenkin viileentyä kuitenkin.

Sain kuusamossa eilen auringonpistoksen ja lisäksi kengät ei mennyt jalkaan enää illalla kun jalat turposi niin paljon. Muuten meni ihan kivasti reissu ja ei taida olla mulla vielä synnytys lähelläkään.

Miulla aika hieno uusi tickeri[:)].

Kyllä mä varmasti ainakin alkuun herään vauvan pieninpäänkin inahdukseen ja aina kun havahtuu niin vauva pitää tarkastaa. Muuten sitä ainakin viimeksi nukkui kuin tukki. Sitä jotenkin säätää itsensä sille vauvan taajuudelle. Ja jos joku muu pitää ääntä niin sitä ei kuule tai se on vähäpätöistä.

Mun mielestä se on silleen et äidiksi kasvetaan sen vauvan mukana. Yhteys vauvaan syntyy jollain lailla heti mutta se vahvistuu koko ajan kun tutustuu. Ei kukaan odota et kukaan meistä olis valmis äiti heti kun vauva syntyy. Musta ainakin tuntu vieläkin et olen äiti vain pojalleni. Ni tietysti tavallaan tälle masuasukille tottakai mut silleen mä odotan et mä näen hänet ja saan syliini ja alan siitä tekemään tuttavuutta. Ja sit kaikki äidit jotka yleensäkkään miettii sitä et osaavatko he olla hyviä äitejä ovat sitä ihan huomaamattaankin. Juuri se huoli ja perään antamaton halu huolehtia vauvasta mahdollisimman hyvin tekee meistä kaikista hyviä äitejä.

Ohhoh olipas paatoksellista. Mut yritin antaa rohkaisun sanoja ensikertalaisille.[:D][:)][;)]

Mä olen tässä miettiny tuota kuin kaikki vaahtoaa tästä helteestä ja sit kui vauvat sen kestää. Oletteko tullu ajatelleeksi et tää saattaa ollaakki vauvoille ihan hyvä? Nehän on tähän asti ollu koko ajan siellä noin 36,5 asteen lämpötilassa. Siis keskimäärin mitä nyt kenenkin äidin normaalilämpö on. Vähemmän siinä on muutosta jos nyt ulkona on yli 30 ku jos olis paljon vähemmän. Tänään vaan oli jossain iltalehden tai iltasanomien sivuilla juttua helteestä ja siitä kui se vaikutta eri ihmisiin. Siinä oli haastateltu juuri synnyttänyttä kaksosten äitiä, joka totesi et vauvat näyttävät viihtyvän oikein hyvin näin lämpöisessä.

Ja Madie mun neuvolatäti sanoi tänään et mun pitäs vielä ens viikolla tulla neuvolaan et vasta sen jälkeen saan synnyttää [:D]. Hänen mielestään olis parenpi et saa 38 viikkoa täyteen ja hienosäädöt paremmin kohdalleen ennen jakautumista. Mutta sitä jo kovasti odotellessa.

Mie oon niiin kypsä tähän helteeseen..kaiken kukkuraks pari päivää on supistellu aika paljon, nyt uusimpana vaivana sellaset mielettömät ylävatsakrampit [:'(]..ihan ku ois jotain norovirusta, mutta ei sitä oo liikkeelläkään täällä..(eikä siks toisekseen lennä paska eikä ykä)..karmeet krampit vaan. Yks kramppi kipuilee ehkä 10 sekuntia ja loppuu sitten..ja ihan vaan alkaakseen uudestaan jonkun ajan päästä. Yöllä on ihan tuskaa vaihtaa asentoa, ku vihloo mahaan, supistaa, jomottaa selkään ja on KUUMA.

Jalat turpoaa ihan jo pelkästä ajatuksesta aamuisin..tai nilkat, jos ihan tarkkoja ollaan. Sormet ei vielä niinkään, ku sormustakin pystyn hyvin pitämään.

Että tämmöstä täällä, toivottavasti toisilla mukavampi päivän aloitus..

Madie, mä oon ajatellu sua viikon aikana, et saitteko autoon ilmastoinnin? Tai siis oliks uudes autos ilmastointi??? (toivottavasti...)
Ja ootko jo kaikeillu mahtuuko vaunut kyytiin?

Joo Sartza, päästiin onneksi ilmastoidulla autolla matkaan[:)] muuten ei olis tullut kyllä reissusta mitään! Eihän siinä meidän autossa ollut tietenkään ilmastointia (tästä on mies saanut kuulla[:@]) , mutta otettiin miehen vanhempien auto lainaan ja oli ihanan viileää.

Tänään olis tarkoitus kokeilla mahtuuko vaunut. Oon kyllä miehelle sanonut, että jos ei mahdu niin saa ostaa mulle toiset vaunut niin voidaan viedä nuo vanhat mummolaan eli melkein toivon ettei mahdu[;)]

Kiitoksia tsemppauksesta ja onnen toivotuksista käännökseen! Mukavaa ja piristävää lueskella niitä kun mieli on vähän maassa [:)]

Käännösyritys ei onnistunut [:(] Kovasti kyllä yritettiin käännellä moneen suuntaan ja useampaan otteeseen, vauva kävikin välillä jo ihan poikittain, mutta ei niin millään suostunut kääntymään. Sitä mukaa kun pyllystä päästi otteen irti, beibi siirsi sen takaisin lähtöpaikalleen. Ehkäpä hänen on tosiaan parempi olla pylly alhaalla? Voin kertoa, että teki mielettömän kipeää kun mahaa painettiin ja murjottiin kovaa. Pyörittely ei saisi kuulemma sattua, mutta minulla tirahti väkisin vedet silmiin kun kipu varsinkin kohdun yläpäässä oli jotain ihan mieletöntä [&:] Nyt päivää myöhemmin maha on ihan kosketusarka, mutta onneksi ei tullut mustelmia kuten asalin kaverille.

Ennen käännösyritystä ultrattiin äitiyspoliklinikalla kysissä, katsottiin painoarviota ja vauvan asentoa yms. Täydellinen perätila kuulemma, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan. Tuli vielä kerran se sukupuolikin varmistettua, niin isoista kasseista ei voi erehtyä [:D] Lääkäri suorastaan painosti synnyttämään alakautta ennenkuin oltiin edes ultrattu. Sanoi, ettei nykyään sektiota tehdä perätilan vuoksi ellei äidin lantio ole todella kapea, vauva suuri tai asento ihan posketon. Minua peloteltiin myös että voin menettää 10litraa verta leikkauksessa, kuolla siihen tai joutua kohdun poistoon. Vihjailtiin, että tämä voi jäädä ainoaksi lapsekseni jos päädyn keisarinleikkaukseen. Ok, riskit pitää kertoa, mutta tuo painostaminen ja alatie synnytyksen tuputtaminen tuntui vähän kummalliselta, koska vauvaa ei oltu edes yritetty kääntää vielä.

Ilmeni sitten, että vauvan pää on kolmisen senttiä isompi kuin masun ympärys, mikä olisi haasteellista alakautta synnytettäessä. Ei muuta kuin synnytysosastolle makaamaan pää alaspäin tunniksi ja vauvalta otettiin sydänkäyrää. Sitten murjottiin ja pyöriteltiin mahaa, katsottiin välillä ultralla ja seurattiin sydänääniä. Sain supistuksia estävää suihketta kielen alle, eikä ihme kyllä supistanut ollenkaan. Epäonnistuneen yrityksen jälkeen toinen tunti käyrää ja polille keskustelemaan jatkosta. Lääkärikin oli sitä mieltä, että leikkaus on paras vaihtoehto tässä tapauksessa. Ellei vauva pyri aiemmin ulos, sektio tapahtuu 3.8. Voitteko kuvitella, meillä on alle kolmen viikon päästä nyytti jo sylissä!

Tuntuu aika uskomattomalta, että tiedän tarkalleen päivän jolloin meistä tulee isä ja äiti! Kummallinen ja epäuskoinen olo. En varmaan tajua tätä asiaa vielä sittenkään kun olen leikkaussalissa [:D] Toki leikkaus pelottaa ja jännittää, mutta tärkeintä on, että se on vauvalle kaikista turvallisin vaihtoehto. Oma toipuminen tietysti huolestuttaa melkoisesti, mutta enköhän selviä hengissä [:)]

Huh tulipa omaa napaa, sori nyt on vieläkin pää niin sekaisin eilisestä etten osaa muidenkaan juttuja kommentoida ihan heti [:D] Katsellaan kunhan tokenen tästä ja palaan maan pinnalle [:D]

Kuulostipa hurjalta emilia! Onneksi oli selkeesti liian iso paa. Ikavaa jos on siina rajoilla ja sit "kokeillaan", vaikkei varmuutta olisi.

Mun vauvalla on ikava kylla pienet mittasuhteet, joten alakautta sitten vaan synnyttelemaan (Hitto!!) Tosin laakarin mielesta on viela hyvinkin toivoa, etta se kaantyy, kun on mun toinen synnytys. Se oli melkeen sita mielta, etta turhan aikaisin tulin tarkastettavaksi. Toivon siis parasta.

Ei muuten yrittaneetkaan kaantaa sita ulkopuolelta, eika yritakaan. Arvasin[>:]

Voi emilia, miten kurja kokemus!! [&o] Mun kaksi kaveria on synnyttänyt alakautta perätilassa, mutta omalla paikkakunnallani mieluummin (käsittääkseni) leikataan. Yksi tuttava lähipiiristä on leikattu perätilan vuoksi, eikä todellakaan menettänyt kohtuaan, verta litratolkulla tms. Sai nyt kk sitten toisen lapsensa -tämä tuli "normisti" alakautta- ja on todennut, että sektio oli huomattavasti helpompi kokemus hänelle: toipui reippaasti nopeammin.

Mä olen kanssa kuullut tuosta vatsanpäältä kääntämisestä, että on hyvin kivulias ja epämiellyttävä kokemus.. harmi, ettei se toiminut, mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Ihanaa loppuodotusta!! 3.8 on pian... [;)]

Emilia: Mun miehen sisko on synnyttänyt kolme kertaa sektiolla ongelmitta. Voihan sitä verta menettää paljon ihan alatie synnytyksessäkin.

Juu tiedän itsekin tapauksia joissa sektio on mennyt ongelmitta ja toipuminenkin on ollut suht nopeaa. Pelottelun ja alatiesynnytyksen tuputtamisen taustalla taitaa olla talous. Leikkauksesta tulee enemmän menoja kuin "normi"synnytyksestä.

Pelottelun ja alatiesynnytyksen tuputtamisen taustalla taitaa olla talous.

Ei ehkä kuitenkaan talous ole se ensimmäinen syy [:D], tää oli varmaan jokena laitettu kommentti, koska eihän kukaan voi oikeesti ajatella, että rahan vuoksi alatiesynnytyksiä "tuputetaan".  Vai voiko?

Takaisin