Viimeinen kolmannes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyvää synttäriä Madie ja loman ihanaa loman alkua Maisanille![:D]

Noi huimaukset Hanibööki ja Madie saattais ehkä kuulostaa matalalta tai korkealta verenpaineelta. Ja tai yhdistettynä liian vähään nesteytykseen. Muistakaahan mammat juoda tarpeeksi. Meidän kehot tarttee huomattavasti enenmmän vettä nyt.

Mitä te aamu yleensä tai missä te yleensä sit syötte jos teillä ei ole ollenkaan keittiötä? Onko teillä edes jääkaappia tai vastaavaa?

Omaa: Mua vähän häiritsee ku tämä vauveli on ollu eilisestä tai edellispäivästä aika hiljaa. Kyllä se liikkuu mut paljon harvemmin ja hiljenpaa. Ja mä en ole ollenkaan varma siitä miten päin se nyt tuolla köllöttelee. Se on ollu niin pitkään nyt samassa asennossa. Oliskohan se vaihtanu asentoaan jotenkin et en niin hyvin tunne sen liikkeitä vai mikä on? Torstaina aamusta on neuvola mut mua vähä vaivaa. Pitää täs kuulostella. Ja mä en tiedä kuvittelenko mä vaan mut musta tuntuu et masu olis alenpana kuin ennen. Eihän sen nyt vielä pitäs laskeutua? Eihän?Katoin aiemmasta neuvolakortistakin et viimeksi SF-mitta oli nouseva viikolle 36 asti ja sit 37 oli selkeä lasku, jolloin muistaakseni sanottiin et vauva on laskeutunut lantioon.

riitu: maailma pieni paikka on, ollaan itsekin asusteltu iisvedellä.[:D]
aamu: meilläkin oli mansikkatila, oon saanut mansikoista enemmän kuin tarpeeks, pakkotyövoimaa vanhemmat käytti ja joka ikinen kesä joutu mansikoita poimimaan! [:'(]

Hei missäs vaiheessa muilla on huomattu, että vauva on kiinnittynyt alas? Kun mulla on jo parilla viimeisellä neuvolakerralla pää ollut siellä lantiossa jo eikä se sieltä oo asentoa enää muuttanut. Eli on ollut jo kiinnittynyt tai ainakin aika alhaalla jo huhtikuun lopusta nyt. Kyllä mä sen oikeastaan olen tuntenutkin siellä alhaalla jo muutaman viikon, koska kävelylenkkien jälkeen tai joogan jälkeen se mielestäni tuntuu vähän 'hassulle' tuolla alhaalla. Vauva taitaa olla siis jo asemissa!

papu on ollut raivotarjonnassa jo rakenneultrasta lähtien. potkut tullut samaan kohtaan ylös kokoajan joten eiköhän se ole samassa asennossa siitä lähtien ollut... en kyllä yhtään tiedä että onko se kiinnittynyt vai ei.... mistä sen voi tietää??

En mä oikein tiedä... Neuvolassa vaan sanoi kun mä kysyin, että onko se nyt kiinnittynyt sinne että kyllähän se siellä aika alhaalla on eikä tuskin enää vaihda asentoa. Mä olen jotenkin kuvitellut että se kiinnittyminen tarkoittaa sitä, ettei se pääse enää liikkumaan vaan on jotenkin päästään 'kiinni', mutta kuulemma pystyy hyvin liikkumaan ja vaihtamaan kylkeä, pyörii vaan sitten sen oman päänsä ympärillä ikäänkuin. Mutta luulen että huomasin sen siitä, kun alkoi tuntumaan sellaista hassua painetta enemmän jalkovälissä, ihan kuin sen pää jo painais sinne lantionpohjanlihaksiin.

Heippa!
Näin pitkälle on päästy ja vasta nyt sain aikaiseksi rekisteröityä, aika ahkeraan olen kyllä keskustelujanne seuraillut taustalta...:)
Niin että tervehdys vaan kaikille!!
Esikoista täällä odotellaan ja LA on 5.8...

Heippatirallaa! Lakkiaisjuhlista selvitty, eikä kukaan tainnut tuijottaa minua kummasti lakitustilaisuudessa. Löysin oikein nätisti masua korostavan mekon ja sainkin kuulla kehuja miten "ihanan isolta ja pyöreältä" maha näyttää [:D] Lahjarahat.. Hmmm.. Taisipa mennä jenkkirassin tankkiin ja uusiin huonekaluihin [:D]

Yöt alkaa olla melkoista ähinää ja puhinaa. Vessassa joudun käymään useamman kerran ja liitoskivut meinaa viedä tajun, ihan kuin koko lantio olisi tulessa [:-] Sanoinkin jo leikkimielisesti siipalle, että käyn laitattamassa kestokatetrin äitini työpaikalla ettei tarvitse montaa kertaa yössä vääntäytyä ylös. En jostain syystä osaa ajatella positiivisesti ja katsoa näitä yöheräilyjä harjoitukseksi vauva-arkeen...

Sadutar, joku opaskirja kertoi että vauvan laskeutuminen ja kiinnittyminen tuntuu pienenä paineena alhaalla ja näkyy entisestään tihentyneinä vessakäynteinä [:)] Omakohtaista kokemusta tosin ei ole, meidän baby tuntuu vieläkin istuvan kohdunsuun päällä..

Gazelle, tervetuloa joukkoon pyöreään minunkin puolestani [:)]

Mulla on nyt parina yönä tuntunu ihan hirveältä tuolla lantionseudulla. Aina ku yrittää kääntyä nii sattuu ihan vietävän paljon. En oo saanu pariin yöhön nukuttua oikein mitenkään. Onneksi ei tarvi päivällä mihinkään mennä..

Tänään aattelin jos kävis kaverin kanssa kuntosalilla, jos siellä pystyis jotain pientä tekemään. Ainaki on tuo juoksumatto nii vois siinä hetken aikaa kävellä ja ehkä pyörällä ajella. En oo käyny uimassakaan pitkään aikaan.

Toivottavasti tänään tulisi lämmin päivä. Nyt on pitäny pitää toppatakkia päällä ku tuntuu et paleltuu ulos [:D] Alle 10astetta ollu lämmintä viimeiset pari viikkoa.

Hei gazelle ja tervetuloa joukkoon!!

Sadutar, kiinnittyminen on siis sita, etta vauvan paa (tai peppu) jaa jumiin sun luihin. Kroppa tosiaan sit pyorii, mut paa on paikoillaan. Mun esikoinen kanssa kiinnittyi tosi aikaisin, neuvolassa katilo tunnusteli mahan paalta ja sanoi, etta kiinnittynyt on. En kylla tieda mita se siella tunsi, jotenkin kuvittelin, etta niskaa.. Mun ei silti viimeksi tarvinnut kayda useammin veskissa, vaikka vauva olikin kiinnittynyt, oisko ero mammojen ruumiinrakenteissa..[8|]

Eemi, mun naapurin maha oli ihan sika alhaalla varmaan vikat 3 kuukautta. Siis oikeesti naytti silta kun olis roikkunut polvissa. Etta kai se maha voi olla alempanakin ilman, etta se on merkki mistaan pahemmasta. Mutta jos vahaiset liikkeet huolettaa, niin kay tarkistaa. Parempi se kuin etta suotta ahdistaa. Mieluummin kerta liian usein..

ALKUPERÄINEN: Eemi03

Mitä te aamu yleensä tai missä te yleensä sit syötte jos teillä ei ole ollenkaan keittiötä? Onko teillä edes jääkaappia tai vastaavaa?

Eemi, Taalla on tosi paljon ja joka puolella sellaisia "katukeittioita" ja/tai monet kokkaa kotonansa, mutta niilla on niinku oma pikku ravintola siina kotinsa edustalla (muovituoli ja -poyta -meiningilla), missa ihmiset kay syomassa. Taalla on paljon ulkona syonti -kulttuuria. Harvemmin kotona muutenkaan kokataan. Se on todella edullista kayda ostamassa ruokaa "toisilta", joilla on mahis kokata.
Yleensa syodaan riisia ja sen kans jotain possusta tai kanasta tehtya soosia, thaiomlettii, tai nuudeleita, kasviksia... Hyvaa on :) Mitaan aamupalaa taalla ei oo, nama ei syo leipaa tms. Joskus sitten ku nalka tulee aamusta/aamupaivasta, kaydaan syomassa ihan kunnon ruokaa.
Jaakaappi meilta loytyy, siella on sitten lahinna vesipulloja (hanavetta ei voi juoda), ja mun omia evaita, eli jogurttia, maitoa, hedelmia, jaateeta... [:)]

Minakaan en kylla mistaan kiinnittymisesta tieda, mutta paa alaspain on ollut jo pitkaan. Valilla on aikamoista paineen tuntua alhaalla.

Onko kellaan ollut ylavatsakpuja? Mulle iski eilen kauheet ylavatsakivut, ensimmaiset laatuaan. Lisaksi mulla on ollut muutaman paivan paa kipea. Mulla kummittelee nykyaan mielessa kaikenmaailman raskausmyrkytykset ja hepatoosit, niin tuli paniikki ja laitoin miehen soittamaan eilen illalla meidan laakarille ja sielta sanottiin, etta tulkaa kaymaan.
No ma yritin kuvailla sita puristuksen, paineen ja kivun tuntua tuolla ylavatsan kohdilla, mutta ei se nayttanyt ymmartavan mita ajoin takaa. Laittoi happovaivojen ja narastyksen piikkiin ja antoi jotain tabletteja (ranidine 150mg?). Ei olis ees verenpainetta mitannut, ellen itse olisi pyytanyt, mitaan pissojakaan ei katottu. No paineet ei ainakaan olleet korkeat, etta ei kait raskausmyrkytysta. Mun aiti on tainnut pelotella mut tuolla, kun silla itsellaan oli, kun mua odotti.
Ultrattiin ja siellahan se kollotteli, saatiin ekan kerran kuvakin mukaan, jossa nakyy kasvot [:D] Minun otsa ja miehen nena!
Nuo mitat ei kylla ihan vastanneet viikkoja kaikilta osin...

[:D] Miu, et oo ainut! Se makoilee tossa kyljellaan, kasvot nakyy aika isona jonku palleron oikealla puolella.

No mulla viimeksi neuvolan täti koitti päätä siellä alhaalla eikä se ollut kiinnittynyt. Siis se kokeillaan silleen et se ottaa siitä päästä kiinni ja vähä heiluttaa puolelta toiselle. Ehkä vähän kovakourasta mut muuten siitä ei ihan varmasti saa selvää. No onneksi nyt tänään liikkeitä on tuntunu ihan erilailla ja peppukin tunuu olevan tuossa ja kintut siinä missä aina ennenkin[:)]. Huojentavaa. Illalla mietin onko se vaan nyt niin linkkuveitsi asennossa et ei paljon pysty potkimaan. Mut olen edelleen sitä mieltä et se on vähä matalammalla.

Se vauvan pään laskeutuminen ja kiinnittyminen sinne lantioon aiheuttaa just sellasia tuntemuksia lantion alueella mitä tuossa ylenpänä monet kuvasivat, ainakin Sadutar. Kaikille niitä ei tule ja yksilöllisesti aina. Mut mulla ei vielä ole sellaisia tunemuksia lantiossa ollut. Ehkä vähän juilimista nivusissa.

Ehkä se voi tosiaan vaihdella tuokin et koska se laskeutuu. Viimeksi mulla tosiaan Maisan  masu pysyi korkealla ihan sinne viimeiselle kuukaudelle asti. Katsotaan mitä SF-mitta sanoo huomenaamulla.

Mulla Aamu kaikki muut paitsi se 12 viikon kuva on noita suoraan edestä kasvokuvia ku ei olla ikinä hyvää profiilia saatu. Joten mä ymmärsin heti[:D]. Se tuo ruokakulttuuri on niin erilaista sielläpäin maailmaa. Mä olisin kans eka veikannu sulle noiden ylävatsakipujen syyksi närästystä. Just tollasena se mullakin ilmenee. Koita niitä Maisanin mainitsemia kauraryynejä jos niitä sieltä mistään saa tai pyydä jotain sukulaista lähettämään postissa[;)]. Eivät ehkä kerkee perille ennen synnytystä...
Mä en vois elää ilman leipää. Niin suomalainen sitä on. Aamulla on saatava jotain sellasta terveellistä joka liittyy joiltakin osin viljatuotteisiin ja mielellään täysjyvään tai rukiiseen.

Unelmoin joka paiva ruisleivasta. Aina kun ma annan mun pupulle kurkkua tai tomaattia, ne tuoksuu niin hyvalle, etta tulee mieleen sellanen ruisleipa missa on kurkkua, ah. Taalla muuten pohjois-thaimaassa joku suomalainen leipoo ihan oikeeta ruisleipaa! Oon kerran tilannut vuokaleivan, mutta postissa meni kaks paivaa, ja kun siina ei oo mitaan lisaaineita, niin ei se kauaa sailynyt syomakelpoisena. Ja kun paperipussissa tuli ja viela laatikossa, oli siina lieva pahvin maku [X(] En oo toista kertaa tilannut. Pari kertaa oon ostanut sellasta jotain perus vaaleeta leipaa, mutta ei ne oo niin hyvia, ja margariinitki on pahoja [:'(]
Kaurahiutaleita loytyy muuten joo, oon nahny, eikos se oo oats enkuksi...

Ja muoks. Mulla on ollut kylla narastysta, ja se on ollut aivan erilaista. Tama kipu tuntuu niinku joku painais koko ajan mun rintalastaa lyttyyn... emmaa tiija [&:]

Näitä juttuja lukiessa tuli mieleeni, josko mun toissaöinen valvominen liittyis kanssa noihin vauvelin kääntymisiin ja raivotarjontaan asettumiseen. Tosin en oo varma missä asennossa ipana tähän asti on masussa ollut, koska sitä ei oo mulle kerrottu[8|] mutta nyt tuntuu että se voisi olla kääntyny pää alaspäin.. No kuitenkin, toissayö oli koko raskausajan hirvein; nukkumaan mennessä olin tosi väsyny ja autuaana kellahdin sänkyyn.. Mutta ei! Alko mielettömät bileet mahassa, ihan sama missä asennossa yritti olla niin potkuja sateli ja koko maha heilui. Olin varma että se päättää tulla mahan läpi tähän maailmaan[&:] Kello tuli kolme enkä vieläkää ollu saanu nukuttua yhtään, lisäksi tissejä alko kutittaa ihan järjettömästi [&:] mies kuorsasi ja pissahätäkin oli jo kolmatta kertaa yön aikana [:@] jääkaapilla oli pakko käydä jossain vaiheessa kun nälkä iski. Klo. 05 mä sitten nukahdin ja heräsin tuntia myöhemmin miehen herätyskelloon.. Kokonainen tunti siis unia, koko eilinen päivä oli ku usvaa [&o]

Nyt on sitten eilisestä lähtien tuntunu semmosta vihlovaa paineentunnetta tuolla alakerrassa, lähinnä sillon ku kävelee. Ipana jaksaa edelleen touhuta ja tuntuu että keuhkojen kapasiteetti ois pienentynyt puolella, koko ajan ahdistaa henkeä. Mies sanoi, että mun maha ois yhtäkkiä noussu ylöspäin. ahdistavasta olosta päätellen näin on käynyt, mutta mietinki sitte et mikähän se vauvelin asento sitte mahtaa mahassa olla, kun alapäätä vihloo ja on paineentunnetta ja silti maha noussut ylös?? Ehkä se seisoo siellä käsillään [:D]

Pitu86, tuttua juttua myos mulle tollaset yot [&:] Tulee sitten nukuttua paikkareita, kun ei yolla saa nukuttua. Tama penska varmaan tulee nukkumaan paivat ja valvomaan yot, jos mennaan samoilla rytmeilla syntymaan asti ja sen jalkeen...

Mullaki on tuota hengenahdistusta tosi paljon! Mun vauva on kuitenkin paa alaspain, ja ahistaa ja bla bla blaa [:)]

Tää on nyt sit ihan masentunu. Oon ollu tosi väsyny työpäivien jälkeen ja päätin mennä lääkärille ja varottelin jo töissä, et mahdollisesti en enää töihin tuu. Järjestelin kaikki asiat valmiiks jne. Ja lääkäri sanoo, viikko kotona ja sit töihin. Mielellään jos sulle voitais järjestää joitain muita työtehtäviä. No prkl, ei voi. Nyt sit odotan pomon päätöstä siitä, et "pakottaako" ne mun viel töihin viikon päästä vai suositteleeko myös hän mulle saikkua. Itku kyllä pääs kun pääsin lääkärin ovesta ulos ja itku pääs kyllä siellä pomonki luona, ku sanoin etten jaksa. Ehkä hän ymmärtäis, etten oikeesti jaksa. Huoh, ei pitäs henkisesti valmistautua mihinkään, ennen ku kaikki on varmaa...
No, maanantaina neuvola ja jos hänkin on sitä mieltä, ettei tarvi jaksa niin toivon, että hän vois kirjottaa jonku lapun sille lääkärille vähän niinku, et hän olis sairasloman kannalla.
Mutta katsellaan kuin käy... Huoh ja puuh ja äh...

Takaisin