Viimeinen kolmannes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ginessa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Josefina, morning glory nayttaa googlen mukaan olevan joku sininen kukka! Etkai sa semmosta oo syony? [:D]
Kuvailit "vihreeta potkoa", ja sita on kylla monessakin ruuassa, mutten tieda mita se on. Voin kysasta miehelta tanaan, jos se osaa ees englanniksi.

Eiku jaa... saa silla nakojaan jotain ruokatuloksiakin, tuolla morning glorylla...

Loysin esim tammosien...
http://www.worldfoodieguide.com/index.php/how-to-make-chinese-morning-glory-with-fermented-bean-curd/

Morning glory, chinese water spinach, tong choi, monta nimea :)

Kiitos :) Löysin kans sille jopa suomenkielisen nimen... ootas se oli joku päivänsini ja sitten on thaimaalainen vesipinaatti?!
Noh, viisaampi oon taas tänään ku eilen.. Uskaltaisikohan uhmata närästystä ja kokata tätä..mmm [:D][;)]

http://www.thai-food-online.co.uk/products/fresh-foods/fresh-vegetable/morning-glory.asp
http://www.realthairecipes.com/recipes/stir-fried-water-spinach/

Täällä on kuva, mutta en tiedä kukasta?! wikipediasta nimellä päivänsini tulee joku sininen köynnöskukka jolla on huumaava vaikutus [&:] että ei se kyllä samaa ainakaan ole..

Maisan Kiitos kauraryyni vinkistä. se todellakin toimii[:D] Oli ihana nukkua ihan normi tyynyn kanssa viime yö, eikä niin että on kolme pään alla ja pari yläkropan alla,että on koko ylävartalo ylempänä. Otin eilen kolmeen otteeseen noita kauraryyniä, tai hiutaleita oikiastaan, eina kun alkoi tuntumaan pienikin närästys,ja meni kyllä ohi. Toki sai ryökiä sitten kunnolla,mutta ei noussu mahahapot ylös. Tästä lähin multa löytyy veskan pohjalta kans aina kaurahiutaleita[8D]

Eemille paljon onnea tytöstä!! Kiva että saatte "molempaa sorttia" perheeseen [:)]

Ohhoh, huomasin järkytyksekseni kenkäkaupassa ei enää inahdakaan 39:t monot jalkaan. Kiristää ja puristaa vaikka mielestäni jalkani eivät edes olleet turvoksissa. Toivottovasti en joudu kulkemaan crocseissa koko loppuelämääni vaan jalatkin pienenisi entiselleen synnytyksen jälkeen [:D]

Mitä ihmettä teen häpyliitoksen kivuille? Tähtiä näkyy kun raskaan päivän päätteeksi supistelee ja koskee nivuseen ja häpyliitokseen [&:] Mikrossa lämmitettävä jyväpussi ei auta yhtään, ei ole hyvä istua, seistä eikä maata. Kyykistelyä ja lantion pyörittelyä kokeiltu, pahenee vaan.. Siippa-parka on aina ihan hukassa kun minuun koskee eikä hän voi tehdä asialle mitään [:D]

Hih, kiva kuulla että muillakin on dementia iskenyt [:D] Karmeinta on kun autossa ei muista miten joku juttu toimi (jenkkirassi talven jälkeen taas ajossa) tai minne oli menossa ja mille kaistalle piti siirtyä. Tässä kaupungissa olen kuitenkin pyörinyt koko pienen ikäni. Pitäiskö ostaa navigaattori [:D] Kaupassa käyminen ilman puutelistaa on myös aivan mahdoton tehtävä.

Paljon kiitoksia kaikille onnittelijoille[:D].

Tää kotona olo tekee sen et tässä koneella tulee istuttua tosi vähän. Tänäänkin siis ensimmäistä kertaa koneella klo 21 jälkeen illalla. Ja paljon ehtii tulla juttuja muilta sinä aikana.

Mä ajattelin myös kokeilla tuota Maisanin antamaa kauraryyni vinkkiä seuraavaksi kun närästys iskee. Mulla sitä onneksi vielä ollut vain harvoin. Mutta tosi hyvä kuulla Hanibööki et se on sulla auttanu. Se kuulostaa ihan järkeenkäypältä konstilta.

Josefiinalle siitä sokerista: mäkään en nyt ihan noin tarkkaan ottais tuota yhden arvon juuri viivalla oloa. Ja kun kaikki muut arvot oli alle rajan selvästi. Taitaa olla vähän turhan virkaintoinen se sun neukkutäti. Tosin tiedän et raskausajan diabeteksen kanssa ollaan paljon paljon tarkenpia kuin normaalin 2. tyypin diabeteksen hoidossa ja seurannassa. Ja yleisesti se, että lähdetään hoitamaan insuliinilla ei tarkoita sitä että vasta sitten on diabetes vaan kyllä ihan diagnosoitua diabetestä voidaan hoitaa pelkällä ruokavaliolla jos ruokavalio hoito on riittävä pitämään sokerit kurissa.

Huomisaamulle varattuna pesutupa ja matot olis tarkotus pestä, siis ihan käsin. Ja samalla kaikki mökiltä hakemani pyykki et saa ne taas kesää varten kuntoon. Vaikka tuolla perjantailla ei mulle ole sinänsä vaikutusta kun on lomalla niin jotenkin vahasta tottumuksesta ajattelee et ihana huomenna perjantai ja vkl edessä. Onhan se kiva kun mieskin on ehkä vähän enemmän kotona nyt kun odotellaan et aloittavat työmiehet sen pienen osuuden eli rungon pystytyksen maanantaina. Parissa viikossa pitäisi olla valmista ja tän ajan saan pitää miestäni enemmän kotona. Pitääpä ottaa ilo irti tästä ajasta ja nauttia[:D]. Kohta sitä ollaan taas täyspäiväsesti raksaleskenä.

Mullahan oli kans ihan vähän koholla se 1 tunnin arvo huhtikuussa kun olin sok.rasitukses. Sitten sain mittarin kotia ja aina viikon jaksoissa välillä mittaillu sitä 4 krt päiväss. Ja hyvin on pysynyt arvojen sisällä tulokset.
On kurjaa kyllä jos neuvolatätsy alkaa noin "virkaintoileen" Mulla on onneksi vanhempi nainen joka on vaan nyt moneen otteeseen todennut että kyllä hänellä on se käsitys että tiän kuinka syödään oikein,ja että varamasti pysyy kurissa arvot jne.
Mulla on vähän sukurasitteena toi sokeri, kun äidilläni on ollut sokrut vähän koholla minun ja systerini aikana ja siskoni joutui ekan ja kolmannen odotuksen aikana pistämään insuliinia.
Mutta tässä nyt seuraillaan välillä, ja on se aika mielenkiintoista itekkin nähdä kuinka eri ruokaaineet saattaa nostaa sitä. Ja tulee ite pidettyä ruokapväkirjaa niiltä vkoilta kun mittaileekin. Näkee itekkin vielä mustaavalkoisella mitä sitä on tunkenut napaansa viikon ajan[:D]

Voi kun tuo tuuli tuosta nyt vähäsen tyyntyisi.Ei oo oikein houkuttelevaa lähteä möksälle saareen tässä tuulessa,ja sitten vielä kun sielä on se viitisen astetta kylmempää kuin täällä "maalla" Hrr, saa laittaa villakalsarit jalkaan.[:D]
Ihanaa, kun ensi vkolla viimeistään saadaan haeuttua pinnasänky ja lipasto/hoitotaso vauvalle. Saa aloittaa vauvanvaatteitten pesun.
Hih, meillä on isäntä nyt jo kyllästyny soittorasian soittoon,Tai no se on semmonen koira joka soi. Oon nyt kahtena iltana laittanut sen soimaan kun on menty nukkumaan,ja eilen oli jo että kauanko tää vielä soi,kun on aika ysktoikkoinen tuo kappale. Totesin vaan että paras tottua siihen, se tulee soimaan vielä monen monta kertaa[;)]
Heh, sai muuten kunnon potkuja korvaansa kun yritti mahan päältä kuunnella sydänääniä.Piipiäinen anto tulla sarjana muutaman kunnon potkaisun. Mutta ei kuullu kyllä mahan päältä muuta kun mun mahan murinan. Kuunneltiin sitten doplerilla pikkuisen sykettä.

Mukavaa perjantaita ja viikonloppua mammat!!!

Hienoa kuulla, etta kauraryynit toimii! Kylla se vanha kansa tietaa[;)]

Mulla tanaan laakari, jossa pitaisi jutella sairaslomasta tasta eteenpain. Oon kylla aika poikki joka iltapaiva, vaikka ihan lyhyt tyopaiva onkin.. Aiti mua painostaa vaatimaan 100% saikkua, mutten oikeen tieda.. Saas nahda - ja pitaakin muistaa kysya uutta Hb arvoa.

Mun mies tulee tanaan kotiin oltuaan maanantaista lahtien reissussa. Olo on kuin teinitytolla - ihan jannittaa, kun on ollut niin ikava. Lahettelin tassa toissapaivana miehelle kaipuu-viesteja, joihin tuli vastaus, etta kuulostaa silta kun han olis jo kuollut.. (Naa hormoonit varmaan tekee tunteelliseksi..)[8D]

Mulla oli sitten eilen se laakari ja unohdin kysya tietenkin raskaushepatoosista kun tuota kutinaakin on. Nivelista sanoin, etta on kipeat ja turvonneet, mutta se sano etta se kuuluu asiaan... [8|] Okei...
Aina mulla siella paikanpaalla unohtuu kaikkea mita piti kysya...
Verenpaineetki oli enemman mita tahan mennessa ollut, muttei siltikaan kai korkeella (109/76).
Vauvelin painoarvio ekaa kertaa, ja se oli 1480 g
Sf 29,5 cm
Mitahan tarkottaa FHS? Se aina merkkaa siihen kohtaan etta +, sitakaan tajua kysya.

edit. taisinkin jo loytaa: FHS Fetal Heart Sounds... vaikkei taalla edes kuunnella sydanaania, mutta ultrassa nakyy pump pump pump :)
Vai oisko se Floppy Head Syndrome? [:D]

tääh.. Enää 11viikkoo laskettuun aikaan. Tuli yhtäkkiä iha epätodellinen olo et sit mul niinku on vauva ja ääh osaanko mä ees hoitaa sitä oikein?![&:] Ja miten mä osaan valita sille kotiintulo vaattet?!? Mä varmaan ylipuen sen joksiki eskimoks.. Mut eihä elokuus ees oo kylmä, kai.. Kai mun sit on pakko osaa mut jos en osaakkaa...[8|]

iltaa mammat...

Onko kukaan muu huomannut tällä kolmanneksella sydämen tykytystä? tuntuu et sydän lyö lujempaa ku normaalisti ja jos en väärin tuntenut niin ihan kun olis lyönyt ylimääräisiäkin kertoja [:o] onko vaarallista? tuntuu tosi inhottavalle [:'(]

ALKUPERÄINEN: Riitu87
Onko kukaan muu huomannut tällä kolmanneksella sydämen tykytystä? tuntuu et sydän lyö lujempaa ku normaalisti ja jos en väärin tuntenut niin ihan kun olis lyönyt ylimääräisiäkin kertoja [:o] onko vaarallista? tuntuu tosi inhottavalle [:'(]

En osaa tuosta vaarallisuudesta sanoa, mutta itse olen huomannut saman varsinkin makuuasennosta.

Ihanaa olla mökillä, pääsee saunaan ja koirien kanssa pienille metsäteille ja -poluille. Eilisen puolentoista tunnin lenkin jälkeen kyllä taas hiukan poltteli vatsaa, mä en kyllä usko että kyse on supistuksista kun se on jatkuvaa kipua alavatsassa. Menee ohi kun pysähtyy ja kumartuu eteenpäin. Täytyy varmaan alkaa käyttää tukivyötä lenkeillä jos se auttaisi.

Mä olen nukkunut tällä ekalla lomaviikolla tosi hyvin, yli 10 tunnin yöunia ja päikkärit päälle! Yhden yön jopa käymättä kertaakaan pissalla [;)]

Mennään huomenna hakemaan kavereilta parvekerattaat ja ammeen jalat, saadaan taas yhdet hankinnat vetää yli listalta.

Riitu87: Täällä myös tykyttelee, pahiten aamulla aamupalan jälkeen. Kokeilin jopa jättää kahvin aamuisin pois, mutta ei vaikutusta. Mulla on tykyttelyä ollut pitkin raskautta, mutta nyt selkeästi enemmän ja varsinkin ihan levossa, siis makuulla. Ei ole vaarallista, ellei jatku niin kauan, että ei enää tolpilleen jaksa[:)].

Täälläkin sydän tykyttää,pumppaa verta oikeen urakalla!Muistelen että aiemmissakin raskauksissa ollut näin loppuvaiheessa!

huh, onpa kiva kuulla etten ole vaivani kanssa yksin...mä huomasin tuon tykytyksen kun istuin nojatuolissa lukien uusinta vauvaa...täytyy yrittää muistaa ens viikolla neuvolassa mainita asiasta...

Hurjasti tykyttää täälläkin, on koko raskauden tykyttänyt, nyt riehaantunut ihan! Ja hengittäminen käy välillä ihan työstä, tuntuu ettei saa keuhkoja täytettyä sitten millään! Eikä siis tarvitse olla edes liikkeellä... Varmaan riippuu ihan siitä missä asennossa vauva on, painaa toisissa asennoissa enemmän keuhkoja kasaan tai jotain.... [:)] 

Muistaakseni mun neuvolatäti sanoi et syketaajuus nousee normaalistikkin aina raskauden raskauden aikana sellaisetn 10- 15 lyöntiä/min. Et sit ku se siitä vielä vähän nousee nii eiköhän se tunnu aika helposti et tykyttää.

Se olis enää 8vk jäljellä laskettuun!!! Ja aatelkaa jo syntyiski jo vähä ennen laskettua!!? Siihen olis vielä vähemmän. Vähä alkaa hirvittään, vaikka ei musta tunnu et se synnytys niin pelottais. Olen joka tapauksessa edelliestä synnytyksestä lähtien ollut sitä mieltä et haluan mennä kokemaan sen uudestaan[8D]. Joo hullu mikä hullu mikä, mut ku kuvittelen voivani tehä sen jotenkin paremmin tällä toisella kertaa[8|]. Mutta yleensäkkin se raskauden loppuminen ja taasen ihan uuden ajanjakson alkaminen elämässä, kahden lapsen äitinä[:)]. Ja vauva aika. ym. ym.

Pakko kertoa kun mies oli niin ihana lauantaina.. [:)]
Oltiin ystävän juhlissa ja tietenkin minä ainut joka ei ottanu, ja puol kympin aikaan sanoinki miehelle etten enään jaksais olla että taidan lähteä kotiin. Mies heti sanoi että joo lähdetään vain. Muut siinä sitten hiukan oli että voihan miehes jäädä jne, ihan kun MÄ olisin sen kotiin käskenyt[:@] mies siihen sitten vastasi että nykyään mennään sinne missä maha on <3 ja että se on maha joka määrää tahdin [:)] Mun mielestä se oli niin somaa ja hellyyttävää että en ois ikinä uskonut, ja jotenki samalla se puolusti mua ja kertoi kuinka paljon tärkeämpää on nyt meidän vauva ku ryyppääminen ja bileet [:)]

olipa kyllä Josefiina tosi ihanasti sanottu mieheltäsi! voi kun kuulisi omankin miehen suusta bileissä jotain edes tuon suuntaista [;)] mutta oli minunkin mörökölli ihana eilen! Meille tulee jossain vaiheessa kaivuri tuonne takapihalle tekemään terassin pohjaa ja ne maat ajetaan tontin reunalle meidän kasvimaan yli, joten siihen ei nyt voi mitään istuttaa...olin kuitenkin ostanut koululta istukassipuleita ja sit oli porkkanan siemeniä ja halusin ainakin ne sipulit johonkin laittaa etteivät mene hukkaan, porkkanat kun säilyy 2012 asti. Mies sitten ehdotti että tehdään kukkapenkistä, jossa ei näyttänyt kasvavan mitään järkevää, väliaikainen kasvimaa ja minä jo eilen aamulla aloitin sitä kaivelemaan ylös ja kottareihin...illalla sit jatkoin sitä hommaa miehen tehdessä muita pihahommia ja sit hän tokaisi minulle että elä nyt rehki liikaa <3 <3 Kuulostaa tosi vähäpätöiselle kommentille, mutta tuo kerta oli ensimmäinen laatuaan kun mies käski minun olla rehkimättä! [:)] Tuli jotenkin tosi hyvä mieli siitä. On viissiin ollut kuulolla kun olen valittanut miten kohtu supistelee varsinkin kävellessä...harkkasuppareitahan ne on ollu, mut ei mies ymmärrä niiden ja oikeiden suppareiden eroa, kai [8|] ei meillä koskaan ole ollut niistä silleen puhetta...

sitten asiasta kukkaruukkuun [:D] me mennään perjantaina ikealle tekemään loput vauvan tarvikehankinnat, ihana päästä sinne hiplaamaan niitä tarvikkeita...listalla olis ainakin patja ja petari pinnasänkyyn, unipussi, laitapehmuste, hoitoalusta ja sen päälliset, kylpyamme ja pistorasian suojukset, nyt jo kun ne muistaa [:D] no tämä lista olis varmaan kuulunut tuonne hankita puolelle, mutta laiska kun olen en jaksa niitä erikseen sinne kirjoittaa [X(] [:D]

Takaisin