Verensokerin seurailua

Sinänsä mielenkiintoista, että mulla vauva kasvanut liikaa nimenomaan ruoan jälkeisten arvojen vuoksi... Paastoarvoissa ei ole ollut ylityksiä koko raskausaikana (paitsi tänään, jostain syystä)...
 
Kyllä luulen että jokaisella ylityksellä on vaikutus jos ei kasvuun niin ainakin vauvan sokeri arvoihin, kyllähän se aina parempi jos ei ylityksiä tule ollenkaan! Kyllähän noi sokerit heitellyt täälläkin tällä kertaa aikalailla mutta paino arvio oli 2.9kg nyt sunnuntaina rv 37+3...
Tsemppiä kaikille viime metreille sokerien tarkkailun kanssa! Mä olen lopettanut jopa sen viikon kerta herkuttelunkin meinaa aina jäädä päälle:/
 
Tietääkö ketään kuinka kauan sokereita pitää tarkkailla synnytyksen jälkeen? Silloin on muutenkin mieli muissa asioissa ni ei millään innostaisi mitkään mittailujen muistamiset.
 
Viimeksi ei kyll kukaan käskeny synnytyksen jälkeen sokereita mittailla eli minun tietojen mukaan ei tartte mittailla.
 
Ai... mille neuvolatäti sano viimeks et synnytyksen jälkee viel seurataa vaik mulla ei enne tätä radia ole koskaan ollu mitään vikaa sokereis. Jotenki vähä harmittaa kun ei nyttenkään jaksais millää muistaa niit mut vauvan vuoksi on pakko saati sitten kun se pikkanen on tässä ja vauva arki täysillä menossa.
 
Sisu laitoksella pitäis viel seurata mutta ei niitä arvoja kukaan kysellyt, tämä ihan vaan oman olon ja hyvin voinnin takia...sokerirasitukseen pitää mennä sit vuoden päästä synnytyksestä.
 
Mä sain käskyn mennä uuteen sokerirasitukseen 6-12vkoa synnytyksestä. Mut sairaalassa oloajan huolehtivat hoitsut sokereista. Mut en tiedä mikä Suomessa käytäntönä..
 
Mun pitää kans mennä ennen jälkitarkastusta. Näin ohjeistettiin insuliinihoitoiseen radiin täällä Suomessa. MUOKS: Tai siis en tiedä onko yleinen ohjeistus, mut näin Kätilöopistolla.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla sokerirasitus parin kuukauden päästä synnytyksestä...
 
Mulla ei kyll oo synnärilläkään seurattu verensokereita ollenkaan. Vauvalta seurattiin. Ja sit itte kävin esikoisen jälkeen vuoden päästä siin sokerirasituksessa uudestaan, mutta silloin ei lääkitystä ollut. Nyt kun on noi tabletit niin oliko ny 2-3kk synnytyksestä käytävä siin rasituksessa.
 
Mulle sanottiin, että laitokselle omat verensokerimittarit mukaan. Et kai siellä saatetaan sitten jotain tarkkailla. Ja nyt en muista oliko puolen vuoden vai vuoden päästä, niin joka tapauksessa pitää mennä varmuuden vuoksi sokerirasitukseen. Ja itse mun on siitä huolehdittava, ettei tuu siis mitään kutsua/lähetettä automaattisesti.

Mulla oli tosiaan viime viikon torstaina painoarvio ja siellä köllötteli jo kolmikiloinen pötkylä (tuolloin oli 36+0). Laskettuna aikana siis nelikiloinen. Sanoi kuitenkin, ettei näy, että olisi radin aiheuttamaa rasvakudosta kroppaan kertynyt, että on ihan normaalilta näyttää. Oli kyllä helpottavaa kuulla :)

Arvot on ollu kohillaan, joten nyt ei tarvii kuin yhden kerran ottaa päiväseuranta tässä ennen laskettua ja sitten muutama satunnainen aamu- ja päiväruokien arvo.

Kyllä mä vaan niin ootan sitä, että vauva on turvallisesti ulkomaailmassa ja saan vetää yhden sellaisen mättöpäivän, että oksat pois! Tuntematta mitään huolta ja syyllisyyttä ja huonoa omatuntoa, kun ne syömiset ei keneenkään muuhun vaikuta. Sit lähtee napaan kaikki kaupan herkut autokaistan hamppariaterioineen! :grin

Mulla radiin on selkeesti syynä ylipaino ja oikeesti kyllä toivon, että raskauden jälkeen pystyn jatkossakin pitämään itteni ruodussa ja aloittamaan vihdoinkin onnistuneen laihdutusprojektin. Kyllähän mä olin suunnitellut, että laihdutan ennen raskautta, mutta niin sitä vaan pieni ilmoitti tulostaan. Olen kyllä ollut kiitollinen, että raskaus on ollut suht helppo, sillä pelkäsin alkuraskaudesta paljon sitä, miten kroppa kestää ylipainon lisäksi vielä kaikki raskauden vaivat. Kätilö painoarviossa sanoi, että jos painoindeksi ei laske, niin seuraavassa raskaudessa voi olla radi paljon haasteellisempi ja silloin voi tulla lääkityksetkin kyseeseen. Eli voi käydä niin, että kroppa sietää radia joka raskaudessa edellistä huonommin. Oli minulle uusi asia, ja sekin kyllä pistää ajattelemaan ja asettamaan tulevaisuudelle tavoitteita.

Ruokavalio on ennen raskautta ollut.. noh... kauniisti sanottuna tosiaan kiloja kerryttävä enkä kyllä oikeasti halua lastani opettaa samoille tavoille. Siksi toivon todella kovasti, etten päätyisi vanhoihin tapoihin (kuin tuon yhden haaveilemani illan ajaksi :wink), vaan oppisin pysyvästi terveelliset elämäntavat niin, että lapsi saisi oikeasti terveellisen syömisen mallin, koska minulta ja mieheltähän sen mallin saa eikä mistään muualta. :)
 
Herkkusieni täällä haaveillaan kans mättöillasta joka tulee hyvin nopeasti kotiuduttuani:) ehkä enemmän tekee mieli paistettua maksaa:P

Se hyvä puoli tässä radissa on just se että helppokos tästä on jatkaa terveellisesti syömistä, mutta ehkä vähän sallivammin... Itse ainakin huomasin edellisen tuomion jälkeen että ruokavalio oli jo niin rutinoitunutta että sitä oli ihan luontevaa jatkaa!
 
Minä kävin synnyttämässä 1,5viikkoa sitten kättärillä. Vauvalta seurattiin sokruja niin että saatiin 3 hyvää arvoa. Meiltä tartti ottaa arvot 4krt yhteensä. Multa katsottiin yksi paastoarvo, omaa mittaria ei ollut mukana.

Meille tuli pieni vauva sitten kuitenkin kaikesta huolimatta. Ennen syntymää painoarvio oli 3,2kg mutta tosiasiassa sieltä tulikin sitten 2760g tyttö.
 
Kuulostaa hyvältä, Äippäx3! :) Itsellä varsinkin sen ruokarytmin löytäminen on ollu haasteellista (ennen söin pari kertaa päivässä järjettömän annoksen...ja sit illalla vaan mätti kaikkee kun oli syönyt huonosti), mutta se on kyllä aika hyvin ujuttaunut päiviin, että on ne aamupalat ja välipalat, jne. Samaten se, että jos herkuttelee, ni yhdistää ne ruokahetkiin, jolloin vatsa on muutenkin jo täynnä, niin pieni annos jälkkäriä riittää (jos sitä edes tarvitsee!).

Vielä kun oppisi syömään monipuolisesti vihanneksia. Niitä ei lapsena kotona juuri näkynyt, joten nykyisinkin se ei tuu mitenkään luonnostaan vaan niitä pitää vähän pakottaa syömään, vaikka eivät olekaan mitenkään epämiellyttäviä. Ei niitä vaan tee mieli... Mutta, askel kerrallaan kohti parempaa!

Onnea onnimanniselle pikkuisesta! :) Melkoisen suuntaa antavia noi painoarviot näyttää olevan.
 
No voi vittu mä sanon. Anteeks nyt vaan kielenkäyttö! Mutta miten ihmeessä mun sokerit pomppas 8.1 aamupalan jälkeen vaikka mitään siitä en ole muuttanu? :eek: hemmetti soikoon. Nyt sit vissiin alkaa heittelee nää täs loppu vaihees..
 
Wopwop, I know the feeling... Se on vaan käsittämätöntä, kun ihan samaa ruokaa syö ja se saattaakin tänään nostaa sokereita. Ja mulla siis tällä hetkellä tosi rajottunutta tää syöminen... Samat aamu-, väli- ja iltapalat joka päivä, kun muut ei sovi... Lounas ja päivällinen nyt edelleen vaihtelee, mutta niissä kanssa ihme heittoja. Ei oo helppoa...
 
No jooo. Mun pitäs mittailla vaa kaks kertaa viikossa mut nyt kyllä alan mittaa joka päivä ja sen kuus kertaa.. siihe asti kunnes on neuvola taas. Täytyy ny olla si tosi tarkka mitä suuhunsa pistää. Ärsytys!
 
Mä tässä olen todennut kuluneen viikon aikana että aamupalalla on turha edes leipää haistaa kun sokrut nousee, joten munakasta aamupalaksi tästälähtien joka aamu. 5,3 oli paasto ja ap:n jälkeen 5,7 hyvä näin :) Saas nähdä kuin muut päivän ateriat tänään menee kun on kokopäivä mittaus meneillään. Mutta tosiaan leipää ei oikein enää voi syödä, eikä rahkaa, mysliä ja hedelmiäkään aamupalalla, käy sama juttu kuin leivänkanssa:sad001
 
Takaisin
Top