Verensokerin seurailua

No just, eilen oli piparkakkujen leivonta päivä ja tulihan niitä ihan kiitettävästi rouskutettua, niin aamupaasto olikin yllättäen rajoissa 5,2 :)
 
Ns. pitkävaikutteisia insuliineja eli 1-2 kertaa/vrk pistettävä insuliineja ei suositella pistettäväksi vatsaan, vaan juurikin esim. reisiin tai pakaran alueelle. Ateriainsuliinia taas pistetään myös vatsaan ja lähelle kylkiä vähän niinkun jenkkakahvojen alueelle, jos vatsan alue alkaa kärsiä jatkuvasta pistelystä.. Tämä siksi, että insuliini imeytyy esim. vatsan alueelta erilailla, kun esim. reisistä.
 
Onko jollain käytössä Novorapid flexpen? Mitä yksi kynä (tai viiden kynän pakkaus) maksaa?
 
Tää aamu ja päivä on alkanu kyllä aivan oudosti noiden sokereiden kanssa. Vaikka siis multa on otettu kaikki lääkitys pois niin tän aamun sokerit 4.7 ja nyt tunti ruuasta 5.4... Siis tiiän kyllä että nää sekoilee mut tää on jo ihan omituista sekoilua. Nyt pitäis jo taas syödä että pysyis tasasena eikä tekis liian rajuja heittoja...
 
Öö ja tänään sokerit aamulla 4.8 mitä ihmettä on tapahtunut?

Ai niin... Tuli taas mieleen että onko muilla ongelmana sellanen että eri käsistä tulee eri tulokset? Mä tajusin vasta joku aika sitten että kaikki isot arvot jotka olen saanut, on aina oikeasta kädestä... Normaalit tai edes sinne päin on aina vasemmasta...? Mistä ihmeestä se voi olla johtua? Esimerkiksi eilenkään kun mittasin ruuan jälkeen niin vasen 6.8, oikea 9.8 eli ihan hurjat erot tulee noista...?
 
Toi on jo niin iso ero, et jos jatkuvasti, niin kysyisin diabeteshoitajalta.

Onko siis paras antaa sokerin laskee alle 5 vai syödä taas parin tunnin päästä vaikka arvot olis edelleen vielä paaston ylärajalla? Tajusin eilen, että en oo niihin ennen ruokaa -arvoihin kiinnittänyt hirveesti huomiota, aina muistanu ees mitata :O jotenki olin ajatellu, et vaan aamupaasto on se millä on merkitystä :O
 
Mulle kanssa eilen ohjeistettiin, että mittaus ennen&jälkeen aamupalan ja sen lisäks lounaan ja päivällisen jälkeen. Ja paristi viikossa ennen päivällistä arvo. Mä kun olin insuliinien aloituksen jälkeen mitannu joka ikisen arvon kahden viikon ajalta :D
 
No mun ainakin piti mitata joka päivä... Kun jos tein yhdellä tavalla niin toinen lääkäri motkotti että tein väärin, ni tein toisella tavalla ja seuraava taas motkotti...
Mä en tiedä johtuuko se siitä että oikean käden sormista ei heru yhtä hyvin ku vasemman käden sormista...
 
Sormea ei sais puristaa varsinkaan läheltä pistoskohtaa, koska sit siihen sekoittuu veren sijaan kudosnestettä ja arvo ei oo luotettava. Mielummin syvempi pistos (auts) tai pumppaus nivelen kohdalta.

Aamupaasto 4.2, ehkä en ala stressaan noista päivän paastoarvoista.
 
Huomenta, onko muut huomioinut että huonosti nukutun yön jäljiltä paasto arvot olisivat korkeammat? Mulla on ainakin ihan selkeästi ollut näin.
 
Mä en kyllä ole eroa huomannut, esim viime yön taas supisteltiin ja aamun arvo 4.3! Hyvä siis...
 
Ok. Jotenkin tuntuu mitä enemmän noita miettii ja stressaa ni sitä enemmän heittelee... Siis heittelee ja heittelee, mun mielestä paasto arvo 5,6 ei oo paha jos esim. 10 minuutin päästä arvo on vaikka 5,4...Tätä yritin kysellä viimeksi lekurilta että miten tää määritellään ylitykseksi ja kuin paha on jos on tuollainen 0,1:n ylitys jos se sama arvo on rajoissa 10 min kuluttua, en saanut vastausta. No ehkä mä olen liian analyyttinen ja ajattelen liikaa. Jotenkin vaan tuntuu oudolta että aletaan puhumaan insuliinihoidosta noilla ylityksillä joita siis ei ole läheskään jokapäivä vaan sillointällöin juurikin huonosti nukutun yön jäljiltä.
 
Emily, ne rajat on vaan vedettävä johonkin ja niiden mukaan suunnitellaan hoito. Itse olisin tosi huolissani, jos noi aamuarvot olis ollu koko ajan rajoilla, kun meille sanottiin, et just paastoarvot on oleelliset lapsen kasvun kannalta (kai kun ne on sit pidempään ja ruuan jälkeiset vaan piikkinä jos syö liikaa). Mut mä oonki vähän tämmönen ressaaja näiden kanssa :) olikohan meidän ohjeessa et jos 2 kertaa viikon sisään ylittää rajan, niin sit pitää kattoo tarkemmin? Vai 2 kertaa ylipäätään, en muista...
 
Joo kyllä mä sen ymmärrän mutta jos aina esim. olisi ollut se 12h yön aikana paastoa niin mulla ei olisi yhtäkään ylitystä :) Että olisi ollut kiva siltä lekurilta kuulla että kuinpaha olikeasti tuo 0,1 ylitys on esim. vaikka sitten verrattuna jos jollakin on vaikka jokapäivä yli tuon rajan...Kun kaikkihan me ollaan erilaisia ja niin edespäin...Mulla just se huoli on että lapsi ei kasvaisi liian isoksi mutta tää lekureiden pelottelu ei kyllä tähän asiaan mun kohdalla auta piirun vertaa... Olisi vaan kiva kuulla jos jollain täällä olis ollut jotain vastaavaa ja saanut jotain vastaustakin lääkärin suunnalta :)
 
Mulle iski joku ihan ylitsepääsemätön kammo insuliinin pistämistä kohtaan. En vaan pysty tökkää sitä reiteen, itkua väänsin käsi täristen ja lopulta ruiskutin insuliinin lavuaariin... Olin pari päivää ilman ja sit opetin miehelle miten pistää. Nyt mä saan keskittyä hengittämiseen ja rentoutumiseen ja hän pistää :) Reipas mies mulla, joka itse pelkää neuloja. Mut hän on muutenkin niin paljon auttanut nyt raskausaikana kotitöissä, elukoiden kanssa ja nyt vielä tämä :love017
 
Eihän sitä ois pois tarvinnut ruikkia, olisit vaan kiertäny takasin. Mutta ihana mies sulla kun auttaa pistämisessä!
 
Siis mitä ihmettä!?!? Mulla on tasaseen noussu sokerit ja oon joutunu lisäämään ateriainsuliinia. Olin jo taas päättäny nostaa annosta, kun yhtäkkiä mun sokerit romahti yhdessä päivässä! Aamuisin sokerit ollu eilen ja tänään 4,0 ja 3,8 ja aterian jälkeiset alle 5,5 ja oon sen takia joutunu syömään jotain lisää nostaakseni sokereita. Nyt sitten vähensin insuliinia aamulla ja taas ruoan jälkeinen arvo 5,3! Täytyy nyt tosissaan vähentää tota insuliinia... Osasin kyllä odottaa, että sokerit voi tasaantua, mutta että ne tälleen kertarysäyksellä laskee!? Voihan ne vielä noustakin, mistäs näistä tietää...
 
Takaisin
Top