Vauvojen nukutus ja nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aiarana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkin on unikouluiltu nyt lyhyen ajan sisään parikin kertaa. Ollaan siis myös lempeästi unikouluiltu eli lapsi itkee sylissä eikä yksin sängyssä. Ensimmäinen unikoulu alkoi hyvin ja tuloksia tuli jo ekan yön jälkeen. Lähtötilanne siis tissillä nukahtaja ja tunnin välein öisin heräilijä, ja aina vain tissillä sai jatkamaan unia. Parin yön jälkeen sain jo suht hyvin nukkumaan, ja yölläkin nukkui pisimmillään melkein 3 tuntia putkeen, mikä on pisin aika ikinä!

Jouduimme kuitenkin keskeyttämään unikoulun, kun tytölle tuli allergista ihottumaa naamaan, ja silloin yöt ovat tuskaa kun kutittaa niin paljon. No, yritimme sitten siitä viikon päästä uudestaan ja meni huomattavasti pidempi aika että lapsi alkoi rauhottumaan unille. Selkeästi siis lapsi tiesi että "kyllä se äiti viimeksikin lopulta luovutti, niin luovuttaa se nytkin". Viikon verran jatkoimme tätä toista unikoulua ja taas tuloksia alkoi näkymään vaihtelevasti. Joskus nukahti heti, joskus joutui vielä puoli tuntia nukuttaa. Mutta TAAS tuli takapakkia, kun tyttö tuli kipeäksi. Ei mitään kuumetta tai räkäisyyttä, mutta ilmeisesti joku kurkunpääntulehdus joka vei äänen pahimmillaan kokonaan pois. Se vasta hurjan kuulosta itkua olikin, kun toinen huusi ääni käheänä :o joku kerta tuli vain pihinää enää suusta :( Jouduttiin siis taas keskeyttämään ja olenkin nyt pari yötä taas nukuttanut tissillä, kun itku on nyt jotenkin erityisen sydäntä riipaisevaa :(

Nyt pitääkin miettiä että viitsiikö aloittaa kolmatta kertaa, kun alkaahan tämä eipäs-juupas nukutus mennä jo vähän kiusaamisen puolelle. Onneksi parannusta kyllä lähtötilanteeseen on tapahtunut, mutta kyllä vielä on pitkä matka. Edelleenkin herätään parin tunnin välein, mutta sekin on siis jo edistystä. Ja mikä parasta, päikkäreissä näkyy myös kehitystä. Ennen päikkärit oli puolen tunnin pituisia, nyt välillä jopa tunti - puoltoista tuntia.

Eli mitä tästä opimme: ei kannata luovuttaa vaikka itkut ovatkin kamalan kuuloista! Paitsi tietenkin jos tulee kipeäksi, mutta siis kannattaa olla painava syy jos meinaa lopettaa unikoulun kesken.

Me ei siis yritetä yösyötöistä vielä pois, vaan tarkoitus on opettaa itse nukahtamaan. Ja varsinkin myös yöllä, että osaisi mennä itse takaisin uneen ilman tissiä. Olisin superonnellinen, jos herätyksiä olisi vain 3 yössä :D

Nannaniina mielenkiinnolla jään odottamaan teidän seuraavien öiden tapahtumia :) meidän pimpulan syöttövälejä oon pyrkiny pidentämään tutilla ja tassuttelulla , siinä vaiheessa ku laps itkee sylissäkin on maitopullo täällä tarjottu. Mutta maitoa menee sit se 160ml et on se sit nälkäki et ei hän huvikseen huutele :smiley-ashamed004

Varsinaista unikoulua ei oo alotettu, eikä näillä näkymin alotellakkaan ainakaan vielä hetkeen. Ehkä ei unikouluja tarvitakkaan jos nää satunnaiset yli 5 (viime yönä yli 8!) tunnin uniputket jatkuu ja lisääntyy :) mutta kiva lukea eri tapoja ja kokemuksia siltä varalta että tuleekin tarvimaan ;)

Tsemppiä Nannaniina!! Ei oo helppoa kuunnella sitä vauvan itkua yöllä itse väsyneenä. Ja sulla vielä pitää yksin jaksaa.

Mä en myöskään pidä "huudattamisena" sitä jos vauva turvallisessa sylissä itkee, vaan jos joutuu yksin itkemään. Mä oon noilla vanhemmilla myös samaan tapaan venyttänyt syöntiväliä yöllä, pikku hiljaa tunti kerrallaan. Sama taitaa olla nyt edessä. Tyttö nukahtaa illalla ihan hyvin itsekseen omaan sänkyynsä, mutta parin tunnin päästä alkaa itku ja pyöriskely. Tutti ja silittely saattaa auttaa hetken.

Meil kans aloitellaan pikkuhiljaa unikoulua. Huomenna saadaan postista se täälläkin kehuttu kirja :) Mies ei enää jaksanut odottaa et se vapautuu kirjastosta ja meni sit tilaamaan sen. Kunhan nyt pääsee sitä lukee läpi ni sit aloitetaan.

Miisa propsit miehelles että oli aktiivinen ja oma-alotteinen! Meilläki sais olla vähä oma-alotteisempi mies mitä vauvan juttuihin tulee :grin

Alkoi niin huvittaan kun laitoin pojan pinnasänkyyn illalla ja itse menin omaan sänkyyn siinä toivossa että alettais nukkumaan. Ähinä ja puhina vaan kävi ja kun avasin silmät ja katsoin pinnasänkyyn päin niin sieltähän se vahtaa yli laidan eikä puhettakaa nukkumisesta :grin

En tiedä mikä siinä niin huvittavaa oli.. Ehkä oon vaan vähän väsynyt? :wacky: oli vaan niin hassu näky kun pimeässä erottui pojan ääriviivat :hilarious: no joo.. Pitääpä mennä nyt itekkin nukkumaan, hyvää yötä kaikille :sleep002

Tsemppiä vaan unikouluihin! Tiukasti vaan sylissä ja kaikki muut rauhoittumiskeinot käyttöön paitsi se maito, niin hyvä tulee! Meillä mennyt suht kivuttomasti noin viikossa unikoulu molempien lasten osalta, tai nyt sen on jo unohtanut... :)

Unikoulua täälläkin luvassa reilun viikon päästä, kun miehellä on pätkä isyyslomaa. Meininki menee vaan villimmäksi, viime yönä tuli jo jonkinlainen ennätys, 9 herätystä. Ja viideltä ylös, taas. Täällä ei tassuttelut auta ja jätkä kiljuu suoraa huutoa, jos ei tule tissi suuhun välittömästi. Ja se muuten jaksaa huutaa, vaikka kuinka kantaa ja hytkyttelee... Oikeasti poika syö ehkä pari kertaa yössä, muuten ottaa vain pari imua, vääntää ja potkii puoliunessa ja huutaa, jos tissi menee piiloon. Mulla on sellainen kutina, että on luvassa melkoinen taistelu... huoh.

Viime yö oli kyllä jotain uskomatonta!!! Eilen Päiväunilla kyllä jo huomasi että pikku kaveri muisti mikä on homman nimi :D Vähän koitti aloittaa maukumaan maitoa, mutta kun saikin vaan lämmintä kättä niin kuulosti hieman närkästyneeltä mutta alkoi hakea uni asentoa ja nukkumaan. Sama homma sitten yö unille käydessä, koitti kyllä ennen sitä hyvin vakavana kertoa jotain "tättättättttää, nännää, däädä,..." jne. Huomasin että vähän ehkä harmitti alkaa unille ilman maitohuikkaa, mutta alle vartissa oli unessa!! Ennen nukahtamista hipelöi hissuksiin unipupua ja otti välillä tutin suusta ja laittoi takaisin. Ja ensimmäinen herääminen oli vasta klo.1 maissa, jolloin tuntui olevan tosi kiukkuinen?! Rimpuili lopulta sylissä ja laskin sänkyyn jossa hetken uikutteli, mutta melko nopeasti nukahti takaisin uneen. Ja toisen kerran heräsi klo.4, sai maidon ja nukuttiin yhtä pötköä aamu kahdeksaan! JEEEEE!!! Olikohan tää näin helpolla tässä? Sen voin kyllä melkein vannoa, että ymmärsi ettei maitoa enää tule! Huomasin jossain vaiheessa yötä että pyöri kovasti ja vähän havahtui myös hereille, mutta ei itkenyt ei mitään! Voi että on nyt äidillä hyvä ja levännyt olo :)

Piti vielä kommentoida;
AnniPanni: voi että on teillä ollut huonoa tuuria tuossa unikoulun keskeytymisissä... :( varmasti tosi turhauttavaa!!! Tosi hankala tilanne!
HannaNanna: kuulostaa täysin samalta tilanteelta mikä meillä oli, tosi meillä tissin sijasta pullo.

Kaikille vaan tsemppiä ja kannattaa rohkeasti vaan aloittaa! En tiedä, oon kyllä varautunut vielä siihen ettei tämä meillä välttämättä ihan näin helpolla ollut tässä, mutta ainakin hyvän tsempin sain viime yöstä! :)

Voi kun voiskin unikouluttaa. Ei vaan pysty, koska a) väsyttää liikaa ja b) olis vauvalle liian rankkaa tehdä se nyt, kun alotan ens viikolla työtkin. Ei liikaa muutoksia kerralla.

Positiivista nukkumisesta: sain tytön huijattua nukkumaan ekat päikkärit sisällä, kun oli niin kylmä aamu etten raaskinu ulos laittaa. Kypärämyssy ja vanuhaalari päälle, vaunut tuulikaappiin ja avot! Pelkkä vaunujen heijaus sisällä ei siis kelpaa koskaan.

Naks, no juu, ei ole kyllä hyvä jos tulee liikaa muutoksia samaan syssyyn pikkuisen arkeen :( Jääkö teillä isi-mies kotiin vielä vauvan kanssa? Mitkä fiilikset töihin menon suhteen? :)

Isi jää kotiin vauvan kanssa joo, eli onneksi pikkuinen ei joudu mihinkään vieraaseen hoitopaikkaan sentään. :)

Töihin menosta fiilikset ristiriitaisia - toisaalta oon innoissani, että pääsen aikuisten ihmisten pariin ja opettelemaan uusia duunijuttuja. Toisaalta pelkään, miten jaksan näiden yöheräilyjen kanssa. Ja sydän särkyy, kun pitää olla niin paljon erossa tytöstä... Vaikka se lohduttaakin, että tyttö saa tosiaan olla isänsä kanssa, eli ei hänellä hätää ole.

Nannaniina: ihanaa kuulla että unikoulu tuottaa teillä tulosta :) muista myös että normaalisti noissa unikouluissa tulee 3-5 päivän sisällä vähän takapakkia, niin pysy vain lujana senkin ajan!

Mahtavaa Nannaniina! Kyllä se siitä taas. :)

Totta Naks: ei liikaa muutoksia samaan aikaan.

Nyt täytyy vähän hehkuttaa :p Tyttö söi vasta klo 5 (nukkumaan alkoi 22.30)!! Vain yhden kerran tässä välissä oli isompi itkuhetki, jolloin tarjosin hörpyn vettä niin tyttö jatkoi uniaan. Ja äitikin sai nukuttua ja näki jopa unia ;)

Positiivista nukkumisesta: sain tytön huijattua nukkumaan ekat päikkärit sisällä, kun oli niin kylmä aamu etten raaskinu ulos laittaa. Kypärämyssy ja vanuhaalari päälle, vaunut tuulikaappiin ja avot! Pelkkä vaunujen heijaus sisällä ei siis kelpaa koskaan.

Mä käytin samaa kikkaa niillä kovilla pakkasilla, kun ulkona nukkuu paremmin päiväunet. Meillä on tommonen kuisti, eli iso tuulikaappi/ulkoeteinen, jossa on viileämpi kuin sisällä. Laitoin sinne vaunuihin makuupussiin, ja vähän kevyemmin vain päälle kuin ulos.

Huomenta :) Elikkäs kolmas yö meni ihan hyvin, vaikka pakka meinasi mennä sekaisin pikku ukon nukahdettua ennen kuin ehti juoda iltamaitoansa! :O Tultiin kylvystä ja siinä sitten oli kynsien leikkuuta ja sen sellaista. Hieroin myös vauvaöljyllä pitkään ja hartaasti. No siinä jo huomasin että jätkä alkaa pilkkimään ja tipahtaa iiihan just. Äkkiä vaippa ja yökkäri ja keittiöön hakemaan maito, ja kun pääsin takaisin niin tuhina vain kuului...

No tästä johtuen mietin että ehkä olisi tässä tapauksessa ihan ok antaa se maito kun herää sitä kaipaamaan. No siinä puolen yön jälkeen tämä sitten heräsi, mutta minä olin niin urpo, etten muistanut koko iltamaidon pois jääntiä, vaan sitkeästi aloin hyssyttelemään ja hissuttelemaan pikkuista. No sitten hetken päästä välähti mullakin päässä että oli tarkoitus antaa se maito nyt! No ei mitään, se välähdys oli todella ihan vaan välähdys, sillä ei kyllä ollut järjen hiventäkään siinä mun touhussa; anna itkeä n.10min ja sitten anna maito... Noooh, eipä se vissiin onneksi ihan kaikkea vesittänyt.... Mutta Siitä seuraavan kerran kun poitsu heräsi siinä klo.4 aikoihin, kesti itku raivarit reilu 30min, ennen kuin rauhoittui nukkumaan maidotta. Siitä sitten nukuttiinkin aamuun asti :) Se on kyllä jännä, että yöllä se 10 minuutinkin itku kohtaus tuntuu tunnin mittaiselta... Ja 30min tuntuu kolmelta tunnilta.

Viime yö olikin sitten jo taas voitto kotiin; yksi herätys, joi maidon, ja nukkui aamuun asti :D Ja Äiti on happy happy happy happy happy :)

Näyttää "uhkaavasti" siltä, että päästään kenties ihan ilman mitään unikouluja... (Kädet kyynärpäitä myöden ristissä). Poika on nyt varmaan pari viikkoa pärjännyt yhdellä yötankkauksella, aamuyön maidot on jääneet kokonaan pois. Kun kasilta nukahtaa, niin kahdelta vetäsee n. 130ml maitoa ja nukkuu seiskaan/puoli kasiin, eikä ole aamulla mitenkään erityisen nälkäinen..
Veikkaan, että pian kyllä pärjäis jo kokonaan ilman yösyöttöä, mutta odottelen vielä pari kuukautta, josko hän ihan oma-aloitteisesti tiputtaisi vielä tuon viimeisenkin syötön pois.

Pakko vielä kertoa omasta tyhmyydestä.. Kun poju alkoi hyöriä ja pyöriä enempi pinniksessään, niin minähän alkuun yritin saada hänet rauhoittumaan ja nukahtamaan selälleen (niinkuin aina ennenkin on nukahtanut). Sitten päätin, että hyörikööt, jospa se hyörii itsensä väsyksiin niin, että nukahtaa itsekseen kuten aiemminkin on nukahtanut. Ja sehän toimi! Äijä hyörii ja nukahtaa siihen asentoon kun parhaaksi näkee, yleensä vatsalleen tai kyljelleen. Yölläkin vaihtelee sujuvasti asentoaan eikä mitenkään ilmoittele siitä tai häiriinny. En tajua miksi aattelin ettei se osaa nukkua eri asennoissa. :facepalm:
Helpottui taas kovasti elämä, kun voi vaan jättää kaverin itsekseen nukahtamaan :rolleyes:

Takaisin