Vauvojen nukutus ja nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aiarana
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse kans olin aina kääntämäs poikaa selälleen kun alkoi pyöriä yöllä, mutta oon kans huomannut että parempi kun saa itse päättää mitenkä nukkuu :grin tai sitten luulin että etsii tissiä että on nälkä tai jtn mutta tykkääkin nykyään nukkua vatsallaan. Jossain vaiheessa yötä kääntyy aina vatsalleen. Hetken vaan pyörii että löytää hyvän asennon.

Koskahan antais pojalle tyynyn? Viimme yönäkin laittoi pään mun käden päälle ja nukkui siinä. Niin ajattelin että josko se haluaas jo tyynyä pään alle? Ja nyt kun mietiin asiaa tarkemmin niin on ottanut isännän peittoa pään alle kun nukkuu meidän vieressä.

Jotkuu on antanu vissii vauvatyynyy sit ku kaivaa jotai pään alle.. Ite en vielä aio antaa vaan ei meil kyl haekaan pään alle mitään ku nukkuu nykyää melkein aina mahallaan. Meil ei toiminu tuo et illalla annan valita missä asennos nukkuu ku eilenki alko huutaa jo ennen yhtätoista ku oli menny sykkyrälle pinniksen päähä.. Eli illalla nukutan selällee ja yöllä myös syötöltä laitan selällee.. Kääntyy sit mahallee

Viime yönä olikin sitten muutama herätys, tai noh, aamuyöstä jäi vähän kitinä päälle, mutta ihan ok. Oikeastaan jokainen yö sen "ensimmäisen" maidon lopetus yön jälkeen ollut tosi jees, ja itsekin oon nukkunut hyvin :)

Pakko kyllä vielä pohdiskella ääneen tätä vauvojen uniasiaa ihan yleiseltä kantilta. Ennen pikkuisen sairastumista olen ollut hyvin onnekas kun pikkuinen nukkunut yöt läpi 1-2 herätyksellä. Kun se yks kaks muuttuukin, haasteita ei aseta ainoastaan vauvan heräily tai nukumattomuus, vaan ei tarvita kuin muutama uneton yö äidille kun toimintakyky laskee huomattavasti! Itse väsyneenä vauvan itku aamuyön tunteina tuntuu aivan järkyttävän raskaalta, ja uskon että jokainen tekee siinä pisteessä mitä tahansa muutaman tunnin unien takia; oli se sitten tissi suuhun tai maitopullo.. Mikäli vain mahdollista niin ennen kuin mitään unikouluja edes suunnittelee, niin levänneenä onnistuminen on varmasti tuhat kertaa todennäköisempää. Itselläni ei tätä mahdollisuutta ollut enkä edes tajunnut mitä tuleman pitää... En siis yhtään ihmettele jos joku ei pysykkään suunnitelmassa loppuun asti, ja aamulla sitten harmittaa ja tuntee epäonnistuneen. Toivon kaikille unitilanteiden kanssa kamppaileville hurjasti voimia ja tsemppiä. Eiköhän ne kaikki muksut jossain vaiheessa opi nukkumaan, ja jos hommat on menneet pieleen, omat tai vauvan rahkeet eivät ole riittäneet, niin ei muuta kuin pientä paussia peliin ja uutta yritystä kehiin. :)

Itellä ei tuo lepääminen onnistunu kyllä ennen koulutusta mutta jotain oli pakko tehdä ku puol vuotta vauvan takia ja sitä ennen jo raskausaikana kaikki yöt 1-2h herätyspätkissä.. Pitkäjänteisyys on kyllä se mihin pitää varautua, mikään ei toimi muutamassa yössä.. Mutta se kannattaa :) nyt ku oppis vielä ite takas nukkumisen taitoon vaikka huono nukkuja olenkin.. Puol vuotta aikaa opetella ennen töihin paluuta. Kolmivuorossa ku pitäs taas osata nukkuu päivälläki

Meidän poika on tehnyt kauan aikaa niin ettei nuku pinnasängyssään, aina kun laskee sen sinne niin äkkiä seisomaan pinnasängyn kaidetta vasten. Vaikka olisi sikeässä unessa niin aina kun laskee pinnasänkyyn niin tsädäm! Noh eileen mies yritti poikaa nukkumaan sänkyynsä. Ei meinannut millään onnistua, monta kertaa nukahti miehen syliin ja aina heräs kun laski sänkyynsä. Ukko sitten hoksas kokeilla laittaa pojan peittonsa päälle ja mytätä sitä vähän sivuilta. Siinä sitten nukkui! Kunnes heräs syömään joskus klo2-3 ja nukkui loppu yön taas meidän vieressä.
Voih kun jaksaas opettaa pojan nukkumaan yönsä omassa sängyssään, mutta ei vaan jaksa :oops: syö noin 2kertaa yöllä, senkin vois jo opettaa olemaan ilman... Soseita kun menee jo aika paljon, luulis että pärjääs yön ilman maitoa.

Meillä liikkumaan lähteminen vaikutti heti yöuniin. Aikaisemmin oli vain 1 herätys n. klo 04-05 välillä, nyt on 2-4 herätystä....
Herään yöllä siihen kun kuuluu kitinää ja poika yrittää kontata sängyssä, ylähampaiden puhkeaminenkin taitaa kiukuttaa ja nälkäkin taitaa olla. No jospa kohta palataan takaisin siihen yhden herätyksen rytmiin.

Kauankohan me tässä perhepedissä on nyt nukuttu, vissiin oisko kaks viikkoa(?). Muuten hyvä mutta alkaa käydä ahtaaksi, tyttö tykkää heittäytyä poikittain, isäntä tykkää levittäytyä myös unissaan . Minä siinä keskellä sitten yhdessä kylkiasennossa yritän nukkua yöni :D

Meillä ei voi isäntää ja vauvaa laittaa vieretysten ku ei tuo äijä tajua unissaan enää että vieressä on pikkunen. Siksi myös yösyötöt ja heräilyt on jääny kokonaisuudessaan mulle. Vähän on jääny salittelut pois meikäläisen elämästä kun väsymyssaldo kasvanu :/

Kun pojan yö unet on 6-9h ja aivan max 10h niin eipä tee mieli laittaa poikaa yhdeksältä nukkumaan, kun herätys on sitten klo03-06 välillä, ja yyvällä säkää vois mennä sinne klo07... Huoh :sad001 eileenkin meni klo22 nukkumaan niin heräsi 06. Voiskohan yö unia saada jotenkin pidemmiksi? Oon niin kateellinen kun parilla tutullakin nukutaan kellon ympäri. :oops:

Meillä on tyttö kans ruvennu heräileen aikasemmin, ja oon myös päätellyt sen johtuvan valoisuudesta.

meillä nukutaan päikkäritki makkarissa (ellei partsilla) koska siellä on pimennysverhot, selkeesti valoisuudella vaikutusta.

mitäs ootte mieltä, ootteko mitään mieltä. Eli meillä tyttö herää viideltä useimpina aamuina , kitisten. Seuraavaksi joko jatkaa kitinää (kova nälkä?) TAI hiljenee avaa silmät ja jää hereille vaikka on vielä väsynyt selvästi. Nukkumaan hänet saa takaisin antamalla maitoa eli "maitotainnutuksella", tutti hyväksytään mutta ei nukuta. Tätä oon miettiny sitten kun joskus mahdollinen unikoulu aloitetaan että pitääkö se sitten jäädä hereille todella jo viideltä, ei houkuttele ajatuksena ainakaan :banghead: ja jos todella herätään viideltä ni sehän on aamupala sitten.. äääääh :bored:

Se voi olla että unikoulu muuttaa sitä heräämisaikaa..
Päivällä ei kannata kyl pimeessä nukuttaa kun sit menee yö ja päivärytmi sekasi

Pari yötä meni kitisten ilmeisesti noita hampaita. Eilen illalla annoin suosiolla Panadolia jo ennen nukkumaanmenoa, ja viime yönä nukuttiinkin paremmin.

Tyynystä: meillä ei oo koskaan sitä vauvan tyynyä ollu kellään, kun ovat pyöriskelleet sen verran ettei olla koettu tarpeelliseksi. Sellanen lasten tyyny on ollu sitte ku on tyynyä kaivannu. Tuo lasten tyynykin on melko littana, joten varmaan sellasen ihan vauvatyynyn vois jo antaaki.

Se voi olla että unikoulu muuttaa sitä heräämisaikaa..
Päivällä ei kannata kyl pimeessä nukuttaa kun sit menee yö ja päivärytmi sekasi

Ei oo menny tähän mennessä ainakaan, kyllä ne verhot ihan vähän päästää valoa läpi päivällä. On hämärää, iltasin pilkkopimeää. Meillä tytöllä ei oo MUISTAAKSENI pikkuvauva-aikanakaan ollu yö ja päivä sekasin :o mutta mä olin ainaki sekasi, siksi en voi 100-varmana tuota sanoa :D

Teil se vauva tekee sit vähä niiku vuorotyötä ;).. Luulisin kumminki et yöunet paranis ku pimee olis yöllä ja päivällä ei, tajuis selkeesti eron, yölläki osais jatkaa unia.. Olkoonki sit vaan vaik vaan hämärää päivisin. Eikä sit turhaa päiväsaikaan erittys sitä melatoniiniakaan.. Ja helpompi on aina jatkos nukuttaa päivisin kun ei vaadi mitää hämäränhyssyjä vaa nukkuu mis vaan, oli yö tai päivä.. Tää tulee eteen jos unikoulujaki meinaa pitää

Täytyy alkaa availemaan siis verhoja aamuisin :grin

Takaisin