Vauvojen neuvolat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja röppö
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mie voisin veikata ettei se silmälääkäri välttämättä tee juuri sen kummempia testejä. Toi Hirsbergin testikin kun on niin epämääräinen kun silmämääräisesti katotaan, mut tietty silmälääkäri on harjaantuneempi tutkimaan silmän liikkeitä. Noi näöntutkimiset kuitenkin perustuu tiettyyn vastavuoroisuuteen tutkijan sekä tutkittavan välillä ja vauvojen kanssa sellasta on vaikea luoda. Ja jos on jotain lievää karsastusta ja se ei vaikuta silmien yhteisnäköön niin ei sille tarvi mitään tehdä. Ainoastaan jos on riskinä se, että toisesta silmästä tulisi toiminnallisesti heikkonäköinen aletaan miettii leikkauksia tai peittohoitoa.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Meillä kolmonen katseli kieroon ekat kolme kuukautta, mutta ikinä ei oo epäilty karsastusta. Noissa valotutkimuksissa silmät oli aina ok. Tää nyt ihan vaan aihetta sivuten siten, et ei kantsi huolestua, jos vauvan silmät näyttää olevan välillä kierossa, ni se ei vielä ihan pienellä kerro mistään.

Meilläkin on molemmat tytöt katsoneet kieroon ekat kuukaudet. Ainakin kun tarkentavat katsettaan kauemmas niin vetää silmät kieroon, tai näin ainakin arvelen että kauemmas katsellessa vetää silmät kieroon.
Esikoiselta ei asiaa koskaan tutkittu sen enempiä eikä oo neuvolassa ollut puhetta kakkosenkaan kohdalla asiasta.
Eikös vastasyntyneillä aina ilmene vähän karsastusta? Miten ne sitten seuloo kenet laitetaan jatkotutkimuksiin ja ketä ei?

Tämä neukkulääkäri sanoi lähettävänsä silmälääkärille herkästi, jos ei tarkastuksessaan näe silmien tarkentuvan kertaakaan ihan suoraan. Usein on sitten väärä hälytys.

Aivan. No hyvähän se tietty on asia tutkia tarkemmin vaikka sitten niitä vääriä hälytyksiä tulisikin :)

Tänään oli tytön lääkäri ja ensimmäinen rota. Ikää vajaa 8vk.

Mitat:
5930g (3910g)
59,5cm (50cm)

Tyttö hymyili lääkärille, mutta sai sitten jostain syystä ihan kamalan huutoraivarin. Taitaa tulla temperamenttinen tyttö. :D

Kauhulla odotan rokotteen sivuvaikutuksia.. :(

Tänään oli tytön 2kk neuvola. Ja sai ekan rota-annoksen.

Mitat:
4970g (2750)
54,8cm ( 48cm)

Neiti jutteli ja nauroi neuvolatätille eikä tällä kertaa itkenyt. Saa nähdä mitä tulee ens kerralla kuukauden päästä kun rokotetaan molempiin reisiin + 2.rota.
On kuulemma normaalia tässä iässä että kitisee koko ajan,eikä mikään ole hyvin ja että syö vähän kerrallaan ja ottaa päivällä vaan pieniä torkkuja.
Nyt sitten katotaan tuleeko tosta rotasta mitään oireita.

2kk lääkärineuvola:

Mitat 5030g (3050g) ja 55,9cm (47cm).

Kasvu ja kehitys hyvää. Silmät, iho, kynnet siistit. Vatsa normaali. Jäntevyys normaalia. Kontakti hyvä. Naureskeli seinällä olevalle taululle :)

Suhteellinen pituus lähti laskuun, sen takia 2vko päästä uudet mitat ja sitten suostun ekaan rotaan. Venytän sitä niin pitkään kuin mahd. Ja se pituus ei mua huoleta yhtään, kun on aina eri mittaaja + muutenkaan se ei musta ole kovin tarkkaa tässä vaiheessa.

Taas hitaamman kasvun viikko, vain 80 g. Epäilen että helle vaikuttaa painoon, täytyy juottaa nyt senkin tskia enemmän vaikka korvikemäärän lisääminen ei innosta. Mutta ilmeisesti tissit ei kompensoi kuumuutta, kun tuotanto ei niin suunnatonta ole.

Pikkuisen mua surettaa kun tyttö on jo 7 viikkoa mutta painoa ei ole vielä neljääkään kiloa. Tiedän ettei vertailu kannata mutta kun monen vauvat on kilotolkulla isompia tässä kohdassa niin kyllä sitä miettii miten hidas kasvu vaikuttaa kehitykseen muuten.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Maasta se pienikin ponnistaa! Joo ei vauvoja pitäis varmaan hirveesti vertailla toisiinsa, kun eihän me aikuisetkaan olla kaikki samasta muotista. Toisaalta taas on hyvä, että teillä seurataan painoa jotta pystytään tarpeen mukaan reagoida asiaan kuuluvasti. Tiedän että on helpommin sanottu kuin tehty, mutta huolta ehkä helpottaa ajatus, että ympäri maailmaa lapset kasvaa enemmillä ja vähemmillä ravinnoilla, kaikki omaa tahtiaan. Tsemppiä ja jaksamista nipsumuki!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Kiitos alifantti, ihan totta! En ole itsekään tainnut olla lapsena kovin vauhdikas kasvaja eikä musta ihan kamalan valuvikaista tullut. Kai :P

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Mä taas olen pienenä mennyt samaa vauhtia kuin oma tyttö tällä hetkellä, varmasti siis isolta osin perinnöllistä. :)

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

mun kummityttö on tosi pikkuinen nyt reilu 1v ja vähän päälle 7kg ja 72cm,
sille tehty kaikenmaailman tutkimukset et miksi kasvaa niin hitaasti, mut hän vain on sellainen. Terve ja ihana lapsi, kasvaa vain pikkuisempana kuin muut. Muu kehitys on ollut ihan normaalitasoa :)

Voi mahoton! Meidän esikoinen oli vissiin tuon 7 kg JO jossain 4-5kk iässä :eek: Mutta näin se vain menee että lapset kasvaa omaan tahtiinsa eikä aina tarvitse olla jotain vikana vaikka toinen olisikin toista pienempi saman ikäisenä :) Eri geenithän sitä jokaisella on ;) Meilläkään ei tarvitse ihmetellä että meidän 2v taapero on pitkä ikäisekseen kun äitikin on melko hujoppi! :D

Last edited by a moderator:
Kaverin poika painaa nyt 4veenä 24kg. Meidän 8v painaa hiukan vähemmän. Tosin tuo 4v on 10 senttiä pidempi kuin meidän esikoinen oli samanikäisenä. Ja terkka oli sanonu tälle mun kaverille, että pitää alkaa katsoa mitä tää poika syö. Siis 4v jo dieetille o_O

Hannastiina, mulla ystävän esikoinen on aina ollut siro ja pieni ja huono syömään, mutta nyt keväällä sitten kun oli ollut 3v neuvola oli tituuleerattu hänetkin käyrien mukaan läskiksi ja annettu neuvoksi katsoa mitä tytölle syöttää ja maito pitää vaihtaa rasvattomaan! Uskomatonta!! Ystävä olikin sitten neuvolan jälkeen ihan rikki kun vasta viimeisenä vuotena saanut tytön syömään paremmin ja nyt sitten tulikin tuollainen ukaasi neuvolan päästä!
Jos itselle kävis sama niin luultavasti nauraisin tädille päin näköä!

Edit: Ja tyttö siis lyhyt ikäisekseen mutta ei todellakaan lihava, mutta kun meillä on nämä iki ihanat neuvolan käyrät!

Nyt odotellaan aikaa lapsipolille... ei tienny terveyskeskuksen lääkäri mikä patti on "ei hyvältä näytä, jos annetaan kontrolliaika, se varmaan pehmytkudoksessa jotain.." ja v*tut, nyt vaan seurailla isoneeko patti, toivottavasti ei muita oireita pikkuiselle tule :/

Mun ja siskon tytöillä on kokoeroa n.3-4 kg, mun tyttö painaa 11kg ja ikää kohta 1.5v, siskon tytöllä ikää 1v8kk ja painoa n8kg.. eli ihan eri muotista ovat vaikka siskon kanssa ollaan aika lailla samasta niin koon kuin muunki ulkonäön puolesta :) siskon tyttö on ollu kans painon tarkkailussa mutta ei siitä mitään hyötyä oo juuri ollu. On syöny kohtuudella, geenit vaan pitää pienenä, söipä sitte hevosen tai hiiren verran päivässä. Niin erillä tavalla kaikki kasvaa, joillaki on ihan omat käyrät joita seurata. Eikä kannattais liikaa tätien tuijottaa niitä yleiskäyriä..ku ei kaikkia voi saada kasvamaan samaa tahtia.

Sent from my GT-S5301 using Vau Foorumi mobile app

Mun ja siskon tytöillä on kokoeroa n.3-4 kg, mun tyttö painaa 11kg ja ikää kohta 1.5v, siskon tytöllä ikää 1v8kk ja painoa n8-9kg.. eli ihan eri muotista ovat vaikka siskon kanssa ollaan aika lailla samasta niin koon kuin muunki ulkonäön puolesta :) siskon tyttö on ollu kans painon tarkkailussa mutta ei siitä mitään hyötyä oo juuri ollu. On syöny kohtuudella, geenit vaan pitää pienenä, söipä sitte hevosen tai hiiren verran päivässä. Niin erillä tavalla kaikki kasvaa, joillaki on ihan omat käyrät joita seurata. Eikä kannattais liikaa tätien tuijottaa niitä yleiskäyriä..ku ei kaikkia voi saada kasvamaan samaa tahtia.

Takaisin