Vauvojen neuvolakuulumiset

Poika täyttää sunnuntaina 6kk, ja tänään oli 6kk (ryhmä)neuvola. Eli ensin jutusteltiin muiden äitien ja kahden neuvolatädin kanssa porukalla vauvojen leikkiessä lattialla, ja lopuksi oli lyhyet "yksityiskäynnit" terkkarin huoneessa punnitusten ja mittausten merkeissä. Minusta tuo oli tosi kiva sessio, vaikka pelkäänkin ryhmäkäynnin johtuvan lähinnä siitä, että kunta säästää...

Poika on yleensä neuvolassa aika varautunut, mutta varmaan muiden vauvojen läsnäolo teki sen, että nyt hän innostui ryömimään, yrittämään konttausasentoon ja esittämään kaikki muutkin "temppunsa" :) Pituutta oli nyt tullut pieni pyrähdys ja painokäyrä vähän tasoittui, molemmat kuitenkin ihan hyvällä mallilla (70,3 cm ja 8840g).

Selvisi myös, että mulla on kokonaan jäänyt välistä synnytyksen jälkeen pidettävä perhevalmennus, huppista. Se oli ilmeisesti vain neuvolassa unohtunut (meillä on terkkari vaihtunut melkein joka kerta) enkä itsekään muistanut siitä kysellä, vaikka ennen synnytystä toki muistan kuulleeni, että vauva-aikana on vielä joku kokoontuminen. Eipä tuota enää varmasti niin tarvitse, mutta harmi tietysti, että on jäänyt niiltä osin tutustumatta muihin alueen samanikäisiin. No, valmennuksen viikoittaiseen vauvakerhoon ehtinee halutessaan edelleen mukaan :)
 
Meiilä oli eilen 6kk neuvola. Paino on viimein lähtenyt nousuun, hurraa! Mitat neidillä ovat 66cm, 7900g ja pää 43cm!
Samalla oli lääkärintarkastus jossa kaikki oli niinkuin pitääkin ja lääkäri kehui tyytyväistä vauvaa. Aijai kun olikin kivaa kuultavaa:)

Kysyin neuvolantädiltä kauanko pitää jatkaa korvikkeen syöttämistä - meillä se nimittäin ei ole mikään suosikkiravinto koska vauva puklailee tosi paljon korvikkeen jälkeen ja vaatteet pitää vaihtaa USEIN.... korvikkeen voikin kuulemma jo lopetella ja siirtyä kokonaan kiinteisiin, joka oli myös mukavaa kuultavaa, jee.
Eli tänään ollaankin menty pelkillä mössöillä, soseella ja puurolla ja ennen nukahtamista annoin lopuksi pullon, siihen vauva myös mukavasti rauhoittuu. Kyselin neuvolassa myös maito- ja soijatuotteiden antamisesta ja sain "luvan" antaa jo jugurttia ja raejuustoa (ainoastaan juotavan maidon kanssa pitää odotella), jota annoin tänään juuresmössön ohella - meni paljon helpommin alas! :) Kuulemma myös tofua saa jo antaa, tämän tädin mukaan ei tarvitsisi odotella. Vaan kyllä mä taidan vielä pari kuukautta sen kanssa vanhasta tottumuksesta venailla...! Ja munakasta muuten aiotaan kokeilla pikapuoliin, olinkin unohtanut miten hyvä ruoka se on vauvoille, varsinkin sormiruokailuun!

Meidän päivän ruoat näyttää tältä:
-7.30 aamupuuro
-10.30/11 lounas: juuressoseita, kalaa tms & hedelmä/marjasosetta
-14 välipala: sosetta,hedelmää, maustamatonta jugurttia tms
-17 päivällinen: joko sitä mitä me muut syödään soseutettuna ja ilman suolaa tai purkkiruokaa
-19 puuro
-19.30 korvike ja nukkumaan

Eli ihan samassa rytmissä menee kuin muukin perhe. Ja wo-hoo, saatiin viimeinkin tilattua meille syöttötuoli, kohta vauva pääsee pois sitteristä ja saman pöydän ääreen istumaan!
 
Hildamaija imetätkö vielä? Mietin, ku meijä neuvolassa sanottiin että 6kk ikäne tarvii vielä n. 6dl äidinmaitoa/korviketta päivässä.. Että aika hassua, jos annettiin neuvoks lopetella korvikkeen anto.

Meillä oli 7kk painokontrolli neuvola, meijä luikero on 7,8kg ja 71cm. Liikkuu ihan hirveesti, vaikka syö 5xpvä ni ei vaa painoa meinaa tulla.. :/


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Samaa mietin minä, oon stressannu aivan hirveesti pari kertaa kun poika jäänyt ilman maitoa ruokailun yhteydessä jos oon ollu muualla (siis isä antanu kiinteät ja minä oon ollu muualla eikä poika oo sen takia saanu maitoa koska ei juo pullosta). Eli se ei nyt vissiin maailmaa kaada vaikka jääkin välillä ilman maitoa?:eek: Miten niin hysteerinen äiti?!:p
 
Mulle tulee tuo sama stressi, jos poika ei saa ruokailun yhteydessä maitoa. Olen sitten yleensä korvannut sen yhdellä "ylimääräisellä" imetyskerralla, jos vaan päivään mahtuu ja maito maistuu. Ja jos ei maito riitä stressaamaan, niin sitten stressaan sitä, että muistaakohan mies antaa tarpeeksi vettä juotavaksi sen maidon sijaan, ettei vauva jää ilman nesteytystä (hohhoijaa joo, hysteerinen olen minäkin).
 
Apua, en mä laske noita imetyskertoja. En osaa yhtään sanoa monta kertaa päivässä käy tissillä, tuskin edes on joka päivä sama määrä. Ihan fiiliksellä mennään vaan, tuo osaa "pyytää" tissille, ja sitten imetän ennen nukkumaan menoa. Jos lähden jonnekin, niin imetän just ennen kun lähden, hyvin ovat pärjänneet joka kerta, vaikka kovin pitkiä aikoja en olekaan poissa.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
En minäkään muuten laskis, mutta kun meillä nyt on muodostunu niin hyvä rytmi tuon syömisen kanssa että väkisinkin huomaa jos yks kerta jää välistä ja poika saa "vaan" kiinteitä. Mut oon kyllä huomannut että poika ottaa takaisin menettämänsä maidon, eli seuraavan ruokailun jälkeen viihtyy paljon kauemmin tissillä :) Joten näköjään poika itse huolehtii siitä että saa tarpeeksi maitoa vaikka oliskin aika kylläinen kiinteiden jälkeen :p
 
En imetä enää, se loppui tai hiipui siinä 5kk tietämillä.

Itsekin kyllä vähän hämmästelin tuota ohjetta kun luulin että korviketta pitäis syöttää sinne jonnekkin vuoden tietämille (esikoista imetin 1v2kk asti), mutta mulle neuvolassa perusteltiin sillä että annan 2xpäivässä puuron jolla on sama ravintoarvo kuin korvikkeella. Nyt en siis puhu kotona keitetystä kaurapuurosta vaan siitä kaupan pulveripuurosta joka täällä Ruotsissa näyttäis olevan joku vauvanhoidon kulmakivi numero yksi....eli siinä pulveripuurossahan on mukana maitojauhetta, olisko peräti samaa kun korvike. Meillä annetaan aamu-ja iltapuuron lisäksi korviketta 2dl ennen nukkumaan menoa, ja that`s it. Toki satuinnaisesti saa vielä maitoa, otan sitä mukaan vielä kun vaikka ollaan kaupungilla liikenteessä jolloin on kätevä ateria eli ihan kokonaan en vielä aio lopettaa, mutten anna pulloa ruokailun päätteeksi. Ja koska meillä se korvike tulee aina pukluna ylös, tää on tosi helpottavaa!

Esikoista imetin muistaakseni aina silloin tällöin ruokailujen jälkeen ja välissä, kun se sitä osasi vaatia. Ja öisin.
Tämä pikkusiskonsahan lopetti yösyömiset jo aikapäivää sitten tai oikeastaan sillon kun imetys loppui eli pullotella ei tarvitse öisinkään. Mutta vaikeaahan tota syömisen määrää on laskea, ja varsinkaan silloin kun imettää ei ainakaan mulla ollut mitään hajua paljonko sitä maitoa oikeen meni masuun.

Luotan siihen että vauva ilmoittaa kun sillä on nälkä - ja tämähän ilmoittaa nyt kun kiinteiden makuun on päästy. Auta armias jos iltapuurosta puuttuu se marjasose....:eek:
 
Ihan sen verran nyt joudan kirjoittamaan, etta meilla oli vihdoinkin tanaan pojan 6kk kontrolli ja rokotukset. Ei ole helppoa sovittaa yhteen 4 ihmisen aikataulut (mina, mies, laakari ja sairaanhoitaja, joka antaa piikit) kaikki samalle iltapaivalle... Anyway, vauvan mitat 71cm/9250gr ja ikaa 6kk&3vko.
 
Oho Littlered, onpa teidän poika kasvanut hurjasti!!! Vai muistanko väärin että hän on aikaisemmin ollut hitusen pienempi kuin nämä muut pallerot täällä lokakuisissa?
 
Sophie, kylla poika painoi syntyessään 2,9kg ja oli 49cm pitka, ja 2kk neuvolassakin alle 5kg. Nyt on jo aikamoinen kahvakuula, vaikka pitaa ottaa huomioon, että tuo meidan tulos on lahempana 7kk:ta (about puolitoista viikkoa vaille). Ehka ma sittenkin teen jotain oikein, vaikka poika onkin pieniruokainen kiinteiden kanssa. :)
 
Hyvin pian on varmaan yks jos toinenkin lokakuun vauva yli 10 kiloa! (Kyuminin pikkuinen taisi olla jo?) Hurjan nopeesti aika menee! :)
Ma tuossa aikaisemmin mietin, miten ma olen synnytyksen jalkeen tiputtanut painoa enemman kuin poika painaa talla hetkella! Sita miettiessa ja tuota jauhosakkia kantaessa se jotenkin konkretisoituu, etta kylla ma olen sittenkin laihtunut aika lailla...
 
Juu meillä meni jo puolivuotisneuvolassa se kymppi rikki... Saapa nähdä huidellaanko ennätyksiä 8kk neuvolassa :laughing021 Kossi nyt jo aikalailla samankokoinen kun kaverin 3v täyttävä tyttö... :D
 
Meillä oli tänään 8 kk neuvola (ikä saavutetaan huomenna). Se oli lääkärineuvola eikä terkka ollutkaan ollenkaan mukana kun sattui olemaan lomalla. Pituutta pikkumiehellä on nyt 72,7 cm ja painoa 9,3 kg. Ja minä kun luulin että ollaan jo yli 10 kilon, on se sen verran painava kanniskella! :) Muuten ei mitään ihmeitä, lääkäri tutki pojan, kaikki niin kuin pitää ja juteltiin muuten vaan mm. niistä meidän haastavista öistä ja nukkumaanmenoista. Kovasti poika sai taas kehuja paitsi vinhasta kehityksestä, myös reippaasta ja iloisesta luonteesta. Ei edelleenkään vierastamisesta tietoakaan, vaan hymyili ja naureskeli vaan lääkärille ja tapitti silmiin :Heartred Meillä on tuolla neuvolassa muuten aivan ihana tuo lääkäri, oikein ystävällinen, lempeä ja pirtsakka nainen :)
 
Äh, muilla on kohta jo 8kk mittarissa! Mälsää kun "synttärit" on aina vasta loppukuusta :wink Mutta 8kk! Apua nää kasvaa...
 
Takaisin
Top