Vauvojen neuvolakäynnit

Ei tietenkään saa seisotella vielä pitkiä aikoja 3kk ikäistä vauvaa. Me ollaan pari kertaa kokeiltu niin että pidän tyttöä kainaloista ja hänen kasvot on minuun päin. Hänen jalat on siis minun reisien päällä.

Neuvolassa siis testasi vain, alkaako vielä kävellä. Meilläkin siis tämä kävelyheijaste on hävinny muttei se tarkoita sitä että sitten saa alkaa seisottaa.

Muistaakseni esikoistakin "seisotin" lyhyitä aikoja samalla tavalla eikä hänelle tullut kävelyheijaste takaisin ja lähti kävelemään 9,5kk ikäisenä, 7,5kk ikäisenä tukia vasten.
 
On mukavaa lukea, että neuvolantädit on jakaneet kaikille kehuja. :)
Mulle tilanne on ihan uusi, esikoisen synnyttyä meillä oli suoraan sanottuna aikamoinen kotka neuvolantätinä. Ikinä ei ollut mikään hyvin. Milloin oli liian laiha,milloin lepsu,iho-ongelmainen tms. 
En siis kiellä noita ongelmia, mutta ulosantia olis voinut parantaa. Herkimmät tuoreet äidit tuo täti sai itkemään ja mut lähinnä nurinallaan kettuuntumaan. Olis nyt voinut edes yhden kehun keksiä joka reissulle, mutta kun ei. 
Onneksi järjestelivät tätien työnjakoa uusiksi ja meidät siirrettiin uudelle tädille. :) En edes halua ajatella miten olis meidän pikku2 tuominnut, kun on ollut pukluongelmaa,murtunutta solisluuta,vaippaihottumaa,on aika pulska  jne. :/ Ja kun esikoinen ei vieläkään puhu, olis varmaan 1,5wee neuvolan jälkeen soittanut meille soppalantädit kylään tarkastamaan etten pidä lasta komerossa. 
Muistan varmaan ikuisesti ekan neuvolakäynnin esikoisen kanssa...tädin eka kysymys oli kun sain häthätää istahdettua,että paljonko isi juo viinaa ja toinen että onko isi viinapäissään kovakourainen. Sitten muisti jopa esitellä itsensä.
 
No ohhoh mitä käytöstä. Tuosta voi jo kyllä valittaakin, jos kokee asiattomaksi. Mun yks ystävä teki valituksen gynestä, joka alkoi saarnaamaan jo ennen tutkimuksia miten leväperäinen h**a hän varmasti on ja miten taudit jyllää "vanhoissapiioissa". Ei pidä vastaanottoa enää, ainakaan siinä toimipisteessä

Meidän täppähäärä on saanut painokäyrät kiinni ja on oikein aurinkoinen ja iloinen typy.Neuvolassa päätti alkaa naureskelmaan ja hekottelemaan niin, että neuvolan tätikin sai kyyneleet silmiinsä.

Mitat 3kk (14 vkoa, 16.1 syntyi, 18.4 neuvola)
paino 5660g (3320g)
pituus 60cm (50cm)
hattua en muista, mutta sekin meni keskikäyrillä. Eli kaikinpuolin keskikäyräinen  tytteli.

Tarttuu kiinni, mutta hieman satunnaisesti "oikein" ja suuhun tarkoitetut esineet menevät yleensä korvaan tai silmään.. Nyrkki löytää tiensä suuhun ja muutaman kerran olen sieltä peukun pois ottanut; tutti ei kelpaa edelleenkään, eikä tuttipullokaan. Ei käänny vielä mahaltaan tai -lleen, mutta eipä oo kiire vielä.

Kaikki siis varsin hienosti.
 
Meillä neuvolassa oli tullut taas paljon pituutta ja painoa lisää, ja saatiin rokotukset. Nyt vaan huolestuttaa kun saatiin lähete ft:aan kun poika ei lainkaan vedä päätään mukaan käsistä nostettaessa. Sivusuunnassa nostettaessa kyllä ottaa pään mukaan, ja pitää sitä nätisti ylhäällä sekä sylissä että maassa mahallaan ollessaan. Kun on ensimmäisestä lapsesta kyse, olen tietysti äärettömän huolissani tästä lähetteen saamisesta. Hyvä juttu tietysti on se, että asiat tutkitaan kunnolla, mutta silti tuli välittömästi sellainen olo, että mä olen tehnyt jotain mikä estää pojan normaalin kehittymisen. Ikinä ei saisi googlettaa mitään, mutta sekin tietysti tuli tehtyä ja nyt mielessä laukkaa vaikka mitä.

Muuten poika on mielestäni ihan normaalisti kehittynyt, tarttuu leluihin, syö nyrkkejään, hymyilee, ottaa katsekontaktia ja juttelee paljon.

En vaan pääse yli siitä että jos jotain ilmenee, tämä olis jollain tavalla itse aiheutettua.
 
brainfreeze, meidän tuttujen vauvalla oli myös sama "ongelma". Eli siis pää vain tuli mukana, hän ei ollenkaan "jäykistänyt" niskalihaksia käsistä vedettäessä istumaan. Hän kävi neuvolassa kontrolleissa useasti mutta koskaan ei mitään syytä tälle löytynyt. Samalla tavalla myöskin muuten kyllä kannatteli päätä hienosti, jopa vatsallaan ollessaan jaksoi kannatella päätä vähän aikaa.
Tällä hetkellä poika on kohta 2vee ja ihan normaalisti kehittynyt.
 
Hemppa, kylläpä helpotti omaa pahaa oloa, kun osasit kertoa esimerkin omasta lähipiiristä! Sydän sanoo että mitään hätää ei ole, mutta silti järki yrittää tupata mukaan kuvioihin. Mutta enpä tosiaan ole kotona edes kokeillut ennemmin, ja järkytyin neuvolassa kun terkka oli kovasti pohtivan oloinen ja laittoi sen lähetteen eteenpäin. Neuvolakortissahan on takana se suuntaa antava kehitystaulukko, sen mukaan pään pitäis seurata noin 2-4 kuukauden ikäisenä, ja poika oli päivälleen 3kk neuvolassa. Ihmettelin tosiaan sitä, että kun periaatteessa edes kehitysaikataulun mukaan ei ole vielä "hätää", mutta silti laitettiin jo eteenpäin!

Muistatko Hemppa koska tämä sun tuttavaperheen lapsi sitten oikeasti otti pään mukaan tuossa vetotestissä? Mun nähdäkseni meidän lapsi vois pystyä tuohon, kun päätä muuten kannattelee tosi hyvin, mutta jostain syystä ei sitä tee. Ehkä ei vaan ole hoksannut? No ehkä se tästä!
 
brainfreeze, meillä ei ole lähelläkään että Roopen pää tulis roikkumatta mukana kun käsistä vetää. Ja on jo rapiat 3kk ikää. Eikä kyllä olla saatu lähetettä minhinkään. Neuvolantäti sanoi suoraan, että tuolla kuupan koolla meneekin varmaan pitkälle ennen kuin homma onnistuu vaikka toinen yrittääkin jännittää ihan selkeästi niskalihaksiaan.
Mun tekee lisäks vieläkin pahaa vetää toista käsistä, kun se solisluu murtui synnytyksessä,ei tule kotona isommin treenattuakaan. Päinmakuulla ja sylissä pää on jo kuitenkin terhakkaasti pystyssä. :) Kaikki aikanaan. 

Sikkuriini, jokunen oli kait valittanutkin siitä kotkasta ja päässyt toiselle tädille. :) Mä sinnittelin, tosin jos esikoisella olis ollut näin paljon käyntejä alussa kuin pikku2lla, niin varmasti olisin tahtonut jollekin toiselle. 
Esikoisen suurin synti oli vissiin kasvaa vuorotellen painoa/pituutta, jolloin tietysti pilasi tädin käyrät. ;) Santtu oli 3kk kohdalla kuulemma liian laiha (64cm/ 7kg),Roope olis varmaan ollut liian lihava (64,8cm/8,3kg)  :D
 
Hansu79 meillä on myös pää aika iso verrattuna noihin muiden mittoihin, en nyt muista tarkkaa mittaa kun neuvolakortti on tuolla jossain, mutta yli 40cm se oli. Olisko ollut jopa 42cm.. Ei meidän terkka maininnut mitään pään koosta, ihmetteli vaan että miten se pää vaan jää roikkumaan kun nosti käsistä. Meillä on poitsu nyt pian 3,5kk enkä huomaa kyllä vieläkään mitään edistystä vaikka kohta kaksi viikkoa ollaan treenattu fyssan ohjeiden mukaan.

Ehkä mä olen vähän herkkanahkainen kun tosiaan on ekasta lapsesta kyse, ja kun kaikki on ihan uutta vielä.
 
Brainfreeze; Siskonpojalle sattui kohdalle samanmoinen 'hysterikko' neukkutäti. Poika passitettiin 3kk neuvolan jälkeen fysioterapiaan ku pää roikku käsistä vedettäessä. Fyssari olikin tokassu että 'Mitähän hemmettiä te täällä teette, kotiin treenailemaan?' :D Kotona pikku reenailujen jälkeen pää jaksokin hienosti jo nousta mukana. Nyt poika 6 vee ja pää oikeen terhakasti olkien välissä :) Hyvähän toki on että neuvolassa huolehditaan mutta hitto raja kaikella.
 
brainfreeze, meillä on jo yli 44cm tuo pipo. Sen takia ollaan oltu erityisseurannassa, kun se kasvoi ihan hillitöntä vauhtia alussa. :/ Yläkäyrän yläpuolella saa toki kuulemma olla, mutta siellä ei sais mennä pystysuoraan ylöspäin se kasvukäyrä... 
 
Kiva kun kuulee näitä tosielämän tilanteita, ja vielä parempaa kun ainakin toistaiseksi kaikki olleet noita "turhia hälytyksiä"! Ja oon samaa mieltä tosta Peikko-12:n kans että hyvä juttu se on että pienetkin "poikkeavuudet" tarkistetaan, mutta välillä kyllä tuntuu että meidän neuvolassa tarrataan todella pieniinkin asioihin. Ollaanhan me oltu jo silmäpolillakin karsastuksen takia kun poika oli nipinnapin 2kk vanha. Turha reissu se oli, kun ei tuo edes karsasta silmälääkärinkään mukaan :)
 
Täällä 3kk neuvola takana :) Paino 7770g (2kk 6030 Pituus 62,7 cm (2kk 58,8) Rintamaidolla kasvaa hyvin. Ekat piikit saatu ja niistä selvittiin pienellä säikähdysitkulla :) jonka jäljeen nauratti tutti suussa kun neuvolatätiä katsoi :) saa nähdä kuin sit illalla.. Kävelyheijaste tuli vielä hitusen ja sanoi että se aikanaan hävii. Samoten moro tuli viel vähäsen ja senki sanoi häviävän :) miten onks muilla heijasteit tullu vielä ? Ja millon ne noin niinku alkaa hävii kokonaa ? Kun en nyt saanu selvää oikein mitä se niistä kokonaisuudessaan höpötti :D
 
brainfreeze: Se meidän tuttujen poika oli 5kk ja ei vieläkään päätään kannatellut käsistä notettaessa. Joten ei teillä ole todellakaan mitään hätää... Eikä häntä laitettu menemään fyssarille, neuvolassa vain sitä seurasivat.
Hän ei ehkä vain ymmärrä sitä että päätä täytyy kannatella mukana. Se olisi järkevä selitys tälle. Tämä selitys oli myös tuttujen pojalle. Ja heidän pojan pää oli muistaakseni ihan normaalin kokoinen, ei edes liian suuri.
En muista koska hän sitten oppi kannattelemaan päätään mutta yli tuon 5kk oli vanha kun oppi.
 
Ok Hemppa, ehkä mä jätän stressaamisen nyt taas hetkeksi. Oltiin ft:ssa ja paikalla oli neurologikin, joka ainakin meinasi että poika on ikäisekseen todella hyvin kehittynyt eikä tuo pääjuttukaan hänen nähdäkseen mistään sairaudesta johdu, ja pitäis korjaantua ihan tolla fysioterapialla. Eli ei ainakaan tarvi nyt mennä mihinkään erikoistutkimuksiin! Että kun helpotti, meinasi taju lähteä kun olin niin helpottunut hänen puheistaan. Mutta me jatketaan jumppaa ja terapiaa, ja eikö se tästä taas sitten etene.

Niin, ja meillä opittiin tänään nauramaan ääneen :) Kuunneltiin pojan kanssa huumorilauluja youtubesta ja tanssittiin, ja niin helähti kunnon naurupulputus, voi että kuulosti ihanalta! Toisaalta mietin että millainen höpönassu poitsusta tulee, kun nyt jo naureskelee kaksmielisille biiseille, aivan kuin äitinsäkin ;)
 
Meillä 3kk neuvolassa tyttö oli 6410g ja 60,5cm ja pään ymp. 40cm (syntyessään 3332g ja 49cm ja kotiin lähtiessä 3175g). Hyvin kasvanut pelkällä RM:llä.
 
Joo brainfreeze todellakin stressaat turhaan, tottakai sitä kuuntelee neuvolan tätiä ja alkaa huolehtia samalla asiaa. Mutta teidän poika kuulostaakin muuten terveeltä pikku pojalta joten en usko että mitään vakavaa on taustalla. :)

Meilläkin viikonloppuna taidettiin nauraa hörähtää mutta oli siinä paljon muutakin melua niin en ihan varma ollut, kuulinko oikein. :) Kunnon naurua siis odotellessa. :)
 
meilläki nyt 3kk neuvola takana ja nyt on rokotettu meitä molempia. käytiin eka aamulla terveysasemalla hakee mulle jäykkäkouristusrokote, mitä ei laitettu mulle raskausaikana, ja sit heti putkeen neuvolassa Ilonalle rokotteet. Ilonaa ei harmittanut sinänsä rokotepiikin pisto, mutta lääkeaine ilmeisemmin ärsytti, koska itku alkoi vasta siinä kohtaa kun lääke lähti imeytymään. nyt tyttö nukkuu vaunuissa, sivuoireena näyttäisi olevan väsymys.

Ilonalla nyt elopainoa 6040g (paino "laskenut" ja puhuttiinkin lisäruoan antamisesta, kirjoitin siitä tuonne toisaalle), pituutta 63cm ja pipo 41,5cm. pituus ja pipo menee siis melko tasaisesti "samaa viivaa", ainoastaan painon suhteen oli tullut sukellusta. Kyselin neuvoja vauvan ruokkimiseen ja sain ohjeet kokeilla imettää molemmat tissit röyhtäyttäen välillä, mitä toki olen tehnytkin, ja pumpata jos tissiin jää maitoa tai antaa korviketta.

Neuvolaterkkarin kommentti oli "kasvaa hienosti rm:llä ja korvikkeella. kehitys ikätasoista, tarttuu leluun ja vie suuhun. kuolaa -> hampaita? suloinen hymytyttö!" hampaiden tuloa mekin ollaan jo alettu epäilemään, koska nyrkki on jatkuvasti suussa ja kuolaa valuu melkis koko ajan (bodyn hihat kuolassa), mut ei vielä niin paljoo, et paitaa pitäs vaihdella koko ajan. ollaan tarjottu puruleluja ja tuttia, mutta lelun päälle Ilona ei vielä oikein ymmärrä ja tutti ei vaan kelpaa. Ilona alkoi eilen tarttumaan leluun omakätisesti ja eilen myös nauroi ääneen (tuli kyllä itsellä siinä nauraessa tippa linssiin, kun en oikein tiennyt, mille Ilona nauraa, mutta hänen nauru tarttui ja päinvastoin ja kuulosti niin suloiselta <3). alettiin eilen myös harjoittelemaan päristelyä, se että mä päristelen, on Ilonan mielestä niin hauskaa :)

käytiin samalla läpi neuvolan edellisellä kerralla antamat laput, jotka piti täyttää kotona. mulle ei teetätetty audit-testiä, koska en ole aikonut enää alkoholia käyttää (2,5v. oon ollut jo streittarina), mut mies täytti sen ja sai 10 pistettä :/ en mä sinänsä siihen miehen alkon käyttöön puutu, mut oon kieltäny tulemasta meidän viereen nukkumaan, jos on enemmälti ottanut enkä anna miehen kanniskella tai hoitaa tyttöä, jos on ottanut. mies vähensi tossa raskausaikana ja tytön synnyttyä alkoholinkäyttöä ja siirtyi käyttämään ykkösoluita kolmosten sijaan. toisen lapun johtopäätös oli, et me ollaan samaa mieltä monista perhe-elämää koskevista asioista ja että mies on töissä ja pystyy harvemmin osallistumaan varsinaiseen vauva-arkeen.

että näin, ja seuraava neuvola on sit toukokuun lopussa 4kk lääkärineuvola ja 5kk neuvola kesäkuun lopussa.
 
Käytiin eileen neuvolassa, mittarissa 3kk (2kk mitat)

Paino: 7185g (6390g)
Pituus: 64,2 cm (60,5cm)
Pipo: 41cm (40cm)

Samalla saatiin rokotteet ja sääliks kävi kun katto kun kyyneleet silmissä otti piikit :´( <3
Yöllä nous kuume 39 asteesee, mut on tuo lapsi kyl uskomaton ei itkeny, ei kiukutellu :o Syötiin, annoin lääkkeen ja vein omaa sänkyy tyttö hetken huhuili ja jotain pientä kitinää mut sit se vaa nukahti.. <3

Neuvola täti sano et alkaa noi heijasteet katoamaan, eilen ei tullu ainakaan enää "moro heijastetta"
 
Meilläkin eilen 3kk neuvola ja vaikka en siis halua vertailla mutta taitaapi meillä olla pieni tytskä. Tätä foorumia seurailessaan odotin hyvin yli 6kg tulosta mutta alle jäätiin ja itsekseni hetken ihmettelin onko se liian vähän. Mutta neuvolatäti oli tyytyväinen eli ei siis näköjään haittaa enkä sitten huolestu, vihkoon kun vielä kirjoitti että "Emman kasvu etenee edelleen hyvin täysimetyksellä."
5850 g (+540g / synt. 3270g)
59,5 cm (+3.3cm / synt. 50cm)
ja pipo 39.1
Rokotukset saatin myöskin ja kun tyttö oli jo mittausten aikana huutanut, jatkui se itku piikkienkin jälkeen. Voi kun säälisin pientä. Mutta rauhoittui ja neuvolatäti sai lopuksi vielä hymytkin. Leluun ei tarttunut kun testattiin mutta hyvin se täällä kotona onnistuu.

della_79, mieheni ei nyt usein juo, mutta ainakin se periaate mullakin ollut että tyttö en syliin enää anna jos on nauttinut, ja melkein ensimmäisestä juomasta lähtien. 
 
4 kk neuvola takanapäin :) neiti huusi koko neuvolakäynnin, siitä lähtien kun laskin hänet tutkimuspöydälle ja silloin lopetti kun puin vaatteet päälle ja sai olla vaan sylissä.. Ens kerralla pitää kuulemma ottaa mukaan joku neidin oma lelu ja rätti :D En kyllä usko, että yhtään rauhoittaa.. 

Mitoiksi kuitenkin saivat (3kk)
Pituus 61 cm (59,5cm)
Paino 6010g (5530g)
Pipo 39,3 cm (38,7cm)

Kehitys vastaa ikää :) Nyt ruvetaan syömään soseita myös päivisin, oon vaan iltaisin antanut pari teelusikallista. Kuulemma ei pelkkä maito enää riitä, kun herää niin useasti öisin. Kulmahammasta pukkaa ylös, sen kyllä huomaa ja kuulee. Eilinen ilta ja tämä aamu on ollut pelkkää kiukkua. Räkä valuu, kuola valuu, sormia syödään, purulelua/leluja syödään, rinta ei tahdo kelvata ja huuto raikaa. Supon annoin viime yöksi, että sai reppana nukuttua. Katotaan nyt mikä on neidin olo kun päikkäreiltä heräilee. Onneksi näytti siltä kun suuhun vilkaisin, ettei kauaa mene kun hammas putkahtaa..

Tämmöstä siis meidän neuvolakäynnillä tällä kertaa.
 
Takaisin
Top