Vauvojen liikkeet

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miss T
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuntuuko teillä liikkeet joka päivä yhtä voimakkaina? Meidän poitsu on ollut alusta asti sellainen "hiljainen" tyyppi eli liikkeitä tuntuu vain osan aikaa päivästä. Voi tietysti olla, että edessä oleva istukka vaimentaa liikkeiden tuntemista.
Toisina päivinä poju saa jonkun "sätkyn" ja silloin kyllä vatsa oikein tutisee. Nyt sain neuvolasta ne liikkeiden laskenta -ohjeet ja mietin, että pitäisikö vaavin tosiaan liikkua se 10 kertaa tunnissa milloin vain ja miten voimakkaita liikkeiden pitäisi olla? (Joo, siis tiedän, että liikkuu 3-50 kertaa tunnissa...) Mutta siis pitäisikö olla huolissaan, että vaavin liikkeet tuntuu useimpina päivinä suht keveinä hipaisuina ja tuntuu, että tää nukkuu paljon?
 
Kay kay mulla on 4 cm paksuinen istukka suoraan vauvan edessä ja kätilö kysyi paljonko tunnen liikkeitä. Sanoin että tunnen liikkeitä n 5 kertaa päivässä suunnilleen samoihin aikoihin aamukahvi, töihin saavuttua, lounaan jälkeen, kun tulen kotiin ja istahdan sohvalle, päivällisen jälkeen ja nukkumaan mennessä. Noita liikkeitä tuntuu 2-5 tuolloin ja nekin vaimeasti. Tää lapsi tulee äitiinsä ja tykkää nukkua :) joten ei ole vilkasliikkeinen muuta kuin satunnaisesti.
Mä sanoin kätilölle että mä oon loppuraskauden päivystyksessä jos niitä liikkeitä pitää tulla 10 tuntiin.
Kätilö naurahti ja sanoi että pääasia että niitä liikkeitä on ja joskus vauvalla voi olla rauhallisempi päivä mutta isot muutokset entiseen verrattuna pitää selvittää ja sitä varten on tuo liikelaskenta hyvä apu eli jos liikkeitä ei ole ollut tai on ollut vähänlaisesti makuulle ja provosoimaan vauvaa kosketuksella heilautuksella kylmällä makealla tai mikä sattuu toimimaan ja ellei ensimmäiseen puoleen tuntiin tule 5 liikettä jatkaa toinen puolituntia ja saada 10 täyteen.
Oma on tainnut karata jo joulunviettoon kun sen rytmi on mennyt sekaisin autossa ja kotona on hirveä ryskääminen menossa ja muuten voi olla että loppupäivä vedetään unta palloon. Tai voihan se liikkua mutta mä en tuon paksun istukan takia tunne sitä, on siitä ollut se hyöty ettei kertaakaan ole käynyt potkut kipeää :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Kiitos infosta Mju82! Tää muksu tulee kans äitiinsä ja tykkää nukkua paljon! Lisäks tulee isäänsä niin, että tökkimisellä ei saa heräämään. :wink Liikkeet on mun mielestä tullut ihan aiempaan tapaan, mutta jäin vain miettimään, että pitäiskö niitä nyt tulla jotenkin enemmän/voimakkaammin. Mä tosiaan saan kans olla tuolla käyrillä makaamassa koko ajan, jos toi 10 liikettä pitää saada tuntumaan, eilen illallakin laskin noin 8 ja totesin, että oon ihan tyytyväinen siihen.
 
Loppuraskautta kohden ne vähenee kun yksiössä alkaa tila käydä ahtaaksi ja on enemmän sellaisia venyttelyitä ja kiehnäämistä kuin kunnon potkuja ja iskuja.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Täällä tuntuu et meno vaa yltyy mitä pidemmälle mennään :) tulee tosiaan isään ja äitiin; kumpikaan osaa pysyä paikoillaa hetkeäkään:)
 
Mun ronsu tulee tänää varmaa kans sokeri humalaan :D Mulla on tuparit ja kaiken maailman herkkuja tarjolla ja ajattelin hurjaks heittäytyy ja juon yhen coca-cola zeron :) Viimeks juonnu limua viikolla 20 ja huomenna tulee viikko 30 täytee :)
 
Muokattu viimeksi:
Minä huomasin, että saan tämän hupsun rauhoittumaan kun taputtelen ja hieron vatsaa. Silloin se asettuu paikalleen. Luulen, että se tykkää siitä.
 
Täällä kans yleensä rauhottuu ku laittaa käden mahalle tai silittelee sitä :)
Oli kyllä ihana herätä siihen ku neiti potkii ja meuhkaa mahassa :love017 ei vissii rinselin mielestä äipän tarvinnu enää nukkua vaikka kui ois väsyttäny vielä :sleep002
 
Muokattu viimeksi:
Täällä kans tuntuu alavatsalla, navan yläpuolella ja nyt aamun vissii jalka painanut tohon oikeeseen rintalastaan :) alkaa olee tilanpuutetta vissii ku ei enää paukuta joka suuntaan :grin
 
Hengenahdistusta ei täällä oo mut oon kyllä huomannu et hengitän raskaammin ja hengästyn todella helposti.
 
Tää sit viime yönä pääs pois raivotarjonnasta ja ihan siitä riemusta kääntyili ties mitenpäin, oli välillä poikittainkin. Eipä hirveesti saanu nukuttua. "Huijasin" tuon sitten aamuyöstä takaisin rt ja nyt tainnut pysyä.. Ainakin tuntui olevan "vihainen" kun jäi sätkimään siihen asentoon.
 
Kertokaahan mullekin kuinka sen vauvan saa kääntymään haluamaansa asentoon, ts raivotarjontaan? Kun mä olen aina ajatellut että kyllä sillä on oma tahto ja se kääntyy just niin päin kun sitä itseään huvittaa milloinkin... Olishan se kiva saada vauva oikein päin tuonne, ainakin jos ei nyt niin myöhemmässä vaiheessa. (Vielä kun oppisi jossain kohtaa edes tietämään miten päin se nyt siellä sit on, ei hajuakaan!)
 
Elya, en mie ihan käännellyt tuota vauvelia sentään ole, mutta kun on huomannut sen olevan melko lähelle oikeata asentoa, siis vähän vinossa, niin olen painanut mahan sivuilta kevyesti ja siitä vauveli on itsekseen mennyt parempaan asentoon.. Jos on ihan poikittain tai ei tiedä missä pää on, ei ehkä kannata alkaa vääntelemään, kun eikös se saata käynnistää synnytystäkin. Joitain ohjeita rt kääntämiseen tais olla konttausasento ja sit jos on toisessa kylessä niin voi kääntyä makuulla sen kyljen päälle. Kaikissa näissäkin tähdätään siihen, että vauveli kääntyy itse.
 
Optimaalinen asento on kun äiti menee kontilleen rinnat lähelle lattiaa. Silloin vauvalla on ainakin tilaa kääntyä.
 
Täällä tuntuu kyl välillä siltä et yritettäis tulla mahasta läpi ku oike runnoo! Taitaa olla pää alaspäin ku viime neuvolassa näin sano et siltä se tuntuis ja viimeks tänä aamuna hikka tuntu alavatsassa :D
 
Minä katoin eilen jotain äitiysohjelmaa jossa näytettiin vastasyntynyttä vauvaa. Tuli sen vauvan liikehdinnästä esim. käsien tahdottomasta tärinästä niin sympaattinen olo itelle. Yhdistin sen mitä näin nuihin tuntemuksiin mitä tunnen mahassa. Pikku rakashan se siellä vaan myllää eikä tajua ollenkaan, että tämä isompi ihminen haluais nukkua ;)
 
Tuosta tärinästä tulikin mieleen, että oon miettiny, mitä ihmettä se on ku maha hyllyy välillä oikeen kunnolla kun A pistää ranttaliks :D
A on asemoitunu rt:aan vasemmalle puolelle ilmeisesti selkä päin vatsaa ja B on poikittain tuossa ylhäällä, pää oikealla puolella. Potkivat siis samaan kohtaan, vatsan vasempaan ylänurkkaan.
A:lla on viime aikoina ollut myös tapana työntää käsillään itseään ylöspäin mun suoliluusta ja siitäkös B riemastuu ja alkaa potkia. Kunnon rähinä oli viime yönä päällä ku veljeksiltä meinaa loppua tila kesken :D
 
Onks teillä jollakulla välillä rauhallisempia päiviä liikkeissä? Mulla tuli tänään nyt täyteen 30+0. Eilen illalla ei tuntunu niin voimakkaasti liikkeitä kun yleensä. Vähän jo pelästyinkin siinä. Ja vaik koitin vähän herätellä ja silittelin ja taputtelin mahaa niin ei suurempia reagointeja ilmenny, vaimeet muutamat potkut. Onkohan normaalia?
 
Takaisin
Top