Vauvojen kuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Skylar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me mitataan aina pepusta, koska sieltä saa tarkimman tulokset. Löytyy myös korvakuumemittari, mutta lapsen kuumeen mittaamisessa en itse siihen oikein luota.
 
Voi teidän pikkuisia! :Heartblue Meillä mennään pääasiassa koossa 68 jo, lähinnä housuissa on 62 vielä käytössä. Poitsu oli 3 kk neuvolassa noin 62 cm pitkä. 50 cm vaatteet meni noin 2 viikkoa. :)

Meillä mitataan lasten lämmöt kainalosta, vaikka olenkin usein miettinyt että voisi olla fiksumpikin tapa..
 
Joo pepusta on suositus, just sellasella taipuvaisella mittarilla ja jollain liukasteella. Korvamittaria saa harvoin tärykalvolle asti, josta saisi luotettavan lämmön, korvakäytävä ei riitä. Kainalo ei vauvalla taida onnistua millään. Pepusta mitattaessa vaan varoo, ettei vahingossa mene liian syvälle, erit. jos vaavi tuppaa heilumaan. Sitten vaan varmaan kahteen mieheen mitattava, ettei käy hassusti.
 
Pepusta tosiaan neuvoi lastenlääkäri jo sairaalassa ennen kotiutumista. Kuumemittarin vain suojaa niin pystyy muutkin jatkossa käyttämään. Eikä tosiaan kovin syvälle laiteta :)
Tein niin, että mittasin, kun toinen nukkui. Ikävä yllätyshän se on, mutta digitaalisella nopeasti hoidettu. Esikoinen ei kyllä ihan vauvana edes reagoinut mittaamiseen.

Esikoisella ollaan käytetty korvakuumemittaria, olisikohan 2-3 vuotiaasta lähtien, mutta nyt alkaa olla sen verran iso, että kainalossakin pysyy kuumemittari. Kielen alta pystyy myös mittaamaan.
 
Mä oon mitannut kainalosta... onnistui kyllä mun mielestä. Peppuun mä en uskalla kajota. :grin
 
Nykysuositus on kuulemma kumminkin että peppuun ei kuumemittaria laiteta, en muista mitä vahinkoa siitä voi tulla..tämän kertoi uutta koulukuntaa edeustava lapsiin erikoistunut sairaanhoitaja, sekä tayssissa kätilö mittasi kainalosta ja sanoi ettei enää pyllystä. Mutta omassa terveyskeskuksessa sitten vanhempi sairaanhoitaja mittasi pyllystä. .tiedä sitten..eilen tarkistin tytöltä kainalosta, kun oli vähän kitisevä rokotteen jälkeen.
 
Niin mäkin kuulin, että sairaaloissa ei pepusta enää mitata, liittyi johonkin hygieniajuttuihin muistaakseni. Mutta kainalosta ja pepusta mitattavat lämmöt kertoo vars. vauvoilla vähän eri asioista meidän lekurin mukaan, jolta juuri tarkistin, että mistä se nyt kuuluu ottaa, kun kuulin ettei pepusta enää mitattais. Mutta näin ne muuttuu ja taas eri käytäntöjä eri puolilla :) Pitää huomenna kysästä vielä uudemman kerran..
 
No kai se lämmön mittaus onnistuu joten kuten sitten kummasta vaan. :) Mittaisin mieluummin kainalosta, mutta en tiedä kuinka luotettavasti saisin sieltä mitattua. Taysissa mitattiin tosiaan kainalosta lämpö.
 
Vauva nukahti ekaa kertaa kantoliinaan, jee! :) Tähän mennessä on nukahtanut yleensä vain tissille ja pari kertaa vaunuihin. Eilen nukahti, kun isimies kantoi olkapäätä vasten, joten ajattelin kokeilla kantoliinaa ja sehän toimi! Vähän aikaa tuo koitti syödä mun kaulaa, ja juuri kun mietin pitäisikö syöttää, niin se olikin nukahtanut.
 
Huh, long time no see - kävin täällä viimeksi huikkaamassa synnytyksen jälkeen kesäkuun alussa, ja sen jälkeen alkoikin sitten show...

Hauska kuitenkin nähdä, ettei ainakaan ihan kaikille muille käynyt samoin; en oo ehtinyt kahlata kesäkuun jälkeen syntyneitä keskusteluja vasta kuin murto-osan :)

Jäi tosiaan foorumi ja vähän kaikki muukin, kun raskausmaha muuttui vauvaksi. Nytkin se itseasiassa heräilee, eli lyhyeksi jäi tämäkin keikka, mutta jos nopeasti huikkaan, että mahasta kasvoi jättiläinen, joka 2kk neuvolassa oli jo 65cm ja kasvaa edelleen. Hirvittää tulevan maanantain 3kk-neuvola ja mittaustulos. Tapana kun on ollut, että senttejä tulee paaaaljon grammoja enemmän, eli lähes alipainoisena pitkulana mennään. Ja osittaiskorvikkeella alusta asti (lisämaitona), eikä painoa saada silti nousemaan :/

Mulla tosin meni koko imetys ja etenkin alkumetrit niin keturalleen, kuin vain voi, eli maitoa ei ole kuin hetkellisesti saatu riittävästi - tai no, eihän se silloinkaan ollut riittävästi, kun painokäyrää kattoo :( Mutta mutta, ei ollut tarkoitus käydä valittamassa, nyt käyn katsomassa heräsikö terve ja erittäin jäntevä vauva oikeasti, vai hihkuuko vaan taas unissaan :)

(lämpö täälläkin kerran mitattu ja pepustahan se, tuntu luotettavimmalta keinolta - ei kuumetta :) )
 
Kiva kuulla susta kyfi. :) Kyllä täällä saa valittaakin, kaikki avautuminen sallittua!
 
Haa, muitakin suuria vauvoja on siis kesäkuisilla! Meidän poika oli nyt 64,1 cm 2kk-neuvolassa (10-viikkoisena) . Mutta syntyi tosiaan 58-senttisenä eli ihan hurjan pituinen ja kokoinen oli syntyessään ja edelleenkin. Oon vähän haikeena, kun pikkuvauva-aika tuntuu menevän ohi niin nopeasti kun poika on jo niin suuri.

Toivottavasti ehdit tänne vielä toistekin, kyfi. :)
 
Meilläkin iso vauva :) 2kk neuvolaan oli tullu 10 cm lisää syntymästä ;) ja 2 kg painoa :) jännityksellä odotetaan mitä on parin viikon päästä 3 kk neuvolassa :)
 
Välillä tuntuu että pojasta on tosiaan tullut jo "iso poika". Se saattaa sylissä alkaa itkeä kitistä, ja sit kun siitä laskee leikkimatolle tai sitteriin ihmettelemään leluja, niin rauhoittuu kummasti. Äidin sylissä on siis tylsää. :rolleyes:

Huomaa, kuinka pojan fysiikka on kehittynyt viime päivinä tosi huimasti. Kannattelee päätään valtavan hyvin ja haluaa heti nousta makuulta istumaan, kun käsistä otetaan kiinni. Ja jaksaa noustakin melkein joka kerta, kun aiemmin ehkä 1/4 yrityksistä onnistui. :grin
 
Kyfi, mukava kuulla teidän kuulumisia :)

Unajama, kuulostaapa hyvältä! Oliko poika enemmän hereillä päivällä vai nukkui muuten vain hyvin? :)

Meillä taitaa olla huomenna 2kk neuvola, pitääkin tarkistaa. Uskon että tyttö on saanut painon nousemaan sinne kuuteen kiloon ja pituuttakin tullut pari senttiä lisää. Sen verran alkanut tuo kantaminenkin tuntumaan, silloin kun pidempää joutuu kanniskelemaan.

Tyttö ei vieläkään mahallaan viihdy, mutta tällä viikolla alkoi kättään ihmettelemään ja ilmeestä päätellen kovasti miettii miten sen saisi toimimaan :grin
Sain myös tytön vahingossa nauramaan ja hän säikähti omaa ääntää sen verran, että alkoikin sitten itkemään :p

Nyt en ole sitten perjantai-lauantai yön jälkeen imettänyt. Viime yönä ei rintaa kiristänyt yhtään niin päätin sitten antaa pullosta maitoa. Tässä aamulla on vähän tuntunut turpoamista, mutta annan olla, kun ei ole mitenkään häiritsevän tuntunen. Muutenkin on tyttö alkanut tottumaan syömään pullosta ilman, että suuttuu niin en taida enää rintaa antaa ettei taas päätäkin ettei syökään pullosta.. Ehkäpä mieskin pääsisi vihdoinkin syöttämään. Vähän ihmetellyt tuota tytön käytöstä, kun ei pullosta suostu isältään syömään. Ehkä tuo imetys on vaikuttanut jotenkin asiaan.. :)
 
Meilläkin iso vauva :) 2kk neuvolaan oli tullu 10 cm lisää syntymästä ;) ja 2 kg painoa :) jännityksellä odotetaan mitä on parin viikon päästä 3 kk neuvolassa :)

Jep, tää kuulostaa tosiaan tutulta. Tosin meillä alotettiin "vaan" 53 sentistä ja 2kk neuvolassa oli sitten se 12cm lisää.. Sen verran vauhdikasta on ollut toi pituuskasvu, että vähän nyt jo tarkkaillaan. Paino sitten taas ei olekaan pysynyt yhtä hyvin perässä.

Onnittelut Unamajalle, toi on varmasti huikea tunne :) Menikö oikeasti ihan putkeen, eli ei käväissyt rinnalla tai vaipanvaihtoakaan tarvinnut? Meillä nukutaan pääsääntöisesti yöt hyvin, useimmiten suunnilleen 21:30 - 07:30 keskimäärin kahdella syötöllä (mikä ei niin haittaa, kun vauva nukkuu "sivuvaunussa" ja on helppo nostaa rinnalle, joskus jää sitten siihen perhepetiin aamuun asti).

Tuttu tunne toikin, Pihla. Poika ei tosin oo alusta alkaenkaan viihtynyt sylissä, mutta nyt syy näyttää useammin olevan tylsyys :)
 
Ihan normaalisti ollut päivät, normaalistikin nukkuu 7h putkeen mutta nyt pe-la yönä 21-6.00 ja nyt la-su 21-7.30. Voi vitsi jos se nyt alkaa nukkumaan jo koko öitä, olis ihan mahtavaa! :D

Voi vitsi ai naurua ihan, eikö se ole tosi aikaista kaksikuisen nauraa? :)
 
Rento sunnuntai (not). Takana jopa viisi tuntia yöunta kolmessa pätkässä. Mieskin vietti eilisillan työpaikan illanvietossa ja kotiutui pikkutunneilla. Sitten vielä valittelee väsymystään kun nukkui sentään itse sen kuutisen tuntia putkeen. :smiley-angry026 Tietääpähän miltä musta tuntuu joka aamu vääntäytyä hereille kun pomppinut vauvaa syöttämässä yms.
 
Unajama, pidetään peukkuja, että alkaisi :)
Meilläkään tyttö ei mielestäni kovin huonosti nuku, kun nukahtaa kuitenkin siinä 21-22 välillä ja herää yöllä syömään yhden kerran 3 - 4 aikaa. Aamuyö vaan menee nykyään sitten tosi levottomasti ja heräilee ja kitisee niin siinä tulee menetettyä itse unta, kun en illalla itse osaa mennä heti nukkumaan työn nukahtaessa.

Eikä tyttö tosiaan ole tuon yhden kerran jälkeen naurahtanut :)
Me huomattiin tuossa yks päivä, että tyttö tykkää, kun häntä nostaa ylös ja laskee alas, niin alas tullessa hän päästelee erilaisia ääniä ja tuota tehdessä päästikin sellaista nauramista muistuttavaa ääntä, mutta vielä saa sitä oikeaa naurua odotella :Heartpink Tyttö on kyllä kova "höpisemään" ja mun mielestä on ollut todella mielenkiintoista huomata kuinka erilaisia äänteitä ja äänensävyjä tämänkin ikäiset osaa jo päästää, ja helpottaa aika paljon kun on oppinut tulkitsemaan niitä :)
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top