Vauvojen kuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Skylar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pihlalle tsemppiä, toivottavasti oli vain hetkellinen huono päivä ja hyvät päivät taas jatkuu!

Gemini, tuota poitsua sanottiin jänteväksi sillon ihan pienenä, mutta sen jälkeen ei ole kukaan sanonut mitään. Enkä oikein osaa itsekään tuota muihin verrata. :grin Saman oloinen tuo on kuin siskonsa, joka puolestaan alkoi kääntymään 3,5 kk iässä. Mutta ei tuo tosiaan oikein edes jaksanut päätään kunnolla kannatella siinä vaiheessa ku ekoja kertoja pyörähti ympäri. Ja vaikka nyt (3kk) kannattelee jo jonkin verran päätäänkin, niin ei tuo vieläkään viihdy mahallaan. Ja täytyy tunnustaa etten ole yrittänytkään pitää mahallaan kun en jaksa kuunnella sitä huutoa. :rolleyes: Eli tuo on tasan mahallaan sen aikaa kun itse kääntyy ja jää siihen...
 
Meilläkin etenkin alkuillat alkaneet olla hyvin vaihtelevia. Viime viikolla (just sopivasti kun kipeä olin) tyttö päätti iltaisin itkeä ja ihan ilman mitään syytä. Itkua en osannut yhdistää mihinkään muuhun kuin, että kaikki mitä tein ärsytti häntä. Yritinpä sitten antaa rintaa, laittaa leikkimatolle tai sitteriin niin ei kelvannut. Sitten yhtäkkiä vain opetti huutamisen ja saattoi hetken päästä jatkaa, jos yritin vaikka sylistä laittaa makuulleen. Muutama tunti kesti tätä showta, mutta sitten olikin taas tyytyväinen oma itsensä ja alettiin tekemään iltatoimia :)

Tuli tällainen kirjoitus vastaan netissä pyöriessäni, jossa kerrotaan "vauvan kellosta".
Alkaa sivulta 14 :)

http://www.eksote.fi/Fi/Terveyspalvelut/Keskussairaala/Osastotomatsivut/synnytysvuodeosasto_c1/Documents/C1_synnytt%C3%A4j%C3%A4n_kotihoito_ohje.pdf
 
Vau, kiitos linkistä Gemini, tuo vauvan kello oli just niin kuin meidän päivät! Vähän huolestutti tuo kohta, että nekin vauvat, jotka nukkuvat jopa 8 h yössä, alkavat 3-4 kk iässä heräillä useammin. Täytyy alkaa henkisesti valmistautua tuohon... :grin Hyvät yöunet kun tuntuu olevan meidän pojan ainoa "valttikortti".

Edelleen mua arveluttaa tuo tissin jatkuva tarjoaminen, kun tuntuu, että sellaisten päivien jälkeen poika on entistä itkuisempi, kun on syönyt tosi tiuhaan. Maha tulee kipeäksi, ja sitten siihen kipuun halutaan lisää tissiä ja kierre on valmis. Meillä eilisen itkut johtui varmaan siitä, että oli toissapäivänä saanut tissiä tosi tiuhaan. Oltiin sunnuntaina kaksin kyläilyreissulla, joka taisi olla pojalle aika rankka. Vieraita paikkoja ja ihmisiä. Tarjosin tissiä aina kun vaan vaikutti nälkäiseltä. Sit olikin maha pinkeenä ja huuto sen mukaista. Jospa tää tästä tasoittuis kun taas saadaan vähän jotain rytmiä syömisväleihin.

Olis kiva pitää vauvaa leikkimatolla jumppailemassa useamminkin, mutta kun se on hyväntuulinen yleensä vaan ruokailun jälkeen vähän aikaa, eikä sitä silloin voi viedä sinne masu täynnä puklailemaan... On kyllä vähäisistä jumppahetkistä huolimatta tosi jäntevä jätkä ja mahallaan ollessa jaksaa kannatella päätään pitkiä aikoja.
 
Meidän iltaitkuisuus on vähentynyt, ja tuntuu että osataan handlata se paremmin. :) Nyt siis yleensä toimii, kun mennään kiukkuisen pojan kanssa pimeään makkariin pötköttelemään ja annetaan tissiä/pulloa ja siihen se sitten vähän ajan kuluttua rauhoittuu ja nukahtaa. Joskus on kuitenkin vielä vaikeita iltoja. Silloin kun mä olin päivystyksessä rintatulehduksen takia, mies oli yksin pojan kanssa ja tää oli kuulemma itkenyt pari tuntia putkeen ihan säädyttömästi, kunnes oli väsyttänyt itsensä niin että nukahti. Mutta tuo oli kuulemma pahin ilta miehen elämässä, enkä yhtään ihmettele! Mä en onneksi ole vielä ikinä ollut yksin vauvan kanssa, silloin kun itkukohtaus on tullut päälle. Musta tuntuu, että me ollaan kuitenkin selvitty ihan tosi helpolla kaiken kaikkeaan!

Ja vaikka vauva onkin nyt aika helppo, mua pikkasen huolettaa että pidetään sitä niin vähän leikkimatolla yksin. Yleensä se siis aina joko nukkuu tai sitten syö tissiä sylissä, ja ne ajat leikkimatolla on olleet lyhyitä, ehkä keskimäärin 20 minuuttia päivässä. Ja poika myös inhoaa olla mahallaan, joten aika mahallaan leikkimatolla on vielä harvemmassa, ehkä pari minuuttia päivässä. :( Toivon ettei tule mitään motorista viivästystä tuon takia. Pitää kyllä koittaa pitää useammin mahalteen, jos sitten tottuisi siihen. Meillä ei tosiaan ole vielä käännytty tai kierähdetty mihinkään, kun ei sillä olisi edes tilaisuuksia kääntyä kun on leikkimatolla niin vähän.
 
Meillä meni pitkään oikein nätisti, neiti ruokaili säännöllisesti ja nukkui öisin 5-7 h pätkän.

Tyttö veti lisänä imetysten päälle korviketta 4-5 krt päivässä (kuten koko ajan on tehty) ja söi hienosti pullosta pääosin isänsä syöttämänä.

Nyt yhtäkkiä viimeisen n. viikon ajan tyttö on raivonnut iltaisin. Vähän vaikuttaa samalta kuin tuossa vauvan kello-jutussa, ja olen vähän neuvoton. Tyttö rauhoittuu pääasiassa vain minun syliini ja olenkin kiinni tytössä sitten miehen työpäivän lisäksi myös illat. Mieskin on aika neuvoton, kun mikään ei toimi. Alkuun meillä oli niin, että mies sai paremmin tytön rauhoittumaan..Auttaisikohan vielä tarkempi päivärytmi? Meillä on nyt päivärytmi kohtuu tasainen, mutta syötöt saattavat olla kovinkin eri aikaan päivällä...

Meilläkään ei käännytä vielä, mutta tuijotetaan leluja, heilutetaan käsiä ja jutellaan tosi kovasti :)
 
annisla, mä olen tuossa mahallaan pitämisessä huono mutsi, enkä ole pitänyt kumpaakaan muksuista pikkuvauvana mahallaan juurikaan. Kumpikaan kun ei ole viihtynyt niinpäin ollenkaan. Ja kummankaan kehitys ei ole kyllä viivästynyt yhtään, esikoinen kierähti selältä mahalleen 3.5 kk iässä ja nyt tämä kuopus 2,5 kk iässä. En siis oikein jaksa uskoa tuohon kehityksen viivästymiseen, jos ei mahallaan pikkuvauvaa pidä...

sufi, mä enemmänkin uskon, että näille näin pienille vauvoille vaan tulee noita huonompia vaiheita, vaikka päivärytmikin olisi kuinka tarkka. Samalla tavalla meilläkin oli noita huonompia välikausia ja sit taas helpotti. Toki jos pitkään jaktuu niin kannattaa alkaa miettiä mikä voisi olla vialla, tsemppiä!
 
Meillä tyttö pittää jo tosi hyvin päätä ite, eikä alota mahalleen laittaissa mittään kiukkuja. Mikä on aika ihme :D muutenkin on tosi tyytyväinen vauva. Ei huuda oikeestaan enää yhtään, paitsi jos on yliväsyny eikä saa unta. Mutta aika helposti sekin hoijettaan. :)miun esikoinenki käänty vasta 5kk ikäsenä ekan kerran, enkä oo ruvennu hoppuilemaan tämän toisenkaan tytön kääntyilyistä, vaikka tosi paljon jo meinaa kääntyä.

Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app
 
Pihla, joo itsellenikin tuli aika valaistunut olo, kun ensimmäisen kerran luin tekstin ja huomasin, että aikalailla menee samalla tavalla arki kuin tekstissä :grin

Meillä on mennyt alusta asti niin, että tyttö suurimmaksi osaksi on vain mun sylissä. Iltaitkutkin jää vähemmälle, jos minä hoidan kaiken.
Alussa tuntui ahdistavalta ja olin vähän vihainenkin, että joudun kaiken hoitamaan, mutta nyt olen ajatellut asian niin, että olen vauvalle tässä vaiheessa tärkein henkilö ja musta hän saa lohtua ja turvaa. Uskon, että vauva varmasti aistii, jos olisin ärsyyntynyt ja juuri silloin, kun hänellä on huono olla, mikä varmasti pahentaa oloa entisestään, kun vauvat kuitenkin peilailee tunteitaan vanhempiensa kautta.

Mä en usko, että se pahemmin vaikuttaa ettei pidä vauvaa näin alussa vatsallaan, varsinkin jos toinen ei siinä asennossa viihdy. Eilen päätin kokeilla tauon jälkeen laittaa taas tyttö mahalleen. Ei vieläkään viihtynyt (alle 5 min), mutta pystyi kuitenkin päätään nostaa sen verran, että sai katsottua puolelta toiselle sekä eteenpäin ja sitten se homma riitti.
Mun mielestä ihan hyvin, vaikka en olekaan mahallaan pitänyt :p

Mä laitan monesti tytön loikoilemaan leikkimatolle sen jälkeen, kun on herännyt ellei ole saman tien nälkä. Sitten laitan vasta, kun on syönyt ja röyhtäissyt :)
 
Satsuma, mulla on epäilys että iltapäivän / alkuillan syömiset on tytöllä liian keveitä. Syö vain lyhyesti myös sillä, eikä kevyen syönnin jälkeen malta nukahtaa. Tyttö on sitten illasta nälissään ja yliväsynyt. Tänään yritän lisätä alkuiltan yhden syönnin :)


Sent from my IdeaTabA1000L-F using Vau Foorumi mobile app
 
No kai tässä ehtii vielä myöhemminkin mahallaan olemaan. :) Meidän poika myös inhoaa sitä, joten hetket mahallaan on olleet lyhyitä. Kiva kuulla, ettei se muilla ainakaan ole haitannut.

Meillä on nyt tullut todellista ongelmaa vaippojen falskauksen kanssa. Vaihdettiin vähän aika sitten 3-kokoon, ja jostakin syystä ne falskaa lähes aina, kun taas 2-koon kanssa ei juuri ikinä ollut tätä ongelmaa. Luulisi, ettei ne ole liian isoja kuitenkaan, kun on tarkoitettu 4-8 kiloisille ja meidän poika on varmaan jo melkein 7! Mutta siis ollaan koitettu pakata mahdollisimman tiiviisti tuo teippivaippa (Muumi), käännetty rimpsut ulospäin ja varmistettu että kaikki on "oikeeseen suuntaan" jne, ja silti joka ikinen kerta löytyy vähän ajan päästä märkä läntti selästä ja vaatteet menee sitten pesuun. Eilen vaihdettiin varmaan 7-8 kertaa vaatteita, ja lakanat menee nyt kanssa vaihtoon. :( Jotain pitäisi keksiä äkkiä!
 
Mulla on nyt vika Liberon 2-koon vaippa poitsulla (jotka on 3-6-kiloisille, ja tuo siis painaa yli 6), ja se ei ole tässä neljässä tunnissa vuotanut vielä ollenkaan, kaikki täysin kuivaa. I don't get it...
 
Meillä ei oo liberon vaippojen kanssa ollu mitään ongelmia. Yhtenä yönä poju oli pissinyt niin paljon että tuli läpi mutta muuten ei oo käyny mitään.. ja nyt menossa liberon 3 vielä.

Sent from my SM-C115 using Vau Foorumi mobile app
 
Annisla, mulle juuri pari päivää sitten sanoi ettei kannata ostaa muumivaippoja että ne ei pidä, sen pojalla kuulemma aina vaatteet just pissassa kun niitä käyttänyt, pampers ja libero ei ollenkaan vuoda.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Ai no kiva tietää, pitää sitten varmaan kokeilla eri vaippamerkkiä! Harmi ettei ne pidä, tykkäsin muumeista kun ne oli ympäristöystävällisempiä kuin muut vaipat. Meillä ei 2-koko muumeista vuotanut, mutta nää kolmoset ei tosiaan pidä ollenkaan.
 
Mie en tykänny muumi-vaipoista, ku ne on niin kovia ja haarovälistä niin leveitä.

Meillä oli eilen 2kk neuvola, paino 5160g(3435g) pituus 57,5cm(49,5cm). :)❤

Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä kans hyljeksittiin pitkäään muumeja ja Liberon 2 on ollut käytössä. Nyt ne loppui ja 2-koon muumeja oli pari pakettia jemmassa, kun niitä tuli raskausaikana hamstrattua. Ei raaskittu jättää käyttämättä. Muumi istuikin nyt ehkä jopa paremmin kuin Libero, eikä vielä ainakaan ole tullut vahinkoja. Onhan se ihan järkyn paksu Liberoon verrattuna. Mutta olisko muumi-vaippojen koot pikkasen Liberoa isommat?
 
Ne muumit vaikuttaa kyllä isommilta mitä liberot. Tuntuu että muumin 2 vastaa liberon 3:sta. Tiiä sitte.

Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app
 
Mun mielestä liberon kolmoset on kovin pieniä, ei ne oikee mahdu tälle pojalle vaikka se on "vaan" reilu 7kilonen. Neloskoko on sitte pikkasen liian iso. Pampersin kolmoset on sit tosi hyvän kokosia tälle.. :o

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä tykkäisin käyttää Liberoita, kun niillä on joutsenmerkki toisin kuin Pampersilla (ainakaan en ole niissä sellaista huomannut), ja kun niiden sisäpinta tuntuu jotenkin mukavammalta kuin Pampersien. Pampersit kuitenkin istuu vauvan päälle niin paljon paremmin, että ollaan käytetty niitä. Isosiskollaan ei voitu Pamperseja käyttää, kun ne aiheutti hänelle pahaa vaippaihottumaa. Mutta kun kerran tämän vauvan iho kestää, niin käytetään niitä.

Noiden lisäksi tuli kokeiltua Naty-merkkisiä vaippoja, mutta ne istui Liberoitakin huonommin ja oli kamalan matalat, jonka takia ilmeisesti lähes joka kakka tuli jostain aukosta ulos. Pampersit ja Liberot harvemmin falskaa.
 
Takaisin
Top