Vauvojen kuulumiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Skylar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun äiti on alusta saakka yrittänyt sanoa, että kyllähän pari tuntia pitäisi antaa vatsan huilata. Mutta mistäs sitä sitten tietää, että mitä neuvoja uskoa, kun se neuvolan "lapsentahtisuus" on ainakin mulle edelleen aika epämääräinen käsite. Kuulemma ne vatsavaivat pitäis tasoittua, kun tulisi vähän "kuria" tohon syömiseen. Lääkäri selitti jotenkin hienosti sen, miksi ei ole htvä, että vauva saa liian paljon ja liian usein maitoa. Liittyi jotenkin äidinmaidon hiilihydraattteihin ja niiden pilkkoutumiseen ja siihen, kuinka vauvan suolisto ei ehdi prosessoida liian suuria määriä. Tai jotain sinne päiin.

Meillä kanssa valtaosa päivistä sellaisia, että tyytyväisiä ollaan lähinnä tissillä. Harvoja hetkiä on sellaisia, että poika on hereillä tyytyväisenä seurustelemassa tai leluja ihmettelemässä. Joskus päiväunet otetaan vaunuissa tai kaukalossa, jos ollaan liikenteessä, mutta joinain päivinä ei päikkäreitä oteta ollenkaan, paitsi pieniä pätkiä sylissä. Yöt sitten menee hyvin, 6-8,5 h ilman syöttöä ja sen jälkeen mahdollisesti torkkumista pari tunnin pätkää (voi kun olis vaikka vielä 2-3 h yhtä soittoa ton 6-8,5 h päälle).
 
Oiskohan siellä meneillään tiheän imun kausi, kun tissillä koko ajan viihtyvät? Meillä ainakin selvästi enemmän tässä viime päivin tissillä roikuttu ja itse siihen tulokseen tulin että tiheän imua kausi täällä käsillä :)
Tässä pieni pätkä netistä, koska niitä kausia tulee:

Tiheä imeminen
Tiheän imemisen kaudet osuvat perinteisesti 3 ja 6 viikon sekä 3 ja 6 kuukauden kohdille. Kyseessä ei ole varsinaisesti maidon lisääminen, vaan ennemminkin maidonerityksen varmistaminen. Onpa sanottu, että ensimmäiset kuusi viikkoa ovat yhtäjaksoista tiheän imun kautta ja että ainakin sen ajan rinnat myös harjoittelevat uutta tehtäväänsä.
 
Hyvä Pihla, että pääsitte tutkimuksiin. Meillähän oli kans viime kuussa verta kakassa ja Lastenklinikalta sanottiin vaan, että ihan normaalia, esim. naudanliha voi aiheuttaa ärsytystä ja suoliston loppuosasta vuotaa verta pieniä määriä. Ei siis puhettakaan, että olis ultrattu saati otettu verikokeita :(

Ja imetysnatsi tässä taas hei! Huomioikaa, että jos vauvan oloa rinnalla rajottaa runsaasti, saattaa sillä olla merkitystä sitten maidontuotantoon :( luulen, että teilläkin varmaan Pihla poju viihtyy tissillä lohdun vuoksi, koska ite oon ainakin järkeilly, ettei aina voi olla tiheänkään imun kausi.

Aika osteopatiaan varattu, saatiin vasta kahen viikon päähän. Nyt nla-lekuriin ja rotaa hakemaan, can hardly wait!
 
Tässä kun muuten mietin, ni Pihla meidän vauvat taitaa kulkea täysin samoja polkuja, harmi, että taisit asua jossain kauempana, vertaistuki livenäkin olis kivaa eikä tarvis ahdistua vauvojen itkuista, voisivat huutaa sitten kuorossa :confused:
 
Täälläkin perustyytyväinen ja superhelppo vauva on ollut tyytymätön viimeiset kolme päivää. Tuo ei tissillä roiku, mutta sylissä on sitten pitänyt saada olla 24/7. Tästä huolimatta tuo nukkuu ihan superhyvin. Eilen nukkuun noin klo 23 (yleensä menee vähän aikaisemmin...) ja heräsi sitten kahdeksan aikaan aamulla. :)

Olen koko ajan sanonut sitä, että vaikka vauva kitisisi koko päivän ja varastaisi mun kaiken oman ajan, olen tyytyväinen niin kauan kun se nukkuu yöt. Esikoinen kun ei nukkunut öisinkään, ja se väsymys oli jotain ihan tappavaa. (varsinkin kun sitä kesti ekat kolme vuotta vähän vähemmissä määrin...)
 
Tuosta kuorossa huutamisesta tuli mieleen yksi muisto synnytyssairaalasta, kun meidän huoneeseen tuli vuorokauden yksin olon jälkeen toinenkin äiti, niin sen vauvan alettua itkemään, meidän vauva kajautti myös äärimmäisen liikuttavan myötätuntoitkun. Se ilme sen kasvoilla oli ihan mielettömän hellyyttävä, täynnä pienen vauvan empatiaa "kohtalotoveria" kohtaan, että oikein sydämestä riipaisi. Siitä tuli mieleen, että empatiakyky on varmaan synnynnäinen ominaisuus ihmisellä. Samanlainen myötätuntoitku tuli myös kerran neuvolassa toisen vauvan itkiessä.
 
Meidän poika ei itke vaikka toiset vauvat itkee, mitäköhän se kertoo kaverin tulevasta luonteesta... :grin Tai se kyllä itkee niin paljon, että joskus on saattanut sattumalta tirauttaakin "myötätuntoitkut". :rolleyes:

Mä kanssa vähän mietin, että toivottavasti tuo ruokailuvälien rajoittaminen ei vaikuta maidon määrään. Varsinkin kun meillä ei olla enää pitkään aikaan syöty öisin. Nytkin jouduin huudattamaan poikaa 20 min, kun ei ollut vielä 2 h väli täyttynyt kun pojalle iski nälkä. Tuntui aika paskalta. Muuten olisin varmaan antanut tissiä heti, mutta päätin valmistaa itselleni aamupalan aikarajan täyttymistä odotellessa. Olipahan itsekäs olo, kun toinen huutaa sitterissä ja sylissä, ja minä vaan keitän kahvia... Mutta vauvan parhaaksi se kai on... :oops: Jos vauva haluaa tissille lohtua saadakseen, niin kuuluuko sitä lohtua sitten antaa tissistä vai yrittää muita keinoja? Meillä tutti kelpuutetaan vaihtelevalla menestyksellä.

Nyt rikoin 30 min sääntöä, kun heti alkoi huuto, kun nostin pojan pois tissiltä röyhtäisemään. Tissi takas suuhun ja siihen rauhottui, nyt nukkuu mun mahaa vasten. Tiedän jo, että kun sen tosta nostan pystyyn, niin alkaa taas huuto... Ja nukahtaa uudestaan vaan syliin, ei vaunuihin tai sänkyyn. En ole enää uskaltanut vaunulenkillekään lähteä, kun edellinen kerta päättyi huutoon ja vauva sylissä kotiin kävelyyn... Pitäis kai vaan rohkaistua taas.

Totta puhut Skylar, samoja polkuja näytettäisiin kulkevan. Melkeinpä voisin sun teksteistä ennustaa, että mitä käänteitä meillä tulee seuraavaksi. :grin Vertaistuki olisi erittäin tervetullutta, mulla ei juurikaan ole äitikavereita, tai ei ainakaan toista samassa tilanteessa olevaa. Me vaikutetaan Kanta-Hämeessä, olitko itse pk-seudulta?
 
Ja toivotaan että meillekin vielä niitä helppoja hetkiä suodaan! :)
 
Mites teillä vauvat kasvanu? :) meillä oli 6viikon lääkärineuvolassa paino 4810g(3435g) ja pittuus 55,5cm(49,5cm), suluissa syntymämitat. Hyvin kasvaa ja kaikki niinku pittääki. Nyt on ruvennu enemmän olemaan valveilla, nukkuu päiväunia tunnin pätkissä ja yöllä eka pitempi unijakso sen 8-9h :)ihana tyttö on kyllä, ku jaksaa jutella ja keskittyy enempi silmiin tuijotella ja leluja katella. Tästä onnesta on ihana olla sekasi! :D ❤

Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app
 
Meidän poika on ottanut enempi massaa ja vähempi pituutta. Viikko sitten neuvolassa tilanne oli 4650 g (3375 g) ja 55,5 cm (52 cm), ikää silloin päivää vaille 7 vko. Suluissa siis syntymämitat. Laitoksella paino tippui melkein 10% ja oli jotain 3100 g kun kotiuduttiin.
 
Pihla, meilläki tyttö paino sen 3100g ku päästiin synnäriltä. Mutta hyvinhän hän kasvaa kuitenki :)

Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app
 
Tosiaan aika samanmittaiset vauvat meillä. :)
 
Niin on :)ja tuntuu että on jo niin kauheen iso ja tosi noppeesti kasvanu.

Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä oli tänään 6 viikon neuvolalääkäri, ja ikää nyt siis tasan se 6 viikkoa. Mitat (suluissa syntymämitat) 4300 g (3250), 56,2 cm (49), 37 cm (34). Kolmen viikon takaisesta kasvua tullut melkein 800 g ja 3 cm. Hyvin tyttö kasvaa ja se myös näkyy ja tuntuu :)
 
Blaah, meidän poika se itkee taas raivokkaasti, ja tissin anto vain pahentaa itkua! Ehkä kokeilen nyt sitten sitä ruokavälien pidentämistä ja syöttöjen lyhentämistä, jos se auttaisi. Kunhan vaan ei vähennä maitomääriä, kun sen kanssa oli aiemminkin ongelmaa. Ei tuo voi oikein tiheän imun kaudestakaan johtua mun mielestä, vaikka muuten viimeaikainen imetystahti voisi sopia siihen.

Yöt ja aamut meillä pääasiassa sujuu hyvin (ja on koko ajan sujuneet), ja illat on nyt vaikeita ja silloin kiukutellaan tosi paljon ja vaikea keksiä mikä auttaisi. Yleensä sitten lopulta kiukuttelun päätteeksi nukahtaa rinnalle, mutta sen aikana ei huoli imetystäkään. En toisaalta halua valittaa liikaa, kun saadaan kuitenkin nukuttua hyvin ja voisi olla rankempaakin, mutta on tää kyllä tosi tuskastuttavaa.

Meidän poika on siis todellakin hyvin iso edelleen ja kasvaa vauhdilla, viimeksi taisi olla 62.5cm ja 6.2kg neuvolassa noin kuusiviikkoisena. Senkin takia epäilyttää oma maidon riittävyys, kun tuon kokoisen pitäisi saada jo noin litra (!) päivässä, ja musta koko ajan tuntuu että mä unohdan syödä kunnolla kun oon vaan vauvan kanssa enkä ole sitten varma pystynkö tuottamaan maitoa tarpeeksi.
 
Meidän poika painoi 7 vko neuvolassa 5800g (3842g) ja pituutta 58cm (51,5cm) tyypillä on reippaasti enemmän painoa kuin tytöillä oli tuon ikäisinä. Eipä tarvitse olla huolissaan maidon riittävyydestä :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Pihla joo, täällä pk-seudulla ollaan. Meillä oli tänään nvlassa paino 5295 (3110) ja pituus 58,5 (49,5). Päänympärys ei ollu kasvanut sitten viime kerran, että nyt voi sitten ressata siitä, kun painosta ei enää tarvii :mad:
 
Onko kukaan muuten kuullut, että voiko alle 2kk ikäistä kutittaa ikeniä?
Mietin vain kun meidän tyttö ei tuosta tutista näytä välittävät muuten kuin että tykkää pureskella sitä ja ihan kuin välillä hinkkasia ikeniäään.
 
Gemini, mä olen ainakin melko varma että tätä mun poikaa (tänään 2kk) kutittaa ikenistä, tai on kutittanut jo pari viikkoa. Kuolaa kauheasti ja nyrkkiä pureskelee vaikka oisi just syöny, tuttia kans puree.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Pihla joo, täällä pk-seudulla ollaan. Meillä oli tänään nvlassa paino 5295 (3110) ja pituus 58,5 (49,5). Päänympärys ei ollu kasvanut sitten viime kerran, että nyt voi sitten ressata siitä, kun painosta ei enää tarvii :mad:
Mä oon ymmärtänyt, että päänympärystä seurataan vain sen takia, että nopea kasvu voi tarkoittaa hydrokefalusta ja sitten se pitäisi korjata leikkauksella ja olisi hyvä havaita ajoissa. Eli lähinnä tarkastetaan, ettei pää kasva liian nopeasti. En kyllä tiedä katsooko ne myös jotakin muuta.
 
Takaisin
Top