vauvojen kasvu ja kehitys

Mua kans välillä alkaa naurattaa, vaikka yritän hammasta purra etten eka kiellä ja sitten naura päälle, mutta poika on niin naurattava ku välillä oikein vääntää naamaa ruttuun ja suun pieliä alas päin, kun on niiiiin loukkaantunut :D ja siihen vielä päälle koittaa tirauttaa krokotiilinkyyneliä :D hahaha! En kestä kuinka jo tän ikäiset osaa ton taidon :P
 
Tyttö nous just äsken ekaa kertaa itse istumaan lattialla ja ihan tukevasti siinä siis jo olikin, ite asentoa vaihtoi poiskin siististi. Istumisasennossa on ollu siis jo iät ja ajat tukea vasten kovin jämerästi, ja vaunuissa ollaan nostettu istumaan, ei vielä ite siinä ole noussut. Mutta ihan hyvin pysyy. Meillä liikutaan lattialla X-matkoja, ei kontaten tai puhtaasti ryömien, mutta jollain lailla edetään. Melkoista jumppaa on konttausasennon kanssa ollut jo jonkin aikaa, nyt jo jalkojaan liikuttelee vuorotellen niinkuin pitää, mutta käsiä ei saa liikkeeseen vielä mukaan.

Kuvassa tyttö ja taustalla meidän 2,5 kk pystykorvanpentu Pyry... :D
jumppaa.jpg
 
Meilläkin alkaa oma tahto näkyä. Vielä ei liiku, mutta jos saa jotain katsoa mutta ei laittaa suuhun, huutoa tulee. Samoin jos ei haluaisi iltapesuja tms tehdä tulee sellaista huutoitkua :D Ihan siis sellaista komennusmeininkiä. On nuo höpsöjä :)
 
Äidin pikku apuri auttoi laittamaan pyykkejä koneeseen. Typy istui hoitopöydällään, joka meillä on päältä täytettävän pesukoneen ja pyykkikaapin välissä, ja seurasi miten otin pyykkejä kaapin korista ja heittelin niitä koneeseen. Päättäväisesti typy tarttui korin sivupinnojen välistä pyykkeihin ja alkoi kiskomaan niitä korista. Auttamishalua oli enemmän kuin kykyä, mutta kyllä me jonain päivänä osataan auttaa äitiä. :Heartpink Pikku muru :Heartpink
 
Sairaalassa käydessä mitattiin pikkuneiti ja mittoja oli jo 70cm ja 8870g. :happy: Kyllä käsissä tuntuu! Piti siirtyä jo 74 kokoisiin vaatteisiin kun ei mahtunut söpöihin 68 kokoisiin vaikka kuinka äiti yritti. :p
Typy opetteli pienen ajan sisään ryömimään, konttaamaan ja nousemaan itse istumaan. Päätti skipata tukien käytön ja pyllähti vaan istumaan kuin oisi aina osannut. Nyt on sitten kovasti pyrkimässä seisomaan mutta vielä ei ihan onnistu. Oli pakko vaihtaa ratasosa vaunuihin nyt kun niin kova halu oisi päästä pystyyn että ei enää ilman valjaita pysynyt paikallaan. Vaipanvaihto on aika haastavaa nyt kun selällään neiti viihtyy noin sekunnin joten saa olla nopea/harhauttaa typsyä jotenkin että saa homman hoidettua. Sit on hampaat nro 7 ja 8 tulossa myös eli neljää hammasta tekee yhtäaikaa. Ilmankos kiukuttaa välillä. :eek:
 
Apua! Mä voisin veikata että meillä vielä kävellään ennen kun kesä loppuu :eek: Nyt kun nouseminen kaikkia tukia vasten onnistuu, niin on alettu kävelemään niitä tukia vasten, kuten sohvaa ja sänkyä ees ja taas ! Ja myös harjoittelee yksin seisomista koska päästää välillä toisen käden irti ja seisoo yhden käden tuen varassa :eek: Aivan käsittämätöntä millä harppauksilla toi poitsu kehittyy ton liikkumisen suhteen.
 
Voi, kylläpä tuntuu että muiden vauvat osaa jo vaikka mitä... Saadaankohan me noottia neuvolassa. Poika ei osaa ryömiä tai istua, saati nousta mitään vasten, kääntyy sentään selältä mahalleen. No jaa, eiköhän se omaan tahtiinsa opi. :) tuntuu ihan uskomattomalta, miten taitavia teidän vauvat on! :) niin se aika kuluu....
 
Kyllä varmasti justiina89 oppii! :) kerkiää vielä vaikka mitä tehä, välillä tähellistä ja ei niin tähellistä :) meillä poika ryömii joka paikkaan ja siihen se sitte jääki :D mallaa konttausasentoon koko ajan ittiään (varsinki jos on villi päällä) ja istua töröttää vaa syöttötuolissa ja vaunuissa. Ei puhettakaa että itte menis istumaa :) taputtamisen taidon nähtävästi on unohtanu.
Oon aatellu sen vaa niin, että kyllä nää meijän viikarit kerkiää elämänsä akkana kävellä ja juosta nii paljon ku sielu sietää.
Mullaki kyllä tuli pieni epätoivo, kun ei ryöminy eikä ees hampaita meinannukkaa tehä (niiku taas kaikilla useimmilla taas on jo ne taidot). Sittepä poika yllätti ja oppi ryömimään ja tekas ne 2 pikku hammasta :)
 
Meillä ei vieläkään oma-aloitteisesti käännytä mahalleen! Ikää kuitenkin huomenna jo tasan 8 kk. Ensi viikolla läälärineuvola, saas nähdä mitä tuumaa... Kääntyy kyllä helposti kun ottaa kädestä kiinni ja ohjaa vähän. Hyvin leikkii ja viihtyy mahallaan, nostaa käsiään ja siirtyy sivusuunnassa. Eikä siis myöskään käänny mahalta selälleen itse, mitä nyt pari kertaa varmaan vahingossa.
 
Kyllä ne varmasti oppii! Meillä mentiin niin hienosti mahalleen kumpaakin kautta, mutta nyt ei haluta kun istua. Lattialla ei viihdy oikein selällään, eikä kääntyminenkään enää oikein kiinnosta. Eikä kyllä viihdy sen enempää mahallaankaan. Tästä aina itse välillä oon huolissani, ettei opi koskaan liikkuun kun ei viihdy lattialla kun istuen. Mutta mitäs siinä teet kun toinen tahtoo vaan pönöttää :D Että eiköhän tuo meidänkin jässikkä vielä opi liikkuun. Ja on tosiaan sen verran virtaa täynnä, että sekun istuu vaan vielä hetken :)
 
Eilen illalla tyty oppi ryömimään. Ikää on nyt reilu 7kk. Edellispäivänä oppi oikeaoppisen pinsettiotteen ja viime viikolla oppi taputtamaan ja antamaan pusuja sekä eskimopusuja. Mitään motorista kehitystä ei kauheasti tapahtunut kahteen kuukauteen ja nyt sitten lyhyessä ajassa paljon. Istuu hyvin ilman tukea, on istunut jo 6kk iässä, mutta välillä saattaa heittäytyä taaksepäin ihan huvikseen. Olenkin pitänyt imetystyynyä hänen takanaan, kun on istuskellut lattialla.
 
Onpa teillä näppärä tyttö JN89 :)

Jee, meidänkin poika oppi vihdoin jotenkin istumaan ilman tukea, hieman heiluva vielä, mutta ei sentään heti kupsahda mihinkään suuntaan, pysyy pari minuuttia jopa istuallaan :) meinaa pikemminkin kaatua eteenpäin, koska pitää kurotella niin kauas. Poika vaikuttaa turhautuneelta siihen, ettei osaa ryömiä. Raukka makaa mahallaan nostaen sekä kädet että jalat ilmaan ja hytkyy ja ähisee, no eihän sillä lailla mihinkään pääse. :D
 
Typy rakastaa palloja ja niiden heittämistä. Oli pallo minkälainen tai minkä kokoinen tahansa (lelupallot, sählypallo tennispallo, itseä isompi rantapallo ja kaikki pyöreähköt lelut, jotka ei välttämättä ole palloja), se on pakko heittää. Tämä on ehkä hauskin taito typyn itsensä mielestä, heti istumisen ja seisomisen jälkeen.
 
Minäkin olen ajatellut ostaa pojalle pallon kunhan oppii ryömimään, en jaksa itse olla koko ajan perässä juoksemassa kun saa jo muutenkin koko ajan roudata pojan nokan eteen tavaroita jotka hän onnistuu heittämään yllättävän kauas. :D eikä tietenkään saa niitä itse takaisin haettua ja hermostuu.
 
Olenkos muuten kertonut, että jätkä nousee konttausasentoon ja heijaa siinä itseään. Niin ja tänään otimme syötyötuolin käyttöön vaikka ei viel pyri itse lattialla istumaan. Tämän äidin selkä alkaa kiukuttelemaan epäergonomisesta syöttöasennosta 4krt/päivä ja hyvin lisätuilla poika pysyi tuolissa aamupuurolla :)
 
Meillä on kans keksitty tuo konttausasento, mitään muuta vikaa siinä ei ole paitsi se, että pinnasängyssä se ei ole kovin hyvä idea (ja tottakai siinä puoliunessakin pitää hytkyä).

Syöttistä ei ole vielä käytetty, sitterissä syödään tai välillä olohuoneen säädettävässä nojatuolissa. Istuminen on vielä sellaista hakemista, ettei ilman tukea ole puhettakaan, eikä meidän vanha perinteinen syöttötuoli ole mikään paras sen harjoitteluun.
 
Meillä on nyt sellainen vaihe menossa että lattialla ei suostu neiti olemaan hetkeäkään!! Rakastaa kiikkumista, istumista, kävelykärryllä rullailua, mutta lattialla ei ois sekuntiakaan. Huuto alkaa heti kun yrität lattialle laskea.

Osaa kääntyä molempiin suuntiin ja istua tuetta, mutta siihen se sitten jääkin. Ei ryömi, ei hae konttausasentoa eikä puhettakaan istumaan-/seisomaannoususta :sad001
 
Eilen katselin kun tyttö ryömi sängyn poikki kaukosäätimen perässä silleen oikeaoppisesti jalkojaan ja käsiään liikutellen. Onhan se liikkunut ja edennyt lattialla jo pitkään, mutta ei näin rytmissä. Illalla kokeilin uudelleen lattialla houkuttimena koiran ankka (koiran lelut on pikkusen kivempia ku omat!) ni niin vaan meni näpsäkästi. Kohta varmaan sujuu se konttauskin kun oppii noin liikuttamaan myös käsiään.
 
Yxvaan: kannattaa hankkia Ikeasta (jos sellainen on lähellä) puhallettava syöttötuolin pehmuste/supistaja. Meillä on sellainen mummilassa syöttötuolissa. Tukee todella hyvin ja lapsen kasvaessa voi aina päästellä pikkasen ilmoja ulos, niin ei ole liian ahdas.
 
Takaisin
Top