vauvojen kasvu ja kehitys

Tällä viikolla on otettu monia edistysaskelia, jopa kirjaimellisesti :) eli muutamia sivuaskelia tukea vasten ja lisäksi vihdoin oppinut juomaan itse tuttipullosta / nokkamukista! :) niin harvakseltaan meillä ollut pullo tms käytössä, että toisaalta ei ihme että kesti tämän taidon oppiminen. Lisäksi poika on nyt halunnut syödä itse lusikalla, äiti saa vain vähän avustaa toisella lusikalla jos ehtii :) melko hienosti jo osaa, sotkua tulee kyllä mutta lusikka on useimmiten oikein päin :D eikä tarvitse enää viihdyttää ruokailun aikana kaikenmaailman kirjoilla ja leluilla, kun poju keskittyy syömiseen :)
 
Meillä on samat tilanteet; nokkamuki sujunut vasta hetken, kun on juonut vaan tissistä tähän asti. Mä annan tytön kans "lusikoida" aina ku ite syötän mutta isä ei. Ei vissiin jaksa siivota tms. pitää jossain kohtaa sanoa että vois alkaa sietää sitä sotkuisempaa syömistä, kun tyttö selkeästi haluaa yrittää itse. Koirat meillä kuitenkin siivoaa lattiat ja syöttötuolin, että melko helpolla menee se puoli. :D
 
Meillä on kotona puinen syöttis jossa myös jalat ovat hieman levällään. Niihin tosiaan törmäilee joten voin vaan kuvitella millaista törmäilyä sen ikean syöttiksen kans ois :D Vähän turhan pieni keittiö meillä sille.

Tyttö on kuukausittain käynyt fysioterapiassa. Koska vuosi tulee ikää jo ensi tiistaina niin pitäisi tulla monipuolisempaa liikettä. Tyttö kun vasta ryömii, välillä vetää jalkoja vain suorana perässä ja välillä auttaa polvillaan. Viime käynnillä antoivat kotiin seisontatuen joka kehittää lihaksia ja hermostoa. Tunnin verran yhteensä pitäis siinä päivän mittaan olla, pienissä pätkissä. Nyt on jo onneksi ahkerammin harjoitellut konttausasentoa ja kurottelee pöydälle ym yrittäen vetää itseään ylös. Jospa tää tästä ja saatais tuo vekotin viedä pian pois!
 
Meillä on syömisen suhteen tullut lusikkalakko. Ei mee mitään muuta kun sormiruokaa tai smoothieita/ juguja, jotka saa imaista itse pussista. Ja tää tyyppi vielä hetki sitten kakoi kaikki kököt ulos... Eipä siinä mitään, mutta tuntuu että mä teen ruokaa koko ajan. Ja kun lähtee reissunpäälle, olis ne valmiit purkit aika helppoja ottaa mukaan. Kai sitä vielä lusikallakin alas menee :) Meillä tällaista vaihetta :)
Liikkuminen menee pääosin kävellen, tai siis kävelyttäen. Yhdestä kädestä pitää kiinni, sitäkin kovasti irrotteli. Viikko sitten kaaduttiin kävelemästä selälleen ja lyötiin pää, sen jälkeen vähän vähemmän innokkaasti ollaan haluttu yksin kävellä.
Aikamoista menoa siis. On sitä hauskaa seurata pikkumiestä, mutta kyllä sitä aina päivän temuamisten jälkeen on aika poikki :)
 
Viikonloppuna kaverisynttäreillä tyttö alkoi seistä ilman tukea. Pariin päivään sitä ei tehnyt, mutta nyt ihan itse nousee seisomaan ilman tukea. On hauskaa katsoa, kun musiikki alkaa soida, kun tyttö seisoo, niin alkaa sen moiset pepun ja yläkropan keikutukset. Vielä, kun uskaltaisi ottaa ne muutamat askeleet :) . Puheentuotossa ei ole nyt pitkään aikaan tapahtunut kehitystä. Omiin papattaa ja tykkää lauleskellakkin. Ainostaan äiti on selkeä sana, jonka osaa.
 
Täällä on tytöllä tapahtunut kehitystä oikein harppomalla! Nyt on viikon verran kontattu lyhyitä pätkiä kerrallaan useasti päivässä, istumaan osataan mennä itse ja siitä konttausasentoon. Polviseisontaan tyttö menee usein ja siitä myös noustaan tukea vasten seisomaan! Askelia tulee vain satunnaisesti eikä jalat vielä oikein kanna pitkään. Mut tästä se lähtee :)
 
Vau, hienoa velvetia! Teillä on tosiaan edistytty nyt sitten lyhyelle ajalle kovasti :)

Meidän jätkä ei kävele eteenpäin, ei sitten millään vaikka joka päivä kokeilen kävelyttää... Pomppii vain :D sivuttain kävelee kyllä esim sohvasta kiinni pidellen. Nyt on hoksannut taputtamisen, tosin aika hennosti vielä läpsyttelee käsiä toisiaan vasten, mutta yrittää edes, ei aiemmin tajunnut yhtään :) jonkin verran ymmärtää jo puhetta, reagoi tiettyihin lauseisiin, esim jos sanon, että mennäänkö syömään, poika vastaa NAM-NAM isolla äänellä. Leikkii autoilla, kasaa palikoita kuorma-auto kyytiin ja keksii pikku kepposia minkä ehtii... Lemppari on koiran vesikupin kaataminen, onneksi jätkä paljastaa itsensä useimmiten alkaessaan nauraa käkättämään aina kun on menossa tekemään jotain kiellettyä :D
 
Meillä poika ottaa sukat pois jaloista ja koittaa kovasti laittaa niitä takasin jalkaan :D ei ihan onnistu vielä :P Ja aivan ihanan jutun myös oppinut... Hakee kirjan ja peruuttaa syliin istumaan, että luetaan äiti :Heartred Pikku tuhmuuksia tehdään täälläkin ja ei sitten millään usko kieltoja. Nauraa räkättää vaan kun mä kiellän... Argh! Välillä kyllä turhauttaa. Omaa tahtoa todella löytyy ja antaa kyllä kuulua jos ei jokin mene oman pään mukaan. Päiväkodista olen nyt jo kolme kertaa kuullut kuinka tempperamenttinen poika mulla on :D Lohduttaudun sillä ajatuksella että tempperamenttisista tulee hyviä johtajia... Eli ehkä tosta taaperosta vielä jokin suuri johtaja tulee :P Haha!
 
Minusta on jotenkin hauska tää vaihe kun ollaan oppimassa kävelemään, että kaikki irti lähtevä pitää työnnellä eri paikkoihin :grin. Milloin saa etsiä tietokonetuolia, milloin lelulaatikkoa. Onneksi meillä on keittiössä perinteiset pirtinpenkit, niin ei keittiön tuolitkin ole aina missä sattuu :p.
 
Poika oppi tänään kättelemään, tietää missä on mummun nenä ja lamppua osottaa ja sanoo "kakka" :D kaippa se sitte tosiaan lamppua tarkottaa kakan hokemisella xD
 
Hahaa, ihana :D On mennyt sitten vähän käsitteet sekaisia :D On se hauskaa kuinka paljon tuo pikkutyyppi osaa kommunikoida vaikka ei puhukkaan. Toki tulee tavuja, kukka on ku, koira on ko, lamppu on meillä pu :) Hyvin kuitenkin jo toisiamme ymmärretään. Ja hyvin selväksi tulee sekin, jos ei äiti heti tajua mitä halutaan. Palaute on aika komentavaista sen jälkeen :D
 
Meillä osataan kans näyttää nenä, varpaat ja kakka. Ja kätellä päivää ja nostaa käsi kun sanotaan moi :)
 
Meillä tyttö alkoi 11kk ikäisenä kävellä ja nyt hyvä ettei juosta. Nyt alkanut harjotella kiipeemistä. Ei kiva näin äidin puolesta :D sanoja tulee tasan kaksi "äiti" ja "anna" :D Ymmärtää lähes kaiken mitä hälle puhuu :) "missä tutti/koira/lamppu/äiti/isi/auto/kirja ym" "mennään syömään" "vaihdetaan vaippa" "otetaan maitoa" "pestään hampaat" ymym :) Osaa näyttää missä on napa :D haha sen kun oppi niin kulki hetken aikaa paita koko ajan ylhäällä ja sormi navassa xD on nää nii hauskoja ja kasvaa niin äkkiä :Heartred vilkuttaa, taputtaa, pitää "inkkari ääntä"..
 
Meidän tytsy ajatteli ruveta synttäripäivän kunniaksi kerralla taaperoksi ja lähti kävelemään :grin. On ottanut muutaman askeleen kerrallaan aiemminkin, mutta nyt puhutaan jo ainakin metristä :).
 
Meillä otettii vklp ekat askeleet ja eilen tuli neljä peräjälkeen :) musta on niin hauskaa ollut seurata kun tytön serkku on 6pv vanhempi ja heillä menee kyllä kehitys niin samaa tahtia. Liikkeelle lähdössä toisella meni pidempään mutta muuten mennyt viikon viiveellä :D Musta iha käsittämätöntä miten nää kaks menee nii käsikädessä ja ovat kyllä ku paita ja peppu :D
 
Takaisin
Top