vauvojen kasvu ja kehitys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ronja89
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No kiva tietää Röpelö! Ei tarvitse ottaa stressiä juurikin tuosta tissille nukahtamisesta. Yritetään kyllä siitä vähitellen irrottautua, mutta kiva tietää että voi käydä näinkin helposti :)

Meillä on käymässä vähän päinvastoin kuin röpelöllä. Olin tänään muutaman tunnin pois kotoa ja sillä välin neiti oli ollut todella itkuinen. Hän oli konttailut eteiseen ja katsellut ympärilleen ja itkeskellyt. Kun mies oli hakenut neidin syliinsä ja mennyt olohuoneeseen, oli hän vaatinut päästä lattialle ja taas suunta suoraan eteiseen, makuuhuoneeseen ja keittiöön itkeskellen. Oli siis selvästi etsinyt äitiä :eek: Oon muutenkin huomannut et on mun perään enemmän kuin ennen, vähän väliä täytyy tulla syliin ja jos joku muu ottaa syliin, kurkottaa minuun päin jne. Ihan outoa kun ei oo ennen ollut mitään väliä kenen sylissä on ja isänsä on 'kelvannut' tilanteessa kuin tilanteessa.. kai tää on sitä itsenäistymisen pelkoa :p

6-9kk iässä voi alkaa eka vierastusjakso jolloin vauva takertuu etenkin äitiin ja vieraat ihmiset pelottaa. Kaverin muksu itki aina hysteerisesti kun näki vieraita ihmisiä eikä rauhotteluun kelvannut kukaan muu kuin äiti. Samoin jos äiti oli hetkenkin poissa näkyvistä rupesi itkemään. Sitä kesti sen kolme kuukautta ja sen jälkeen ei enää huutanut tai ollut niin paljon äidin perään, mutta tosi ujo tyttö on luonteeltaankin.

Itte oon huomannu tuosta pojasta, että mää kelpaan sillon, ku pitää syöttää ja vaihtaa vaippaa jne. Ja mulle on kiva kitistä ja valittaa. :D isän kanssa on paljo mukavempaa taas kuljailla, nauraa ja leikkiä. :D
Toki mää yritän pojan kanssa kuljailla ja leikkiä, mutta en saa siitä niin irti ku isä :D

Meidänkin typy on ihan isin tyttö. Isin kanssa kaikki niistämiset ja muut ällöt jutut on ihan ok, eikä niille huudeta, mutta jos jos äiti niistää niin huudetaan niin paljon kuin keuhkoista lähtee.

Meidän typy päätti tänään hörpätä vettä suoraan hanasta. :eek:
Meidän kylppäriremppa vaan jatkuu ja jatkuu kosteusvaurion kuivattelun takia ja olen pessyt neidin pahimmat sotkut istuttamalla typyn keittiön tiskialtaaseen. Siinä juoksevan veden alla ollaan pesty ja typy on nauttinut vesihanan kanssa leikkimisestä (etenkin sen kun tukkii vesihanan pienellä kädellä ja saa veden suihkuamaan joka suuntaan :p). Tänään neiti sitten eka puolivahingossa hanaa tutkiessaan hörppäsi pikku tilkan vettä ja hetken köhittyään innostui siitä niin, että oli jatkuvasti hörppimässä hanasta. :rolleyes:

Mä oon ootellu koska typy innostuis nousemaan konttausasentoon tai käyttämään käsiä ryömimiseen, mutta tällaisien "taitojen" oppimiseen meillä menee kaikki aika. Mutta kaipa toi istumisen oppiminen oli neidille toistaiseksi tarpeeksi, ja nyt voi tutkia ja opetella kaikkea höpöä välillä.

Meillä taas kasvopesun yhteydessä pitää pestä aina myös kieli, se on pitkällä ulkona joka kerta :) ja vauvauinnissa ja ammeessa yrittää kyllä hörppiä tai lipoa kans.
Mutta voi että voi pienestä olla maailma ihmeellinen paikka. Kyllä seuraa ja katsoo ja tutkii meidän poika koko ajan niin tarkasti tätä kaikkea ympäröivää. Eteen eikä taakse ei vielä itse pääse mutta puolta sekuntia ei paikallaan ole. Jalat viuhtoo, kädet viuhtoo, pää pyörii, huh huh...
Uutta kivaa on päristely, oikein kunnolla Kuolan kanssa, äitin halailu ja pussailu suu kunnolla auki ja jälleen kuolan kanssa. Ja äiti kun repeää nauruun ni poika innostuu mynttäämään kahta kauheammin. Myös päristely ihoa vasten on pop, solisluun päällä ja kaulalla on varsinkin hyvät paikat päristää. Mitäs muuta. Kovasti yritetään alkaa juttelemaan, lupaavasti yksi "sana" alkaa "äi".
Istumaan ja liikkumaan kun opittaisiin niin johan taas maailma avartuisi :)

Oeeee täällä mentii eilen ekan kerran kunnolla konttausasentoon ja heijas ittiääännnnn! Hihiiii :D kyllä oli poikaki nii innoissaa että muksahti lopulta :D taitaa lähtee suoraan konttaamaa, ei oo ryömimisen merkkejäkää :P kyllähä tuo poika aina pääsee joka paikkaan, mutta peruuttamalla ja pyörimällä :D

Meillä sylissä mahallaan neiti menee konttausasentoon ja heijaa itseään. Lattialla hän liikkuu navan ympäri ja pakittamalla xD mutta ei eteenpäin mene vielä. Ei makuulta itse kampea istumaan mutta istuu jo kun laittaa pyllylle niin hetken. Kunnes innostuu jostan.

Meidän neiti oppi eilen vihdoin ja viimein 3 päivää vajaa 7kk ikäisenä kääntyilemään selältä masulle!! Jee :) Nyt hän tekeekin sitä sitten IHAN KOKO AJAN. Neiti onneks rakastaa olla myäs masullaan, joten kääntyily ei sinällään haittaa, mutta se on ilmeisen väsyttävää. Pikkuinen on koko ajan ihan puhki ja väsy. Tänäänkin on nukkunut jo 3 päikkärit ennen klo 13 vaikka normisti nukkuu todella huonosti päikkäreitä. Ja ollut myös aika kiukkuinen. Toivottavasti ei oo tulossa kipeeksi vaan tämä ois pelkkää kääntyilystä ja lattialla touhottamisesta johtuvaa väsymystä :( Onko muilla ollut samaa?

Meillä ainakin kääntymään oppiminen ja ryömimään oppiminen vaikutti juuri lisääntyneisiin päiväuniin ja soseita menee enemmän ja tissillä viihtyy.
Mutta onhan se rankkaa, kun katsoo mitä liikuntasuoritusta nää pienet tekee päivittäin monen monta kertaa :)

Meillä ainaki poika kun oppi kääntyy mahalleen niin alko kiukkuaan myös enempi, ja varsinki jos on väsyny ku tuntuu kääntyvän vaikkei jaksaiskaan mahallaan olla.. Nyt ku oppinu napasaympäri pyöriin oikeen kunnolla ja huomannu että sillätavalla pääsee eripaikkoihin niin viihtyy paremmin, illalla kyllä sitte ei meinaa jaksaa mahallaan enää olla jos yrittää lattialle laittaa..

Meillä ikää on 7 kk ja 1 vko eikä käännytä vieläkään itse mahalleen. Useasti on yrittäny mut kättä ei saa käännettyä haitolta niin pyörähtää vaan takaisin. Muuten kyllä viihtyy masullaan pitkänkin aikaa.

7kk ja konttaus asennossa heijataa ja hullutellaan paljon, napansa varassa muuten pyörii ja peruuttelee mitä ihmeellisempii paikkoihin :) johot on lempi leluja, niitä voi kopsutella ja purra ikenillä. Seuraakoha poika isänsä jalanjälkiä ja rupiaa sähkömiehes? :)

Siis jestas ronja minkä ikäinen poistu nyt on? Mä aattelin et tohon menee viel ikuisuus :D :D

Takaisin