vauvojen kasvu ja kehitys

Miekii suosittelen tuota ikean pehmustetta. Hyvin toimii.
Täällä typy konttaa jo hyvin, vauhtia tuntuu tulevan kokoajan lisää. Toissapäivänä päätti että tarvii uutta näkökulmaa elämään ja veti ittensä seisomaan. Nyt ei sitten muuta haluisikaan kun seistä töröttää. Unissaankin suunnilleen pyrkii nousemaan ylös. :angry1
Kiikkuminen on täällä kans kivaa. Tänään ihan innosta kiljui kun keinuteltiin.
 
Noniiiin ! Nyt täälläkin sitten opittiin ah, niin ihana kaappien ja laatikoiden availu :D aikasemmin ei ole tajunnut että laatikot saa vedettyä auki... Tänään myös nousi ekaa seinää vasten seisomaan :eek: Onkohan mun lapselle tullut jonkinmoinen itsesuojeluvaisto !? Aikasemmin on tykännyt kun pitää äidin sormista kiinni ja "kävelee", nykyään vetää itsensä ihan veteläksi makaroniksi jos yrittää :D
 
Tänään otettiin taas harppaus eteenpäin ruokailujen suhteen. Annoin tytyn kokeilla itse lusikalla syömistä ja niin taitavasti muutaman harhan jälkeen meni ruuat suoraan suuhun. Äiti auttoi sen verran, että täytti lusikan ja tyty sai sen lautaselta ottaa. Silloin tällöin olen ihan pelkkää lusikkaa tarjonnut, mutta ei ole suostunut sitä käteensä ottamaan. Täytyy yrittää kerran päivässä harjoitella itse syömistä.

Ryöminen on myös viime päivinä kehittynyt ja nyt mennäänkin jo pidempiä matkoja eteenpäin. Lähinnä vaan lelulta toiselle, mutta välillä äidin tai iskän luoksekkin. Huoneesta toiseen ei ole vielä hoksannut.
 
Meilläkin alettiin vihdoin ryömiä ja kieriä :) Nyt on kahdessa päivässä taas tuo ryömiminen kehittyny ihan hurjasti. Menee jo pitkän matkan mieluisan kohteen luo. Mutta meilläkään ei vielä tajua tulla esim. perässä toiseen huoneeseen/kulman taakse. Nyt taas vihtyy paremmin lattiallakin kun pääse itse eteenpäin.
 
Hahaa, juuri kun päivällä kirjoittelin, ettei meillä mennä huoneesta toiseen, niin alkuillasta jätin tytyn olohuoneeseen ja kun keittiöstä tulin, niin hän ryömi vastaan eteisessä. Nyt saa olla silmät selässäkin. Onneksi tuo ryömiminen on parkettia vasten suht äänekästä niin kuulee, kun toinen lähtee tutkimusmatkoillensa.
 
Täällä ei vielä varsinaisesti edistystä ryömimisessä, poika ei siis osaa edetä mutta pyörii napansa ympäri melko näppärästi ja nyt on alkanut kohottautumaan konttausasentoon.
 
Meillä opittiin tuossa viikonloppuna menemään itse istumaan :) ryömii jo kovasti ympäri ämpäri. Ja konttaus asento on hallussa mutta ei vielä ole tajuttu kuinka päästään eteenpäin. Siitä asennosta on kyllä hyvä ruveta kurkottamaan ylemmäs ja yrittää polviseisontaa tukea vasten :D lankuttaa myös paljon ja yrittää karhukävellä. Neiti nyt 7 ja puol kk. Äitin muru :Heartred
 
Kylläpäs muiden pienet osaavat jo vaikka mitä! Me saatiin lähete fysioterapeutille 8 kk neuvolassa kun tyttö ei juurikaan liiku. Kerran vain kääntynyt itse massulleen vaikka ei paljon vaadi että saa kääntymään. On vaan niin rauhallinen tyyppi! Ei ollut lääkäri huolissaan kun pientä kehitystä tapahtunut koko ajan mutta tarjosi mahdollisuutta käydä. Saas nähdä mitä siellä tehdään!
 
Velvetia, kyllä hän vielä kerkeää, kaikilla ei oo vaan niin kiire liikkua :) voisiko olla että fyssari katsoo että ei ole mitään fyysistä estettä liikkumiselle? Jäykkyyttä tms? Ja antaa vinkkejä miten voi halutessaan yrittää aktivoida lasta? Voi olla toki että puhun nyt ihan puutaheinää :D
 
Fyssari tosiaan tutki ettei liikkumiselle mitään esteitä ole. Hyvät kotiohjeet saatiin liikkumisen harjoitteluun ja innostamiseen. Parin viikon päästä uusi käynti. Tyttö kääntyy oikeastaan ihan itse mahalleen mutta pitää vähän lantiosta auttaa että hoksaa kääntyä. Ja mahallaan ollessa nousee hyvin käsiensä varaan ja tekee kelloliikettä. Kehitystä kuitenkin on tapahtunut koko ajan niin en ole itsekään huolissani :-)
 
Jee, poika oppi ryömimään eilen! :) ei vielä mitenkään hurjan paljon etene, jaksaa ehkä puoli metriä - metrin kerrallaan, mutta kuitenkin tekniikka alkaa olla hallussa :) ja heti ollaan sähköjohdoissa ja koiran vesikupilla yms... Ikää nyt siis 8 kk ja 10 päivää.
 
Täällä ryömitty nyt n. kk ja vauhti on iha mieletön. Lähtee kuin ohjus. Konttaamisharjoitukset ovat edenneet siihen että jalkoja yritetään saada liikkeelle ja rattaissa pitäisi olla kokoajan kontillaan. Pinsettiote luonnistuu molemmilla käsillä ja kovasti harjoitellaan seisomaannousua tukea vasten, onnistumisia jo muutama takana. Istua töjötetään ilman tukea, mutta istumaan ei itse vielä pääse. :) Kovasti haluaa oppia uutta ja mikä hauskin uusi opittu asia on... niin meillä osataan irvistää. Hän kun on iloinen niin suu apposen ammolle ja nenä nyrpistetään, silmät hoitaa nauramisen :D
 
Haidihou! on tullut vietettyä foorumihiljaisuutta muuttojuttujen vuoksi, mutta tässä vähän päivitystä meiltä.☺️ Poitsu täyttää viikon päästä jo 9 kk ja aika on mennyt niiiin nopsaan! Seisomaan noustiin juhannusviikolla, ja viikko sitten lähdettiin yhtäkkiä konttaamaan kun oltiin Röpelön luona kyläilemässä! Portaita on myös kiivetty ylös, isi heitti ihan läpällä kerran kun poitsu treenasi seisomista portaiden luona, että "Siitä vaan lähdet kiipeämään", ja sehän lähti! Istumaan on myös opittu menemään itse. Vähän poitsu yrittää jokeltaakin, "mmpfä, vvväh", tuntuu että yrittäisi sanoa "hyvä".:grin Välillä on jotain äiti-tapaista tullut mutta luultavasti vahingossa. Pituutta tulee tasaisesti, paino oli viime neuvolassa vähän yläkäyrällä mutta tasoittunee ajan mittaan. Oli siis 72 cm pitkä ja 10,5 kg 8 kk neuvolassa. Ruoka maistuu ja selkeitä allergioita ei ole tullut, yksi pahempi reaktio tuli rukiista tai kananmunasta. Yösyöttö jäi pois kuukausi sitten ja melko kokonaisia öitä nukkuu, n. 20-06. Kireähkön kielijänteen takia käytiin lääkärissä, mutta sille ei vielä onneksi tarvitse tehdä mitään. Neljä hammasta on tullut, molemmat ala- ja yläetuhampaat. Kaikkiaan kyllä aivan suloinen ja ihana poika, oon niin onnellinen hänestä. :Heartbigred
 
Kiva kuulla Autumn teistäkin ! Pitikin tässä yksi päivä kysellä että mihin olette kadonneet... :)
 
Meillä opitaan uutta niin ettei meinaa lapsi itekkään pysyä perässä.. huh huh sanon minä... Viime sunnuntaina nousi istumaan, seuraavana päivänä polvi seisontaan ja eilen illalla nousi seisomaan!!!! Siis neiti 7 ja puol kk!! Ja tasapaino todella huono seistessä tottakai, ni johan kolisee!! Phuuuuuh ei meinaa tää äiti pysyä perässä... siis aivan käsittämätöntä... vaikka toki olen ylpeä hänestä ym niin tämä on jo hieman liikaa... ei vielä tarttis seistä sentään :D ja tämä on tuonut tullessaan todella levottomia öitä..... kitinää, harjoittelua ym pitkin yötä! Ja yö syöttökin tuli takaisin kun ei neiti meinaa oikein päivisin syödä.. pidempiä päikkäreitä kyllä nukkuu.. jos hetki sitten ei saanu tehtyä mitään kotona vaan piti vahtii ettei neiti tunge sormiaan pistorasiaan niin nyt on kyllä vahtiminen noussut aivan uusiin svääreihin!! Ei tota voi hetkeksikään jättää yksin tai on jo kiipeemässä johonkin ja sit kolisee... :mad: :D
 
Sama juttu täällä eeella. Saa olla silmät selässäkin tai vaikka kahdet. Miun oli pakko antaa periks ja ostaa tuolle pallosalamalle konttauskypärä kun alkoi niin kolista kun vauhti vaan tuntuu kiihtyvän.
Yöt on kanssa tosi rauhattomia ollu viimeaikoina ja ihan alko epäilyttämään että jotain vakavampaa ois kun niin yhtäkkiä muuttui unet. Oletan kuitenkin että johtuu joko hampomisesta tai just tuosta liikkumaan oppimisesta kun on niin lyhyen ajan sisällä oppinu kaikkee. Tällä hetkellä konttaus ja kaikkea mahdollista vasten seisomaan nouseminen on ihan ykkösjuttu. Tänäänkin konttaili ihmisten perässä huoneest toiseen sellasella vauhdilla että ihan hirvittää ja pinnasänky tuntuu olevan seisontaharjoittelukehä nykyään. Vastahan tuo makoili tyytyväisenä lattialla liikahtamatta vaan ympärilleen katellen. :eek: Kauhean nopeasti on kyllä aika menny. Onneksi viihtyy eden hetken syöttötuolissa tai kävelyvaunussa niin saa jotain tehtyä.
 
Poika oppi alkuviikosta ryömiin ja nyt meneeki jo pitkiämatkoja, konttaus asentoa myös harjotellaan ja vähä polvia liikutellaan samalla :) Täälä osataan sanua "auto" välillä kyllä menee metikköön kirjaimet mutta onhan tässä aikaa :) myös "äiti" tulee jo välillä selkeästikkin :)
 
Meillä opittiin eilen seisomaan nousu ja tänään 6.15 heräsin ku neiti seisoa töjötti pinniksessä. Miks nää kasvaa näi nopeeta, yhyyy :D Kontaisasennossa heiluu edellee mutta ei kiinnosta konttaaminen ku pääsee ryömimällä nii vikkelästi. Nv lääkäri sano että unissaanki saattaa rueta seisomaan jos oikein hanakasti jää harjoittelu päälle :D
 
Hih tttiuhti. Meidänkin kundi otti ja nousi lelulaatikkoa vasten ja kaivasi sieltä itselleen lelun. Minä ja mies katottiin suut auki, että jahhas. Perjantaina jätkä näytti kuinka maissinaksun pala otetaan käteen upealla pinsettiotteella ♡
 
Takaisin
Top