Vauvojen alkutaipaleen kuulumisia

Meillä on mennyt hyvin pojan kanssa kotiuttamispäiväst lähtie. Ei oo kerenny itkeäkää kunnolla, kun isi ja äiti on osannu vastata pojun tarpeisiin hyvin. Imetyskin alkanu sujua paremmin, mutta syö pullostakin Tuttelia ja omaa maitoa.

Eilen oli eka neukku. Pojal heijasteet hyvät ja paino noussut viime perjantaista 100g eli tosi hyvin! Syntymäpaino 3815g oli puonnu 7% ja lähtöpäivänä oli 3550g eli pe 9.5. Ja eile oli 3650g :) Hyvin kasvaa meidän kullannuppu! :) :Heartred

Eilen oli ekaa kertaa mummolas hoidos meiän kauppareissun ajan, kun mahatautia liikenteessä. Oli ukki todennut pojalle tämän nukkuessa "neljä killoo, elämän illoo" ni oli poju ruvennu hymyilee ja iskeny silmää just sopivasti :p
Mut ei tänne ihmeitä. Poika nukkuu ja herää syömää ja seurustelee :)
 
Last edited by a moderator:
Meillä ainakin näyttää vauva oikein hyvävointiselta ja ajoittain jopa virkeältä (ehkä pari tuntia päivässä... :) ) mutta äiti stressaa sen syömisiä kyllä ihan jatkuvasti. Illat ja yöt on yhtä itkua ja hammastenkiristystä kun imetys sujuu ehkä joka kolmas kerta ilman aivan kauheeta huutoa. Oon saanu lypsettyä kyllä tarpeeks maitoa ainakin toistaiseksi mutta on tää aikamoinen sirkus. Ottaisin yhteyttä jonnekin imetystukeen ellen pelkäis et ne saa mun olon vielä pahemmaks.

Mut siis, meillä vauvan paino oli sairaalasta kotiutumisesta pudonnu 30g, sitä nyt aletaan sit tarkkailla. Kotona se on mun mielestä syöny suurempia määriä eikä tahtikaan kovasti harventumaan päin ole et en sit tiedä. Olin kyl ääliö kun vein toisen aamupäikkäreillä neuvolaan niin et ruokailusta oli just joku melkein neljä tuntia.
 
Sarra, ota ihmeessä yhteyttä imetystukeen! Mua harmittaa vieläkin kun en esikoisen aikana soittanut, vaikka syytä ois ollu, ja tapeltiin monta kuukautta vauvan kanssa.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Tänään oltiin sairaalalla pojan lonkkien ultraäänitutkimuksessa ja lastenpolin lääkärillä. Kotiinlähtötarkistuksessa siis oikea lonkka vaikutti lääkäristä löysälle ja siksi oltiin tuolla.

Lääkärin ja UÄ:n mukaan kaikki on nyt hyvin lonkissa eikä vauvakaan näytä enää keltaiselle, joten kaikki on paremmin kuin hyvin. Jäntevä ja terve poikeliini :)
 
Tyyppi syö, nukkuu ja kakkaa. Sokeriseurannassa ollaan, joten tätä pitäis syöttää 3h välein, mut ei tää haluu herätä!!!! Unissaan ottaa tissin suuhun ja jää siihen möllöttämään. :D

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Mitähän mä valehtelisin noista meijän tyristä... Neuvolakorteista kattelin, ettei kellään ainakaan enää 1,5-vuotiaana lääkärintarkastuksessa ole mainintaa tyrästä. Yhdellä oli vauvana mainita jopa, että kookas napatyrä. Yksilöllisiä juttujahan nämäkin on, et miten kenelläkin sulkeutuu. Sinänsähän tuo ei vaarallinen vaiva ole, kun harvoin kuroutuu tms.
 
Meillä on kans maanantaina se lonkkakontrolli. Lääkäri sanoi kotiinlähtötarkistuksessa et jos oikein mielikuvitusta käyttää niin vasen lonkka olis aavistuksen löysä. Mut samaan hengenvetoon totesi että harva vauva on niin rennosti tutkiessa että se voi tuntua siltä. Mutta koska esikoisella oli lonkkalasta niin kontrolliin laitettiin lähete. Ja se on tottakai vain hyvä asia! Maanantaita jännityksellä odottaen! Kiva että Röppö teillä oli kaikki hyvin :) onko teidän muilla lapsilla ollut lastahoitoa?


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Niin, ei sitä pysty ilmeisesti mistään ennustamaan että miten kauan se tyrä siinä pullottaa. Saisi vain jo sulkeutua niin ei tarvitsisi siitä enää hätäillä...
 
Spiraali: ei oo ollut lastahoitoja tai ongelmia lonkkien kanssa muilla lapsilla. Ja tääkin vauva mun mielestä ollut ihan normaalin jäntevä, eikä mitään erilaista lonkissa mun mielestä. Oon pitänyt kestovaippoja ja sehän toimii samalla periaatteella kuin lastahoito. Ultrassa tosiaan kaikki oli normaalisti, eikä löysyydestä jälkeäkään.

Se pieni löysyys on kai ihan normaalia vastasyntyneillä ja siksi katsotaan 1kk ikäisenä, kun "paranee" itsellään siihen mennessä, jos on parantuakseen.
 
Meillä on jo 2 vkon iässä (tai oikeastaan 13vrk:n)se kontrolli! Mut se on varmaan ton esikon takia... Se lastahoito on loppuen lopuksi tosi hyvä ja helppo hoito vaikka se tuntuikin ihan kamalalta silloin. Joku kehtasi tulla sanomaan että mun vauva ei ole täydellinen! En ikinä unohda sitä tunnetta!! Mut toivotaan et tällä on hyvät lonkat! Ainakin tuntuu jäntevästi potkivan ja ojentelevan raajojaan :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Synnärillä ihmettelivät kätilöt että miten poika on niin hyvin kehittynyt!
Itse olin niin jumissa sairaalassa, että tajusin sen vasta kotona: tää pitelee päätään jo kun laittaa mahalleen, katselee ympäristöä tosi tarkkaavaisesti.
Kätilöiden mukaan "tosi valmis, rauhallinen ja jämäkkä vauva" :Heartred
Ihosta saatiin myös kehuja ja siitä, kun vauva on niin tyytyväisen oloinen.

Ensiparkaisukin oli niin persoonallinen.. Ihan vähän vaan huusi ja sit heti rauhottui ihmettelemään maailmaa, esikoinen kun syntyi niin pelästyin sitä rääkäisyä - oli niin vahva ääni pienelle vauvalle ja esikoista joutui rauhoittelemaan enemmän.
Molemmat vauvat 9 pisteen vauvoja :)

Imetys sujuu, selvä tissipoika kun edes tuttia ei suostu suuhunsa ottamaan :Heartred Meillä kotiinlähtöpaino 4020 g ---> syntymäpaino 4240 g :)




Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Eilen päästiin mekin kotiin... Lääkäri kehu poikaa kovasti, en kyllä kaikkea sanottua edes muista kun olin niin onnesta ja ylpeydestä soikeena. :D sen muista et kehuivat maidontuloo ja syömistä: syntymäpaino 4550g, lähtöpaino 4518g.

Kotona nousikin sitten maito ihan tosissaan. Voi jeesus mitkä lollot mulla nyt on! Normi kuppikoko on 70C, ja nää mun 75D imetysliivit jäi heti pieniksi! :D nyt on niin pinkeet ettei poitsu meinaa saada kunnon otetta.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
APUA! Mikä on poikavauvalle paras pitävä vaippa? Kaikista tulee reunasta ohi selän puolelta... Aina kun herää vaunuista niin on vaatteet märät! Nyt meillä kokeilussa pampers 2, 1 teki samaa... Libero 2 kokeiltu mut siinä ei nukkunut vaunuissa kertaakaan. Help!!!!!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Missä vaiheessa kannattaa ruveta siirtymään 2 koon vaippoihin? Meiän laiheliini tuntuu kasvattavan vaan leukaa niin vaihtaminen on tuskin ihan vielä ajankohtasta, mutta mietinpä yöllä tota vaippa-asiaa kun nukuttelin tyttöä...
 
Liisaa: myöki ihmeteltii et heti synnärilki nosti päätään ja kolmen päivän vanhana seuras katsellaan! Oltii et hetkinen.. Nyt katselee leluja iha täysillä ja seuraa kaikkea mitä näytetään. :)

Tänää koton mittailtii painoa kotikonstein ni ois tasan 4kg mut ma nähdään sit.
 
Tytöillä ei ole niin kiirus vaihtaa vaippakokoa mut pojilla ilmeisesti tarttee vähän aiemmin... Sit kannattaa vaihtaa kun ei teipit enää mene nätisti kiinni tai tuntuu kinnaavan reisistä/nivusista...


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä menee vielä 1 koon vaipat, mut yöksi laitan 2 koska en jaksa vaippaa vaihdella ja vetää enempi. Liberot oon todennut hyväksi. Pampersissa on ärrsyttävä se sisäkangas mikä jää maitokakoilla peppuun kiinni. Liberot ja kestot meillä siis käytössä. Liberon 1 meillä on vielä paljon saatuna, joten on vähän kiirus käyttää niitä pois, kun kohta ne ei ihan oikeesti mahdu ja kastuu läpi. Vaippakoko riippuu siis aika paljon lapsen rakenteesta ja siitä kuinka paljon pissaa.

Pojilla oon huomannut, et jos niitä sivuläppiä ei saa tarpeeksi hyvin päällekäin ja pippeli jää vähänkin vinoon niin on kylki märkänä ja vaippa kuivana. Eli kantsii kokeilla isompaa kokoa, kun vyötäröteipit voi laittaa päällekkäinkin. Ja ne helmat pitää muistaa pyöräyttää kunnolla ulospäin, ettei falskaa sieltä.
 
Kiitos Röppö! Tää Liberon 2 on nyt toistaiseksi ollut paras... Testit jatkuu... 1 koon heitin jo nurkkaan!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Me jo ostettiin 2 koon vaippoja, pitää vetää teipit ristiin vaikka on ihan reilunkokonen äijä... Mielummin käyttäsin viel ykkösiä, tarvinnee ostaa niit sitten kuitenkin. Nää nyt ostetut oli tosin Pamperseja ja tosiaan aika reiluja kiloihin nähden mun mielestä. Ehkä meidän pötkylä on viel enempi pitkä ja hoikka. Liberon 2 sopi paremmin ku Pampersin mut molemmissa on ainaki toistaseks pysyny kamat sisäpuolella. Poika on nyt kunnostautunu pissimisessä; vaipat on välillä ihan tosi märkiä!

Muoks. Meidän minimiäs on saanut jostain aika paljon ihottumaa :sad001. Hiukan huolestuttaa kun sitä tuli yhtäkkiä oikeen kunnolla, vatsalla ja rinnassa eniten ja hiukan käsivarsissa. Sit on sellasia superkuivia kohtia käsissä mistä hiukan iho hilseilee. Onneks huomenna on neuvola niin voi kysellä miten tuota kannattas hoitaa...
 
Takaisin
Top