Vauvojen alkutaipaleen kuulumisia

Voi maha. Tunnin huusi tyttö lohduttomasti, ei auttanut oikein mikään. Tissille vihdoin nukahti ja nyt ei uskalla äiti liikkua tai nostaa vauvaa sänkyyn:rolleyes: 4 nessua meni äidilläkin kun tuli surku.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Juu toi on kauheeta kun tulee itsellekin iso itku ja huoli jos toinen voi huonosti... Eilen illalla vielä mies pahensi tilannetta kommentoimalla että mitä sä nyt huolit kun olet ammatti-ihminen ja isomman lapsen äiti!! Et pitäisihän sun tietää miksi vauva pulauttelee jne... Hitto et vedin herneet ja kunnon itkut... Huoli on aito vaikka tietoa ehkä onkin... :sad001


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Meillä on kans alkanu pulauttelu nyt vasta ja tuloksena on lähes aina hiukan happaman maidon hajuinen vauva... hehkeetä. Mä röyhtäytän ruokailun jälkeen ja useimmiten sieltä kunnon röyhy tuleekin mutta puklut saattaa tulla aika paljonkin jälkijunassa kun kaveri on jo nukkumassa.
Lisäksi aamulla sain slaagin ku imetin ja nostin siitä pojan ylös ja huomasin et se oli selästä ihan märkä. Mä sit kuvittelin et se on jotenkin kipee ku sillai on kostee mutta sieltä löyty kakkakatastrofi :grin. Oikeen viimisen päälle täys vaippa ja vähän ohikin osunu. Hups!
Mä olin jo aiemmin aamulla kertaalleen pessy kunnon kakkapeban ni ei heti tajunnu et siel on tollaset lastit...
Ilmakylpyjä on koitettu muistaa antaa ja siinä sain jo ekat pissit koivilleni... kakkosta on kans tullu kerran ku keksin vaihtaa vaipan sängyllä (ei ihan niin hyvä idis).
Nyt pikkuveikko nukkuu ekaa kertaa pihalla kun neuvolantäti kehotti sinne nukuttamaan. Ja mä huolehdin onko sillä kylmä...
 
Joo tuo pulauttelu on kyllä semmonen mikä saa heti huolestumaan. Esikoisella kun pulauttelu ja oksentelu tulehdutti ruokatorven ja siitä se helvetti sit oikein alkunsa saikin. Ja ärsyttävintä silloin oli se että neuvolassa meitä ei tosissaan otettu vaikka kerrottiin että oksentelee varmaan 20 krt päivä.
Mutta, meillähän oli se maitoallergia esikolla joten sehän siihen vaikutti.
Nytkin pulauttelua tapahtuu mutta on varmaan enemmän normaalin rajoissa kuin haitallista. Ainahan sitä jonkin verran tapahtuu :) Eli rauhallisin mielin yritän olla. Kyllä sen sitten näkee vauvassa kun tosissaan ei enää ole normaalia pulauttelua.
 
Illalla taas itkin tota pulauttelun kun tuli kaaressa x2 mutta mies palautti maan pinnalle et tänään 6-7 kertaa pulauttanut, pari kertaa isommin eli ei se nyt NIIIIN paljoa kuitenkaan. Ja nyt illalla söi tosi hyvin kun pidin vähän tarkoituksella pidemmän välin vaikka huusi ruokaa... Ehkä tää tästä kun vaan malttais ajatella välillä järjellä eikä hormooneilla!

Tuo ruokatorven tulehdus kuulostaa tosi kurjalta! :sad001


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Joo kyllä se kurjaa olikin ja eniten vauvalle :/ Mut spiraali, näin hormooneissa tuntuu että vähän väliä pitää jotain ihan normaalia juttua vauvassa huolestuttavana. Uskoisin että teilläkin ihan normaalia pulauttelu, mutta äidithän on aina vähän huolissaan
 
Vauvat on erilaisia. Edellinen pulautteli kamalan paljon ihan pikkuvauvasta asti, mut koska se ei sitä itseään vaivannut, niin kyseessä ei ollut mitenkään epänormaali ilmiö. Tämä vauva ei pulauttele oikeastaan koskaan. Paljon tulee röystöjä ja pieruja, mut ei juuri pulautuksia.

Tosin meillä on eniten pulauteltu siinä iässä kun kääntyvät itsekseen massulleen. Eli täyden mahan päälle ja sit ne on lärvit oksennuksessa, kun tulee yli. Että voi olla että tääkin ehtii pulauttelemaan ihan riesaksi asti.
 
Me nukutaan vauveli meidän välissä. Jotenkin rauhoitun itsekin siinä kun toisen naama on 15 cm etäisyydellä ja yöllä on helppo imettää kun häntä ei tarvitse nostella.

Nyt vauva nukkuu sellaista kevytunta, ääntelee enemmän kuin normaalisti ja ei ole täysin sikeässä unessa ollenkaan. Välillä kuuluu vinkeä kiljahdus :grin
 
Meillä kanssa on enemmän pulauteltu nyt ja oikein näkee kun maha vaivaa. Vauva sylkäisee välillä nännin pois suustaan ja kuitenkin hamuaa rintaa. Sitten välillä nostan hänet pystyyn ja jonkun ajan päästä saattaa tullakin kupla pois ja olo helpottaa. Mutta yliväsymystä, mahavaivaa ja sen sellaista varmaankin. Kerran lensi oikein kaaressa puklu.
 
Mulla on niin järjettömän onnekas olo siitä että vauvalla on kaikki tosi hyvin. Nyt osaan ehkä hahmottaa, miten suunnaton huoli tähän rakkauteen voi liittyä - miten raastavaa voisi olla pelätä sairaan lapsen puolesta. Mutta omalla tissillä tuhisee terve, rauhallinen kullanmuru, ja vauvanhoito on yllättäen superluontevaa sekä itselle että miehelle. Vauva tuntuu tietävän valmiiksi kaiken olennaisen syömisestä, nukkumisesta, kaikesta.

Lääkärikin erikseen sanoi kuulleensa, että seiskahuoneen perheellä menee mielettömän hyvin.

Tuntuu että näin hyvä onni ei voi ollakaan. Mutta nyt omaan kotiin jatkamaan ihmettelyä!
 
Ameeba, meillä kans vaaditaan välillä illalla tuo nukahtamis pullomaito. Koko ilta tankataan rinnalla ja jos rinnat tyhjenee, niin mies antaa pullosta. Jotenkin hellyttävää, kun vauva nukahtaa miehen pullotteluun niin tyytyväisenä ja nukkuu aina sillon 4h putkeen.

Vauva on ollut tosi tyytyväinen ja helppo tapaus. Ihan hassu tunne, voiko tää olla näin kivaa? Esikoisen vauva-aika oli jotain ihan muuta.

Osaan ottaa kaiken niin rennosti nyt. Kävin jopa tänään esikoisen kans perhekerhossa ja vauva oli isin hoivissa aamupäivän. Ajatukset oli kyllä vauvan luona ja rinnat huusi kotiin, mutta teki hyvää päästä kotoa ulos ja antaa tytölle laatuaikaa äidin kans.

Neuvolassa paino oli hienosti noussut. Napa on vähän punakka ja siihen on tullut napasieni. Terkka laappasi sen ja katsotaan nyt tarviiko uuden laappasun. Vauvan jalkoihin on ilmestynyt punasia näppyjä, joita rasvailtu kortisonilla ja näyttää auttavan. Ai niin, ja jouduttiinhan vauvalle aloittamaan jo ensimmäiset antibioottitipat silmiin...
Mutta pikkujuttuja! :)
 
Spiraali, toiset vauvat vaan pulauttelee ihan hirveän paljon. Mun esikoisella pulauttelua tuli imetysaikana peruna, vilja ja kala-allergioista. Varsinkin kalasta puklasi oksentaen kaaressa ja hän on edelleen kalalle allerginen.

Mutta älä heti masennu! Vaikka vauva pulauttelee tosi runsaastikin, ei se välttämättä tarkoita allergiaa tai refluksia! Teillä taitaa nyt kulua harsoja ja kuolalappuja! D-tipat voi kans aiheuttaa vatsavaivoja alkuun!
 
Meille tuli tänään tutuksi termi "ruiskukakka". Just olin vaippaa vaihtamassa kun kävi trööööööööt pitkin lavuaaria ja vessan seinää. :D

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä tein havainnon viime yönä; jos isi herää hoitamaan pienen syöttöä niin se tulee jotenkin samalla aktivoineeksi sitä niin että poika innostuu hirveesti huitomaan ja touhuumaan syötön jälkeen. Mä ite oon tylsä ja ruokin ja laitan takas omaan sänkyyn enkä paljon lepertele ja silittele siinä yöllä.
Mutta isipä kujertaa ja touhuaa ja tuloksena on erittäin pirtsakka vauva... :)
 
Kiitos ihanat tsempeistä! Yö ja aamupäivä meni pulautusten kannalta hyvin mutta nyt iltapäivällä alkoi taas sen sortin hapanmaito-bileet et huhheijaa... Tuntuu et tolla pojulla on kokoajan nälkä ja sit se pulauttaa heti... Ja ilmavaivoja on, kauheet pierufanfaarit menossa!!! Ja sitten kun vääntelehtii masua niin tulee puklu :sad001 noh... Kunhan paino nousee niin haistaan sitten hapanmaidolle/oksennukselle koko kesä!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Toi pikkuraivotar saa ihan hirveät hepulit vaipanvaihdosta. Huutaa aivan pää punaisena ja tuttikin lentää kaaressa jos koittaa sillä rauhoittaa.

Mitään niksjä tuohon? Surku huudattaa reppanaa.
 
Jos koittais laittaa tutin suuhun jo ennen vaipanvaihtoa, jos se rauhottas koko tapahtumaa? Meillä kans tyyppi hermostuu vaipanvaihdosta, mut tutti kyllä saa hiljaseksi. Ja se et saa vaatteet takas päälle mahdollisimman pianm :)

Meillä pulputtaa maha. Yö oli tosi tosi katkonainen, vähintään parin tunnin välein syöttö ja vaippakin oli täynnä pariin kertaan. Sit hurja önyäminen ennen tissiä, tissin aikana ja jälkeen. Röyhtäytettäessä mitään ei tule mutta sänkyyn sitten puklataan. Voi huoh.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
NIpsumuki: Se varmaan jää pian pois. Vastasyntyneet on yleensä sellasia huutajia kun riisutaan vaatteita pois. Kyl se siihen pian tottuu, vaikka kurjalle tuntuukin, kun toinen itkee. Meillä on kanssa vastustettu vaipanvaihtoa ja vauvat suuttuneet riisumisesta ihan pieninä.
 
Niin ne vaan on erilaisia, meillä vaipanvaihto on ihan mukava hetki. Siinä seurustellaan ja hassuillaan ja aikaa saa kulua :)

Sent from my HTC One using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top