Vauvat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Emery13
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
elysee Täällä kanssa käytiin eilen hesessä...söin kerrosaterian spritella eikä meillä ollut valvomista...Mutta eiks colassa oo kofeiinia, jos se sit valvottais pientä...?ite join kyllä viime viikolla pienen pullon energiajuomaa, (0,25), eikä aiheuttanut kitinää yms...[8D]

Poitsu muuten nukkuu aina kyljellään, niin että toinen hanska on korvan päällä ja toinen nenän tai silmän päällä...Siitä tietää että toinen on sikeessä unessa...Sit jos nukahtaa imetystyynyn päälle ruokaillessa niin hanskat hakeutuu omille tutuille paikoilleen...[;)] on meinaan ollut synnytysosastolta asti ihan samanlainen tapa...

Mä muuten kans Elysee ennen sitä meille tähän asti huonointa yötä olin syöny kotipizzan pizzaa ja join cocista. Voisko näillä olla yhteys? Roskaruoka ja cocacola ja vauvan vatsavaivat? Mä sitä itekkin vähän tuumasin et olisko johtunut jostain mitä söin.

Viime yönä oli jakso et oli taas vatsavaivaa. Kitisi puoltoistatuntia ja tissiä olis halunnu koko ajan lisää. JOs antoi nukahti melkein heti tissille syömättä juuri ollenkaan. Nyt onkin äipällä väsy heti. Pitää tästä painua kans päikkäreille. Vauva just söi ja nukkuu nyt nii ei kannattais kauaa miettiä jos todella aikoo itekki ehtiä nukkumaan. Poika on ulkona nii olis rauhallistakin. No se osaa kyllä tulla aina just sopivalla hetkellä kotiin mut herättämään.[&:][:)].

Kahen viikon iässä d-vitamiinin aloitus ihan niin kuin aiemminkin Elysee. Meillä edelleen aloitus vasta käynnissä. Kolme tippaa otetaan tänään. Kuhan muistetaan[&:]. Ja sit olen nyt antanu paria tippaa maitohappobakteeria ed päivänä ja eilen. Sitä annan tänäänkin. Vielä en ole cuplatonia ostanut mut katotaan jos masuvaivat jatkuvat niin sitten. Kirjotetaankohan toi cuplaton G:llä vai C:llä? Ihan arvauksella menee.

Nyt muutamina päivinä on vauva jaksanut olla kaksi kertaa vähän pidemmän jakson hereillä. On pääasiallisesti oikein tyytyväinen ja katselee sylistä tai sitteristä ympäröivää elämää. Ku on ollu kaks tuntia hereillä alkaa väsymään ja vähä kitisee aina välillä. Taistelee kuitenkin kovasti unta vastaan ja pysyy sen kolmannen tunnin yleensä sellaisessa hereilläolon ja unen välitilassa. Nukahtaa hetkeksi ja sit taas onkin hereillä. Sit lopuksi ennen kuin on taas ruoka-aika nukahtaa hetkeksi. Onneksi, et jaksaa sit syödä. Hereillä olot ovat onneksi sattuneet nyt hyviin aikoihin; eli aamupäivään ja iltaan toinen. Sit muut ajat onkin nukuttanut paremmin. Paitsi viime yönä oli aika katkonaista taasen.

Scarlett jos vain viitsit olis kiva kuulla mitä rautaa annettu?!Kiitos!
Lääkäri sanoi että on sellaista että värjää vaatteet kun pulauttaa...Höh!

Kai tuo roskaruoka on pahasta[:D]Äidillekin[:)]

Mulla palautuminen kai ihan ok vauhdissa,painoa jäi laitokselle 7kg ja luulempa että nyt tippunut jo lisää.Mulle tuli sen 17kg raskausaikana painoa.
Vatsaa mulla ei oo enää ollenkaan,se multa hävii hetkessä aina,jännä juttu kun kuitenkin venynyt niin monta kertaa[8|]Mut tissit paisus kaksinkertaisiksi kun maito nousi....
Jälkivuotokin nyt aikast niukkaa enää,sen mahti vuoto päivän jälkeen[:)]

Jutellaan tässä pinossa vaan omatkin kuulumiset,helpompi mun mielestäni niin!!

Eemi puhui tosta cuplatonista vauvalle - mä itse asiasssa syön niitä itse poistaakseni ilman leikkauksen jälkeen masusta. Jessus, että oli masu ihan pömpöllään melkein eiliseen asti. Nyt on selkeästi laskenut.

Mä kävin äsken neuvolassa poistattamassa leikkaushaavasta tikit ja kävin vaaalla, ja 10 kg on nyt tippunut paino [:)], 20 kg mulle siis tuli kaiken kaikkiaan. No meillä tuntuu käyvän joka päivä vieraita vauvaa katsomassa, ja herkkuja tulee syötyä, mutta vielä en aio välittää mitään painosta.

Vauveli tuntuu nukkuvan koko ajaaaaaan.... mutta kai se on ihan normaalia 6 päivän ikäiselle, ja ei meidän vauveli kahta tuntia hereillä pysy - onko se ihan normaalia? Ollaan vaan oltu vähän huolissaan keltaisuudesta, jota tarkkailtiin sairaalassa. Antoivat meille kuitenkin luvan lähteä ja sanoivat, että takaisin pitää tulla, jos keltaisuus lisääntyy. Tänään soitin Jorviin ja kyselivät syömisestä ja kakkimisesta, ja niiden osalta kaikki hyvin, joten sanoivat, ettei tartte tulla, jos ei ole silmin nähden muuttunut keltaisemmaksi, ja ei mun mielestä ole. Mies on vaan siitä koko ajan kovin huolissaan. Yritän laittaa sitä koko ajan nukkumaan valoisaan paikkaan (ei aurinkoon) vähissä vaatteissa, kun sekin voi auttaa [8D]

Illi, ihan normaalia, etta vauva ei kauaa hereilla pysy. Viimeksi luin yhta kirjaa imettamisesta ja siina aina puhuttiin hereillaoloajoista, nukkuma-ajoista ja ruoka-ajoista. Ei ollut meidan tytolla ainakaan pariin ekaan viikkoon juuri muuta hereillaoloaikaa kun se ruoka-aika. Ovat usein niin varyneita synnytyksen jalkeen. Eli ala huoli, kylla se pikkuhiljaa "herailee".

Illi Meillä on nyt vajaa 3 viikon iässä alkanut olla enemmän hereillä ja katselee tiiviisti ympärilleen tutkivasti...Röyhtäyttäessä pitää kanssa tuijotella äippää tai iskää niin että pää menee koko ajan takakenoon...+ ne ihanat hymyt hereillä ollessa...

Jälkivuoto on jo muutamana päivänä luvannut loppumista päiväksi ja sit seuraavana päivänän tulee vielä verisempää lisänä...AARGH!!!Vois jo loppua...Vastaha sitä on kestänyt 2,5 viikkoa...[:@]

Varattiin kastepäiväkin pojalle...Ensi sunnuntaina ois the day...[8D] Eilen sitten päätettiin pojan nimi ja ed.päivänä pyydettiin kummit...Eli meille tulee kaksi kummia, kolmas ei vielä tiennyt saako töistä vapaaksi sunnuntaita...

Mies pitää varpajaiset vissiin perjantaina, soitin siskolle et voin mennä sinne evakkoon pojan kanssa...

Meillä ollaan kaikki pienessä flunssassa...Poitsu oli eilen tosi kärttyinen ja heräili puolen tunnin välein huutaen kurkku käheänä, kun ei saanut henkeä...Kauhea korina vaa kuului...Maito onneksi maistui koko päivän ja yön ihan normisti...Sekä vaipat täyttyivät...nostin patjaa pyyhkeellä hieman koholle jotta ois helpompi hengittää...Eilen en päässyt yksiäkään päikkäreitä nukkumaan ja viime yönä on poika herännyt max. 2 h unien jälkeen syömään, mutta korinaa ei enää kuulu...Hiestä märkä poika vaan on ja jos huuto on päässyt mahtavaksi, on se enää sellaista käheää korinaa...Jospa tää tästä huomenna viim. hellittäisi...Nenä niistäjällä oon ottanut suurimpia könttejä pois nenästä...

Ihan ihmeellistä,talo on niin hiljainen!!!!
Koululaiset koulussa,eskarilainen eskarissa,mies lähti viemään pikku tyttöjä puistoon ja vauva nukkuu ekoja unia jo vaunuissa[:D][:D][:D]Mä oon ihan yksi täällä hiljaisuudessa[;)]

Pikkasen levottomat yöt takana....
2 yötä nyt pierinyt ja ähkinyt!2 tunnin välein rinnalla!
Kai se alkaa todellisuus näkyä piakoin?

Ja kun 2 viikkoa ajoissa syntyi,oli vielä niin "kohtu tilassa" että unelias[:D]
La olis vasta tämän viikon pe!!!

Mulla toi jälkivuoto tekee kanssa tota että saattaa olla päivän vuotamatta ja seuraavana vuotaa taas reippaammin.
Yhdestä lapsesta mulla kesti jälkivuoto 10(!!!!!!!!) viikkoa[:@]Sahaten just ees taas,enemmän vuotoa vähemmän vuotoa.Ja ei edes ollut mitään tulehdusta tms.....

Kävin eilen ostamassa cuplatonia jos se auttaisi poitsun pieruvaivoihin...Ei se kyllä niitä itke, mutta ilmaa on mahassa tosi paljon, ja huonosti kun nykyään röyhtäilee niitä ulos...Seuraavalla syötöllä täytyy kokeilla...Apteekista neuvoi et aluksi joka toisella syötöllä se 4 tippaa, jotta maha tottuu siihen...

Ainiin...Sain eilen röyhtäyttäessä poitsua, puklut suoraan tissien väliin...[&:] Miehellä oli naurussa pitelemistää kun se sattui vielä näkemään sen...oli kuulemma hauskan näköistä...[:D]

oon nyt antanut cuplatonia joka toisella syötölä ja näyttäis ainakin kaasut vähentyneet...Ei piereskele enää niin paljon...Mutta, nyt ei sit nuku enää kuin max 2h ja herää nälkäisenä...Nyt ei 70 ml enää riitä vaan 80 ja enemmänkin on tarjottu...Ja kaupaksi menee...
Taidan tänään siirtyä pykälää isompiin vaippoihin eli liberon 2...1 koko tuntuu olevan niin täynnä pissaa, että tulee yli...[&:]

Onko teille muille annettu minkälaisia ohjeita siitä, kuinka usein vauvan pitäisi syödä?? Kun tuo meidän ukko (ikää 5 vrk.)vetelee semmoisia unia, ettei välillä herää syömään! Olen herätellyt 3,5-4 tunnin välein sit syömään...Öisinkin on kello herättämässä, ettei syöttöväli venähdä. Missähän vaiheessa uskaltaa antaa nukkua pidempään tai luottaa siihen, että vauva kyllä itse herää nälkäänsä??

Ja vinkkejä röyhtäyttämisestä ottaisin myös vastaan! Sairaalassa yksi hoitaja sanoi, että aivan pientä ei suositella nostamaan olkapäätä vasten, koska silloin ei näe vauvan kasvoja ja pääkin voi retkahtaa??? Tuossa asennossa meillä vauva kyllä parhaiten röyhtäisee...Hoitaja sanoi, että pitäisi pitää vaan pystyssä , vauvan kasvot itseen päin. Ei meillä ainakaan oikein toimi...

Olisi myös kiva kuulla minkälaisia ruokamääriä teillä on alle viikon ikäiset vauvelit syöneet kerralla ja yteensä vuorokauden aikana?? Imettäjien on tietysti vaikea mitata, mutta lypsäjät ja korvikkeen antajat voisivat kertoa...

Gazelle: ei ole omaa kokemusta, mutta kaverin vauva nukkuu tosi pitkiä jaksoja kans yöllä, niin että hänestä itsestä tuntuu että pitäis päästä imettämään, mutta vauva vain nukkuu, ei tullut sitten puheeksi että herättääkö hän vauvan vai nauttiiko pitkistä unista. Olipa taas hyödyllinen kommentti [8|]

Kokematon myös kommentoi, että eiköhän sitä päätä voi pidellä retkahtamisvaaran vuoksi, kun vauva on olkapäällä? Ainahan sitä niskaa tuetaan kunnes vauva alkaa itse kannattelemaan päätään...Mitä väliä sillä kasvojen näkemisellä on röyhtäyttäessä? [8|]

Gazelle, ystäväni juuri pari päivää sitten kertoili, hänellä puoli vuotias poika, että oli niin onnellinen kun
pikkumies nukkui jopa 5-7tuntia öisin, että ompa ihanan helppo lapsi, ja oli muutenkin ihan hurjan
rauhallinen. Sitten muutaman kuun iässä neuvolassa huomattiin ettei paino nouse tarpeeksi,
vauva oli saanut liian vähä ravintoa, kun öisin liian pitkä imetysväli, ja siksi myös niin kovin rauhallinen,
kun ei riittänyt energiaa!
Tämä ei siis aiheuttanut mitään ongelmia jatkon kannalta, mutta täytyi tosiaan herätellä vauvaa öisin
syömään, ja sanoi että varsinkin alkuun oli tosi hankalaa kun ei toinen olisi vaan mieluummin nukkunut..

Se että mikä se syöttöjen väli sitten olisi hyvä, kannattaa varmaan kysäistä neuvolasta, sinne voi vaikka
soittaa? Mutta tosiaa, erilaisia vauvoja, toisen ystävän poikaa sitten saa toppuutella tuon syömisen kanssa,
on paisunut ihan liikaa kun on niin mieletön ruokahalu ja ihan koko ajan saa olla syöttämässä!

Nyt kun poitsu on yli kolmikiloinen saatiin lupa mennä pojan syömisten tahtiin, ei tarvi enää herättää 3 tunnin välein...Mutta syöttöväli ei saisi kumminkaan venyä yli 5 tuntiin...Meillä menee suurinpiirtein n yt 70-80 ml annokset kerralla maitoa pullosta 3 tunnin välein...poika itse siis heräilee syömään..[;)]

Meillä ennemminkin ollaan siinä et tuo vauva huutaa ruokaa ihan jatkuvasti. Syöttöväli pelkällä rintamaidolla yhdellä rinnalla enintään 2 tuntia saattaa olla vain tunti tai puoltoista. Eilen illalla oli ihan hirmu nälkäinen koko illan. Söi jatkuvasti ja lopuksi viekä isin kanssa ottivat kahden tissin päälle melkein 100ml pullosta!!!!! Sillä nukkui ruhtinaaliset kolme ja puol tuntia! Sit ku söi yöllä vain tissistä niin unet lyheni siihen kahteen ja puoleen tuntiin. Eilen päivällä nukkui tosin pelkällä tissimaidolla yhden kerran kolme tuntia. Mut sitä vissiin sit ottikin illan aikana takasin.

Et Sme toi 70ml kerran kolmessa tunnissa on tosi vähän verrattuna tähän suursyömäriin[:D].

Must tuntuu et toi tyttö syö niin paljon että en edes tajua miten pieneen ihmiseen voi mahtua niin paljon? Se on kohta ihan hirvee jööti[:D]. Mut kaippa sitä kun nykyisin mennään vauvan tahtisella imetyksellä niin annetaan sit ruokaa jos toinen ihan selkeesti ilmaisee olevansa nälissään. Niin se neuvolan tätitikin sanoi et ei sitä ole tarkotus huudattaa puoltatoista tuntia jos toisella on kerta nälkä. Siis niin et tulis se kolme tunti täyteen.

Kaks päivää meni välissä, että ei ottanut yhtään lisämaitoa pullosta mut söi enintään kahden puolen tunnin välein. Olen ihan ylpeä noista kahesta päivästä. Mun maito riitti[:D][:D].

No hö. tääh olis kuulunu tonne imetysosioon. Noh. tuli nyt tänne.

Niinkun Miu tuolla toisella puolella tuumas et huomaa että vauvat on syntyneet ku on paljon hilaisenpaa täällä.

Mua harmittaa ku mulla ei oikein ole hyvää mahollisuutta laittaa vauvaa nukkumaan partsille. Joudun erikseen käydä kerroksen alenpaa hakeen vaunut kierreportaita ylös. Ne vaunut on ihan pirun painavat. Ja nukkumisen jälkeen ne olis pakko viedä takasin, koska meillä ei yksinkertasesti ole tilaa. Pyykin kuivaustelinekkin on tiellä aina iha joka paikassa minne sen laittaakin. Partsilla ei laseja enkä aio vaunuja alkaa pihalla säilyttämään. Olen vaan huomannu tässä ku parina päivänä ollaan oltu raksalla nii vauva nukkuu siellä ulkona niin hyvin ja pitkiä pätkiä. Ihan erilailla ku kotona. Mä en tiä mitä vois keksiä ratkaisuksi tähän.

Olisko ehdotuksia?

Mulla ei tule itelle mieleen muuta ku jotkut matkarattaat mitkä sais mahd pieneen kasaan, litteeksi. Et sais ne sisälle.

Eemi, mulla tarkotus (ehkä) nukuttaa vauvaa partsilla siinä vaunujen kopassa.. Meil on sellanen levee "laatikkopenkki", joka on ihan tasanen ja siihen pystyy hyvin vauvan laittamaan turvallisesti. Vaunut veis ihan liikaa tilaa partsilla, kun meillä pitäs ostaa erikseen siis parvekevaunut, ku asutaan 3. keroksessa ilman hissiä ja vaunut viel säilytetään toisen talon varastossa.

Mietin myös, et olisin ostanu sellasen ison pärekorin ja tehny siitä ulkonukutussängyn, mut se sit jäi. Ja voihan esim. äippälaatikkoakin tässä varmaan hyödyntää???
Tiedän myös, et yks tuttu on tehny partsille styroksista ym. lattialle vuoratun paikan, mut itestäni tuntuu miellyttävämmältä jos ei ihan lattialle tarttis vauvaa laittaa.

Meillä siis tosiaan lasitettu eteläparveke, joten syksymmällä voin nukuttaa siel, mut esim. tällä hetkellä ei sinne saunaan vois ketään laittaa.

Niin, onhan tossa se, että jos vauva ei nukahda ilman heijaamista, niin saa äiti vähän käsijumppaa, kun heiluttelee vaunukoppaa[:D]

Onhan mulla toi vaunujen pehmeä koppa. Mut siitäkin niinkuin laatikosta (mitä mulla ei ole) puuttuu kuomu. Musta se pitäs saada vähän suojaan ja jos laittaa vaikka harson vaan suoraan siihen päälle niin se tulee vauvan naamalla heti jos vähän laskee. Mä kans mietin tuota pehmeää kantokoppaa mut sen kuomutomuus arvelluttaa. Meillä olis tuossa partsin edes isot kuuset mitkä varjostaa iltapäivän auringolta et siinä vois nukuttaa, mut tarvii sen lisäsuojan eli jonkun kuomun tai jotain.

Meil sit valvottiinkin eilen kahteen asti yöllä. Tyttö oli koko päivän sitä mieltä et hän ei seurustele ollenkaan vaan on ainoastaa ja vain nälkäinen ja jos ei saa ruokaa justiinsa tulee huuto. No sit syötiin ja nukuttiin ja huudettiin koko päivä. Illalla sit kasin aikaan oli hyvä herätä. Sit ku oli vetässy molemmat tissit tyhjäks nii oli edelleen nälkäinen, annoin pullosta taas melkein 100ml nii sithän hän olikin tyytyväinen ja hyvin hyvin pirteä. [8|]. kahteentoista sti oli ihan virkkuna. Si toli väsynyt ja kitisi ja nukahteli sinne kahteen asti. Mut oli kylläinen siihen asti. Ei ottanut tissiä kahentoista aikaan vaikka oli ed syömisestä jo yli kolme tuntia. Sit kahelta vasta koki olevansa nälkäinen ja sen jälkeen vasta nukahti kunnolla.

Sit ku on tuota tekemistä muka koko ajan nii paljon nii ei muka ite ehi päivisin huilaamaan. Nytkin istun tässä koneella vaikka olis tosiaan tekemistä tai vois nukkua ku tyttökin nukkuu ja poika lähti ulos. Eihän tämä mun kurkku ja pääkipunikaan mihinkään jaksa parantua ku en huilaa kunnolla. Ehkä mä nyt sit menen nukkumaan. Mun tuurilla tääl vaan herätään just ku olen nukahtamas..[&:]

Eemi, nyt lepäämään siitä!!!

Joo, mulla tosiaan ei kuomua kopassa oo, mutta kun on lasitus niin ajattelin, et se suojaa siltä tuulelta ja tuiverrukselta. Aurinkoa se ei kyllä peitä, et voi olla, et joudun iteki jotain siihen kehittelemään.
Sun täytyy nyt omin pikku kätösin värkätä siihen joku kuomu[:D]

Eemi,mä lykkään omaa lepäämistäni kun tiedän että ähinä alkaa heti kun kallistan pääni tyynyyn[8|][;)]
Mut kyllä meidän levätäkin pitäis,äitien...

Meilläkin valvottiin viime yönä....Ritari nukkui ilta kuudesta niin että yksi puoli uninen imetys klo 20.30 ja jatkoi siis siitä uniaan mutta ne ihanat unet loppui klo 01.30 ja siitä sitten kilitteli ihan silmät lautasina kaksi tuntia...Mä olisin niin mielelläni nukkunut[;)]Mut en malttanut sitten olla itse tuijottamatta ritarin ilmeitä ja niitä lautasen kokoisia silmiä[:D]Onneksi en kuitenkaan sortunut seurustelemaan...heh!

Aamulla hipppasen väsytti[8|]

Mun on pakko tulla kysymään viisampien neuvoa: onko huolestuttavaa, että vauvalla on selkeästi ripuli ja piereskelee ajoittain äänekkäästi ja samalla tulee ihan vetistä kakkaa. Kakka oli aikaisemmin sellaista ryynimäistä, mutta nyt muuttunut ihan vetiseksi. Kovasti hän kyllä syö, joten siitä en ole huolissani.

Takaisin