Vauvantuoksuinen arki

Ihottuma kyllä rauhottuu aina, kun kylvettää ja sen jälkeen sipaisee ohuesti pahimpiin paikkoihin miedointa kortisonia ja sitten lumiukkotyyliin perusrasvaa. Tällaiset ohjeet saatiin myös neuvolalääkäriltä. Täytyy seurailla kuin usein tuota hoitoa kaipaa.
 
Nyt on taas joku uus vaihe. Yöllä söi kolmen tunnin välein, ja nyt vois syödä koko ajan. Ei kuitenkaan suostu röyhtäsee kunnolla -> hikkaa paljon ja samalla pulauttelee. Suostuu nukkuu vaan sylissä. Ja koko ajan kauhee kitinä. Mihinkään ei oo tyytyväinen. Hän on nyt jo syönyt lähes saman verran maitoo ku esim eilen. Eli melkeen litra mennyt jo.
 
Meillä myös ihottumaa joka välillä äityy tosi pahaksi. Lääkäri oli silti sitä mieltä että ei pidä vältellä mitään ruoka-aineita ja määräsi rasvoja ja kortison kuurin. Kortison auttaa, mitkään muut rasvat mielestäni ei.

Itse huomasin että syötyäni mansikkaa ihottuma paheni.
 
Meillä myös ihottumaa joka välillä äityy tosi pahaksi. Lääkäri oli silti sitä mieltä että ei pidä vältellä mitään ruoka-aineita ja määräsi rasvoja ja kortison kuurin. Kortison auttaa, mitkään muut rasvat mielestäni ei.

Itse huomasin että syötyäni mansikkaa ihottuma paheni.

Kannattaa vältellä jos huomaa ite. Mäkin huomasin et maissi aiheuttaa vääntöä jne
 
Tosin jos tuntuu, että moni aine aiheuttaa, niin omin päin ei kannata kovin suppeaksi omaa ravitsemusta kiristää, ettei oma kroppa kärsi.
 
Meillä on selvästi 4 kk hulinat (toivottavasti) pahimmillaan. Olin jo niin ehtinyt tottua ensimmäisen kolmen kuukauden tahtiin, jossa syöttöjä tuli useimmiten vain kaksi yössä. Sitten niitä yhtäkkiä olikin kolme ja sitten neljä ja sitten viisi ja nyt en edes uskalla laskea... Onneksi typy kuitenkin yleensä nukahtaa nopeasti uudestaan, mutta kyllä tällainen heräilytahti aikamoisen zombin minusta tekee :D
 
On se mukava kuitenki, että välillä edes on helpompia öitä :) meillä on vaihtelevasti ollut kahta ja kolmea syöttöä ja nyt viime yönä tyttö heräsi syömään vasta puoli 5.. nukkui siis klo 21-4.30, sitte seuraava syöttö olikin jo 6.00.. kyllä oli mukava nukkua kun monena yönä olen imettänyt puolinukuksissa.. saa nähdä milloin syödään taas moneen otteeseen..
Tänään on ollut vauvalla hyvä päivä, naureskellut ja hymyillyt vähän kaikelle ja koko ajan.
 
Onko muilla vauvoilla ruokailurituaaleja? Meillä tyttö pyörittelee nilkkojaan ja haroo kädellään päätään ylhäältä päin otsalle ja jättää lopulta käden silmien ja kasvojen suojaksi.. Tämä toistuu joka imetyksellä päiväsaikaan..
 
^meillä kun imetetään niin vauva tykkää pitää mun tissistä tai sormesta kiinni. Ja nukahtamisen tunnistaa kun hän just peittää kädellä kasvonsa. Ennen imetystä ja hän on sylissä hän alkaa nyplään mun paitaa että "ota tää jo pois" tyyliin :D
 
Meillä typy 'huohottaa' kun odottaa tissiä. Tietää äiti pistää vauhtia... oikealla rinnalla olessa käsi viuhkoo ja nyplää omia hiuksia.
 
^meillä kun imetetään niin vauva tykkää pitää mun tissistä tai sormesta kiinni. Ja nukahtamisen tunnistaa kun hän just peittää kädellä kasvonsa. Ennen imetystä ja hän on sylissä hän alkaa nyplään mun paitaa että "ota tää jo pois" tyyliin :D

Meillä ihan samat tavat tytöllä! Tyttö on kyllä niin tissin perään, ihana kuula kiljahduksia kun alan ottaa tissiä esille. :D

Onko muuten muita, jotka imettää kokonaan tai pääasiassa vain toisesta tissistä? Meillä tyttö syö toisesta enää 1-2 krt pv, eli melkein kokonaan toisesta. Poika teki samoin pienenä. Tätini sanoi minulle, että rinnassa voi olla syöpä kun vauva hylkii sitä rintaa. Mutta ymmärtääkseni se on aika yleistä..siis että suositaan toista?
 
Meillä molemmilla ollut sama tapa kun imetän aina istuen, kainalon puolen käsi rapsuttaa minua kyljestä ja toisella taputetaan tai silitetään tissiä. Jos on uninen, laittaa tän päällimmäisen käden kasvojen peitoksi. Voi rakkaus näitä pieniä asioita:Heartred meillä molemmat tykänneet paljon enemmän toisesta tissistä, tässä mitä hylkivät itseasiassa on sidekudoskasvain mikä ei kyllä maidontuotantoon vaikuta. Luulen että enempi vaikuttaa se että nännit vähän eriparia. Saatan myös kätisyydestä johtuen pitää vauvaa luontevammin toiselle puolelle?
 
Meillä kanssa taputellaan tai silitellään tissiä ja rintakehää. Ja nukahtaessa jää yleensä imetystoppi tiukasti nyrkkiin, ettei vaan joudu kauas äidistä ja tissistä. Pitäis taas ottaa imetyskoru käyttöön josko se nyt viihdyttäis.
 
Voi hyvänen aika, vauvalla on ollut tukkoinen nenä jo jonkun aikaa, meillä on kaikki ollut flunssassa.. noh, olen melkein pullollisen keittosuolatippoja jo laittanut tuloksetta ja tänään sitten kokeilin maitotippoja niin heti helpotti.. en ensin oikein uskonut siihen mutta nyt on pakko.. oppia ikä kaikki..
 
Winnie, täällä kanssa pieni syö pääosin vain toista rintaa, vasenta. Oikeaa syö enää oikeastaan pari kertaa päivässä. Mulla on alusta asti (ja myös esikoisen imetyksessä) ollu helpompaa ja kivuttomampaa imettää vasemmasta, joten pikkuhiljaa oikea on jäänyt lähes kokonaan käyttämättä.

Kyllä munkin ymmärtääkseni tämä on aika yleistä eikä johdu siitä, että toisessa rinnassa olisi mitään vikaa, vaan että toisesta on joko äidin tai lapsen tai molempien mielestä helpompaa syödä. Ainoa huono puoli on se, että ainakin mulla rinnat on tooooosi eri paria tän myötä:D
 
Mulla oli alussa (varmaan reilu 2kk) oikea rinta rikki ja kipeä lähes kokoajan, niin tuli pumppailtua sitten pahimpien kipujen aikaan oikeasta ja imetettyä enemmän vasemmasta.. nyt kun oikea on parantunut niin ei ole oikeastaan enää eroa, paitsi joskus iltatissiksi kelpaa vain tuo oikea..
 
Voihan pylly, nyt on tullut vaippaihottumaa :sad001 Edellispäivänä oli ihan vähän punoitusta mutta eilen illalla jo pieniä punaisia pilkkuja peppuvaossa ja posket punaiset. Nyt tietysti pepun kuivaus vielä entistäkin huolellisemmin ja lyhyitä ilmakylpyjä saa (kauheen pitkiä ei uskalla kun pieniä kakkoja tulee alle puolentunnin väleinkin).
Nyt olen kuivalle iholle laittanut weledan vaipanvaihtovoidetta kun sellaista olen lahjaksi saanut, sisältää sinkkiä.. Vai antaako sittenkin olla ilman mitään, vai jotain muuta?

Kauheen vaikeaa ja vauvalle inhottavaa :sad001 vaipanvaihtoa arastelee ja sen jälkeen itkee hetken mutta muuten onneksi oma itsensä :)
 
Sinkkivoiteella pitäisi ainakin helpottaa melko nopeasti, itse olen käyttänyt apteekin Mitosyl Sinkkivoidetta ja se kyllä on aika hyvä ollut. Myös Natusan on toiminut, sitä saa ihan kaupasta.. Ei kokemusta tuosta vaipanvaihtovoiteesta.
Minä olen antanut Ilmakylpyjä niinkin että pidän pyyhettä "vaippana" ihan löyhällä, ja vauvan alle sellaisen kosteussuojan niin jos kakka tai pissa tulee niin ei lennä kovin kauas.. siinä tosin olen ollut itse pitämässä pyyhettä paikallaan..
 
Minä koen talkin paremmaks ku voiteet, auttaa yleensä jo päivässä ärhäkkäänkin ihottumaan ja estää hankauskipua :)
 
Meillä on nyt joku tosi raskas kausi (ainakin äidille). Lapsi nukkuu läpi yön, herää syömään joskus 7 aikoihin ja nukahtaa uusiksi ja herää sitten 9 aikoihin.

Muutama viikkoa sitten huomasin, että jos vien tarpeeksi ajoissa nukkumaan päiväunille niin ei tule kiukkua, päiväunet on pitkät ja lapsi hyväntuulinen. No tämä maailman paras jakso kesti pari viikkoa. Nyt on viikon ollut sellaista kiukkua, että oksat pois. Sain tänään yhdeksältä heränneen vauvan nukkumaan tuossa puoli kahden jälkeen ja mikään ei ole hyvä. Loppujen lopuksi huuti itsensä uneen olkapäällä ollessaan. Eilen sain nukkumaan vähän aiemmin mutta ihan yhtälailla viimeiset tunnit oli pelkkää huutoa.

Onhan tämä vaan joku vaihe? Onhan? Mun psyyke ei ehkä kestä muuten :D
 
Takaisin
Top