Vauvantuoksuinen arki

Meidän vauva on nukkunut alusta asti kyljellään ja pysyy siinä kuin liimattu.
Mietin et jos tän kapalois niin minkälainen peitto ois hyvä ettei tulis hiki? Jos alla on yöpuku. Riittäisköhän pelkkä pussilakana. Tämäkin nukkuu parhaiten vaunussa ja kaukalossa. Ois kiva jos sais jäljiteltyä sitä jotenkin yöunilla.

Meillä esikoinen (4kk) nukkui varmaan 3kk ikään asti vaunuissa yöt, meidän makkarissa..sain hänet niihin nukutettua rullailemalla vaunujen renkaita maton reunojen yli eestaas..kun tärähteli ja heilahti vaunut niin siihen nukahti..välillä heräs ja vähän jatkettiin niin hyvin nukkui.. ja sieltä sitten yöllä nostin tissille viereen johon nukahti ja nostin sitten takaisin vaunuun ja jos meinasi herätä niin työntelin vähän aikaa vaunuja niin nukahti taas :) Nyt sitten omassa sängyssä ja joskus tissin vieressä :D
Onneksi tutin kelpuutti tuossa joskus vähän reilu 3kk niin sekin nyt vähän helpottaa..
Mummun sitkeä tutin tyrkytys toi tulosta *peukku

Ja tuosta täysien rintojen pumppaamisesta jos on ihan täydet niin mulle sanottiin ainakin että ei ehkä kannata kovasti pumpata vaan "lypsää" käsin niin se ei kiihdytä sitä maidontuottoa.. kuulemma.. :)

Kyljellään on tuo meidänkin tyttö tykännyt nukkua ja nukahtaa aina tissille syönnin päätteeksi..mutta kyllä selälläänkin nukkuu..

Meillä sanotaan turvakaukaloa sisäkäytössä kakkakeinuksi koska jostain syystä siinä neiti kakkaa aina..ilmeisesti oiva asento siihen hommaan :) mutta kannattaa laittaa pyllyn alle joku pieni pyyhe tai vastaava jos kokeilette tätä.. kerran vähän valskasi vaippa ja päälliset pesuun.. :D
Ja myös siinä rauhottuu jos siihen laittaa istumaan ja heiluttelee puolelta toiselle ja saa itse samalla käsireeniä :D

Vius meillä on käytetty valmista tarrakiinnitteistä kapalovaatetta sekä XL-kokoista harsoliinaa. Jälkimmäinen todettu paremmaksi. Meidän kuumaveriselle tytölle ei voi laittaa täyttä sisävaatetusta alle, pelkkä bodykin sillä rajalla, välillä laitettu pelkkä vaippa alle. Mutta riippuu varmasti vauvastakin. Meidän neiti paistuisi haalarissa ja pussilakanassa, mutta ulkovaatekeskustelussakin aikanaan huomasin, että monien muiden vauvat tarvinnevat enemmän päälle. Selvinnee viimeistään kokeilemalla. :)

Ihana kuulla että ootte saanu tottumaan tuttiin vielä jälkeenpäin. Meilläkin on siis toivoa saada siitä apua :-)

Eilen tapahtui kummallisia :grin
Olin parin yön valvomisesta aika poikki ja nukutin lasta rinnalle. No, oli taas sellainen kiukkupussi, ei halua tissiä, ei halua nukkua jne. Isä sitten piti sylissä hetken ja totesin, että laita lapsi omaan sänkyyn. Mä oon aina nukuttanut viereen koska en koe sen olevan ongelma, elämässä ehtii nukkua yksin. Nyt kuitenkin lapsi vaikutti tyytyväiseltä kun sai katsella mobiilia ja hymynaamoja sängyn yläpuolella. Ja nukahti! Omaan sänkyyn! Ja mä sain nukkua 7h putkeen. Tätä onnenpäivää :grin

Oi onneksi olkoon! Meilläkin oli jo useita hyviä öitä takana, mutta nyt tuli taas takapakkia, nukkui 01-05 eikä ole sen jälkeen suostunut nukkumaan kuin parin minuutin pätkiä repussa. Taidan kohta luovuttaa yhteispäikkäriajatuksen kanssa, alistua siihen että mä saan nukkua vasta kun mies tulee töistä (jälleen kerran ihmettelen miten yh:t pärjää :nailbiting:) ja lähteä vaunulenkille.

Meillä herätään noin puolilta öin, sitten vaihtelevasti kahdelta, neljältä tai kuudelta tai kaikkina ajankohtina, mutta en koe päivisin olevani kauheen väsynyt. Aamulla otan usein kainaloon ja nukutaan 9-10 saakka. Mutta meillä onkin vasta tää esikoinen, joten päivät saa olla väsyneitä jos sattuu olemaan!

Meillä kans menee aika samalla tavalla kuin lumitukka sanoo. Muutama kerta yössä herätään ja sit nukutaan aamulla just tonne 10 asti. Sit joskus siinä 10 jälkeen syödään ja sit leikitään ja poika nukkuu sylissä suurimman osan päivästä ja sit käydään myös ulkona aina tuossa 13-15 välillä..
Meillä jostain syystä poika ottaa sylissä teho torkkuja ja muuten sit nukkuu 2x tunnin päikkärit.. Käytännössä muuten on hereillä..

Meillä herätään vaihtelevasti yöllä, parin kolmen tunnin välein.. nukahtaa kyllä uudestaan heti kun on saanut mahan täyteen. Jos on esikoisen hoitopäivä niin nukutaan vauvan kanssa usein 8-9 asti mutta jos esikoinen on kotona niin hän herää monesti jo kuuden maissa kun mies herää töihin.. ja heti touhu päällä, turha kuvitella että poika nukahtais enää äidin kainaloon :shifty:
Päivällä vauva nukkuu parhaiten vaunuissa ulkona, nyt on onneksi ollut lauhat ilmat että pääsee käymään lenkillä.. hereillä ollessaan on hyväntuulinen ja seurailee mitä ympärillä tapahtuu.

Lauantaina kun oli viimeiset ristiäisvieraat lähdössä ja oltiin eteisessä, aloin etsimään katseellani mihin vauva on hävinnyt kun ei näy missään.. meinasin juuri kysyä mieheltä missä tyttö on, kun tajusin että siinähän se minun sylissä nukkuu.. :rolleyes:

Meidän tytölle alkaa muodostua jonkunlaista rytmiä vuorokauteen. On kyllä varsinainen iltavirkku. Valvoo helposti tuonne puolilleöin ja vastaavasti aamulla nukkuu sinne kymmeneen. Meillä mennäänkin nykyään porrastetusti nukkumaan niin, että ensin menee esikoinen joskus 21-22 maissa, minä 23 aikaan ja vauva jää isänsä kanssa vielä valvomaan. Isä tuo tytön sitten sänkyyn tämän nukahdettua ja tulee itse viimeisenä. Mies kun valvoo joka tapauksessa myöhään, niin valvoo nyt sitten tämän vauvan kanssa. :)
Yön tyttö nukkuu tosi hyvin. Nyt on jo jonkun aikaa herännyt syömään klo 4 ja klo 7. Päivällä nukkuu pisimmät unet ulkona noin klo 12-15.
Cuplaton on nyt ollut viikon verran käytössä. Välillä tuntuu auttavan, välillä ei. En oikein tiedä, pitäiskö sitä antaa joka päivä se maksimiannostus, vai ainoastaan iltaa vasten. Kun aina ei edes tiedä, mistä iltahuudot johtuu, onko masua vai jotain muuta...

Ah tätä onnea, vauva on tämän viikon nukkunut todella hyvin. Yöunille on mennyt klo 20 ja 22 välillä, olen yrittänyt venyttää lähemmäs kymppiä että mentäisiin about samaan aikaan nukkumaan ja saisin itsekin mahdollisimman pitkät unet. mutta alkaa olemaan jo kahdeksalta aika väsynyt ja kiukkuinen. Sitten on nukkua posottanut 5-6h putkeen, aiemmin nukkui 2-3h maksimissan yhtä soittoa. Näin pitkän pätkän jälkeen on kyllä virkeä mitta olen syötön jälkeen laittanut takaisin sänkyynsä. En tiedä onko nukkunut vai ei, mutta ei ainakaan ole huutanut. Nukun nykyään korvatulppien kanssa niin en häiriinny ähisemisestä ja jokeltelusta, itkun kyllä kuulen. Sitten 2-3h päästä herättää syömään. Tänään vielä nukahti uudestaan ja noustiin vasta kahdeksalta normaalin kuuden sijaan.

Nyt on jo päiväunilla. Varsinaista päivärytmiä ei ole, sillä riippuu niin paljon päivän ohjelmasta. Ollaan oltu paljon menossa ja silloin nukkuu vaunuissa.

Tämä uusi rytmi on aivan totaalinen muutos aikaisempaan. Aiemmin meillä vaan valvottiin ja kiukuttiin. Nyt nukutaan ja ollaan yhtä hymyä :Heartred:love017. Toivottavasti tämä vaihe kestää pitkään :grin. Ikää pojalla nyt 2kk

Muokattu viimeksi:
Milloinkahan pitää huolestua vauvan ihottumasta? Meillä nyt uus kierros menossa, alkoi kasvoista, nyt on ihottumaläikkiä myös jaloissa ja käsissä. Kuivaa ja karheaa ihoa, alkuun punoittaa myös.

Lumitukka oletko rasvannut millä vauvan ihoa? Tuntuuko iho kutiavan vai onko jotain esim. Pesuaineesta aiheutuvaa että nousee itsekseen.. ja tuntuuko ihottumakohdat kuumalta?
Meillä auttoi kuivaan ja kesivään ihoon kun laittoi kylpyveteen kylpyöljyä reilusti ja aamuin illoin dermalog- voidetta..

Oon laittanut abo basea eli tosi rasvasta rasvaa. Sillä on punoitus lähtenyt ja iho on nyt röpelöinen ja hilseilee.

Takaisin