Vauvan yöunet tai niiden puute - myös vanhempienkin nukkumiset

^ Meillä sama juttu. On tosi hyvin, jos nukkuu edes tunnin yksin makkarissa ja yleensä sen jälkeen kun ekan kerran herää niin saa juosta vartin välein nukuttamassa uudelleen. Lopulta kun luovutan ja jään itekin sänkyyn niin nukkuu ihan hiirenhiljaa. En oo pitkään aikaan ees laskenu yön heräämisiä, välillä en ees muista koko yöstä mitään. Jos ei heräile tiheesti niin nukkuu puoli yötä tosi levottomasti ja hyörii ja pyörii.

Tosin, nyt parin viikon sisään nukku kaks yötä niin että 20-06 välillä oli vaan yks herääminen neljältä, mutta aamulla mua väsytti ihan megapaljon ja oli pakko maata silmät ristissä vielä hetki, kun normaalin huonon yön jälkeen ei väsytä läheskään yhtä paljon. Kai sitä pääsi niin kunnon unen makuun :D

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app
 
Meilläkin yöhereilyt jatkuvat. No ainakin yöheräily.

Pari kuukautta sitten tyttö heräsi itkemään monta kertaa yössä, mutta rauhoittui helposti.
Nyt tyttö herää kerran yössä kolmen-neljän aikaan, mutta ei rauhoitu millään. Huutaa vääränä ja tikahtuu huutoonsa monta kertaa. Sylissä olo ei auta. Ainoa keino on herättää lapsi kunnolla (esim. kysymällä missä meidän kissa on. Tyttö on kovasti kissan perään.) ja sitten vasta rauhoittaa uneen. Sylissä pitoa, vähän maitoa ja tunnin verran häsläämistä, niin sitten tyttö taas nukahtaa minun viereeni. Omaan sänkyyn ei kannata laittaa, sillä palosireeni toimii taasen. Muutenkin tyttö on kovasti minun perään. Näyttää olevan eroahdistusta, joka tulee kanssa yöuniin.

Että vieläkään meillä ei nukuta öitä läpi, mutta ei nyt ihan mahdotontakaan ole. Yösyöttö on tosiaan vähentynyt yhteen kertaan, joten se on parempi.
 
Ei meilläkään nukuta. Illalla kun nukahtaa, nukkuu kaksi tuntia heräämättä, jonka jälkeen vaihtelevasti heräilee läpi yön. Mä en ees laske enää yöllä heräämiseksi niitä, jotka tapahtuu ennen kuin me mennään nukkumaan. Vielä vähän aikaa sitten oli hyvä yö, jos herättiin viisi kertaa, nyt onneksi on alkanut vähenemään ja selvitään yleensä vain kahdella herätyksellä. Tosin viime aikoina tyttö haluaa vaan pitää kädestä kiinni: jos irroittaa, alkaa huuto. Siksipä oonkin sitten nostanut meidän sänkyyn nukkumaan, kun en jaksa pinnojen välissä roikkua. Siinäkin heräilee useamman kerran mutta rauhoittuu heti kun ottaa kädestä ja jatkaa unia.

Ja meilläkin alkuviikosta nukuttiin klo 22-04 heräämättä, ja vielä 4.30-7.30, eli kuusi tuntia putkeen, ihanaa! Tosin itseä väsytti aamulla aivan järkyttävästi ja seuraavat rikkonaiset yöt oli vielä entisiäkin raskaampia...
 
Mä laitoin toissapäivänä pinnasänkyyn toisen laidan ja siirsin vähän kauemmas meidän sängystä. Tähän asti se oli sivuvaununa, mutta alko olla jo niin hankalaa jättää poitsua sinne yksin nukkuun kun illalla herätessään kieri aina meiän sänkyyn peittomuurien yli, ja oli ihan ajan kysymys koska olis mönkiny sängystä alas ennenkun ilmottaa et on hereillä. Enää pitäis saada lapsi nukkuun tuolla omassa sängyssään.. :) Musta on ihanaa nukkua se kainalossa, mutta meillä on niin turkasen kuuma sisällä ja toivoisin että unenlaatu vähän paranis kun nukutaan näin, meillä molemmilla. Mies nyt ei huomais vaikka heitettäis kuperkeikkaa koko yö :D

Sekä eilen että tänään meni 2,5h että ylipäänsä sain ton nukahtaan, ja viime yönä muistan nostaneeni sen takas omaan sänkyynsä syötön jälkeen mutta kummasti se aamulla oli taas meiän välissä, ei siis mitään muistikuvia loppuyöstä! Luultavasti oon nukahtanu samantien kun oon nostanu kitisevän lapsen viereeni. Tässä yks syy miks mun on turha harkitakaan mitään unikoulua, niin hirveet univelat etten tosiaan pysyis hereillä minuuttia kauempaa, ja luovuttaisin luultavasti heti ensimmäiseen heräämiseen :rolleyes:


Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app
 
Kerroin tuolla toisessa ketjussa, että meidän typy nukkuu edelleen perhepedissä. Meillä ei edes ole tällä hetkellä vauvalle omaa sänkyä kun asutaan väliaikaisesti kaukana kotoa vieraalla paikkakunnalla. Mutta yöt ovat menneet meillä aina hyvin ja jokainen on saanut tarpeeksi unta. Helppo tapaus yöunien suhteen.
 
huh, meillä on nukuttu aina hyvin, mutta nyt on tainut päivän taidot tulla uniin. Tovi sitten laskin pinnasängyn pohjan alas ja samalla otin reunasuojat pois. Nyt tyttö sitten tosi monena yönä pyörii ja hyörii sängyssä, milloin istuu, kääntyy mahalleen ja on missä lie väkkärässä. Nukkuu aina vaan jossain pienen pienessä nurkassa, pienessä mykkyrässä. Tuttia pitää välillä laittaa, mutta välillä kyllä ihan itsekseen nukahtaa uudelleen.

Kysymys nyt ehkä oli lähinnä se että nukkuuko muiden lapset oikeastaan siinä keskellä pinnasängyä? Ja jos ei, niin onko teillä jotain kikkoja miten lapsen saisi pysymään edes jotenkin keskellä? Pitääkö niitä reunapehmusteita vieläkin pitää. Ärsyttää vaan kun tyttö "hakkaa"/potkii laitoja pitkin yötä...
 
Mä en edes yritä miettiä missä kohtaa sänkyä lapset nukkuu :) esikoinen alkoi vasta 2v nukkumaan "oikein päin" sängyssä ja vieläkin on aamuja jolloin herää pää jalkopäästä. Pinnis ja suojukset hänellä edelleen käytössä ja kuukauden päästä täyttää 3v.. Eli minä antaisin suojusten olla :)
 
MEillä on suojukset paikoillaan. Poika vääntyy miten milloinki päin sängyssä, mutta käyn illalla ennenkuin itse menen nukkumaan "suoristamassa" oikeaan asentoon, pää tyynylle. Poika ei herää tähän ja öisin ei sitten myöskään kömmi väärinpäin, korkeintaan masulleen.

Meillä vaihtelee nuo yönukkumiset/kukkumiset. toissayönä nukkui koko yön metelöimättä ja taas viime yönä 23-03.30 välillä kävin 5kertaa laittaan tuttia. Rauhoittuu kyllä sitten nukkumaan kun tutin saa suuhun.
 
Kiitos vastauksista :) Eli taidan mäkin sitten huomenna laittaa reunasuojat paikoilleen. Josko se vähän vaimentaisi sitä pauketta :) Paras kai olisi jos siirtäisi tytön omaan huoneeseen, mutta vielä ei ole saanut aikaseksi taikka raaskinut :Heartred
 
Meillä Verneri siirty omaan huoneeseen noin 7kk iässä. Meillä oli ollu ajatuksissa koko ajan että jossain vaiheessa siirtyy omaan huoneeseen. Mulla oli itellä vaikeeta, mutta Verneri ei ollu moksiskaan muutoksesta ja pian oltiin jo totuttu. Neuvolasta vinkattiin että kun siirtää lapsen vauvaiässä omaan uoneeseen se on hälle helpompi kuin tehä se muutos myöhemmin!
 
Meillä ei ole ollut ollenkaan pinnasängyn reunasuojusta. Silloin tällöin pää kopsahtaa, mutta ei kovin usein. Ja mitä on keskellä sänkyä nukkuminen?? Meillä tuollaista ihmettä ei tapahdu, ihan missä muussa paikassa ja asennossa nukkuu :D
 
Mä laitoin takasin reunasuojat ja toimii. :) Siis siinä mielessä että en itse herää niin herkästi siihen ryskyämiseen :) Tytölle kai olisi ihan sama onko niitä suojia vai ei.

Ja kyllä kai tämä ajoittainen yöllinen levottomuus liittyy ihan vaan kehitykseen :) Esim musta tuntuu että tyttö unissaan nousee istumaan, herää sit siihen ja alkaa itkemään hämmennyksestä. Kaikin puolin kyllä täällä hyvin nukutaan :)
 
Elli jumppaa itsensä sänkyyn aina niin, että otsa on jossain nurkassa ja pää hurjannäköisesti taaksepäin taipuneena. Ja nykyään välillä kääntyy sitten kyljelleenkin. Ikinä ei ole siinä keskellä sänkyä, mutta antaa hänen nukkua niinkuin parhaalta tuntuu. Aamuisin aloittaa sitten sen käsillä pinnoja pitkin vetämisen, tai jollain lelulla tekee samaa. Mutta kun pääsee heti herättyään touhuamaan jotain omiaan, niin pysyy hyvällä tuulella ja saadaan isännän kanssa heräillä rauhassa. =)
 
Elli on alusta asti opetettu nukahtamaan omaan sänkyyn ilman sen suurempia nukutuksia. Maito annetaan sängyssä viimeiseksi, ja toistaiseksi ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa nukahtamisen kanssa illalla. Päikkäreille välillä ei malta käydä mutta se nyt ei ole niin suuri juttu. Samat jutut toistuu illasta toiseen, jotakuinkin samoihin aikoihin ja sillä ollaan pärjätty.
 
Suhteellisen hyvin nukahtaa ja meillä nukutetaan. Eli ollaan vieressä ja silitetään/pidetään kättä päällä, kunnes melkein nukahtaa. Ja ollaan hetki vieressä, että on syvemmässä unessa. :) Toimii meillä. Nukahtamisessa ei ongelmaa, mutta yöt muuten ollut nyt tosi levottomia ja jossain kohtaa yötä neiti tuleekin väliin nukkumaan, että saisi isi ja äitikin unta...
 
Eikö se logiikka ole, että jos osaa illalla nukahtaa itse osaa myös yöllä nukahtaa uudestaan ilman apua :wink
Emmailona: päättäkää teille nukahtamistiyuali jonka haluatte pitää kauan ja rupeatte hatjoittelemaan sitä. Tyyliin: iltapala hampaiden pesu ja iltasatu/laulu. Iloiset hyvät yöt ja äiti/isä poistuu huoneesta. Jos pieni itkee niin palatkaa takaisin rauhoittamaan SÄNGYSSÄ olevaa lasta paijatkaa selästä tai tapurelkaa pepulle. Kun pieni rauhoittuu niin sanotte lempeät hyvää yötä ja poistutte taas. Eli ette paijaa uneen.
Tätä jatkatte ekoina öinä kunnes tuntuu että ei tästä mitään tule mutta usko vain kyllä tulee :)
Sama homma yöheräilyihin: pistäydytte rauhoittamaan ja sanotte hyvää yötä ja poistutte.

Tässä vain yks esimerkki toiminnasta.

Sitten kannattaa miettiä mihin aikaan menette nukkumaan ettei lapsi ole yliväsynyt eikä saa rentouduttua. Eli ei kannata odottaa kunnes toinen on pökertymäisillään väsymyksestä :wink pitäkää vaikka jostain kellonajasta kiinni ja katso ettei nuku päikkyjä liian myöhään päivällä...

Tämä lasten nukkuminen on minulla lähellä sydäntä ja olen unikouluttanut monta tuttavaperheenkin lasta - siksi tämä romaani aiheesta :oops:
 
Pumpulipallo, osaisitko auttaa sitten meitä?

"ongelma" on se, että Elli menee nukkumaan klo 21 ja herää säännönmukaisesti ihan viimeistään klo 6, yleensä jo ennen. Nukkuu 3 vaihtelevan pituiset päiväunet, jos nämä jäävät väliin, on tyttö illalla aivan yliväsynyt eikä edes syömisistä tule mitään.. Onkohan mitään konstia miten siis saisi tuota aamua myöhemmksi, vai muuttuuko se vain ajan myötä?
 
Tavallisesti tyttö nukkuu ihan hienosti yöt, nyt ollut jostain syystä itkuinen. Ja minun mielestäni näin pienen ei vaan tarvitse osata nukahtaa itsekseen, ihan mielellään nukutetaan ja otetaan väliin, jos on levoton yö. :)
 
Yhtälailla kavereilla joiden vauvat nukahtaa itsekseen, on näitä levottomia aikoja tullut, että en sanoisi sen olevan ratkaisu kaikkiin yöllisiin ongelmiin. Minusta nykyään vaan kiirehditään liikaa lasten itsenäistämisessä ja pitäisi jo tosi pienenä osata nukahtaa yksin omassa huoneessaan. Se voi olla isommallekin pelottavaa ja vauvat etenkin tarvitsevat läheisyyttä ja vanhemman turvaa. Mutta tietysti jokainen lapsi on erilainen ja joka perheelle sopii oma kuvio. Meillä illalla nukutetaan ja käytetään siihen hetki. Ja jos on levoton yö, niin käydään rauhoittamassa petiin ja tarvittaessa otetaan väliin. Sopii meidän perheelle, kaikilla hyvä olla ja kaikki nukkuu mahdollisimman hyvin. Eiköhän tuo likka isompana nuku omassaan ihan mielellään aamusta iltaan. :)
 
Takaisin
Top