Vauvan yöunet tai niiden puute - myös vanhempienkin nukkumiset

Sanottakoon vielä, että itse olen perehtynyt lähinnä kiintymyssuhteeseen ja lapsen perusturvallisuuteen enkä noihin unikouluihin.
 
Meidän tyttö nukahtaa tissille äidin ja isin väliin. Näin siis meillä ollut siitä lähtien kun päästiin synnäriltä kotiin. :)
 
Meillä tyttö on nukahtanut tosi hyvin tähän asti. Ihan vaan tuttupullosta annettu maito sänkyyn, pimeässä. Sitten tutti suuhun ja sinne se yleensä on jo heti nukahtanut :)

Nyt vaan sitten tämä liikkuminen on tullut uniin. Toissa iltana keksi miten pinnasängyssä noustaan tukea vastaan seisomaan. Meni siinä sitten varmaan 3 h ennen kuin tyttö nukahti!! :grin Siellä se ois vaan riehunut.

Viime yöhön olin sitten varautunut sillä periaatteella että eipä tässä kai nukuta... Tyttö ei tosiaan nukahtanut maidon jälkeen. Aikani olin siinä huoneessa, laitoin takasin maate aina kun nousi. No, en sitten enää jaksanu, kun ei tyttö vaikuttanut yhtään silta että nukkuu. Menin alas ja päätin että annan hetken kitistä (jos ei ala kunnolla itkemään) ja sitten annan maitoa lisää, jos vaikka nukahtaisi. Katoin kelloa ja vajaa 10 min siinä meni kun oli jo tullut hiljaista :) Tyttö oli sitten nukahtanut itsekseen (pienellä kitinäitkulla joka varmaan oli väsymystä) ja nukkui TOSI hyvin 20.30-7.30 :)

Hieman mua otti sydämestä ajatus että toinen itkee itsensä uneen.... Mutta kun ei se itku ollut sellaista "oikeata", heti olisin mennyt jos olisi semmoiseksi yltynyt. Saas nähdä miten käy ensi yönä!
 
Tärkeintähän on löytää sellainen tapa joka itselleen tuntuu oikealta. Silloin välittää lapselle rauhallisen viestin kaikki on hyvin nyt nukutaan.
Puapru: koittaisin vähän katsoa päikkyjrn kestoa:
koska teillä mennään nukkumaan aika myöhään teille sopii hyvin kolmet päikyt, mutta herättele sopivassa kohdassa. Luonnoliset unisyklit monilla vauvoilla on 5, 20 ja 45 min ja 1,5 tai 2h eli seuraile miutama päivä mihin aikoihin tyttö herää ja päättele sopiva pituus herätellä päiväunilta. Jos ajattelet kauaskantoisesti niin anna keskipäivän torkkujen olla pisimpiä (ne pysyy mukana vuosia)
Eli voisit pitää aamupäivätorkut (n. 45 min) lounaan jälkeen pidemmät unet (2h) ja iltapäivällä lyhyet 20min tirsat.
Aikaiset aamut on kinkkiset pidentää mutta päivärytmin muutos voi auttaa.
Meillä on täyspimeä makkari joten valo ei pääse herättämään lapsia ja meillä ei nousta ennen tiettyä aikaa.. Mutta kokeile ensin tuota päivärytmin tarkkailua.
Ja pimennysverhoja :)
 
Meidän neiti nukkuu n.20-6, maito ja unta n. 8. Päiväunia nukkuu 1-3 ja kesto 30min-1h. Useimmiten nukkuu päiväunia yhteensä 2h, eikä millään nuku pidempään. Turha enää haaveilla pitkistä päikyistä... tosin nukkuu öisin pitkään, niin mikäs siinä. :)

Nyt tosiaan tullut väliin tuolloin kuuden aikaan tai jos tosi levoton yö, niin aiemminkin. Kaipa tuon aamumaidon jälkeen saisi omaan sänkyyn unille, mutta helpoin ottaa väliin, niin saa kaikki jatkaa unia heti. :D
 
Joo, kyllä noi unet on niin vauvakohtaisia.
Meidän tyttö nukkuu yöllä n. 22.30 - 5.00 ja tissin jälkeen vielä aina klo 8-9 asti. Jopa klo 11, jos on ollut oikein rikkonainen yö. Päivällä kahdet päikkärit maksimissaan tunnin molemmat, joskus lyhyemmät. Pitkät parin tunnin unet ovat muisto vain äidin haaveissa.

Olen huomannut, että noi yöheräilyt menevät sykleissä kehittymisen kanssa. Viimeksi kun oli levotonta, niin tyttö alkoi liikkumaan vauhdilla, nousemaan pystyyn jne. Sitten oli kuukauden verran paremmin, mutta nyt on taas itkuista heräilyä öisin. Tällä hetkellä tyttö on innoissaan kävelystä. Vaikka iltaisin tyttö nukahtaa itsekseen, niin yöllä ei auta kuin paijaus ja hyssyttely sekä toisinaan ihan sylissäpito. Joskus yöllä tytöllä on niin kamala huutokohtaus, joka ei laannu muuta kuin ihan kunnolla herättämällä. Paras keino on käydä katsomassa meidän kissaa. (Tyttö on ihan innoissaan kissasta.) Sen jälkeen tyttö rauhoittuu ja nukahtaa taas helposti.

Meilläkin ekana iltana seisomaanopettelun jälkeen tyttö nousi pystyyn ainakin sata kertaa, itki, oli väsynyt, mutta ei osannut rauhoittua. Seuraavana päivänä nukuhtaminen oli paljon helpompaa, mutta silti silloinkin vielä könyttiin sängyssä pystyyn. Sen jälkeen iltanukahtaminen on ollut taas ihan rauhallista - jo yli kuukauden ajan.
 
Kiitos pumpulipallo, otetaan kokeiluun! Tällä hetkellä taitaa kaikki unet olla sen noin 1,5tuntia tai enemmänkin, eli varmaan ainakin noita iltapäikkäreitä sitten aletaan lyhentelemään. Tänään itseasiassa jäivätkin lyhyemmiksi, kun heräsi autosta pois nostettaessa eikä malttanut enää nukahtaa. Kiva nähdä miten huomen aamulla käy. =) Ja pimennysverhot meillä onkin jo käytössä yöllä, päivällä käytetään vähän vaihtelevasti.

Oma jaksaminenhan on pitkälti kiinni siitä, ettei malteta itse mennä riittävän aikaisin nukkumaan, Tai no, nyt kun olen töissä, en iltavuoron jälkeen ole kotona ennen klo 22, eli ihan turha haaveilla riittävistä unista. No, muutama viikko ja sitten taas lomaa, jolloin voi ajatella tuota nukkumista eri tavalla omalle kohdalleen.
 
Ja puapru: anna uusille rytmeille pari viikkoa aikaa kunnes arvioit sopiiko ajat teille. Eli vaikka herätät päikkäreiltä tänään niin ei heti seuraavana aamuna nuku pidempään.. Kropalla menee 7-10 päivää kunnes tottuu uuteen rytmiin.
 
pumpulipallo, me on nyt toteutettu tuota rytmi 45min - niin pitkään kuin nukuttaa eli n. 2-3h - 45min ja Elli on nukkunut aamuisin noin 7.30 saakka. Herää joka aamu ennen kuutta kokeilemaan, josko jo olisi aamu, mutta nukahtaa uudestaan. Tänään tehtiin enkka, mun 4 päivän vapaan kunniaksi nukuttiin 8.30 saakka (paitsi minä juoksin kyllä vessassa ja koirien kanssa ulkona ja hevosia syöttämässä jo ennen sitä): Mutta huippua kuitenkin!!
 
Mahtavaa puapru! :) 7:30 on huomattavasti mielyttävämpi aika herätä kuin 6... :wink
Jos Elli taas alkaa heräämään aikasemmin niin typistä iltapäivätorkuja entisestään kunnes ne jäävät pois. Eli vaikka lapsi herää aikaisin aamulla niin säädä päivän aikataulua ja pidä pitkät yöunet tavoitteena ettei lyhyistä öistä tule tapa.
 
Mun täytyy nyt tuppautua tänne tuolta elokuisten puolelta, kun aihe on niin mielenkiintoinen. Unikouluja on mun mielestä todella helppo vastustaa, itsekään en olisi halunnut käydä yhtäkään sellaista läpi! Varsinkin jos omat lapset on ns. hyviä nukkujia, niin on varmasti vaikea ymmärtää, miten joku siihen pystyy. Vasta kun osuu omalle kohdalle sellainen lapsi, joka ei nukahda millään nukutteluilla saati viereen, ja vaatii 3 tuntia keskellä yötä paijaamista, niin ei se unikoulu enää niin kovin pahalta kuullostakaan. Mutta jokainen tekee tosiaan niin kuin omalle lapselle ja perheelle on parhaaksi!
 
Mä en koskaan ymmärtänyt miksi unikouluja vastustetaan periaattesta kunnes tajusin, että suomessa unikoululla tarkoitetaan 5min metodia tai huudatus-menetelmää. Molemmat minusta kamalia. Itse ajattelen, että tärkeintä on saada lapselle turvallinen olo johdonmukaisilla rutiineilla ja omalla rauhallisuudella. Monesti vieressä paijaaminen ei auta- itse olisin vain hermostunut jos joku istuisi sängynaidalla kun koetan nukkua. :)
 
En malta olla kertomatta myös tänne meidän tarinaa. Poika heräili vauvasta lähtien 2-3 h välein joka yö. Nukahtamisessa ei ole ollut ongelmaa,kun hetki oltiin (ja ollaan edelleen) hänen vierellä. Koska hän syntyi keskosena niin alussa pitikin herätä syömään tiheästi. Kun paino saatiin hyville lukemille niin monet heräilyitä jatkuivat edelleen,vaikka jossain vaiheessa tajusin, ettei hänellä ole enää nälkä kuin 1-2 krt/yö. Sain kuulla "viisaammilta" että olen itse opettanut lapseni siihen että "joka kitinään" saa yöllä tissiä. Tyydyin kohtalooni...

Kunnes keväällä kuulin ystävältäni osteopatiasta. Nenä kiinni netissä muutama ilta ja varasin ajan lapsiin erikoistuneesta osteopatia keskuksesta (Helsingissä). Ja en pysty käsittämään sitä muutosta joka siellä käynnin jälkeen tapahtui. 4 päivää ensimmäisen käynnin jälkeen poika nukkui täydet yöt ja nukkuu edelleen! Käytiin myös toinen "tsekkaus" kerta,mutta koska hoito oli tehonnut niin hyvin niin enempää kertoja ei tarvittu.

Syyksi osteopatti sanoi,että hyvin monilla lapsilla jää synnytyksestä jännityksiä mm. kalloon ja sen lihaksiin. Meidän pojalla jännitykset pitivät toisen aivolohkon niin jännityksessä,ettei sen alla ollut "joku tumake" ( en muista enää mikä)'päässyt eristämään melatoniinia jonka takia poika ei päässyt syvään uneen vaan heräili koko ajan.

Saattaa kuulostaa huu-haalta, mutta ihan sama koska nyt saadaan nukkua yöt heräämättä :) Kyllä se täti siellä jotain teki oikein!

Enää minulle ei meni herkästi läpi " lapset vaan nyt heräilevät" tai " lapset nyt vaan tekevät sellaista,kestä.." Uskon,että jokaiselle jutulle löytyy jokin syy! Kun vaan edes joskus tietäis,että mikä syy on milloinkin :grin
 
Jos Syysmami tarkoitat osteopatia niin Helsingin Lapsen Tähden osteopatiakeskuksessa maksaa 60€/h. Onhan se iso raha,mutta ei ole harmittanut ollenkaan kun apu oli niin suuri :)

Ystävät ovat saaneet apua vauvoilleen osteopatiasta mm.liikkumattomuuteen ( lonkan alue oli todella jännityksessä) ja siihen kun pää ei käänny kunnolla toiseen suuntaan.
 
Täällä on yöt taas täyttä rallia. Nukkuun klo 23, herätään huutamaan monta kertaa, kerran maitoa. Päiväunet kerran tai kahdesti päivässä yht max 2,5h. Itsellä kamala selkä/jalkasärky, välilevyvika iskiasta repii. Vali, vali täällä:sad001. Alkaa oleen hermot kireellä... Taitaa tuo poika tehdä jo poskihampaita, kahdeksan hammasta ollut jo pitkään. Ja kait tuo liikkuminen vaan rikkoo yöt, kun on nyt oppinut nousemaan tukea vasten seisomaan.
 
Meilläkin yhtä hullun myllyä yöt...tai ehkä itse olen/olemme osasyyllisiä siihen, kun emme mene ajoissa nukkumaan. Koo menee yöunille haitarilla 20.30-22.30 riippuen päivän touhuista ja unista. Emme ole saaneet näin kesällä mitään rytmiä, emmekä toisaalta haluakaan. Ehkä saamme kiittää huliviliöistä myös tässä kohtaa itseämme. Mutta siis unille kun Koo menee niin pitää väkisin pitää kädet päällä, jotta rauhoittuu, muuten nousee pystyyn ja nauraa tai itkee, riippuen väsymystilasta. Sitten kun saan nukahtamaan, niin nukkuu hyvin noin kaksi tuntia, herää ekan kerran ja riittää että käy kaatamassa takaisin makuulleen. Tätä voi toistua parikin kertaa ennen kuin itse menemme unille. Ja kuin salaman iskusta, kun saan pääni tyynyyn ja nukahdettua, Koo herää ja silloin ei enää riitäkään kallistaminen makuulle, vaan pitää hyssytellä ja silitellä ja hiipiä huoneesta pois. Yksikin rasahdus saa heräämään ja saattaa kaikki alkaa alusta. Huoh! Tätä tapahtuu vaihdellen 1-4 kertaa yössä ja viiden aikaan olen päättänyt luvan tissille. Sillon Koo tulee viereen, koska olen/ollaan vaan niin väsyjä itse. Nyt on tullut tavaksi, että tissin jälkeen ei enää nukuttaisikaan, vaan nousee ylös ja alkaa touhuamaan. Siinä sitten väkisin pidetään nukkumassa ja aamuyö menee kasiin tai ysiin puolinukuksissa, välillä laskien Koota makuuasentoon, jotta nukkuisi. Aiemmin en ole ollut väsynyt yöheräämisiin, mutta nyt ovat yöt alkaneet verottaa jaksamista. Taidan minäkin ottaa luurin käteen ja koittaa olisiko osteopatiasta apua, kaikki keinot kelpaavat nyt, jotta saataisiin poika nukkumaan täydet yöunet ja heräämättä. Meillä ei ole vielä yhtäkään ehjää yötä sitten syntymän...syyskuussa pitäisi aloittaa työt ja hoito, niin siihen mennessä olisi kiva saada uniasiat kuntoon. Päikkäreitä Koo nukkuu aamupäivällä 1-2 tuntia (väsyneenä lyhyistä yöunista) ja iltapäivällä 1-2 tuntia..
 
TtT suosittelen kyllä kokeilemaan osteopatiaa. Itse en edes tajunnut kuinka väsynyt olen rikkonaisista öistä ennen kuin olin saanut ehkä viikon nukkua heräämättä poikaa nukuttamaan. Tottumuksesta kävin pitkään hereillä monesti yössä mutta on se luksusta kun vaan pystyy kääntämään kylkeä ja jatkamaan unia.

Meillä poika nukkuu jo myös omassa huoneessa niin sekin vähentää minun heräilyjä, koska havahduin aina jokaiseen liikkeeseen! Alun vaikeuden ( minulla) jälkeen olen uskaltanut luottaa siihen,että jos hänellä on hätä niin hän kyllä itkee kunnolla ja sen kuulen!
 
Hui T&T, teilläpä on rikkinäiset yöt! Ehkäpä tosiaan selkeemmät rutiinit toisi paremmat unet. Mutta ymmärrän kyllä jos ei halua olla ns "rutiinien vanki" :)

Meillä on melkosen tarkat rutiinit. Iltapuuro siinä 19.30 ja sen jälkeen sänkyyn ja maito pullosta. Meillä nukutaan 20.30-7.00(8.00) ja heräämisiä on harvakseltaan, ei todellakaan joka yö. Tämä rutiini sitten vaatii sen että ollaan viimeistään 20.00 kotona (tai toinen on). En koe tätä kuitenkaan mitenkään rajoittavana, tämä vain on elämäntilanne nyt :) Lisäksi arvostan (ja tarvitsen) niitä kunnon yöunia niin paljon etten edes halua rikkoa hyvin toimivia rutiineja :)

Päiväunia meillä nukutaan vain yhdet. Unet ajoittuu yleensä 12.00-15.00 välille. Pyrin että unet olisi vähintään tunnin, mutta viimeistään 15.00 jälkeen herätellään. Tämä siksi että saadaan taas yöunille oikeaan aikaan :) Näissä päivaunissa on paljon vaihtelua ja niissä joustetaan riippuen miten ollaan liikenteessä. Jos esim unet jää alta 1 h mittaiseksi, niin annan ennen 18.00 nukkua jos nukuttaa. Autoon kun tyttö aina nukahtaa jos on vähänkään väsynyt.

Saattaapi siis kuulostaa aika orjalliselta :) Mutta etenkin kun nyt oon raskaanakin, niin eipä tää elämä oo tästä sen enempää hurjemmaksi muuttumassa. Ja pakko nauttia ja vaalia näitä kunnon yöunia, kun pikkuvauvan kanssa sitten väkisin joutuu heräilemään joulukuusta lähtien :)
 
Kuulostaa raskaalta ja niin tutulta.. Meillä neiti on kanssa ollut aina huono nukkumaan, syöntikertojen lisäksi heräämisiä (tutin kaipuuta, janoa, muuten vaan itkua/juttelua) saattoi pahimpina öinä olla jopa kymmenen kertaa.. Itellä vielä se ongelma että uni ei heti tule kun olet neidin vaatimuksiin havahtunut ja just kun sitten olit pääsemässä unten maille niin eikö taas neiti herätä :sad001 en tiedä onko asiaan auttanut aika vai mitä on tapahtunut mut nyt neiti herää kerran syömään 4-6 välillä, nukkumaan mennään viimeistään 21.30. Ennen syöntiä saattaa herätä 1-2 kertaa mut nukahtaa heti tutin saatuaan. Aamusyönnin jälkeen nukkuu vähän levottomasti 7-8 välille.. Päiväunia nukkuu kahdet, olen rajoittanut niitä niin että max. 3 tuntia ja viimeistään kuuden aikaan viimeisiltä unilta ylös. Jännittää millon yöt taas huononee, neidillä ei ole vielä yhtään hammasta joten oletettavasti ne jossain vaiheessa unia häiritsee. Ja minä kun olen tämmönen ikuinen pessimisti niin aattelenpa nytkin että tyyntä myrskyn edellä :/


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top