Vauvan uni ja nukkuminen

Meillä alotettiin eilen unikoulu :confused: nyt jo oon hyvin toiveikas, sain ite enemmän unta kun aikoihin, vaikka meillä minä hoidan itse tän homman :D voin kirjotella myöhemmin tarkemmin jos jotain joku haluaa tietää/kuulla. Vasta tää viimeyö takana
 
Juu kirjottele ja kerro. Mielenkiinnolla jään odottaan et mitä tehny ja miten toiminu
 
Täälläkin kiinnostusta kuulla kokemuksia :) Meillä tarkoitus aloittaa unikoulu joulun jälkeen kun mies pitää loput isyysvapaat :)
 
Me alettiin tassuttelemaan. Olin ihan varma ettei tää poika näillä tavoilla rauhotu ikinä, mut miten väärässä mä olinkaan (ainakin vielä :D).
Täällä ollaan siis nukuttu vaihtelevasti sivuvaunussa ja ihan kainalossa. Nukutettu viimeaikoina syliin hyssyttelemällä ja heijaamalla.
Yöheräilyä 30min-1,5h välein.
No, nyt eilen ja tänään selvitty yönukutuksista 7 minuutissa.
Viimeyönä heräs ekan kerran klo 23 ja meni 15min rauhottua takas unille. Seuraavan kerran heräs vähän kahden jälkeen ja siinä menikin sitte 50min.
Kolmas kerta oli aamulla kuuden jälkeen ja sillon annoin tissiä. Söi ja takas nukkumaan vielä 8:30 saakka, joka on meidän normaali heräämisaika.
Olin siis päättänyt, että kuuden jälkeen saa tissiä, mut ei nukahda tissille. Sillon on 9h unta takana. Tätä en mistään oppikirjasta lukenu, vaan ihan vaan ite nyt niin päätin. Jossain unikouluohjeessa toi oli 7h..
No nyt äsken heräs jo tunnin nukkumisen jälkeen, mutta rauhottu 5minuutissa.
Ja oon joutunut ottaa syliin rauhotellessa mooonta kertaa, mut aina heti takas sänkyyn kun rauhottuu ja tassuttelua kun huutaa, sit taas syliin kun ei muutamassa minuutissa oo rauhoittunut jne.
Niin ja meillä nukutaan kyljellä, pystyy hyvin silitteleen.
Mitähän vielä.. saan nähdä miten tässä käy, raportoin tänne sitten :)
Kuulemma kolmas tai neljäs yö on monesti takapakkia..

Niin ja jäi mainitsematta, että siirrettiin sänky nyt erikseen meidän sängystä, mutta on edelleen samassa huoneessa ja aika lähellä..pieni huone.
 
Meillä kans aloitettiin maanantaina unikoulu. Oon siis pitänyt tassuttelu unikoulun sillon aiemmin siihen et neiti oppi nukahtamaan itsekseen. Nyt pärjää kyllä yön jo ilman maitoa mut on tullut tavaksi syödä se 1-2 kertaa yössä. Ekana ja toisena iltana nukahti normaalisti iltamaidon jälkeen itsekseen klo 19. Heräsi ekan kerran 01. Siitä valvottiin pari tuntia välillä vaan hiljaa sängyssä maaten,välillä piti tassuttelulla rauhoitella. Sit nukahti lopulta itse ja heräsi 07 joka normaali heräämisaika. Yritin sillon antaa maidon, ei kelvannut joten syötiin suoraan puuro. Kolmantena yönä muuten sama mut valvottiin 3 h. Tiesin että kolmas yö on se vaikein. Neljäntenä yönä oli 4 tuttihälytystä, eli jatko aina heti tutilla unia. Nyt iski sit uudestaan parin viikon sisään flunssa ja aattelin et menee ihan hukkaan noi alkuviikon opit. No, ei onneksi ole neiti ollut kovin tukkonen vaikka kuumettakin eilen oli ja kaksi yötä on nyt mennyt useammalla herätyksellä mut maitoa ei oo halunnut. Innolla odotan et päästään tästä terveenä taas jatkamaan :) Tassuttelu on ihanan lempeä unikoulu kun siinä saa itkevän lapsen ottaa syliin ja siinä rauhoittaa. Sitkeyttä vaatii ja hermoja mutta palkinto on sen arvoinen :)
 
Mä niin odotan vain sitä, et päästäis tästä taudista ja yöt palaisi normaaliks... Vaikka se normaalikin tarkoittaa monta herätystä per yö, mut parempi sekin kuin tämä. :D
 
Täälläkin heräillään vielä yöllä. Yrittänyt syömistä siirtää lähemmäs aamua. Pikkuhiljaa....kai[emoji16]
 
Täällä yöt älyttömiä; pojalla on ollut flunssa jo pitemmän aikaa, pääasiassa räkäinen, yöllä mös paha yskä. Lisäks liikkuminen on tullut uniin, konttailee unissaan ympäriinsä ja mä valvon, kun pelkään, et tippuu sängystä. Itkeskelee myös, väsymystään ehkä. On niin suloinen kun ryömii kainaloon tai mun käden päälle nukkumaan, syökin vielä monta kertaa yössä rintaa. Oon vaan tosi väsynyt välillä kun herätyksiä on öisin niin monta, etten jaksa edes laskea enää. Etenkin kun poju nukahtaa nykyään vasta 22-23 välillä ja herätys on seittemän maita (pitää laittaa esikoinen kouluun jne).
 
Laita sipulia/valkosipulia sukan sisään sänkyyn likelle pitää röörit auki.
 
Meillä on nyt syöty kaks kertaa yössä... Ajattelin et aloitetaan unikoulu kun päästään kotiin joulun reissuilta. En kyllä tiedä miten onnistuu kun nyt tuntuu että tyttö on niin nälkäinen yöllä ja syö silloin aina ihan kunnolla. Illalla kyllä syödään iso puurosetti ja tankataan maitoa. Tytöllä on kyllä aina ollut hyvä ruokahalu :D. Ikää nyt 7kk ja vähän päälle.
 
Meillä on nyt vajaa 2 viikkoa unikoulua takana. Oon kyllä tyytyväinen että alotin, eli parannusta on tapahtunut, vaikka ei ihan olla siinä missä olisin toivonu :rolleyes:
Meillä siis nyt heräillään vaihtelevasti ehkä 3-6krt yössä, ehkä useimmiten 4. Mutta nyt meille alkoi yhtäkkiä erään yönä kelvata tutti, niin noissa herätyksissä riittää usein vaan tutin antaminen. Neljän jälkeen annan tissiä ja seuraavan kerran aamulla kun herätään. Toi neljän jälkeen siks, kun ei tuntunut silloin enää rauhottuvan millään, nälkä tais olla..
Iltaisin nukahtaa hienosti omaan sänkyyn :)
 
Meillä unikouluöitä 9 takana, välissä oli flunssan takia Tauko. Mut nykyään nukutaan siis 12 tuntia ilman maitoa , herätään yöllä max kerran ja sillon jatketaan unia saman tien tutilla :)
 
Millähän meillä jatkettais unia, kun tuttia ei syödä... :/ Jos nyt edes jaksais aloittaa sen unikoulun. :D
 
Musta tuntu kans vähän hölmöltä antaa nyt tutti kun on "jo" puolivuotta ollu ilman.. ei oo siis meilläkään kelvannu aikasemmin. Oliskohan ollu viides yö kun ei tuntunu rauhottuvan millään ja pinniksen vieressä lojunu tutti jo useemman kuukauden :rolleyes: oli poju n.40 min itkeskelly ja pistin sitten sen tutin ihan hetken mielijohteesta suuhun ja hups se nukahti :D
Mut nyt tää olis päivälläkin jo koko aika tutti suussa.. on jo ehtiny kehittää oman vaativan äänenkin millä pyytää tuttia.
 
Iiks, mä en kyl vielä millään raaski alottaa unikoulua! Sunnuntaina tuli 7kk ikään ja tuntuu edelleen pahalta et noin pienelle pitäs unikoulu pitää. Katotaan sit ens kesänä. :D
 
Tarkennan vielä että meillä ei kyse ole mistään huudatusunikoulusta vaan hyvin lempeästä tavasta jossa lapsen itkuun vastataan välittömästi ja sen avulla vaan opetellaan olemaan yö syömättä kun meillä se ainakin oli jo ihan vaan tapa, ei oikeasti ollut enää yöllä nälkäinen. Huudatusunikoulua en pitäisi minkään ikäiselle lapselle.
 
Tarkennan vielä että meillä ei kyse ole mistään huudatusunikoulusta vaan hyvin lempeästä tavasta jossa lapsen itkuun vastataan välittömästi ja sen avulla vaan opetellaan olemaan yö syömättä kun meillä se ainakin oli jo ihan vaan tapa, ei oikeasti ollut enää yöllä nälkäinen. Huudatusunikoulua en pitäisi minkään ikäiselle lapselle.

Joo sama täällä. En minäkään lasta yksin jättäis huutamaan :) sylissä kun voi hyssytellä niin ei sen kannalta tunnu pahalta ollenkaan.
 
Meillä on myös unikoulu suunnitteilla. Jotenkin en vaan ole saanut aikaiseksi :) En minäkään suunnittele minkäänlaista huudatusunikoulua, mutta ihan varmasti jonkun verran itkua joudutaan kuuntelemaan vaikkakin sitten mun tai miehen sylissä. Meidän tytöllä on aika kipakka temperamentti ja kova ääni :) Neuvolassa th antoi vinkiksi, että kannattaa pitää unikoulu ennen 10 kuukauden ikää (jos siis unikoulu muuten tuntuu ajankohtaiselta). Kuulemma kymmenkuisilla ja sitä venhemmilla lapsilla alkaa olla jo reilusti enemmän omaa tahtoa. Toki sanoi, että onnistuu nukkumisen opettaminen myöhemminkin, mutta helpommalla kuulemma pääsee, jos ei odota yli kymmenkuiseksi.

Meilläkään ei huolita tuttia, mutta olen antanut tytölle harson "unileluksi". Harso tuntuu meillä nyt toimivan yllättävän hyvin. Tyttö laittaa harson naamalleen ja hetken päästä nukahtaa sen alle :) . Muunlaiset unilelut eivät ole toimineet ollenkaan yhtä hyvin.
 
Pitääpä tota harso juttua miettiä. Meillä vaan tilanne on se et vauva itkee heti kun laittaa sänkyyn, rauhoittuu ainoastaan tissille tai syliin, mut syliin ei nukahda. Sitten kun laskee alas, niin alkaa taas kova huuto ja itku. Eli täällä ei voi edes mitään hellää unikoulua pitän :D ei kellään sattus olee mitään vinkkii tätä tapausta ajatellen? Haaveissa ois toinen, mut ei toinen oikein onnistu niin kauan ku eka on tississä yöt kii.. :wink
 
Takaisin
Top