Vauvan tuoksua <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja AnAnAtS
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu se vauva paiskautuu aika vauhdilla tuulilasiin tai muualle jos ei oo vyöt kiinni. Just kattoin jotai videota netissä. Ei tarvii olla kovakaan vauhti ja se on henki pois [&:] Ei meilläkään auto hievahdakaan ilman et on kaikki vyöt kii. Nykyään käytän takapenkillä itekkin koska aikamoinen tälli olis lentää eteen muksun päälle jos tulee äkkipysähdys.
Ristiäiset ohi, likka itki kirkossa melkeen koko ajan mut hiljeni just kun sai vettä päällensä. Ihanan rennot juhlat oli.

Huomenta!

Täällä päästiin tänään arjen huumaan kun koulut ja eskari alkoi, ihanaa! Pojat olikin jo aika kypsiä ja vanhin jopa valmis taas koulutielle. Onkohan se jotenkin sairas...? [:D] Eli meillä on nyt 6- ja 3-luokkalaiset ja yks pikku eskarilainenkin. Onneks on vielä vauva talossa, ettei kaikki pojat oo vielä niin isoja.

Huomasin, että jääkaapin ovessa on vielä toi jälkitarkastuksen todistus... pitää kiikuttaa se Kelaan äkkiä. Kun vaan tietäis missä on nykyään meidän lähin Kela. Niitä kun on karsittu aika rankalla kädellä. Tai sitten lähetän sen.

Nyt ulos lenkille [:)]

Heips kaikille! Jos minäkii jottain huutelen...

Meijän poika ruvennu oisin nukkumaan 6h putkeen ja sen jälkeen sit vielä jatketaan unia, mutta ylös noustaan puoli kasin, kasin maissa viimestään. Nukkumaan ruvetaan säännöllisen epäsäännllisesti 19-23 välillä. Ja parit päikkärit sit siihen päälle. [:)]

Maitoo männöö hirveitä määriä, tai ainakin tuntuu siltä, kerralla huitasee sen pikkupullollisen, 120ml, joskus parikymmentä ml vielä päälle. Syöttöväli 3-6 h. Ja jos jos ei oo nälkä, nii varmasti irvistää ja sylkee pullotutin suusta pois, että liikaa ei tätä miestä ainakaan syötetä. Jokohan meillä alkaa ikenia kutittamaan vai voisiko se johtua sammaksesta, tai muuten vaan tykkää imeskellä kaikkea välillä. Olkapäätäni, omaa nyrkkiää tai hihaansa, tai mitä nyt sillä hetkellä saattuukin eteen. Aika hupasan näkönen poika sillon.

Poika ei yhtään viihdy selällään sylissä tai sohvalla/lattialla...Heti tulloo vastalauseita, kun selälleen kippaat sen. Sitterissäkään ei oikein tykkää olla, ainakaan pitkiä aikoja. Justiisa saa aamupalan syötyä tai pyykit ripustettua, sitten alkaa kitinä. Koko ajan pitäis olla omien jalkojen päällä "kiipeemässä" olkapäällä ja touhuamassa jonnekin suuntaan, ja pää pyörii ihan hirveesti. Tosi utelias pikkumies meillä. Ja eilen huomasin, että poika kannattelee päätään, kun nostaa käsistä! [:D]

Vaunuilla en uskalla lähtee kohta mihinkään, kun niissäkin alkaa kauhee huuto jossain vaiheessa. Jos sattuu nukahtamaan vaunuihin, nii herää siinä vaiheessa, kun pysähtyyvät. Saa melkein juosta aina takas kylältä kotia. Oon kokeillu nostaa pääpuolta, että näkis vaunuista jottai. Ei auta. Sitten, kun sylliin ottaa, rauhottuu. Oon tässä miettiny, että vaunut on varmaan väärän väriset...[:D]

Sama homma muuten autossa, turvaistuimessa istuminen, vähän aikaa istuu tyytyväisenä, sitten alkaa kitinä. Kauheeta yksin ajella, kun poika huutaa kurkku suorana, eihän sitä voi koko ajan pysähellä ja ottaa syliin. Ja tuttia ei suostu imuttelemaan... Eihän kukkaan tietenkään tykkää istua yksin takapenkillä. Etupenkille ei voi turvaistuinta laittaa, kun on ne turvatyynyt! Ja sitten kai sitä ainakin metässä ois, jos siinä vauvaa ruppeet hyssyttelemään ajjaissa. Ei taija olla meidän lapsi, kun ei autoilusta tykkää...

*mimosa*85, meillä ei myöskään vauva viihdy hereillä vaunuissa ja usein saa nukuttaa puolikin tuntia huudon kera. Ja kun tyttö herää puolen tunnin unien jälkeen, alkaa yleensä saman tien huuto. Viime kerralla onnistuttiin nukuttamaan ilman huutoa. Laitettiin sillä kerralla vaunukoppaan neuvolasta saatu leppäkertun kuva ja sitä tuijotellessaan tyttö vahingossa simahti! Auton takapenkin selkänojaan on puolestaan laitettu neuvolasta saatu hymynaama. Sitä tyttö jaksaa tuijotella sen aikaa, että päästään kotoa kauppaan jne. Kaupassa me käydään turvakaukalo + vaunujen runko yhdistelmällä. Siihen tyttö nukahtaa usein, kun pysyy koko ajan liikkeessä ja kallistelee vaunuja vähän puolelta toiselle. Raskausaikana sitä kuvitteli, että vauva vaunuissa voisi käydä siellä ja täällä, mutta nyt lähinnä enää odottelen rattaisiin siirtymistä... Josko niissä viihtyisi paremmin, kun näkee ympärilleen. Meilläkään ei muuten huoli tyttö tuttia... Oiskohan sillä jotain vaikutusta asiaan.

Saatan saada vihat niskaani, mutta pakko silti kommentoida tuota autolla matkustamista ilman vöitä... käsitinkö hani nyt ihan  oikein, että teillä vauva matkustaa autossa oikeesti ilman vöitä??? toivottavasti ei...

Mä ja mies ollaan ihan ehdottomia turvavöiden kanssa, auto ei liiku milliäkään ennen kuin kaikilla on vyöt kiinni. Ja erityisen tärkeää on kiinnittää vauva istuimeensa turvallisesti. Jos ei käytä vöitä niin yhtä hyvin se lapsi voi sitten olla ilman koko istuinta. Aika raskaabelia mun mielestä ajaa lapsi kyydissä, jos sillä ei ole vöitä...siinä ottaa kyllä aikamoisen tietoisen riskin... vaikka itse olis maailman paras kuski, niin joku muu ei sitä olekaan...ja jo "pelkkä" raju äkkijarrutuskin saa oikeesti TODELLA rumaa jälkeä aikaseks, vaikkei mihinkään osuiskaan, saati sitten kunnon kolari...vauva lentää tuulilasista läpi ja henki menee aivan takuulla. kannattaa tosiaan käydä katsomassa netistä noita kolarivideoita...ne ehkä herättää ajattelemaan.

Olisko hani jonku toisen merkkinen turvakaukalo sitten parempi vöineen? En minä pystyis elämääni jatkamaan jos ajan autoa ja vauva lentää jonnekki ja kuolee saamiinsa vammoihin koska en ollut laittanut sille vöitä kiinni.

Eilen kun tää kaukalohäppeninki tapahtunu nii oltii lähössä miehen mummulta eli Nean isomummulta pois päin... Ja kun se puhu omasta ensimmäisestä pojastaan joka kuoli kahden päivän iässä nii vasta tajusin että herranjumala ei tätä meiän tyttöökään olis tässä ellei sairaalahoito ois kehittyny. Jotenkin sen vasta niinku tajus että ihan hyvin tää saattais nyt olla kuolleena muistoissa vain [8|][:(]

Ollaankohan me ainoita ketkä ei edes omista sitteriä...?

et ole mohomaha ainoa joilla ei sitteriä ole.. meille tosin on tulossa kun laitoin tuoreen vaarin vaatteiden ostokieltoon (mun iskä on kaikkein hössähtänein näistä isovanhemmista [:D]) niin sepä päätti että ostaa pojulle sitterin kun sellaista ei kerta ole ja vaatteita ei enää saa ostaa [:D]

Joo-o, vauva ehottomasti kiinni turvavöihin kaukalossa ja kaukalo tietysti sitten autossa kiinni!!! Minunkaan lapsuudessa ei auto liikkunu, ennen kuin vyöt oli kiinni!

Joris:  Minäkin odotusaikana suunnittelin, että sitten vauvan kanssa vaunuillaan parikin lenkkiä päiväsä ja käydään kaupassa yms... Ei vaan ihan suunnitelmat onnistunu! Jospa poika alkaisi isompana sitten viihtymään niissä, toivotaan! Ensimmäisinä viikkoina poika nukku vaunuissa kolmen tunnin päikkärit pari kertaa.

Tännään kokkeilin taas laittaa ulos nukkumaan. Nukutin sisällä ensin syliin ja sitten laitoin varovasti kampetta päälle ja siirsin vaunuihin. Oisko hän viisi minuuttia nukkunu rappusilla. Itkuhälytttimen kerkesin justiisa asentaa, sisälle en kerenny, kun poika ilmoitti, että on heränny. Enpä alkanu taistelemaan ulkonanukkumisen kanssa... Tultiin sitten sisälle, poika nukahti uudestaan ja nukku sisällä omassa sängyssä kolme tuntia!!! Eli sisällä ei ole ongelma nukkua!

autossakin pakko pitää ne kaukalon remelit ipanalla auki niin kauan ku nukahtaa (Nukahtaa yleensä heti ku auto liikkuu tasasesti ja nukkuu monta tuntia) ja sitten varovasti laittaa ne kiinni ja löysälle.
Eli tuskin Hani nyt autolla kuitenkaan kurvailee ne remelit kokoajan auki, niinkuin jotkut täällä tais ymmärtää? Milloinkas noi kaukalot muuten tuli pakollisiksi? Itse oon vm. -85, ja olen kuulemma matkustanut takapenkillä vaunun kopassa äiteen just saatua kortin[8|]

Juu ei meilläkään auto liiku ennen kun pikkuinen on vöissä. Meillä laitetaan neiti turvakaukaloon jaa vyöt kiinni jo sisällä, ja sitten kannetaan autoon. Tuli hankittua silloin keväällä autoon sellainen kätevä jalusta, johon kaukalo vaan napsautetaan kiinni. Tosi näppärä, kun ei tarvitse joka kerta kiinnitellä kaukaloa vöihin tms. Meillä neiti saattaa kyllä protestoida kaukaloon laittoa, jos on hereillä, mutta rauha laskeutuu viimeistään kun kaukalon nostaa ilmaan ja kantaa autoon tai keinuttaa kaukaloa hieman. Mutta vaikka protestoisi, niin ei kyllä liikkeelle lähdetä ennen kun vyöt on kiinni!

Meillä ei myöskään saa kaukaloa etupenkille turvatyynyn takia. Toivottavasti tulevassa autossamme saa pelkääjän paikan turvavyön kytkettyä pois päältä. Nyt tosiaan yksin autolla liikkuessa vauva joutuu yksin takapenkille.

*mimosa*85 Meillä on päivisin melkein päin vastoin, nukkuu vaunuissa paremmin kuin sisällä. Ainakin aamupäivän päikkärit. Joko liikkuvissa vaunuissa tai sitten ihan paikallaankin saattaa nukkua tunnin, joskus puolitoista. Muita päikkäreitä ei sitten kyllä välttämättä nukukaan, ihan sama minne laittaa... sunnuntainakin lähdettiin alkuillasta lenkille ja iskettiin neiti vaunuihin, niin siellä tuo pällisteli silmät kirkkaina koko lenkin ajan! Ei kyllä kitissytkään kuin ihan loppuvaiheesta, mutta ei ilmeisesti väsyttänytkään...

Ilmakin näyttää olevan aikas viileä, josko tänään saisi neiti vetästä aamupäivän päikkärit kantorepussa metsälenkillä...[:)] Kiva myös kun alkaa ilmat viilentymään, niin voi oikeasti pukea vaatettakin pienelle! Kun tuntuu, että koko kesä ollaan melkein menty pelkillä bodyilla. Helppoa sinänsä, mutta osa vaatteista on jäänyt jo pieneksi ennen käyttöä!

No joo... taidanpa painella neidin viereen vielä nukkumaan.

siis apua..kauanko noi rotavirusrokotteesta tulevat oireet voivat oikein jatkua? tänään on tasan viikko kun rokote otettiin,eilinen päivä oli yhtä kitinää..poika valvo 13-21 ja yölläkin heräili vähän väliä..hirveitä ilmavaivoja toisella..pitää ruveta kuumetta mittailemaan,ettei sitä vaan oo..emmä keksi mistä muustakaan nää vaivat vois johtua kun siitä rokotteesta..mitä te muuten ootte antanu jos kuumetta on tai muuten särkylääkettä ollu tarvetta antaa? suppoja vai?

Oireet kestää neuvolan mukaan pari päivää mutta meillä kesti kunnon oireet viikon ja vielä senkin jälkeen... Tosin oireet tulikin vasta viikon kuluttua rokotuksestta. Ja annettiin parina päivänä nestemäistä Panadolia, jota vauva otti mielellään ja joka kyllä auttoi. Toivottavasti menee nopeasti ohi!

Huomenta!

Täällä nukuttiin ekan kerran läpi yön! JEE!! [:D] Onni meni nukkumaan klo 22 ja heräs klo 8. Nyt sitten heräsi kovaan nälkään, ensin meni 150ml maitoa ja perään vielä 60ml. Ihan loistavaa!!! Itse en nukkunut yhtä hyvin, illalla menin olkkariin kympiltä katsomaan telkkaria ja heräsin sohvalta puoli yhden aikaan ja koko yön pyörin, odotin kai että Onni herää syömään. Mies lähti töihin viiden maissa ja nousin sitten jo ylös kun en jaksanut enää pyöriä sängyssä. Pääasia silti, että Onni nukkui niin hienosti.

Tänään pitäis mennä varaamaan kukkavihko vai mikä se nyt on, mummin hautajaisiin... paljonkohan nekin maksaa... otetaan kyllä siskoni kanssa yhteinen, lasketaan se sitten yhdessä perheen kanssa.
Mitä mieltä te muuten olette asiasta, kuuluuko lapset mukaan hautajaisiin vai ei? Kävin äitini kanssa aikaa tiukkaa keskustelua asiasta. Olen itse jättämässä pojat kotiin. Mulla nuo isot pojathan on 11, 8 ja 6-vuotiaat. He eivät ole niin hirveen paljon olleet isomumminsa luona ja ajattelin että ihan itseni takia haluan jättää pojat kotiin. Ja luulen, että tilaisuus saattaa olla liian hämmentävä ainakin 6-vuotiaalleni, vanhemmat pojat taas on niin herkkiä, ettei mun resurssit riitä siellä siihen, että lohduttaisin heitä. Äitini taas olis ehdottomasti halunnut pojat sinne, ei vaan pystynyt sitä mulle perustelemaan ollenkaan. Kaikeltahan lapsia ei voi "varjella" mutta mun mielestä nyt ei ole vielä oikea aika ottaa lapsia mukaan. Eri asia olis jos kyseessä olis joku läheisempi ihminen, esim. poikien isovanhemmat tai joku muu omasta perheestä...

Nyt pitää lähteä viemään eskarilaista tarhalle. Ja tänään vien sen lapun Kelaan, ettei rahahanat katkea...

Tyttö Koo, mun mielestä lapsilta itseltään kannattaa kysyä haluavatko he tulla hautajaisiin. Viime kesänä isäni siunaustilaisuudessa oli myös 6- ja 8-vuotiaat serkkuni, he olivat siellä koska olivat itse halunneet tulla. Kuitenkin sinä tunnet omat lapsesi parhaiten ja tiedät mikä on heille hyväksi.

Nyt on sitten meillä nuha[:'(]. Pari päivää on mennyt poikaa niistellessä. Onneks lima irtoaa aika helpolla. Edellisyö meni multa valvoessa, kun havahduin jokaikiseen rohahdukseen. Poika kyllä nukkui oikein hyvin... Vähenemään päin näyttää olevan, toivotaan että menee pian ohi. Onneks tuo ei Ronia paljon haittaa, hymyileväinen tuo silti jaksaa olla[:)].

Niistä vaipoista. Kannatti reklamoida sinne Liberolle. Niissä vaipoissa oli jäämiä valmistuslinjan puhdistusaineista... Ei mitään vaarallisia aineita, tuulettamalla siitä tosiaan pääsi eroon. Eilen postista tuli paketti, jossa oli 4 vaippapakettia, kussakin 33 vaippaa[:D].
Nyt tarvis vielä reklamoida Nuk:lle, kun ei yks tuttipullo kestäny keittämistä... Mitäköhän ne sieltä lähettävät[;)]

jos mäkin taas jotain rustaisin, kun tuo neitikin meni nukkumaan. Siivota pitäis, joten.. [:D]
Tuota turvavyöjupakkaa kommentoisin niin, että oletko Hani kokeillut kovaa kantokoppaa? AnAnAtS just mainitsikin siitä, ja mä komppaan, että ite oon vm. -80 ja myös matkustanut kantokopassa takapenkillä. Ja toinen tietysti tuo kaukalon vaihto, tai siis jos pääset testaamaan jonkun muun kaukaloa. Pidätkö remmejä liian kireällä tms?? Kuulostaa aika jännältä, ettei siedä niitä vöitä. Toki noin voi ollakin. [:)] Mä pidän melko löysällä niitä vöitä.. [8|]
Kuumelääkkeenä myös nestemäinen Panadol. Semmonen juttu sen käytössä vaan on, että voi aiheuttaa vatsavaivoja jos käyttää pitkään (lähinnä siis ripulia, kun siinä oli joku makeutusaine, en nyt muista mikä). Näin sanoivat neuvolassa.
Hautajaisista.. Itse myös kysyisin lapsilta, haluavatko tulla ja nimenomaan siinä samaisessa keskustelussa kertoisin mitä siellä tapahtuu, mitä se kuoleminen on, mitä tapahtuu sen jälkeen jne ja mikä tärkeintä, vastata niihin kysymyksiin mitä ne muksut kyselee. Eniten niitä lapsia taitaa hämmentää siellä muiden ihmisten suru ja nimenomaan sun omas, ei niinkään sen mummin kuolema, jos eivät ole olleet juuri tekemisissä hänen kanssaan. Joten eivät niin sitä lohduttelua tulisi kaipaamaan, eivät niin kuin sinä. Heillä luultavasti riittää se, että voivat lähteä välillä sieltä esim. pihalle, pois niiden surevien ihmisten luota. Mutta missään nimessä en veisi omiani hautajaisiin sen takia, että mun äitini sitä haluaisi. No meillä osaksi sen takia, että haluaisi näyttää omalle suvulleen omaa jälkipolveaan. Hautajaiset kun tuppaa olemaan toinen niistä isoista pippaloista, missä koko suku tapaa.

Viikonalkuja täältäkin!

Paljon on taas tapahtunut ja asioita selvinnyt..

Mutta ensiksi, osuuteni vyökeskusteluun; normaalisti meilläkään ei auto liiku, ennenkuin lapsi on köytetty kaukaloonsa ja kaukalo telakassaan kunnolla kiinni, mutta kerran vahingossa jäi vyöt auki kaupasta tullessa kun kaupassa ne avasin pojun herättyä -joo en tiedä miksi avasin, kun ne ei herraa haittaa [:)] turpakaukalo telakoineen meillä sijaitsee repsikan puolella takapenkillä. kuskin takana ei voi pitää ku miehen tarvii saada penkki nii kauas ja eteen ei onnistu airpägien takia..

Taisimpa vikistä täällä viime viikolla olevani tuolle pojalle tutti ja et siitä ois tullu tissiriippuvainen.. No mutta totta vidussa se on tissiriippuvainen kun sillä on tiheän imun kausi -TAAS [:@][:@] neuvolassa kyllä kerrottiin 3vkon, 3&6kk tiheän imun kausista, mut se 6vkon kausi jäi mainitsematta! Taisivat silloin sairaalassakin kausista jotain mainita, mut niinku mä siin uutuuden viehätyksessä ja onnenhurmiossa mitää tajuisin painaa mieleeni.. Asia selvis mulle lauantaina, kun tätiäni konsultoin ahdistuksestani ja tylsistymisestäni imetykseen sen tiheyden ja "tuttimeiningin" takia. "Joo niillä tosiaan tulee 6vkon iässäkin ti:n kausi, eli tissittelet niin paljon ja usein kun poika vaatii" Great! Vai oonko mä tosiaan vaan ollut huono äiti, kun en oo jaksanu/ tajunnut kiinnostua aiemmin ottamaan kunnolla selvää kausista? No nytpä sitten kuukletin tiheän imun kaudella ja mitä luinkaan? Asioita, joista ei ollu aiemmin mitään tietoa, kukaan ei ollu kertonu.. Saattaapi joku ajatella, että aikuiselle ihmisellekkö pitäis kaikki kertoa jnejne. Joo kyllä kiitos, mulla ei ole aiempaa kokemusta eikä tietoa imettämisestä.. No mutta enihau, kummasti tsemppas, noilla informaatioilla jaksan taas hetken lisää tätä imetystouhua -ja tätä istumista!! [:)]

Tuttikin kelpaa taas, kunhan on luonnonkumista..

Sunnuntai-ilta ja vähä eilinen päiväkin meni sitten itkuks.. Odotettu puhelu tuli, mun pappa oli kuollut sunnuntaina iltapäivällä [:(][:(] Surullisinta tässä on, ettei mummini ollut hänen kanssaan, kun oli serkkuni pojan rippijuhlissa 400km päässä... Nyt syyttää itseään.. Olivat aamulla vielä puhuneet puhelimessa, kaikki oli ollut hyvin ja pappa oli lähdös kirkkoon.. Iltapäivällä mummi ei ollut saanut enää pappaa kiinni useista soitoista huolimatta ja oli pyytäny naapureitaan käymään ja tarkistamaan tilanteen. Parvekkeelta, tuolista nätisti istuvassa asennossa, kädet ristissä rinnalla ja silmälasit päässä, oli pappa sitten löytynyt sinisenä, kuolleena.. [:(][:(] Ensihoitajat olivat sanoneet, että kasvoista näki, ettei lähtö ollut kivulias ja oli tullut yllättäen. Ilmeisesti siis sairauskohtaus. Paha astmakin hällä oli ja kuuma kesä varmana tehny tehtävänsä.. Papan mielipuuhaa oli katsella siitä tuolista lintuja ja oravia. Onnellinen olen, että kuoli niinkuin halusikin, ennen mummia ja kotonaan. Onnellisempi, että ehti näkemään pojun edes valokuvista! Suunnaton ikävä jäi <3

No, nyt sitten muuttui nimikin.. Etunimenä edelleen Roni, mutta papan muistoksi lisäsimme hänen toisen nimensä Ronille toiseksi nimeksi. Mielestämme  kaunis ele.. [:)] Ja näin ollen yksi nimistä putoaa pois..

Mut nyt nokka kohti keskustaa, ystäväni kanssa kahvittelemaan!

Täällä alkoi arki, mies palasi töihin ja nyt opetellaan olemaan Artun ja koirien kanssa keskenään. Isosiskokin aloitti koulun ja on tietysti tohkeissaan [:D].

Arttu Iivarin nimiäiset vietettiin lauantaina ja oli oikein onnistuneet juhlat. Ihan omanlaiset pidettiin sillä en ole yksissäkään nimiäisissä aikaisemmin ollut. Pro Seremonioista tilattiin kummitoditukset kummeille kaikille ja Artulle omansa, sekä Nimenantotodistus ja Isosiskolle isosisaren todistus. Todistukset oli oikein hienot, isosisko oli otettu omastaan ja mielestäni se olikin kiva. Tälläinen se oli:

Isosiskolle,

Aada on tänään, 14.8.10, Arttu Iivarin isosiskona olla hänelle kiltti ja ystävällinen, suhtautua häneen kärsivällisesti ja auttaa vanhempia huolehtimaan hänestä.

Tulkoon sisarusten suhteesta lämmin, turvallinen, kasvattava ja iloa tuottava heille molemmille!

Alle sitten molempien puumerkit [;)], Artun kädenjälki ja Aadan "nimikirjoitus" [:D].

Arttu onkin tänään tasan 2kk! Huomenna neuvolaan ja saadaan se rotavirus. Järjetön määrä muuten noita rokotuksia annetaan...

Taatulle suruvalittelut [:(]. Niinhän sanotaan että kun uusi tulee on jonkun lähdettävä. Minulta meni isä tasan puoli vuotta ennen laskettua aikaa ja Arttu tuli tilalle.

Meillä nukutaan vaunuissa hyvin ja sujuvasti mennään kahden koiran ja vaunujen kanssa vähintään kerran päivässä.

Turvavyöt on meillä myös aina kiinni ja mies on erityisen tarkka istuimista sillä on ajanut tyttärensä kanssa kolarin jossa auto (citymaasturi, eli ei pieni auto) törmäsi istuimen puoleiseen oveen risteyksessä, vika oli citymaasturikuskin. Lapsessa ei naarmuakaan vaikka auto oli tosi rusinana.

Arttu on nukkunut 3-4h päikkäreitä mutta ei tietysti tänään... Tississä on roikuttu vähän väliä. Oliskohan tiheän imun kausi???

Taatulle osanotto [:(]

TyttöKoo, tämä nyt on vaan yksi näkökulma, mutta esim vaarini kuollessa olin 7v.(edit: täyty mun olla muutaman vuoden vanhempi ku alko vuosii laskee...), hautajaisissa näin tätini itkevän krokotiilin kyyneliä, mutta omat vanhempani eivät itkeneet. Kotiin mentäessä "annettiin meidän lasten itkeä", eli vanhemmat halasi jne... Samalla selitti jotenkin ettei saa jäädä suremaan, en nyt muista todellakaan miten se esitettiin. Mutta, itselle jäi silloin jotenkin kuva ettei saa surra, ja seurauksensa itkeskelinkin sitten piiiitkään yksikseni -salassa- vaarini kuolemaa. Jälkeenpäin mainitsin tästä äidilleni (pari vuotta sitten), ja sanoi ettei todellakaan oltu tarkoitettu niin kuin olin sen käsittänyt lapsena. Luulin siis ettei saa itkeä... Eli vähän samaa kuin katusutariina, eli lasten mukaan, mitä kysyy ja että saavat vastauksen. Ja että on ihan normaalia surra ja itkeä kun läheinen kuolee... Painotan kyllä että oli nyt vaan yksi näkökulma, eikä tainnut samalla tavalla mennä nuoremmilla sisaruksillani, eli riippuu paljolti lapsesta miten ottaa.

Mulle äippä ja anoppi kans sanonu että sillon vuonna 85 ei mitään turvakaukaloita ollut, että takapenkillä vaan pötköteltiin ilman vöitä jne. Omaa muksuani en kyllä niin pistäis, aina on kaukalossa vöissä. Meilläkin tuollanen missä on se jalusta niin helppo siihen sujauttaa eikä tarvii vöillä pistää kiinni koko kaukaloa. Anoppi tosin välillä ärsyttää kun sen mielestä tuo kaukalo on huono, kuulema huono asento siinä vauvalla eikä saa henkee, joo hohhoijakkaa[8|] Ei nää vanhukset vaan tajua nykyaikaa jne[:D]

Tähän liittyen pistän videon ( ei heikkohermoisille!! ) http://www.youtube.com/watch?v=eC2SBX2nnUw  
pistää kyllä ajattelemaan!

Joku kertoi tutista ja isovanhemmista, että ei "saisi" syödä tuttia kun omatkaan lapset ole sitä syöneet. meillä on aivan toisinpäin! Meille anopit sanoo että miksei anneta tuttia! Eivät tajua että pieni ei sitä halua syödä. Miksi sitten väkisin sitä tunkea suuhun ja opettaa? Kumminkin kun tuo ei syö sormiaankaan eikä mitään. Tutti kyllä annetaan heti kun näyttää että sitä voisi haluta, mutta ärsyttää tällähetkellä kaikki nuo "miksette tuttia sille anna", "vauvojen kuuluu syödä tuttia" jne. jne. huoh[:D][:D][:D]

pahoitteluni Hanille kun ymmärsin asiasi väärin! [8|]

Osanotot Taatu! Läheisten kuolema on aina vaikea paikka. Tyttö Koo olen samaa mieltä edellisten kanssa, että ehkä kannattaisi kysyä lapsilta itseltään ja selittää ehkä miksi hautajaiset on ja sen että siellä surraan, etteivät sitten pelästy kun sinäkin suret.

Meikäläinen on kans itkeny tän päivän, mutta en oikein tiedä miksi. Mies kävi lohduttelemassa vähän väliä ja sitten juoksikin vauvan ja minun väliä kun molemmat vain itkimme [>:] Eri huoneissa... En tiiä, en vaan pystyny olee tytön kans. Kai sit liikaa väsymystä tai jotain..

Takaisin