Vauvan tuoksua <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja AnAnAtS
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Alkaa itteä tässä epäilyttää oman neuvolan pätevyys. Taatu puhu noista tiheän imun kausista...niin mulle ei neuvolassa oo kertaakaan mainittukkaan asiasta, siis oon ollu tietämätön koko jutusta ennenku oon täältä lukenu [8|]... Itellä välillä ollu omat taidot ihan kyseenalla kun toinen jo ton kokonen ja välillä imee ihan jatkuvasti! Sit ku oon tällanen etten tajuu asioista kysellä, ootan että kyllä mulle kerrotaan ne jutut mitä oletetaan esikoistaan hoitavan tarttevan tietää...

Täytyy todeta et onneks ei olla autoilevia, ei tarvii huolehtia niin. Oon sellanen kuski ettei varmaan tulis ajamisest mitään jos vauva inahtelis vähääkään takana [;)] nykyjään on sentään ihanaa ku bussilla saa köröttää ilmaseks. Vaik tääl on sen verran muitaki vaunuilijoita että joskus pitää oottaa että pääsee nysseen mikä ei oo jo täys vaunuja. Äiti joskus manas ku asuivat 70-luvulla hesassa ja ihmiset tyyliin sylki päälle jos meinas bussiin vääntäytyy vaunujen kans [:D] pikkasen on ympäristö muutenki vauva-ystävällisempi nykyään!!

Tuteista sen verran, et eiks vauvat oo aivan yksilöitä niitten suhteen? Itte aattelin haaveellisesti et meijän vauva ei sit söis tuttia(ihanku tutiton vauveli ois jotenki hienompi [;)]) ihan senki takia että oon ite ollu ihan mahoton vierottaa tuteista. Mun ensimmäisiä muistoja on se kun iskä oli leikannu kaikki mun tutit ja yritin raivona imeä sellast tynkää [:-]. Meillä Liekki on niin kova imemään ihan kaikkea että aateltiin heti alust et jos tutti helpottaa meijän elämää niin annetaan sen imeä kunhan ei haittaa sen syömähaluja. Ja eiks oo parempi et vauva imis tuttia eikä esim. nyrkkiä?

Ai niin siit hiton rokotteesta, meil oli jätkä aivan kippuras siit pari päivää, selkeesti kakkas harvemmin(mut suuremmal vauhdil) ja oli kiukkunen. Vielä ku lisäks jouduin ottaa antibioottikuurin niin ei ihmekään et meni pakki sekasin. Joku mainittikin aiemmin et hais vauvan kakka lääkkeille, huomasin saman [:@][:@] yöööö....

[/align][/align]

Olikohan se  uusimmassa vauva lehdessä, missä oli kans Liekki niminen vauva, jolla ikää 3kk[:)] Pisti vaan silmään, kun en oo ennen tollasesta nimestä kuullut mitään, eihän se vaan teidän Liekki ollut, Skallo?[:D] Kiva nimi muuten, ei varmaan montaa Liekkiä tule samalle luokalle[:)] Meidän pojasta tuli Remu,  toi nimi tickerissä on pojan toinen nimi, mikä saa toimia myös poitsun nettinimenä tuttujen varalta[:D]

Ihan tosi?? [:D][:D] Ei oo meijän Liekki. Mut aika hienoo et joku muukin on löytäny sen. Ite bongasin nimen joskus vuosia sitten Tervon kirjasta, sinänsä vähän nolo lähde, mutta ihastuin heti!... Aattelinki et varmasti tulee vielä muitakin Liekkejä vastaan kun luonto-nimet on suosiossa. Mulla on serkulla(jos oikeen muistan) Ruska, Sade, Sumu ja Myrsky [;)]

[/align][/align]

Sit ku oon tällanen etten tajuu asioista kysellä, ootan että kyllä mulle kerrotaan ne jutut mitä oletetaan esikoistaan hoitavan tarttevan tietää...

Miten sitä tajuiskaan mitään kysellä, jos ei tiedä mistä asiasta pitäis kysellä? [8|] Löysin hyvän nettisivun, missä oli hyvin selitetty tiheän imun kausista ja imetyksestä ylipäätään.. http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/rinnat.html <- tuolta luin asioita, joista en tienny minäkään mitään.. Myöskin oletin saavani kaikki tarpeelliset tiedot kaikesta tarpeellisesta kun tuore (ja nuorikin) äiti olen.. [:)]

Just_Pam, äitini juuri 2 vkoa sitten mainitsi mulle, että sillä on käsitys että kun sukuun tulee uusi, niin joku lähtee. ja kovasti mietti silloin et menny jo 5vkoa syntymästä, jättääköhän jostain aika kun ei vielä ole.. niin kävi, että omasta isästään jätti aika.. [:(]

Tutin syömisestä vielä sen verran, meillä se ei ole kovassa käytössä mikä mua ei haittaa ollenkaan jos ei opikaan syömään kunnolla, eipähän tarvii vieroittaa. Mut jos alkaa peukku löytää tiensä suuhun, niin tilalle kyl tulee tutti!

Anopeista.. näen punaista jo nyt [:@][:D] Meillä anoppi älähti suhteellisen kovaankin ääneen heti kun otin pojan kaukalossaan pois autosta ja huomas ettei ole pipoa "PIPO PÄÄHÄN, herranen aika, miksei sillä ollu pipoa päässä, tulee korvatulehduksia??!!" Öö, ootas -juu en tosiaan aio pitää lapsellani pipoa -edes ohutta- autossa! Nooh, lähdettiin seuraavana päivänä käymään vaunuillen lähikaupassa anopin kanssa. Pihalla täys aurinko ja +30, mitä sanoo anoppi? "Etkö sä laita sille pipoa, pipo pitää olla, pipo päähän nyt!?" Niin että anteeksi ja mitä -en todellakaan ollut laittamassa tällä helteellä, vaunuis kopas muutenkin lämmin kun ei juuri ilma siellä kierrä.. "Kyllä mä pidin miehelläs aina pipoa, ei tullu korvatulehduksia ei, kun oli pipo päässä" Ja lisäks laittoi pojalle viltin päälle vaunuissa, ettei tuu kylmä [:@] Revin sen kyllä hyvin nopeasti, viskasin kiukkusesti lattialle ja tein pirun selväks, että TARKENEE ilman pipoa ja peittoa [:D][:D] Anopilla ikää 48, luulis olevan jo täs maailmas, mut ei.. Onneksi oma äitini ei tuputa muuta kuin hoitoapua ja vaatteita pojalle, se tajus jo alkuunsa et kysyn neuvoa jos tarvitsen sellaista [:)]

Edit: Kiitoksia osanotoistanne!

Meillä anoppi ei varmaan uskalla ohjeita mulle alkaa ees tunkee, sen verran oon kuitenki tehny selväks et meillä mennään meidän säännöillä jotka on ihan eri ku sen ja ihan eri ku miehen siskon perheessä. Ihan hyvin on sen kanssa asiat tähän mennessä sujunu, ei valittamista:) Joskin ei nyt olla niin kovin usein nähtykään.

Omat vanhempani sen sijaan asuvat tässä aivan lähellä ja heitä tulee kyllä nähtyä paljon, mutta äitini onneksi on myös ihan järkevä neuvoissaan, ja antaa niitä kyllä kun kysyn, muttei tuputa mitään (paitsi juurikin vaatteita kun aina kauppareissuiltaan nappaa mukaan...:D)

Onpa muuten ihanaa, kun meillä taitaa pikku hiljaa olla koliikki-itkut itketty ja neiti on kovasti hymyileväinen usein! Ja viihtyy jo sohvalla vieressä makoillen ja sattaa pitkiäkin aikoja viihtyä myös kuvia katsellen:) Ei tarvitse enää koko ajan kanniskella ja pitää sylissä!! Aivan mahtavaa:)

Sunnuntaina myös osoitti ensimmäisen kerran halua kääntyä mahalleen, eikä siinä tietenkään onnistunut muuta kuin avustuksella. Mutta viihtyi sitten mahallaan pitkän tovin! Ja siitä lähtien on halunnut aina silloin tällöin mahalleen:) Tosi ihanaa. Aiemmin viihtynyt vain selällään ja huuto on alkanut heti, kun on mahalleen laittanut. Ihania edistysaskelia!

Ja vielä siitä että suvusta poistuu aina joku ja tulee joku tilalle. Meillä kuoli viime kesänä meidän pappa. Ja nyt sitten "tilalle" syntyi tämä meidän neiti.  Että ehkä se jotenkin pitää paikkansa.

No joo, nyt kun tuli puheeksi, niin meiltä kuoli yks perhetuttu pojan ollessa 2 vko... Siis sellanen, jonka lapset on meidän sisarusten parhaimpia kavereita, ja joka ollaan tunnettu aina, isoveljelle se tais olla kummikin. Ei nyt ihan sukua, mutta yks lähtee kun toinen tulee piti jokseenkin täälläkin paikkansa.

[&:][:(] pieni varoituksen sana rintatulehduksesta....

mullahan siihen ei purenut antibiootti. hoitoohjeita kattelin netistä ja ja luotin lääkäriini joka puhelimitse sen antibiootin määräsin kun kuvailin oireeni. eli iso punainen alua rinnassa, kuumotus, flunnsainen olo, rinnassa iso kova pahkura.. joo normijuttuja, ei hätää. kunnes kipu mulla paheni niin pahaksi etten voinut nukkua ja pienikin hipasu sai kyyneleet silmiin. kipu laajeni kainaloon ja selkään. joo sekin normaalia. kirjotetaanpa vahvempaa lääkettä. syöt sen. onneksi joku toinen lääkäri oli kuullut neuvolalääkäriltä oireistani ja soitti mulle että HETI tänne. samantien lähete kiireellisenä sairaalaan. rinta avattava. iso paise levinnyt rintaan. [&:][&:][&:]
onneksi avaamista ei tarvittu, noh silloin ajattelin että onneksi. rinta vaan tyhjennetään punktoimalla. pikkujuttu. mutta voi luoja!!!!!! itse operointi meni ihan hyvin. rinta "jäädytettiin" pistokohdista, ja neulalla imettiin mätää.. mutta heti kun neulan paikkaa vaihtoi toiseen, tyhjennetty kohta alkoi kipuilla. ja se kipu!!!! se oli jotain ihan kauheeta!! siihen asti meni hoitajan ja kirurgin kaa vitsaillen mutta sitten hoitajakin näki että nyt sattuu oikeesti. sitä kipua ei voi kuvailla. pieni vitsikin kyllä lohkesi sen kivun keskellä " saanko mä nyt sen epiduraalin jota en synnytyksessä saanut.. on meinaan kivut samaa luokkaa...."[:o][:-][&o][8|][X(][&:] kipu kesti polttavana ja repivänä noin tunnin vahvasta kipupiikistä huolimatta. ja koko loppu päivä meni kipuillen vaikka särkylääkettä meni useampikin. kaiken huippu on se että tämä sama operointi jatkuu huomenna. [&:][:'(][:(] mielummin melkein lähen hämeenlinnaan avattavaksi ku lähen tuohon operointiin uusiksi. [&:][:'(]
eli älkää rintatulehdus asioissa luottako terveydenhoitajan oota lääkäri lähettää reseptin apteekkiin-puheluihin vaan vaatikaa päästä näytille ettei käy näin ku mulle. tää on oikeesti yhtä helvettiä tää kipu. [:o]

ohhoh hani, onpa sulla tosi huonoa tuuria ton tulehduksen kanssa!!! Oliko kyseessä terveyskeskuslääkäri? Mulla on yks tuttu, jonka rinta avattiin kun tulehdus oli mennyt niin pahaks. Toivottavasti paranet pian ja kivut häviää!!! Ja aivan ihanan nimen saa teidän tyttö!!! <3

Täällä Onni jatkaa mahtavia yöuniaan. Viime yönä nukkui heräämättä 21-06, sitten syötiin ja seiskalta noustiin ylös. Ja nyt poika on yhtä hymyä ja jokellusta! [:D]

Puhuttiin eilen poikien kanssa uudestaan hautajaisista, ollaan jo aiemmin keskusteltu kuolemasta ym. kun isänsä puolelta kuoli isomummo pari vuotta sitten. Tultiin sitten siihen lopputulokseen, että pojat jää kotiin ja me mennään mieheni kanssa sinne kahdestaan. 6-vuotiaani oli vaan hyvin huolissaan kun "te saatte sitä hautajaiskakkua, mutta mä en!" [:D] suuret on pojalla murheet...

Nyt kauppaan ja sitten imurin varteen...plääh...[>:]

ja tosta turvavöistä.
meillä kaukalo on takapenkillä tai vänkärin paikalla selkä menosuuntaan päin vöihin köytettynä mutta itse turvakaukalon vyöt on auki.(asilloin kun ipana on hereillä) kyllä. ja kuten kirjotin mulle on ihan sama mitä muut siitä sanoo. mä en ala tota pientä kiusaa sillä että sidon sen niillä remeleillä ja se huutaa naama punasena ja tempoilee niissä vöissä niin että on kauheet punaiset jäljet rintakehässä ja kainalossa.ja se huuto ei lopu ollenkaan... niin kauan ku se on hereillä vyöt pysyy auki. sitten ku nukahtaa ne menee kiinni. ei oltais liikuttu mihinkään tästä talosta jos ne vyöt ois ollu kiinni heti lähtiessä. tuo ei vaan niitä sulata enkä minä sitä huutoa. ei paljoo ois mummolan tai mökkireissua tehty. täytyy kokeilla taas jossain vaiheessa joko ipanan hermot ne vyöt sulattaa...
miettikääs ny ite paljonko ja miten teidän oma vauva liikkuu esim sitterissa 7h aikana??(sen verran kestää kotoota mummilaan) sellasta liikkumista ei pysty tekee turvakaukalossa jos remelit on kiinni. vähemmästäkin lapsi tuskastuu. ainakin meidän.
joojoo [:)] turha luennoida mitään turvallisuudesta. mä kyllä tiedän vaarat jne mutta tässä asiassa mun mieli ei muutu. taidetaan olla ipanan kaa yhtä jästipäitä.[:)]

ps. eihän prätkänkään kyydissä kellään ole vöitä ja kun ostaa sissypaariin eli selkänojalliseen takapenkkiin ne käsinojat niin siinä prätkäihmisten lapset matkustaa jo hyvin pienenä ihan iliman mittään remeleitä .n 3vuotiaasta alkaen.. eikä se oo mitenkään ihmeellistä. [:D][:D][:D] tiijän että siellä taas osa ihmisistä kauhistuu vallan kauhiast.. niin se vaan on.

Mutta onneksi kukaan meistä ei pidä lastaan sitterissä tai turvakaukalossa 7 tuntia putkeen. Hoppas jag.

tuli tästä turvakaukalokeskustelusta vain mieleen, että onko muilla ollut neuvolassa puhetta siitä, kauanko lapsi saa yhtäjaksoisesti kaukalossa olla? meillä ei sellaisesta mitään mainintaa, mutta tutuilleni oli sanottu että maksimi on puolitoista tuntia... mietin vaan kun meilläkin aika pitkä matka mummolaan kyläilemään...

Juurikin se 1 1/2 - 2 tuntia. Ei tosin neuvolassa ole ollut puhetta mutta muista tietolähteistä. Ja ihan itsekin päättelin ettei meidänkään mummolamatkaa (2 1/2- 3 tuntia) ilman stoppeja tehdä.

meillä matkaa äidilleni 7-8 h pysähdyksineen.nyt kesällä ajelimme tuon matkan ja pysähdyimme kahdesti syömään..muuten poika nukkui tyytyväisenä kaukalossa..neuvolassa tuli reissustamme puhetta ja th ja lääkärikin vain sanoivat että ompas poika matkustanut hienosti! ei ollut kaukalossa istumisajasta sanomista..eikös ne kaukalot ole tehty sellaisiksi nykyään että niissä on pienilläkin vauvoilla hyvä asento olla?! 

Juu eipä sitä pientä kovin kauaa turvakaukalossa ole hyvä pitää. Kai sekin ohje on suuntaa antava, ja juurikin omaa järkeä siinä saa käyttää. Turvakaukalon asento kun ei varmasti ole pienelle paras luuston eikä vatsan toiminnan kannalta. Toki jos nyt matkustaa autossa kerran pari kuukaudessa (eli harvoin), siitä tuskin mitään vaaraa on jos on kaukalossa pidempään. Ohjeet lienee tarkoitettu jokapäiväistä käyttöä ajatellen...

Mun äiti oli voittanu tänään jostain radiokilpailun yli 300€ lahjakortin suomen matkatoimistoon [:)] oiskohan ollu viel yli 350, en muista enää sitä tarkkaa summaa. Yritin heti usuttaa sille että lähtee sitten meiän kans matkalle. Koira haudattuna tietysti, että kattois Neaa kun me ollaan pulikoimassa jne [:D][:D] Ja kyllä se suostukin [:D]

Ollaan muute ite lähössä laivalle ens viikolla juurikin niin että Nea jää hoitoon äidilleni... Kova on huoli jo valmiiksi, mutta ei kai tytöllä mitään hätää ole [8|]
Mies on nimittäin nyt kesälomilla vielä...

Niin ja vauvan seisottamisesta: minä pidän kainaloiden alta kiinni kun tyttö seisoo omilla jaloillaan jalkojeni päällä. Tästä asennosta se ite tykkää, huuto loppuu samantien kun sen näin nostaa. Anoppi näkee asiasta punasta ja ajattelin että jos oikeesti ei sais tälläses asennos pitää niin eikös neuvolassa olis siitä mulle sanottu kun oon sielläkin tyttöö pitäny näin? se nyt vaan haluaa seistä omilla jaloillaan [8|] mitä haittaakaan? sit kun ei jaksa enää nii "rysähtää" mun käsien varaan niin eikös se nyt sit ite tie millon ei jaksa kun näin tekee...
Meillä opetellaan kovasti jo mahalleen kääntymistä, ei oo enää kaukana etteikö käänny...

mohomaha, mä "seisotan" poikaa kanssa niinkuin kuvailit ja täälläkin tykkää kovasti[:)] Välillä pieni jopa rupeaa pomppimaankin tuossa asennossa, ihana[:)] Ja anoppi sanoo kanssa tuostakin että ei sais retuuttaa[:@] Ja siitäkin ettei saa istuttaa[:@] Kyllä tuo pieni tykkää olla tyynyä vasten istuvassa asennossa kun sillon mahaki toimii paremmin ja yleensä juuri tuossa asennossa kakatki vääntää[:D] Kamalasti se kitisee jos 24/7 joutuu olemaan vaan makuu asennossa.

Ja tuosta kaukalosta, täällä sanottiin neuvolassa että se puoltoista tuntia on se suositus kerralla istuttavaks kaukalossa, juurikin sen takia kun luut on vielä niin pehmeät jne niin voi kehittyä väärin. Ja tuo nimenomaan jos melkeinpä päivittäin pitkiä matkoja istuisi. Meilläkin on mun äidin luo reilun 3 tunnin matka. Yhdesti ollaan vasta käyty ja pieni nukkui mennen tullen[:)]

Mohomaha; mistä olet tuollaisen leikkimaton ostanut ? [:)] näyttää kivalta..pitäisi meidänkin poitsulle tuommonen jostain löytää..

meilläkin mennään melkein mahalleen asti[:D]kättä ei osaa toinen siirtää,ettei se jäis puristuksiin ja siihenkös turhaudutaan[:)]vähän vielä yritystä niin eiököhän se siitä!

rokoteoireet on täällä takana päin!! JES!![:)] pari päivää nyt ollut jo hyviä.ja yöt nukuttu suht koht hyvin..

huomenna pitäisi poika viedä mummon ja vaarin hoteisiin,kun äiskä lähtee parturiin ja ottaa vähän omaa aikaa..miten ihmeessä sitä raaskii pienen jättää sinne[8|][8|] käännyn vielä ovella ja sanon ettei sinne parturiin ny niin pakkooo mennä,ja lähden pojan kans kotiin[:D][:D]no,jospa en! Ei oo kyse kun muutamasta tunnista niin eiköhän tuo hengissä selviä[:)]

viikko vielä ja meilläkin olis ristiäiset..kauhee suunnitteleminen kakuissa yms.kun teen kaiken itse[:)]mut on kyllä kiva päästä leipomaan!

meillä on turvakaukalon pohjalla littana tyyny. paljon parempi asento eikä retkota miten sattuu. toi meiilä oleva turvakaukalo on sellanen että en suosittele kellekkään sitä. siihen ku ipana tällättiin remeleihin synnäriltä kotiin lähtiessä ja koko häkkyrä kiinnitettiin autoon niin ipana roikku niissä remeleissä ja pää retkotti alas päin niin että näky vaan päälaki ja niska. kauheeta. vaikka kuinka yritti päätä nostaa ylös niin eiku aina vaan rojahti takasi alas.[&:][:@] pehmusteen laitettua pohjalle asento on ollut paljon parempi. remelitkin tulee oikealle korkuudelle ipanaan nähden.. kunhan se vaan suostuis hyväksymään ne läpyskät..[&:] jos se häkkyrä ois oma niin sillä ois nakattu vesilintua jo aikaa sitten.[:@] tais olla ora merkkinen ja ihan peestä noin pienelle.vaikka oli muka 0-13kg. näytin sitä neuvolassa (josta siis vuokrasin sen ihan uutena ) niin th ihmetteli myös kaukalon tosi jyrkkää asentoa. onneksi ipana nyt kasvaa niin jotenki asettuukin siihen paremmin. monilla kyllä näyttää ipana retkottavan niissä kaukaloissa tosi hankalan näköisesti.

meillä ipana on hyvinkin nukkunut autossa sen 6h putkeen noilla reissuilla...eikä oo tullut mieleenkään alkaa herättelee ja repii sitä ylös.[8|] onneksi noin pitkiä matkoja tehään tosi harvoin. nyt vaan kesällä sattu kaksi pitempää reissua ton ipanan ekan kuukauden sisään ja ne meni hyvin siinä mielessä että ipana kun nukahtaa niin se sitten nukkuu myös pitkään ja matkan teko käy sujuvasti. jos ipana on hereillä niin kyllä sai pysähdellä sen huutokonserttien takia.. se ei vaan sulata niitä remeleitä kuin hetken. taas varsin kokeilin tänään riksun reissulla niin 15min se huusi kurkku suorana.meinasi tukehtua huutoonsa. yritä siinä sitten keskittyä ajamiseen itse kun ipana huutaa vänkärin paikalla.[:-][&o] heti ku remelit aukee niin huuto loppuu ja alkaa iloinen jokellus ja touhuuminen..[8|] ja sitten tuleekin jo uni. vaikee tapaus tää meitin viivi vanessa-neiti.

meillä on brio primo merkkinen kaukalo ja siihen se jalusta autoon että voi vaan kloksauttaa sen kaukalon kii siihen, kätevä! Ja tossa kaukalossa tuli mukana istuintyyny ja toi tollanen selän muotoja mukaileva tyyny? ollan oltu kyl tosi tyytyväisiä tohon!!  kohta täytyy ottaa toi tyyny selän alta pois kun alkaa olee aika iso typykkä [>:] mua harmittaa kun toinen siirty jo 62cm vaatteisiinkin 

henniv: saatiin toi ristiäislahjaks mutta luulisin että se on ostettu royal toys lelukaupasta? tosta puhuttiin täällä aikasemminkin, peili löytyy ja musiikkitoimintoja ja tossa matossa on noita rapisevia ja vinkuvia kohtiakin. jollain toisella tais olla samanlainen...

Takaisin