Vauvan tavarat

OOn varmaan melko innokas odottaja kun nyt jo tullut hankittua kaikenlaista, turvakaukalo ja isofix jalusta siihen tutulta ostin, yhdistelmävaunut ostettiin uutena, maaliskuussa tarkoitus lähteä Ikeaan hoitopöytää jne ostamaan, siellä tuntuu olevan suht edullista. Innolla odotan sitä reissua, äitiyspakkauksen pitäisi saapua ensi viikolla :) ja vaatteita ollaan saatu tutuilta melko paljon, jokaista kokoa löytyy bodyja ainakin 3 jne, mutta vielä jos hieman täydentäis vaate varastoa sitten keväämmällä :) 

Tähän mennessä on jopa hoitoalusta (se muovinen tms), lelukaari, kestovaippoja, vaatteita, pari tuttia ja tuttipulloa, pari nallea :P.. Eilen just tilattiin Brion hoitoalusta sängyn päälle, Ikeasta pitäs ostaa sänky. Vaunut saadaan miehen veljeltä, turvaistuin minun veljeltä. Rintapumppu, amme+teline, leikkimatto ja rintareppu ainaki saadaan eksän siskolta.. :). Siinähän nuita. Eilen just pistin äitiyspakkauksen hakemuksen menemään, saas nähä kuin nopeasti käsittelevät.

Oha nuita.. Mutta varmasti tullee hommattua muutaki vielä. Ittelä himottas Manduca (http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/manduca/) tai kantoliina. Sitteriki ehkä täytyy jostain haalia, mutta sen ei niin kiire ole.

Meillä on turvaistuin(+telakka), ostettu uutena, samoin kävin sitterin hakemassa yks päivä, oli halpa uutena. Vaatteita on vähäsen, etenkin 56 pitäis saada vielä vähän lisää, todennäkösesti nekin kuitenkin kaverilta saadaan. Muuten taidan vaatteilla pärjätä ja kattella sitten mitä porukka tuo tirppanaa tullessaan katsomaan. Mummot varmaan ainakin roudaa jotain kampetta. Äitiyspakkauksen otan rahana, joten pitäisi käydä kavereilla(jotka "käski" tämän päätöksen tekemään, saan heiltä kaikkea) hakemassa kynsisaksia jne. Makuupussi ja lähes käyttämätön H&M toppapuku(ens talveksi) kummipojalta on saatu. Sieltä saadaan amme ja pinniskin. Ja kai itkuhälyytin. Vaunut tilataan Saksasta pikkuserkun avustuksella. Piti jo olla tilauksessa, mutta jospa ne kohta olisi. Säätöä siinä 300e.
Eli kaikki isompi ja konkreettisempi tavara on jo tai tiedossa mistä tulossa. Sit nämä peruskauppatavarat kuten kylpyöljy, talkki, sinkkivoide, harsoja vielä, jne ostellaan keväällä kauppareissuilla. Apteekkireissu kanssa joskus keväällä.
Niin, kantoliinan tahtoisin kyllä vielä. Ja ainoa mikä aiheuttaa stressiä on hoitopiste. Meillä oli tämä asunto ostettaessa kylppärissa kamala vanha kylpyamme. Se kannettiin ekana pois. Siihen ois tarkoitus laittaa tilalle kodinhoitohuoneen tasoa/kaappia pätkä ja pari hyllyä päälle. Tämä on jäänyt kun olemme  miettineet kylppärin uusintaa. Nyt näyttää siltä, että taitaa onnistua vaan että uudet laatat vedetään vanhojen päälle joten päästään paljon halvemmalla. Pitäisi saada vaan se asia rullaamaan. Joten hoitopöytää ei tule vaan laitan siihen tasolle sitten sen muovisen alustan, onpahan lähellä vesipistettäkin.

Meillä odotellaan äitiyspakkausta. Sen lisäksi ollaan saatu kummitytön jäljiltä säkillinen vaatteita joista sitten valkattiin ne pojalle menevät [:)]  Jokusia vaatekappaleita ostettiin alennusmyynneistä ja kirppareilta. Vaunut on tilattu, pinnasänky kasattu ja hoitopöytä odottaa omaa paikkaansa. Ei vaan mitään havaintoa mihin sen saa meidän 43 neliössä mahtumaan [8|] Tänään sain sen toiselta veljeltäni ja koko yllätti sekä minut että mieheni [:D] Huomenna mennään mun kummitädiltä hakemaan amme, matkarattaat ja turvakaukalo. Lakanoita tulee sitten miehen puolelta ja jotain voiteita, pyyhkeitä ja tuttipullo ja -harja saatiin joululahjaksi.

Mä olin vielä kuukaus sitten ihan hädissäni kun mitään ei vauvalle ollu ja nyt sitten onkin jo melkein kaikki. [;)] Tänää ostettiin hoitopöytä tutuilta käytettynä ja mukana saatiin kantoliinaa, leikkimattoa, hoitoalustaa yms. Nyt on siis kaukalo (tai oikeastaan kaks... [8|]), sitteri, pinnasänky, hoitopöytä, hoitoalusta, kantoliina, lakanoita (meijän äiti innostu ompelemaan niitä tusinan ettei lopu heti kesken...), pussilakanoita, pyyhkeitä, rintapumppu jne. Vaatteitakii on niin paljon että isommat oli pakko viedä varastoon. [;)] Mutta huolellisesti lajiteltuna tietysti. Jätin kaappiin vaan alle 65senttiset ja nekin eri koot eri hyllyille. Anoppi lupas ommella verhot ja pinnasuojan. Enää puuttuis itkuhälytin ja vaunut. Ja tietysti kaikkea pientä kivaa. [;)] 

Tänää olin kaupungilla ja ostin uuden eteiskalusteen (semmonen kenkäsenkki-systeemi) ja isä kävi sen kasaamassa. Kantoi myös hoitopöydät yms paikoilleen eli nyt alkaa jo vauvankin huone näyttää valmiilta. [:)] Mies oli taas reissussa ja totes vaan että sen pitäis olla useemminkii poissa jos vaikka se meijän kylppäriremonttikii valmistuis. [;)] Se ei tajua yhtään että mikä kiire tässä on mutta mulla itellä on vaan semmonen olo etten jaksa enää sitten viimesilläni tyhjennellä kaappeja ja miettiä järjestyksiä. Mielummin teen kaiken nyt jo valmiiksi tai ainakin kaikki "raskaammat" työt kuten huonekalujen siirrot yms.

Olen ansku81 ihan samoilla linjoilla. Kivempi se nyt on puuhata ja laittaa kun vielä jaksaa kunnolla ja innolla tekee kun sitten viimesillään kun jo varmaan synnytystäkin jännittää. Eipä meilläkään mies ymmärrä et miks nyt jo pitää laittaa kaikki valmiiks vaikka oon yrittänyt selittää samaa hänelle. Tutin ostaminenkin on liikaa siihen asti et saadaan hoitopöytä paikalleen ja jokaiselle tavaralle se oma paikka. Et kun "ei meille mahdu" [:D] Onneks se hoitopöytä viimein saatiin niin ei tuu enää mitään sanomista [;)]

Me ollaan menossa ensi kesänä naimisiin, päiväkin päätettiin jo pari vuottta sitten kun mentiin kihloihin niin siinäkin on sitä valmistelemista. Olen yrittänyt saada miestä lähtemään katsomaan et mitä sinne lahjatoivelistalle laitetaan mut sekin on kauheen vaikeeta "kun niihin häihin on vielä niin kauan" . Koita tässä sit saada mahdollisimman paljon etukäteen valmiiksi [:D]

Taitaa olla hyvin yleinen miehillä tuo että ei tavaroilla ole vielä kiire. Meilläkin siis sama homma! [:D]
Kaikkiin hankintoihin on mies tuon todennut. Se on tainnut jäädä siihen pisteeseen kun oli puoli vuotta laskettuun. Kun se hokee vieläkin sitä, että "siihenhän on puoli vuotta!" [:D] Ja eipä se auta, et oikeasti on kolme kk. Se on niiin pitkä aika. Samoin minäkin tahtoisin laittaa ja hommata tavarat tässä lähellä viikkoa 30 valmiiksi. Esim pinnis tulee "joskus tässä keväällä" kun saavat kummipojalle ostettua isomman sängyn. Samoin vaatteita kun muistaa anoppilastaan kattoa. Ja muutkin tavarat mitä sieltä tulee. Toisaalta eihän se ole ollenkaan iso homma käydä joskus aina jotain noilta hakemassa, mutta toisaalta ärsyttää kun ei hahmota noita mitään vielä olevaksi. Tai että miettii, että nekin puuttuu, ennenku ne joskus saa.
En minäkään tahdo viimesillään kierrellä kauppoja ja järkkäillä kaiken vasta sitten!

Vaatteita on tullut vaaville nyt osteltua tämän viikkoisen loman aikana. Äitin, tulevan mummon, kanssa kierreltiin kirppistä ja Lindexia ja sen sellaista. Ihania, söpöjä vaatteita tarttui matkaan! Ja yksi AIO-kestovaippa kirppikseltä, ihan käyttämättömän oloinen ja ihana vaaleanvihreä. Niitä olen sitten hypistellyt pitkin viikkoa. Pitää vielä pestä ne.
Äitini lupasi meille myös lahjaksi tuon Brion Primo-turvakaukalon jalustoineen, saadaan sitten auton isofix-kiinnikkeet käyttöön [:)] Mieheni olisi ostamassa kaveriltaan käytettyä turvavöillä kiinnitettävää hässäkkää, mutta haluan mieluummin tuon isofixilla toimivan. Plus että se on uusi ja sellainen, kuin itse haluan ja se on mulle yleensä aika tärkeää [:D]
Muovinen hoitoalusta, hoitoalustan suojakankaita pari, patjansuojus, pinnasängyn reunoihin pehmuste, joku kantopussi tms tuli Vauva-lehden tilaajalahjana. Itkuhälytin saatiin joululahjaksi. Kaveri antoi soivan mobilen pinnasängyn päälle. Itse ostin jumppalelun vaaville. Vaunut kaverilta käytettynä jo ennen joulua, ja sieltä suunnalta saamme samaan hintaan vielä mummolavaunut, kunhan joku vain hakee ne sieltä. Mummolassakin on matkasänky mummola- ja mökkisängyksi [:D] Äitini osti sen heti, kun kuuli, että vauva tulee keväällä [:D] Pinnasänky on minun kotonani (tulevassa mummolassa...) varastossa, täytyy joskus lähempänä hakea se, itsekin olen siinä nukkunut.
Äitiyspakkausta haimme n. viikko sitten, katsotaan koska se tulee.

Tämä varmaan sopii myös tänne[:)].

Ei kaikkea tarvitse ostaa mitä kaupoissa on.. myyjät markkinoi vaikka mitä jopa sellaista mitä heti ei tarvii. Maalaisjärkeä käyttöön että mitä oikeesti tarvii.

Meilläkin esim. mielessä matkasänky ja sitteri, mutta jäävät siihen aikaan hankittavaksi kun Nyytti on jo syntynyt ja jos suurta tarvetta sitten tulee.
Turvakaukalo/istuin ja kantoliina on vielä kaupassa.Toki jotain muutakin vielä hankittavana, mutta voiton puolella hankinnoissa ollaan [:D].
Yhdistelmävaunut on hankittu, pinnasänky irrotettavalla hoitotasolla löytyy ja 50-60cm koon vaatteita (bodyja, potkuhousuja, kietaisupaitoja,housuja, sukkia jne..) jokunen saatuna ja ostettuna alkuun, ja sitten äitiyspakkauksen satoa mikä tuli eilen (kuvia 2009 mallista kelan sivuilla) [:)]. 70cm- koon vaatteita hankitaan sitten kasvun mukaan.
Myös starttiin tuttipulloja on kolmet ja ensitutteja pari pakettia,tuttipidike sekä pulloharja ja harsovaippakankaita puklauksiin. Pari helistin lelua ja sängyn mobiililelu + vaunujen ketjulelu löytyy. Hoitopöydällä mm. pehmomainen hoitoalusta ja voide + Natusanin minipakkaus töpsyja ja vanulappuja. Sänkyyn patja ja lakana. Nyytille unipussi.
Mulla käytössä ollut jättityyny joka hyvä apu ittellä jo nukkumisessa ja sitten Nyytin synnyttyä hyvä imetystuki/ lapsen köllöttelupaikka.

Paljolti olen katsonut että millä hinnoilla esim. Vapaavalinnat ja Löytötavaratalot, Citymarketit ja Prismat myy samoja pikkutarpeita vaikkakin merkki olisi eri kuin lastentarvikekaupassa. Ei ihan kaikki tarvitse olla niin Laatuliikkeestä ja säästöä ehkä hieman saattaa tulla.

Perintöä ;
Keinuhevonen on mun vanha ja siirtyy Nyytille leikkeihin kunhan kasvaa. Kastemekko ja malja ovat myös minun alkuperäiset sekä ensikengät jos pohjalliset korjaisi ja vaihtaisi nauhat. Saatan kyllä ostaa sitten ajankohdan ollen uudet kengät [:)].
Meillä varmaankin menee niin että koiran pehmolelut "vingut"  ja pallot ovat myös Nyytin käytössä. Tulee sitten niitä uusia leluja mitä saa lahjaksi.

Kertosko joku mulle, miksi olisi hyvä olla sitteri? Me ei olla miehen kanssa kumpikaan kiinnostuttu siitä ja ajateltiin pärjätä ilman, kun ihan vauvana vauva voi hyvin olla lattialla ja sit ku se rupee liikkumaan, niin tuskin haluaa istua paikoillaan.  

Meillä kans mies hokee koko ajan et eihän niillä tavaroilla  oo vielä kiire. Ite haluais laittaa kaiken edes suurinpiirtein valmiiks nyt kun vielä jotenki jaksaa [:)]

On meillä tiedossa jo sänky, hoitopöytä oottelee uutta maalikerrosta. Turvaistuinta menen tänään katsoon yhdeltä tutulta. Sitteri on miehen pojan entinen. Sit vaatteita saadaan sukulaisilta niin ei oo viel paljoo niitä tullu hommattua. Paitsi muutamia ihania juttuja on pitäny ostaa. Sellasen lelukaaren löysin kirpparilta kympillä.

Hmm.. toi lilypie ei nyt ihan oo matkassa.. tänään on 26+0

Mekin ajateltiin se sitteri jättää hankkimatta ainakin näin alkuun. Katsotaan tilanteen mukaan tuleeko tarpeeseen vai ei. Eipä ole kenelläkään tutullakaan ollut käytössä niin on käyttötarjoitus itseltäkin jäänyt vähän pimentoon. Mistä kukakin pitää kait [:)] Kummitytöillä molemmilla oli käytössä dumbo kun harjoittelivat istumista ja oli pitkään niillä omana tuolina käytössä sit muutenkin. Siihen saa vauvan ergonomisesti hyvään asentoon sitä istumista ajatellen ja pysyy hyvin paikallaan.

Mä tykkäsin ekalla lapsella sitteristä ihan siitä syystä, et sen voi nostaa pöydälle. Ei tartte sit vastasyntynyttä pitää lattialla. Toki sit ko alkaa ikää jo olemaan muutaman kuukauden niin lattiallakin varmaan viihtyy. Ja sit tarvii lattialle laittaa jo senkin takii, et oppii kääntymään jne..

Nyt lisäks ku on toi vilkas koiranpentu (13vko), ni en edes uskaltais jättää vauvaa lattialle heti alkuus. Pöydällä voi vauvelia siinä kiikutella samalla ku lipittää kahvia tai lukee päivän posteja. Paljon varmaan nukkuu sängyssään tai kantoliinassakin, mut kyl me hankitaan se sitterikin ennen syntymää.Tyttö viihty siinä ainakin tosi hyvin. Katteli ku mä kokkasin tai touhusin muuta.. joten toivon mukaan seuraavakin viihtynee sitterissä.

Me saatiin juuri miehen kaverilta lauantaina sitteri, vähän niinkun tuparilahjaksi [:D] tai no en siis oikein tiedä että oliko se laina vaiko lahjoitus, mutta turha sitä on tähän hätään miettiä, tarjoon sitten takaisin kun lapsi ei siinä enää viihdy, jos huolii!

Joo, en mäkään sitä sitteriä olis ehkä ekana ostanu mutta kun lahjaksi sain. [:)] Ja meillä myös noita häslääviä koiria eli kiva jos saan laskettua vauvan välillä muuallekin kuin lattialle tai sängylle. Yks kaveri nukuttaa pikku-unetkin sitterissä ja toinen kehui että siinä on hyvä alkaa opettelemaan noita soseitten syömisiä yms kun vaavi ei vielä pysy syöttötuolissa mutta vois jo jotain maistella istuma-asennossa. [:)] Eli kukin tyylillään. [:)]

Mä kanssa otan ilolla vastaan kaiken mitä saan. [:)] Nyt jo on semmosia laatikoita menossa varastoon missä on joko isompia vaatteita tai sitten semmosia tosi "poikien tai tyttöjen"-vaatteita. Me kun ei vielä tiedetä kumpi tulee niin otan sitten sen laatikon esiin kumpaa toukokuussa näyttää. [;)] Jos jotain vaatetta en tuu koskaan käyttämään niin ei haittaa, laitan sen sitten kiertoon taas jollekin. [:)]Anoppi nyrpisteli nenäänsä kun näki vaavin vaatteet ja ihmetteli että miks pitää näin epämukavia vaatteita (=farkut kokoa 62cm) olla ja miks on sinisiä yöpukuja... Ihan ku se vauva nyt siitä häiriintyis vaikka nukkuu sinisessä yöpuvussa vaikka oliskii tyttö. [:-] Vähän meinas käpy palaa siihen taas... Muutenkii se oli taas niin rasittava kun ensin kysyy että miten mä voin ja kun sanoin etten oikeen hyvin että on ollu supisteluja ja muutenkii kaikkee kipuilua ni sitten se alkaa isoon ääneen selittää kuinka "hän oli vielä jumpassa viikkoa ennen laskettua aikaa ja mahakin oli niin pieni ettei kukaan naapureista uskonu että synnytys on lähellä ja kuinka hänen äitinsäkin oli suoraan navettahommista lähtenyt synnyttämään ja heti seuraavana päivä takasin navettaan ja kuinka hänkin oli vaan viikko ennen synnytystä töissä niiiin reippaana että jne..." [:-] Miksi edes kysyy kun ei kiinnosta...

Minusta kai se sitteri on näppärä vekotin, siskojen muksuilla ja tutuilla on ollut kovasti käytössä. Varsinkin vauvalle siinä on helppo alkaa soseita syöttämään kun ei vielä istumaan kykene, ei tartte sylissä pitää koko aikaa ja näkee paremmin mihin sitä lusikkaa työntää. Ja näkeehän muksukin paremmin maailman menoa sitterissä ollessaan kuin että lattialla makoillessaan kun sitä asennon kulmaa saa vaihdettua.. mutta jokainen tyylillään tietysti :)

Meillä taitaa mennä toukokuulle ennenkuin tavaroita aletaan todenteolla hankkimaan, vaatteet ja käyttötarvikkeet (vaipat, rasvat, vastikkeet, jne) on tärkeimmät ja tietty turvakaukalo jos muksu päättääkin syntyä etuajassa. Eli hyvä jos ne sais hankittua ennen toukokuuta :) Muut onkin sitten lainatavaraa, tarttee vaan hakea ja koota :) Pitäähän sitä miehellekki jättää jotain tekemistä :)

Jep kyllä mäkään en miettinyt hetkeäkään sitteri-asiaa. Meillä se on kanssa ollut kaikilla kaveripariskunnilla tosi ahkerassa käytössä, juuri niinkun täällä on mainittukin jo. Soseen syöttö, pikku unet(äsken tulin kaverilta jonka neiti 2kk vetäsee päivällä pikaunia(tyyliin vartinkin) ja siinä se nukkui sitterissä), saa just esim pöydälle ja kummipoika seuraili sitterissä kylppärissä kun äitinsä kävi suihkussa ja jopa jos meikkaili! Viihtyi tosi hyvin ja äidillä ei ollut minkäänlaisia ongelmia saada "itselleen aikaa" suihkussa käyntiin ja vähän ihmismäistymään kun lähdettiin käymään kaupungissa!
Jokainen tietty tavallaan, jos ei se tunnu omalta tavalta niin mitä sitä sitten hankkimaan! [:)]

Mie kävin tänään ostamassa kaupasta pari tuttia(Samassa paketissa!) sellasia mitkä ovat ihan vastasyntyneelle (0-2kk) tosi söpöt pienet :)
Sitten ostin tuttipullon seuraksi ja niitä semmosia puhdistusliinoja,millä voi pyyhkiä lapsen ihoa,puhdistaa pyllyn ..yms. :)

Pitää alkaa tällee valmistelee jo tavaroita. Sänky täytyy sitten jostain repästä,joku hyvä ja halpa! [:)] kaikki muu oikeestaan tulee muilta.

Totesin vasta miehelle, että ollaankohan me jotenkin outoja, kun ei saada mitään vauvantarvikkeita ulkopuolisilta. Mun oma pinnasänky haetaan joskus vanhemmilta, mut siinä se. Äiti on kyl muutamia vaatteita ostanu, mikä oli ihan kiva juttu. Taitaa vauvasta tulla tarvikkeineen just vanhempiensa (tai minun) näkönen, kun ei oo mitään jo käytettyä [&:]

Ei siinä mitään outoa ole, kukin tyylillään [:)] eikä kaikilta välttämättä löydy niitä tuttuja kenellä jo olisi lapsia. Meillä taas on viimeiset 10 vuotta suku lisääntynyt ihan hyvään tahtiin [:D] Ensin tuli 5 kpl lisää serkkuja viiden vuoden sisään ja sen jälkeen on mun veljet jatkaneet sukua neljän pienokaisen voimin niin niitä lastentarvikkeita on tosiaan kertynyt jos kenellekin [:D] Mieheni puolella taas ei ole näitä pieniä tai edes taaperoikäisiä tällä hetkellä lainkaan ja ystäväpiiristäkin me ollaan ensimmäisiä ketkä saa perheenlisäystä. Eli ilman mun kovasti sikiävää sukua oltais mekin aika pitkälti saatu hankkia kaikki muita teitä [:)] Toisaalta on ihan mukava et saadaan tavaroita mut oon ihan tyytyväinen et sain vaunut kuitenkin uudet ja valkata just sellaiset kuin halusin, jotain ihan täysin oman maun mukaan [:D]

Takaisin