Vauvan syömiseen liittyviä asioita

Meillä syödään aamu ja iltapuuro kiltisti, mutta muu ruoka on alkanut tökkimään. Tuntuu et melkeimpä väkisin pitää lusikoida suuhun. Pitää varmaan kokeillä noita kaupan valmisruokia josko poika ois vaikka kyllästyny äitin soseisiin.

Meillä tissiä syödään yöin ja päivin 4-5 tunnin välein.
 
Mä olen keittänyt riisi- ja ohrapuuron vesi-maitosekoitukseen. Mun mielestä on ihan sama, jos korvikkeesta lähtee jotain vitamiineja keittäessä, kun poika vetelee kuitenkin tissimaitoa vaikka kuinka.

Poika on nyt syönyt lihaa muutaman päivän, ja vatsa on toiminut normaalia hitaammin. Eilen taisi olla lähes panttauspäivä ja tänään on sitten tullut tavaraa läpi oikein urakalla :) Tosin tänään poika saikin kalakeittoa lihasoosin sijaan.

Tänään poika söi välipalaksi Hipp-hedelmäsoseen, oisko ollut joku mangojuttu. Päikkäreiden jälkeen raasu sitten oksenteli tunnin, pari. Kaikki sose taisi tulla takaisin ylös, ei siinä pitäis olla ollut mitään uutta hedelmää, mutta mango on kyllä joskus muulloinkin pistänyt pojan oksentamaan. Iltaruoka olikin sitten melkoisen työn takana, kun maha oli varmaan kipeä, eikä suu meinannut millään aueta. Kyllä se kaikki sitten lopulta alas meni ilman katastrofia, vähän piti mummin viihdyttää poikaa siinä samalla :) Maito kyllä kelpasi kipeäänkin mahaan oikein hymyn kera :)
 
mites ruokien maustaminen, kun katsoin et noissa kaupan ruoissa on esim. pippuria, valkosipulia yms.... ja sipuliakin näyttää olevan?

Mä laitoin tänään soseen keitinveteen hitusen pippuria ja valkosipulia.
 
 
Mä olen toistaiseksi käyttänyt vain yrttejä, lähinnä tilliä ja persiljaa.. Purjosipulia on ollut kaikissa sekoitussoseissa (ei yhden aineen soseet..), mutta tavallista sipulia en ole käyttänyt. Mulla on vieläkin pakasteessa vaikka kuinka noita jääpalaruokia. Pitäis syödä ne pois ennen kuin tekee uusia :)
 

Pitkästä aikaa täälläkin :)
Meillä on käytetty yrttimausteita oikeastaan siitä kun Eedit oli noin 6kk, oregano, basilika ja timjami, purjoa samoin. Vajaa 7kk iässä lisättiin paprika ja maustepippuri sekä laakerinlehti, kokonaiset mausteet otan tietysti pois ennen ruuan *-p-ienent+ä+mistä.
/
Neiti vähän tekee omia lisäyksiä
 
Juu, meilläkin kilpaillaan neidin kanssa kumpi saa käyttää konetta :)

Olen ikävästi  sortunut kaupan soseisiin kun ne on niin helppoja. Parhaiten uppoaa semperit ja Hipp kun niissäon parhaat raaka-aineet ja mausteitakin, jopa pippuria.
Eilen yritin jotain bonan tms "perunaa ja lihaa", eikä mennyt alas millään. Mut kun maistoin itse niin totesin et ei mikään ihme. En tunnistanut perunan tai lihan makua, vain riisitärkkelys maistui.  Ihmekös tuo : valmitusaineena 28% perunaa, 10% lihaa.
Loppu vettä, omenasosetta ja riisitärkkelystä.  Siis 62% näitä.  No joo...

Tänään tehtiin sitten perunaa, palsternakkaa ja kesäkurpitsaa sekä lohta ihan itse. Oli äidillä vähän morkkis siitä mitä moskaa lapselleen yrittänyt syöttää :(

Meinas muuten käydä emämoka!  Olen aiemmin ostanut valmista porkkanasosetta ja käyttänyt sitä Tytön ruokaan, niin nytkin, mutta uutta merkkiä. JA pyhäsylvi, se oli SUOLATTUA!!!! 0,7%suolaa, ja vielä jotain helskutin maissitärkkelystä laitttu sekaan!!!  Olin jo kaatanut soseen perunan päälle, onneksi nuolaisin lusikan ennen tiskiin laittamista ja huomasi suolaisuuden....Siis kahta eri merkkistä olen aiemmin käyttänyt... eikä tullut mieleenkään tarkistaa kun ei niissä muissakaan ollut.

 
 
Eipäs oikein uppoo enää riisihiutalepuurokaan... Eli mennään vain vauvapuuroilla. Pöh!
Ja nyt maistuu taasen jo Semperin korvikekin, se kun oli jo välillä ehdoton eiei. Mikä lie taannoin siinä ongelma. Onneks ainakin ns perusruoka maistuu pääsääntösesti hyvin. 
Taitaa olla erikoiset, ja varsinkin ailahtelevat makunystyrät pojalla :)

Omatekemiin ruokiin en juurikaan oo käyttänyt mausteita. Joskus laittanu paprikamaustetta tai valkopippuria.
 
Meillä syödään ainoastaa noita "vauvapuuroja", muut puurot ei mene alas. Kokeilin kyllä yks ilta mannapuuroa kun olin itelle keittänyt ja soi sitä pari lusikallista oman puuron päälle, pitänee kokeilla keittää mannapuuroa pojallekkin. Ja tosta muksu täysjyväpuurosta lens meillä oksennus.........


 
Meillä syödään edelleen Neocatea pelkästään. Viimeks on kokeiltu kurkkua tarjota, siitä tuli aikamoiset refluksioireet.

Nyt on siis kokeiltu
-omena
-bataatti
-mustikka <-- ja tätä annetaan aina pari kertaa viikossa 1tl, sen sietää
-päärynä
-maissi
-kaura
-kesäkurpitsa
-kurkku

Aattelin et seuraavaks kokeillaan riisiä. Jostain syystä sitä ei ole tullut kokeiltua, vaikka se on se joka useimmille allergisille sopii... Toivottavasti se nyt sit ei tee poikkeutta meidän kohdalla! Sit kokeillaan porkkanaa, olkoonkin et sitä käskettiin välttään mut mä tahdon kokeilla sitä vihdoinkin..... Tosi pitkiä taukoja nyt ollut noissa kokeiluissa kun se lääkäri sano et mitään kiirettä ei oo...
 
Meillä on kans syöminen ollut nyt vähän semmosta ja tämmöstä korvatulehduksen ja antibiootin takia :( Toissailtana loppui kuuri, joten jospa ois korvat kunnossa ja alkais se ruokakin paremmin maistumaan. Maha ollut ab:n takia aivan kuralla :(

Minä olen maustanut tytön ruokia aika laajalla mausteskaalalla jo noin puolenvuoden iästä lähtien. Kaikki muut perusmausteet on käytössä paitsi suola ja tuliset mausteet, kuten chili. Lisäksi käytän yrttejä paljon maustamiseen, basilikaa, timjamia, meiramia, tilliä, persiljaa yms. 

Nyt kun saadaan toi masu kondikseen ab:n jäljiltä niin alotellaan maitotuotteet. Olen jo ruokia tehnyt kermaan ja riisipuuroa maitoon mutta muuten aika maidottomana ollaan vielä menty. Muuten tyttö syö samaa ruokaa meidän kans ja se pyritään tekemään niin, että on kaikille sopivaa :) 
 
Mä olen tehnyt pojan soseet itse. Oon siis tehnyt liha-, kala-, kasvis- ja hedelmäsoseita pieniä määriä pakastimeen valmiiksi. Nyt, kun on riittävästi purkkeja, ei ole tarvinnut ostaa edes hedelmäsoseita enää kaupasta. Syödään hedelmät sellaisenaan tai mun tekeminä soseina. Osasta noista hedelmäsoseista on tullut vähän vetisiä, mutta nyt sakeutin omena-päärynä-kauralesesoseen perunajauhoilla eli tein siitä kiisseliä :) Meillä ei oikein syödä sellaista ruokaa kotona, että se kovin usein sopisi alle vuoden ikäiselle, varsinkin kun aterialla pitäisi tarjota lihaa, jota meillä syödään (tai mies syö) ehkä kerran kuukaudessa.. Lisäksi arkena meidän aikuisten ruokailu on vasta iltakuuden jälkeen, joka olisi joka tapauksessa liian myöhään pojalle. Nyt joululomalla ollan tosin syöty kaikki yhdessä ja yhtä aikaa ja jopa muutamaan kertaan samaa ruokaa.
 
Meidän herra kaikkiruokainen ei enää olekaan niin kaikkiruokainen...

Omatekemä kelpaa, perunaa, lihaa ja jotain pakastevihannes sekotusta. Siis mielikuvitus on loppunu tohon..
Purkeista Piltin perunamuusia ja lohta, pikku karjalanpata. Ennen meni miltei kaikki valmiit ateriat, makaronia ja jauhelihaa, lasagne, lihapata... Mut nyt ei niin ei. Ma ei ymmarra. Makeista maistuu jugurtit ja rahkaisat, mut 8kk jugurtti ei enää niinkään. Hedelmäsoseet tökkii.
Maissinaksuja söis varmaan loputtomiin, ne kelpaa aina! :D

Lusikkaa välillä hamuaa käteensä, mut ei oo kyl ajatustakaan käyttää sitä syömiseen.
Muitten syömiset kiinnostaa, ns napostelut. Banaanin palat yms maistuu, salaattiakin söis mut tulee nieluun mennessä takasin. Leipää menee kans. Ja avaapa suunsa myös jos on vain sormet nipussa niinku siinä olis jotain :D
Mä vaan oon niin huono tossa sormiruokailussa, ajatellen etenkin jos se olis ns pääruoka - eli lämmin.
 
Meillä on löytynyt uusi herkkuruoka, pannukakku! Ihmeteltiin, että mitä tuolle kauramaidonlopulle pitäisi tehdä, ja keksittiin, että tehdäänpäs pannukakku :) Ja kyllä poika tietää, mikä on hyvää ;) Reunasta kiinni ja sinne uppoaa :D
 
Mä teen myös pääosin ruoat ite, kalaruoat  ostan kaupasta kun meillä ei tota kalaa niin rakasteta ja olisi kuitenkin hyvä tarjota sitä lapsukaiselle kerran pari /vko. Myös heldelmäsoseet ostan kaupasta kun niitä meillä kuluu aika vähäsen, oikeestaan vaan puuron seassa ja taitaapa tulla kilohinnaltaa jopa edellisemmaks ostaa ne purkista kuin hedelmäpuolelta.
 
Hyvin omalaatuinen sihtisuu meillä. Kaupanpurkkien mahd kököt, esim herneet, porkkanat jne jää suuhun pyöriin.
Sit kun tein pakastepussista riisi-herne-maissi-paprika-porkkana sapuskaa, vain haarukalla hieman hienontaen niin alas meni. Ja varmasti oli isompia paloja kuin valmisteissa.
Mut onhan tää tietty toisaalta parempi näin päin et äiteen tekemä kelpaa, paremmin :)

Meillä on nyt maisteltu rusinoita. Hienosti tuo ikenillään "purekelee".
Tosin yks ilta saunan jälkeen ihmettelin mitä poika syö, antokohan isänsä sille rusinan jossain vaiheessa...no ei, tuohan oli löytänyt kaarnan palan ja söi onnessaan sitä. Onneks huomasin sen iltatoimissa, ettei tuo nukkumaan se suussaan mennyt...
 
Olenkohan syöttänyt poikaa liikaa, liian usein... Kun esim tarjoo leipää tms sormillaan suu aukee, mut jos antaa pöydälle eteen niin välttis siitä edes yritä suuhun. Ja melkein oottaa kädet sylissään suu auki että tänne :)

Maissinaksut on oikeestaan ainoo mille ojentaa käden. Ja sekin sitten täytyy ahtaa kokonaan suuhun, siinä sitten ihmetellään posket pyöreinä.
Nyt kun annoin pitkästä aikaa kurkkutikkuja niin teki niille saman - tunki siis sen poikittain suuhun :o ensimmäisen ronkin sieltä pois mutta kun teki saman uudelleen niin totesin että otan vasta jos yökkii. Mutta ei, aikansa tuo sitä mätysti, ja kurkku hienonnettu ja syöty! on vaan jokseenkin hurjan näköistä.
Rusinoilla on hyvä reenata pinsettiotetta, ei kyl oikein viel luonaa.

Normi puuro kelpaa taas jollain lailla, ainakin kun on riitävästi sosetta joukossa :) Vaikka onpa tuo iltapuuron määrää vähentänyt muutoinkin, vaikka olisi vauvapuuroa.

Ja tänään meillä otettiin varaslähtö maitotuotteisiin, eli reilu viikko enne ku 10kk. Maisteltiin muutama murunen raejuustoo, ja ilmekään ei värähtänyt. Enkä ole näin iltaan mennessä huomannut tuon vaivaavan... Jospa huomenissa taas muutama murunen lisää.
 
Noista maitotuotteista, suositushan on n. 10kk, mutta kun lukee noita esim. valmisruokaetikettejä  niin niissä on osassa esim. kermaa ja rahkasissa ja jugurteissahan on 10-20 % maitovalmisteita. Meillä vetää mahan kovalle jos anna esin rahkaset piltin pelkästään, olenkin ruvennut sekoittamaan sekaan toista sosetta niin tuleepa erin makusia rahkoja... ja tänäänkin kun tein meille "aikuisille"  ruokaa josta otin pojalle myös laitoin pojankin ruoan sekaan noin rkl:n kermakastiketta.

Mä olen alkanu antamaan pojalle samoja ruokia mitä itsekkin syödään, lisään vaan suolan lopussa ja käytän marinoimattomia lihoja
 
Mä oon kyl ollu siinä uskossa et noissa vauvanruuissa olevat maitotuotteet olis käsitelty niin et ne vastais korviketta.
 
Minäpä laitoin huviseni kyselyä "piltille" noista jugurteista ja rahkasista ja tälläisen vastauksen sain.... joten kyllä ne ihan ehtaa tavaraa on

Kiitos yhteydenotostanne. Lastenruokia kehitettäessä ja valmistettaessa noudatamme aina lainsäädäntöä. Siinä sanotaan selkeästi, kuinka paljon mitäkin ravintoainetta ja ainesosaa tuotteen tulee sisältää. Lisäksi lastenruokiemme tulee vastata kunkin ikäryhmän ravitsemussuosituksia. Ne on tehty tukemaan lapsen optimaalista kasvua ja kehitystä.

Maailman terveysjärjestön WHO:n Euroopan aluetta koskevien ravitsemussuositusten mukaan lehmänmaitoa sisältäviä tuotteita voi tarjota alle 1-vuotiaalle lapselle muutoin kuin juomaksi. Myös Suomen viranomaiset ovat sitoutuneet näihin kansainvälisiin suosituksiin. Tuotteidemme lehmänmaidon proteiinimäärä ja jogurtin määrä ovat alhaisia ja vastaavat ravitsemussuosituksia.

Ystävällisin terveisin

Suomen Nestlé Oy
Kuluttajapalvelu
 
Ookkei, luulo ei ole tiedon väärtti...

Nyt maisteltu rahkaa hedelmäsoseen kera, hyvin uppoo.
Lounas / päivällinen alkanut takkuileen, tarjoonko sit mukamas aina väärällä hetkellä... Tosin tänään kun lounasaikaan otettiin d-vita tipat - sille lusikalle avaa aina suun kun näkee tiputuksen- huijasinkin poikaa näin useamman kerran. Eli mukamas kaadoin pullosta lusikkaan, suu aukes ja pottua meni :)
Tuo vaan ei suutaan lusikalle avaa, varsinkaan näillä aterioilla. Puuroilla ja välipalalla kylläkin.
Mää en tajua.
 
Takaisin
Top