Vauvan syömiseen liittyviä asioita

Vesimeloni

Näppärä viestien naputtelija
Tänne voipi kirjoitella ihan mitä vaan syömiseen liittyvää, esimerkiksi niitä kotitekoisten ruokien ohjeita jne. :)
 
Tähän ketjuun onkin hyvä hehkuttaa tuota höyrytyskattilaa :D Nytkin on porisemassa alakattilassa palsternakkaa ja perunaa ja yläpuolella höyryttyy kesäkurpitsaa! Huomasin, että kesäkurpitsa kannattaa ehdottomasti höyryttää. Se jää todella meheväksi ja soseesta tulee tosi "juoksevaa" ilman ylimääräistä vettä. Lisäksi höyryttäessä vitamiinit eivät liukene keitinveteen ;)
Maultaan palsternakka on mun (ja pojan) uusi suosikki :) Olen tehnyt soseita pakastimeen jääkuutioittain ja sekoittelen sitten makuja sulattaessa. Näin saa vaikka joka päivä vähän erimakuista ruokaa. Myös ilmavaivoja aiheuttava parsakaali sopii pienissä määrissä paremmin.

Hedelmäsoseet ovat seuraavana testissä :) Mango odottaa tuossa keittiön pöydällä, kunhan keksin miten sen valmistan :) Tähän mennessä on syöty enimmäkseen noita kotimaisia marjoja keitettynä ja tuoresoseena. Banaani syötiin sellaisenaan tuoresoseena. Banaani yhdistettynä luumusoseeseen oli ilmeisesti yök-yök :D Yksinään molemmat kelpaavat.
 
Meidän tytölle ei kelpaa sitten mikään. perunaporkkana jauhelihan kanssa on herkkua. Nyt huijasin häntä ja sekoitin kukkakaalia sekaan. Pienen irvistelyn jälkeen uppoaa taas hyvin. Toinen on banaani-päärynä velli, Banaani yksinään aiheutti väristyksiä, kun oli niin kamalaa :D Olisiko kellään hyviä ideoita, mitä koittaa. Perus persikat, mangot, omenat, marjat jne ei uppoa sitten millään.
 
Oletko koittanut sekoittaa hedelmä- tai marjasosetta äidinmaidon tai korvikkeen kanssa (kumpi teillä nyt onkaan käytössä :D ) .. Voi olla et se maidon tuttu maku antais anteeks sen uuden oudon maun...

Ja voithan koittaa sekoittaa esim. omena- tai mangososetta pienen määrän sen peruna- porkkana-jauhelihaseoksen mukaan piilotus-huijauksena. :)

Itse tein eilen niin et sekoitin pari ruokalusikallista mustikan keitinvettä 30ml korvikesatsin sekaan.. No, en tiedä antoiko se makua, mut väri ainakin muuttui ja ihan hyvin se upposi..

Ei tuo nyt mitenkään riemuissaan siitä mustikasta ole, mutta ei irvistelekkään (kun pelkiltään syödään).. Se nyt on kuitenkin ainoa sopiva ruoka tähän mennessä niin sen on kelvattava. ;)
 
En tiedä kuuluuko tää tänne vai minne...
Meillä tulee nykyään pulauttelut milteipä vain ja ainoastaan korvikkeen jälkeen. Johtuisko tuo jostakin lisäaineesta tai...?

7285 - syöttekö omia vai kaupan? Joskus voi olla et esim vai kaupan versio kelpaa mut oma ei...
 
sanko, kyllähän se korvike on teollisesti valmistettua, et ehkä vauvan kroppa ei sitä niin siedä.. Monilla on kuulemma vähentyny korvikepulautukset sen jälkeen, kun ovat vaihtaneet nestemäisen korvikkeen jauheesta itse valmistettavaan.

Meillä lensi korvikkeet kaarena ulos, mutta syy siihen löyty siitä maitoallergiasta, kun onhan niissä korvikkeessa suhteessa enemmän lehmänmaitoa kun mitä minun rintamaidossani oli.
 
Käytetään sekä että. Eilen kaupan päärynämössö kelpasi hienosti :) Eli josko vaan ei kiinnostus ruokaan ole riittänyt ennen. Imetän yhä ja viekkaan ettei tyttö suostu luopumaan tissistä, vaikka mikä olisi. Ehkä tämän takia ei muu ruoka kelpaa, kun herkkuakin on tarjoolla? En kyllä ruuan jälkeen anna tissiä, juuri tämän takia.

Asutaan Saksassa ja täällä on vain noita jauhosta valmistettavia maidon korvikkeita. Tyttö ei pulauta tämän jälkeen koskaan. Suomessa ollessamme käytettiin "valmista" korviketta, ja puklasi aina..
 
Mäpäs nyt vähän avaudun, kun on mietityttänyt muutamat asiat meijän pojan iltapuuron syönnissä.

Jos meillä ei syödä iltapuuroa, niin poika syö 2-3 kertaa yössä maitoa.
Jos poika syö iltapuuron (teen maitoon sitä nutricia muksun kaurapuuroa) niin maito
ei kelpaa heti puuron jälkeen ja poika saattaa syödä yöllä parin tunnin välein, eli jopa 4-5 kertaa.

Eli jos nyt en ihan typerä oo niin pojalla on joko jano tai sitten mun pitää nakata tuo puurojauhe menemään. Jos se on jotenkin "väärää" tai sitten se on vaan toi jano, minkä takia juo niin usein puuron jälkeen. Maha- tai iho-oireita ei ole ja tuota on syöty 4½kk ikäisestä.

Meillä on nyt keskiviikkona 6kk neuvola. Siirsin sitä viikolla flunssan takia. Pakko keskustella tästä siellä. 

Ja jos sekoitan esim. omenasosetta puuroon niin puuro tulee hetken päästä ulos kaaressa, vaikka omenasose muuten sopii. Eli senkin perusteella vois kokeilla muuta puurojauhetta, kaapissa taitaa olla elovenan kaurahiutaleita. En oo jaksanut kokeilla vielä muita viljoja, etten turhaan ressaa tuota poikaa, kun ei nuota ruokia kauheesti sovi muutenkaa.

Tänään kokeiltiin syöttää puuro kuuden maissa, sitten hetken päästä kylpyyn. Otti pienet n. 30min unet ja sitten herättyään joi pullollisen maitoa. Yöunille meni sitten tuossa puoli kymmenen maissa. Mietityttää vain, että teenkö jotain väärin tuon puuron kanssa vai onko poika vaan janoinen.. 
 
Ja niinhän siinä sitten taas kävikin, että poika söi ensimmäisen kerran yöllä jo ennen puoltayötä!! normaalisti  eka syöttö on vasta n. klo 2 maissa.
Ja kokonaisuudessaan syötiin neljä kertaa..
 
Voi plaah! Taas alkoi pulloraivarit, ei kelpaa sit millään... Ja kun muutaman kerran otti jo ihan hienosti.

Kuullostaa aika erikoiselta toi puuro-ongelma... Mut koita nyt se tavis puuro vielä. Kyl näitten lapsosten oikut on välillä niin ihmeellisä, kuin helppoo olis jos ne osaiskin jo puhua :)
 
Tänään testattiin veteen tehty normipuuro elovenan kaurahiutaleista, enkä soseuttanut.
Eka ilme oli "hyi v*ttu, en syö!" mutta kun kehu kovasti että hyvää on, niin suu käänty hymyyn ja avas uudestaan suun. Lopuksi meni sitten pyrräämiseksi ja riehumiseksi, eli paljoo ei menny.. mutta aamusta kokeillaan uudestaan..

Ehkä se tästä :)
 
Meillä ei pelkkä luumu auttanut pitämään vatsaa löysänä, välistä tuli oikein itku kun punnattiin. Mut sitten mä keksein et mullahan on mallasuutetta kaapissa joten nyt meillä otetaan jölkiruoaksi luumusosetta jossa on lusikallinen mallasuutetta seassa ja hyvin maistuu ja vatsa pelaa.

Meillä kan syödään nyt tota nutricia muksu kaurapuuroa ja hyvin maistuu, mutta tosta yösyöttöjen lisääntymisestä en osaa sanoo kun välillä meillä tankataan 4 kertaa yössä ja välillä kaks joten tiesä hänta. Mutta Tiina Kerro ihmeessä jos vaihto normi puuroon auttoi ongelmaan niin voisin itekki kokeilla. Ainakin normi puuro tuntuu jotenkin tuhdimmalta.
 
Niin ne on yksilöitä joka asiassa nuo vauvat... myös tässä puuroasiassa :) Meillä on toimittu niin, että ensin tyty saa tilkan maitoa (ehkä jtn 100-120ml), että jaksaa odotella iltapuuron valmistumista - kärsivällisyys ei ole niitä meitin neitin hyveitä, kun on ruuasta kyse ;) Puuro on siis alusta asti tehty tavan hiutaleista, veteen. Ensin toki hienonsin etukäteen hiutalekokoa pienemmäksi tehosekoittimessa, mutta melko nopsaan siirryin normihiutaleeseen, kun neiti ei alkanut niistä kakoa tms. Valmiin puuron joukkoon ujutan vielä melko satsin maitoa, löysentämään ja jäähdyttämään puuroa, ja kylkiäisenä tulee marja-/hedelmäsosetta. Yleensä puuroa menee ½ - 1 desi. Meillä puuron syönti vaikuttaa yöuniin. Mitä enempi syö, sen parempi ja pitkäkestoisempi uni. Tässä pari iltaa meni vähän heikommalla puuroannostuksella, ja ekana yönä herättiin jo 01.30 ja toisena "vasta" noin klo 4.00 - maidolle, kun noista yösyötöistä oltiin juur päästy sujuvasti irti...

Pitkään kävin eipäs-juupas -mittelöä tuosta puurosta, ostanko niitä vauvoille tarkoitettuja jauheita vai käytänkö tavan hiutaleita, mutta sitten viimein päädyin tavan hiutaleisiin, koska ovat edullisempia (jauheet tuntuivat rahastukselta) ja koska toiselta palstalta luin, että jopa puheterapeutit suosittavat tavan hiutaleita, ilmeisesti rouheampi rakenne on hyväksi suun motoriikan kehitykselle.

Lihakokeilut on nyt sitten virallisesti aloitettu. "Paalupaikalle" pääsi lammas, kun tuossa Vauvan ja taaperon keittokirjassa sitä niin suositeltiin hyvänä raudan lähteenä. Keitin siis karitsan jauhelihaa ja soseutin kypsän lihan yhdessä liemitilkan kanssa (en käyttänyt koko lientä siis), ja pakastin jääpalarasiaan. Näyttää siis siltä, että "ajaudun" näiden lihojenkin suhteen tekemään soseet itse, kun eilisen kauppareissun tuloksena totesin, että marketin hyllyltä löytyi vissiin 2 sosetta, joissa ei ole perunaa mukana... Ja peruna on pääepäilty neidin pyllyn punoitukseen, jota on nyt nähty pari kertaa. Mutta täytyy ihmetellä, miksi ihmeessä kana-pastasoseeseenkin täytyy tunkea mukaan perunaa?? :O Harva aikuinenkaan syö samalla aterialla sekä pastaa että perunaa, en minä ainakaan syö...

Tiina^ , minäkin olen harrastanut tuota kannustamista ja kehumista uusien ruokien kohdalla. Ja yleensä uusien makujen kohdalla olenkin toiminut niin, että tarjoan niitä ensin erikseen, että todella saa niitä erilaisia makuelämyksiä, ja vasta sitten yhdistettynä johonkin entuudestaan tuttuun makuun. Ja yleensä myös kerron likalle, mitä lusikassa on tulossa, varsinkin niiden uusien makujen kohdalla, mutta joskus myös tuttujen juttujen kohdalla. Vaikka eipä tuo taida siitä niin vielä ymmärtää... Mutta on se ainakin viihdyttävämpää meille molemmille.
 
Meilläkin syödään puuro ihan tavan kaurahiutaleista tehtynä, toistaseks oon vielä hienontanu hiutaleet pienemmäks. Sekaan pitää tosin lisätä reilusti hedelmäsosetta että menee alas. En oo havainnu puuron vaikutusta yöuniin eli aikalailla näyttää vaihtelevan kaikilla toi puuron vaikutus uniin. Mutta suosittelen kokeilemaan tavallisista hiutaleista tehtyä puuroa. :)

Mä oon alusta asti tehny kaikki soseet ite mangososetta lukuun ottamatta. Kaikki hedelmät on kelvannu hienosti mut vihannekset ei. Päätin sit kokeilun vuoks ostaa yhden kaupan purkkivihanneksen ja kas kummaa, hyvin näytti maissi-peruna kelpaavan. Ite maistoin sitä ja oli kyllä niin pahaa että! Pitää yrittää laittaa noita sekasin ja pikkuhiljaa lisätä ite tehdyn osuutta jos vaikka siten sais tytskän syömään omia soseita kun noihin purkkiruokiin en millään haluais lähteä.

Ja khariNe, hyvä vinkki toi karitsan jauheliha. Vois ruveta itekin tekemään lihasosetta kunhan ensin saatais joku kasvis ruokalistalle minkä kanssa sitä lihaa vois tarjota. ;)
 
Kokeiltiin toista kaupan sosetta, aprikoosia tällä kertaa. Vatsa veti totaalisen löysälle, mutta muita oikeita ei tullut. Kotitekoinen mangosose aiheutti pulauttelun lisääntymistä. Meillä ei olla vielä syöty lihaa.. Jos vaikka ensi viikolla.. Kahdella neuvolakerralla siihen on jo kannustettu.

Saa nähdä muuttuuko poika nirsommaksi jossain vaiheessa, mutta tällä hetkellä kaikki kelpaa. Toiset on kyllä selvästi parempia kuin toiset :D Ja kasvissoseen jälkeen mahtuu AINA hedelmäsosetta ;) Tähän mennessä suurin suosikki on ollut vadelma tuoresoseena.

Puuron olen alusta asti tehnyt tavallisista hiutaleista, enkä ole kuukauteen enää jauhanut hiutaleita. Olen käyttänyt pikahiutaleita (myös riisipuurossa), jotka ovat pienempiä (ja nopeampia :D) kuin tavalliset, mutta ainakin kaurapuurosta kelpaa myös tavallisista hiutaleista tehty puuro.

Ainiin, ja pompannappeja (niita ruisleivän paloja) ollaan kanssa maisteltu. Tuo poika mässyttelee sen ensin pehmeäksi ja pureskelee sitten palasiksi! Ekalla kerralla hiukan pelästyin, mutta liian isot palat tulevat kyllä ulos. Mutta hauskan näköistä se on, kun toinen jauhaa ikenillä sitkeää leivänpalaa :) Poika osaa nykyään jo muutenkin yskiä isot palat kurkustaan, eikä enää ole kakonut/meinannut tukehtua aikoihin. Taitaa olla kotitekoisten soseiden ansiota :D Meillä ei nimittäin ole sopivaa siivilää, joten mitään ei ole missään vaiheessa siivilöity.
 
Ilmeisesti se onkin nyt tuo semperin korvike mikä ei kelpaa... Maissivelliä ottaa pullosta ihan kivasti. Eli suurin onkelma kai onkin se sisältö,pakkasmaitoo ei kans kyl suostunu ottaan. Ja nyt sen maissivellin suostu juomaan ku piti "pystyssä" sylissä, ei huolinu ns vauva-asennossa (missä siis imetys toki tapahtuu)
Tai kattoo nyt kuin käy kun täällä asiasta mainitten, loppuuko tämänkin juonti ;D
 
Sanko: Meilläkään ei tykätty semperin korvikkeesta, eikä suostunut ottamaan edes pulloa suuhun. Tuttelia joi, mut siitä meni masu kipeeks. NAN on nyt käytössä ja se tuntuu sopiva. Siis tähän saakka saanut korviketta, silloin kun minä en oo ollut kotona janon yllättäessä. Kannattaa kokeilla ja testailla mikä menee alas.

Meillä on kyllä kans niin hyväruokahaluinen neiti että. Äitiinsä tullut :D Kaikki olen tehnyt itse. Paitsi nyt ostin luumusosetta varuiks kaappiin kun mummilan luumupuun luumuista tehty sose loppui. Minä oon soseutellut kaikki ruoat sauvasekoittimella, vaikka jossain sanottiin että voi lisätä ilmavaivoja. Meillä näin ei oo käyny, joten oon jatkanut sillä linjalla. 

Joo, minä en kans tajua tuota, että siihen ruokaan pitää tunkea pastaa JA perunaa o_O Mikähän lie ideana.. Ja sit muutenkin saa lukea tosi tarkkaan, että mitä niissä on, koska esim. bataatti-kesäkurpitsasoseessa on myös palsternakkaa, jota ei nimessä mainita. Ei se meitä haittaa, mut esim. allergiset lapset saattaa huomaamattaan saada sitä ja saada sit oireita. Ei kiva. 

Mun mielestä ne vauvojen puurojauheet on kans ihan rahastusta.
Tavan hiutaleista meillä tehdään veteen mikrossa ja siinä lisänä sitte hedelmäsosetta. Ja hyvin uppoo ja sillä n. 2dl annoksella nukkuu aamuun saakka. 

Mutta nyt mua mietityttää, että jos mun pitää se imetys lopettaa, niin miten alan maidon antamaan.. Ruoan kanssa nokkamukista? Pullosta ennen tai jälkeen ruoan? Tähän saakka oon imettäny yleensä ennen ruokaa ja sit ruoalla antanut vettä suuta huuhdellakseni. 
 
Jolane: anna nokkamukista maito. Eilen just 6kk neuvolassa keskusteltiin nokkamukin käytöstä ja sanoi meille, että voidaan kokonaan ruveta antamaan maito nokkamukista. Se on yksi askel pois pullosta ja ainakin tosta nuk-merkkisestä mukista on pojan kiva juoda kun muki ei falskaa vaikka sitä vähän pyörittelis ja nakkelis :)

me annetaan semperiä, ollaan kokeiltu myös nutrilon omneo-jauhe ja nan. Palattiin sitten semperiin. Nyt maanantaina mennään allergialääkärille mehiläiseen keskustelemaan, kun niin moni ruoka ei sovi ja kakka on päivästä toiseen vihreää. Kahden allergisen lapsen neuvolatäti sanoi eilen että se ei ole normaalia, meillä oli eilen siis eri täti. Onneksi on vakuutus. Eilen veinkin korvaushakemuksen synnytyksestä syntyneistä hoitokuluista.

Annettiin tänään veteen tehtyä elovenapuuroa, jota jatkoin korvikkeella ja omenasoseella. Muutama lusikallinen meni ok, sitten kakomista ja kaikki kaaressa pihalle. Tilanteen nollaus, vesitilkka ja puuron soseutin sauvasekoittimella. Laski paremmin eikä tullut pihalle. Eikä aiheuttanut myöskään yhtään kakomista.

Ensi yönä aloitetaan kokeilemaan tassuttelu-unikoulua. Eipä siinä mitään menetä, koska meillä syödään nykyään 4-5 kertaa yössä ja poikakin on ihan tööt niin monesta heräämisestä. Kuulumisia sitten siitä myöhemmin. 
 
Korvikkeista meillä meni alkuun Nan, kunnes ei sitä sitten huolinutkaan. Tutteli tuli miltei kokonaisuudessaan pukluna pihalle. Sittemmin käytössä ollu toi Semper, joka ei nyt sit yllättäen taas maistukaan...
Vaikka mitäpäs tuo haittaa jos sit tissin ollessa muualla söiskin velliä. Ja sinänsä ei tuosta nyt ressiä kun kerta syö kaikkea muuta - ei ainakaan pääse nälkään ns kuolemaan. Lähinnä ongelma tulee jos yökylässä, eipä oikein yöllä viitsi alkaa soseita syöttämään ;D Launataina se sitten selviää kuinka käy, silloin menossa mummilaan.

Meillä kans parhain nokkis on tuo Nuk, siis siihen tuttipulloon ostettu nokka tutin tilalle. Löytyy myös joku Ainun Mam? mutta sitä ei juuri muuta kuin vaan järsätä.
 
Hahaa! Ja nyt koitin Nannia (tosin ykköstä kun ei kaupas ollu toista) ja pullo kelpas eikä maidot valunu suusta. Eli herran makunystyrät vaan oli päättäny vaihtaa merkkiä :)
Tai tiedä oliko vaikutusta kun noi vellit mitä syötiin oli saman firman...

Mut mitäs luulette, onko korvikkeissa 1 ja 2 (mikä merkki tahansa) keskenään maku eroja?
 
Takaisin
Top