Vauvan syömiseen liittyviä asioita

Tuntuu vaan niin et kaikki on meitä valovuosia edempänä....

Aina kun ollaan kokeiltu jotain maistaa niin poika ei oikein ees osaa syödä lusikasta. Yskii jo sitä ekaa lusikallista vaikka ruoka on ollu melko sileetä. Välillä mietin että oppiiko se sit syömään ihan normaalisti kun sille vihdoin alkaa sopia joku ruoka. Me syödään sit ehkä niitä liisterimäisiä vauvansoseita joskus 4 vuotiaana, hah.

Maito meillä juodaan edelleen tuttipullosta, kai sit pitäs siihen nokkamukiin siirtyä.
 
Välillä tulee sellanen hysteerinen olo, että kun lukee et siinä ja siinä iässä pitäs/saa ottaa mukaan viljoja, lihaa yms ja ruoka saa olla jo karkeempaa ja moni sormiruokailee yms... Se tuntuu niin vieraalta ja ennen kaikkea saavuttamattomalta.
 
Meillä tuntuu tuo ohra olevan aikas hitti. Ja pojan mummi kun on innostunut tarjoamaan noita vauvapuuroja (en kyl olis uskonu), niin Hipp-puuro oli menestys. Avas suuta luskalle ennen ku oli edes edellistä nielassu :D Kotona syödään kyl ihan tavallista, paitsi sit jos yökyläilyjen jäljiltä tulee paketti mukana. Mutta yötä vasten en jauhollista tarjoa.

Tiina, käykö teille jotkut marjat? Ja tosiaan, kannattaa kokeilla "puurolajit" läpi enneku ns luovuttaa. Meillä on vehnä viel yksistään kokeilematta (noissa vauvajutuissa ollut mukana).

Saiskohan sitä itteestään joskus niin pal irti että tekis tuota smoothieta. Olishan se pojalle vaihtelua, eikä nyt niin vaikea tehdäkään. Mites se kharine teillä maistui?


 
marjat tulee kans yrjönä, pitää toi ohra koittaa ensin rauhassa.. jos sopii niin ruveta antamaan muutakin kuin omenaa, perunaa ja porkkanaa.
 
Vesimeloni, kunhan et missään tynnyrissä kasvata niin eiköhän teidänkin tenava opi ihan yhtälailla. emoticon
Etenette ihan sillä omalla rytmillä(eihän toinen nyt voi heti osata jos ei oo ollu paljon varaa treenailla). Voisin veikata et jossain muussa "lajissa" ohitatte meitit muut kirkkaasti emoticon

Meillä menee (annetaan) nokkiksesta vesi, tuttipullosta maito/velli. Vois kait kaikki alkaa antaan nokkiksesta mut... Mut jotenkin aattelen et jos juodaan pelkkää maitoo niin se olis kivempi? tuttipullosta, nokkiksesta jos ruuan yhteydessä.
 
Mä oon itse viitannu kintaalla noille mitä pitäs tehä milonkin ja miten.....
Meillä syödään kasvissosetta n.2dl aamupvällä, iltapäivällä hedelmäsosetta n. 0,5 dl ja illalla puuroa n. 2dl. ruoan päälle tai alle tissiä ja pyrin antamaan aamutissin lisäks ylen tissitys kerrallisen ilman muita ruokia.........
Oon ajatellu et otan seuraavaks mukaan aamupuuron, mut se on siinä vaiheessa kun yöunet alkaa taas lyhenee.
 
Meille on nyt kahdella neuvolakerralla (5 ja 6kk) puhuttu lihojen aloittamisesta. Eipä olla aloitettu vieläkään, onneksi tässä kuussa ei ole neuvolaa, ei tarvi selitellä mitään ;) Kalaa poika on syönyt (ahven oli jopa hyvää) ja tänään tein yhden munan munakkaan, joka tuntui olevan parasta ruokaa tähän mennessä :D Sekoituksessa oli siis munakasta (öljy, muna, korviketta) ja peruna-palsternakkasosetta. Iltapäivällä vielä repäisin ja otin toisenkin uutuuden, nimittäin maa-artisokan :) Nyt poika on siis äitinsä lailla kala-lakto-ovo-vegetaristi :D

Jos meidän poika ei nuku juurikaan, niin luojan kiitos se syö tuolla ruokahalulla.. Mun äiti sanoi, ettei ole nähnyt noin ennakkoluulottomasti syövää vauvaa aiemmin :) Kun ruoka on oikein hyvää, poika istuu tuolissaan etunojassa, kädet sivulla ilmassa, silmät puoliummessa ja pitää mmm mmm ääniä syödessään :D On tainnut tulla isäänsä. Mä olisin todellakin ansainnut lapsen, jolle ei kelpaa mikään, kun olen AINA ollut mahdottoman nirso ja hankala ruokailija...
 
Vesimeloni: älä niistä suosituksista huoli, vauva oppii syömään sitten kun on siihen valmis. Kunhan kasvaa ja kehittyy niin kaikki on hyvin. Sama tuo mitä syö, kunhan syö.

Meillä ollaan suureltaosin syöty kaupan valmissoseita, kaikki hedelmät ja vihannekset on uponnet hyvin.  Jonkin verran omia vihannessoseita  olen tehnyt mutta aika vähän.

Viikko sitten oli neuvola (6kk 2vko) ja neuvolantäti kans paasasi lihasta ja puuroista.  Lihasta ei tykkää, ainakaan valmiista mössöistä ja ne kyllä haiseekin kuvottavalle. EN söis minäkään.  Hippin jokin liha-juuresmössö meni melkein kokonaan 3 pvän aikana kun 2 krt pvässä yritin kasvissoseeseen piilottaa. Kaikki muut tökkää heti. 
Kala menee ja kana-bataattikin pitkän yrityksen jälkeen. 

Oli vaan neuvolantädin naama näkemisen arvoinen kun sanoin ettei olla puuroja/vellejä edes mastettu vielä. Ja  saarnan jälkeen käytiin sitten ostamassa ja tyttöhän tykkää ihan hulluna.  Ihan sama mitä. neljänviljan velliä, puolukkapuuroa, vadelmapuuroa ja neljänviljanpuuroa. Mitä nyt viikossa ollaan ehditty maistelemaan. 

-Mut en tiedä onko se tuo 2.hammas vaiko puurot, mutta meillä on ruvettu heräilemään yöllä useita kertoja. Kun siis tähän asti on nukuttu täysiä öitä. Mitään vatsavaivoja ei tunnu olevan, ja nopeasti nukahtaa tissille takas. Mut ei jaksais tätä alituista heräilyä, kun pääsi jo tottumaan kunnon uniin...
 
4viljan puuro oli menestys. Yleensä aamulla syöny aikas heikosti mut nyt maistu. Ja nyt illalla tein siitä taas, tulikin sitten aikas reilu annos (varmaan isompi mitä ohjeessa). Ja herra söi sen kaiken! :O Ja nukkumaan mennessään annoin vielä korviketta, meni varmaan joku 1,5dl. Jos ei nyt nuku tällä syömisellä niin ei sit ikinä! Tai siis ainakaan ei pitäis nälän herättää.
Vaikkakin, eilen söi kans aikas hyvän satsin ohrapuuroo, melkein 2dl velliä, tisillä x2... Ja sit herää yhden aikaan ja tissille oli pakko päästä. Tän jälkeen heräs vielä 4 kertaa, joka toinen kerta autto tutti, joka toinen tissi. Hieman alkaa oleen töttöröö tästä ravaamisesta...

Muoks. herättiin "vaan" 2 kertaa, puol 2 ja puol 6 tissitteleen tissitteleen. Mutta on kyl levänneempi olo, aamu otettiin sit puol 9.
 
Vesimeloni: joo samaa mieltä oon, että älä stressaa. Kyllä se teidänkin poika aikanaan oppii syömään ja juomaan ja tekemään kaikkea. Pikkusella on ollu niin karu startti tähän elämään että antaa pojan nyt rauhassa toipua ja totutella. Noita ruokiakin alat sit vaan pikku hiljaa taas maistattamaan ja nokkamukiakin kerkee opetella ja jotkuthan suosittelee jättämään koko nokkamukin kauppaan, että se on täys turhake. Meillä ei meinannut edes oppia juomaan nokkamukista ja itse asiassa melkein paremmin menee tavallisen mukin reunalta hörpittynä mut se on niin kauhean hidasta niin on tyttö sit sitkeen yrittämisen jälkeen oppinut myös sen nokkiksen josta nyt sit maito juodaan. 

Ja mun mielipide noihin neuvolajuttuihin on, että ei kannata kuunnella. Itse tunnette lapsenne parhaiten ja kokeilette ja maistelette siinä tahdissa kuin teille sopii. Mun pistää niin vihaks, kun just neuvolassa toitotetaan että kaikkien pitäis samassa tahdissa kirjojen mukaan kehittyä ja kasvaa ja syödä ja kokeilla ja maistella ja tehä sitä ja tätä ja tuota. Hitto, ne lapset on erilaisia! Ei ne siellä kirjoissa kasva. 
Minä oon niin kova sanomaan takas, että ei oo mulle neuvolassa urputtaneet mistään, että mitä pitäis tehdä jne. Kauhuissaan varmaan aina odottavat meitä sinne :D

Okei, nut meni vähän OT mut tuli vaan mieleen ja piti purkautua samantien, sori :D
 
me ollaan testattu nyt ohraa viikon verran ja on ollut onnistunut kokeilu. maistuu paremmin kuin kaura, eikä oo aiheuttanut oireita.

pistettiin nyt kuitenkin iltapuuro tauolle, kun poika ei sitä syö. saadaan se max. 4 teelusikallista menemään ja sitten se on siinä. nyt on annettu tilalla peruna-porkkanaa ja omenasosetta + maitoo ennen nukkumaanmenoa..

otetaan se puuro taas pian takaisin ja katotaan mitä poika on mieltä.

ens viikolla aion aloittaa testaamaan miten poika reagoi maissiin. sitä on koitettu kuukausia sitten viimeksi ja on aiheuttanut oksentelua ja vaivoja. allergiaa ei todettu, eli nyt ruvetaan testailemaan sitten kerrallaan ruoka-aineita, että olisko jo pojalle sopivia.
nyt uskallan kokeilla kun on tuota ohraa jo saanut sen verran, että olis pitänyt oireet jo ilmestyä.. vaikkakin jotkin mahaoireet voi ilmestyä viiveelläkin..
 
Meillä on alkanu ruokahalu vaihteleen suuresti. Välillä menis vaikka kuinka paljon ja välillä sit vaan pari lusikallista. Mut taitaa johtua vattasta, jos kakka ei kulje niin...

Iltapuuro on takkuillu jonkun verran, mut nyt kun herra on parina iltana juonu lomolla vettä alle, niin hetkisen kuluttua kun syödään niin johan maistuu. Taitaa touhuilut janottaa.

Mutta tuo korvikkeen / vellin juominen. Hyvä jos saan sitä menemään kerralla desin, yleensä jotenkuten menee 0,5dl. Pitääkö tästä päätellä että tissistä ei tuu paljoo?
 
Meillä lapsi nukkui yöt heräämättä 3kk alkaen. 5,5kk-ikäisenä aloitin iltapuurot ja kappas, poika alkoi öisin heräämään. 2 alahammasta on tullut ja mitään erityisiä oireita siihen ei liittynyt. Olisiko syy hampaiden tulossa vaiko iltapuurossa? Käytän vaihtelevasti puurojauheita ja eroa ei näytä olevan yönukkumisiin koskien. Pitäis kai kokeilla kasvis-lihasekoitusta iltaisin ja katsoa sen vaikutusta yöuniin. 
Nyt jo 4-5-päivän ajan poika on aloittanut tissuttelulakon. Saan maitoa menemään entisen 8x-vuorokaudessa tilalla vaan 4x... ja sitäkin kun poika on hurjan väsyneessä tilassa ja nukahtamaisillaan. Tuttipullosta juoda ei osaa ja vettä hörppää ison mukin reunasta.. Soseita-puuroja menee normaaliin malliin. Pojalla oli tässä viikko sitten lievä nuha-yskä - liittyykö juomalakko jotenki siihen? Lääkärissä emme olleet. Ikää muutaman päivän päästä 7kk.
 
Kylläpäs tuulee kyselee vaikeita... :) Enpäs osaa vastata. Mutta meilläkin on välillä ollut heikon juomisen kausia, nyt taas menee. Ja siis imetät? Meillä ei kovin helpolla malta rauhottua tissille, pitäis touhuta ja nähdä maailmaa...
Ootko nokkista kokeillu, niitä kun on mooonen monta eri mallista ja tyylistä.

Iltapuuro on alkanut sittemmin taas lakkoileen, kun ei mene niin ei mene. Aamuisin sitten taas maistuu tuo Piltin "jauhopuuro", illalla juu tai ei. Plaah!

Mites Tiinan ruokahommelit sujuu?
 
Mä taas tänään kokeilin tehä puuron normi hiutaleista ja soseutinkin mut ei mene alas meillä, joten jatketaan puurojauhoilla. Meillä kans juodaan vettä valin reunasta, kun ei nokkamukitkaan kelpaa.

tuulee: jospa siellä on aloitettu itse vierotus tissiltä?
 
ei vielä kauheesti uutisia ruokarintamalla.. olen kokeillut antaa lusikallisen päärynäsosetta, ei oireita :) pitää kokeilla uudestaan ja sitten nostella määrää hiljalleen. tänään poika sai vähän kurkkua ja jäävuorisalaattia, ei oiretta.. eli ehkäpä se tästä. puuroa ei oo edes tarjottu enää, pidetään luova tauko ja kokeillaan pian uudelleen.

meillä on hampaat ja korvat kiusana niin poika on syöny huonosti. ei oo jaksanut sitten toista kiusata. 8.11 oli oikeella puolella tulehdus korvissa ja 20.11 molemmin puolin. tänään kontrolli ja korvat on kunnossa. kontrolli sitten 8kk neuvolassa joka on sopivasti lääkärineuvola 20.12. 
pojalle on tulossa kaks hampaan piikkiä läpi, ja mä lyön vetoa että se terävä piikki on poskihammas joka sormeen tuntuu! oon siitä satavarma :) eli en ihmettele miks on itkunen ja tosi levoton..

edelleen poika pyörii :D ja mahalla ollessaan peruuttaa, lykkää käsillään itteään taaksepäin.
konttausasentoa kokeilee aina välillä mutta toteaa, että ei tästä tuu mitää ja jatkaa pyörimistä :)
 
Hah, hienoo kun pojalle tulee ikää lisää niin sit täytyy alkaa syöttään "vauvapuuroja". Tein nyt iltapuuroks sen Muksulta tulleen näytepussin -  ja sehän meni vauhdilla. Mut tätytyy sanoo et se kyl maistu suht hyvältä, ehkä asiaan vaikutti kun siinä on vanilijaa... Ostin nyt Piltin täysjyväpuuroo, katotaan nyt kelpaako jatkossa iltaisin sitten tämä puurolaatu.
 
kappas, tehtiin eilen nallen neljänviljan hiutaleista pojalle puuro veteen, soseutus, tilkka maitoo ja omenasosetta.. ja johan uppos! :D
 
Riisihiutalepuuroo tarjottu, ja tuohan kelpaa. Oon tehny sen nyt ihan veteen, korvikettahan ei saa keittää...? Tietty maidon vois lisätä siihen jälkikäteen...
Sais poika sit jouluna anoppilassa "samaa" mitä muutkin syö :)
Täytynee koitaa taas jossain vaiheessa kelpaisko nuo muutkin normipuurot.

Tissi / pullo kelpaa päivisin heikosti, joskus saattaa mennä vaan kaks kertaa... mutta taitanee tankata yöllä maitokiintiön täyteen.
 
sanko, tykkäsin siis tuosta riisiHIUTALEpuurosta... :) Aika moni tuntuu tekevän puurot suoraan korvikkeeseen, vaikka eräänkin korvikevalmistajan nettisivuilla mainitaan, että korvike kannattaa lisätä vasta jälkeen päin puuron sekaan vitamiinien ym. säilyvyyden takaamiseksi. Minäkin olen siis tehnyt puurot veteen, antanut niistä usein tulla melko paksua ja lisännyt sitten tilkkasen korviketta joukkoon löysentämään ja hiukan jäähdyttämään puuroa. Meillä kokeiltiin muutama päivä sitten tattaripuuroa (hiutaleista kuinkas muuten). Kelpasi ihan samalla tavalla kuin mikä tahansa muukin ruoka, joka lusikalla tarjotaan! :D Meinasin vielä kokeilla noista "eksoottisemmista" ainakin hirssiä...
 
Takaisin
Top