Vauvan syömiseen liittyviä asioita

Jolane, juu minäkin taisin purnata tuota kesäkurpitsa-bataattisoseen "salaista ainesosaa" jo syys-/lokakuun ketjussa tms =) Täytynee tarkkailla tuota perunaa vielä nyt jatkossa, josko sen kanssa kävisi samoin kuin kukka- ja parsakaalinkin kanssa. Että vaikka kaalit aiheuttivatkin ilmavaivaa ja nahkahammasten kiristelyä, niin vähäisissä määrin tarjottuna eivät aiheuttaneetkaan niin suurta kaasuttelua. Että jospa se perunankin pitää näytellä vain todella "mitättömässä sivuosassa" aterialla ;)

Meillä on ollut käytössä sellainen nokkapullo jo ehkä parisen viikkoa (?), en muista tarkkaan, milloin se tuli hommattua. Ihan joka aterialla ei muisteta sen kanssa harjoitella, mutta kyllä se päivittäistä kuitenkin on. Se on juurikin NUKin nokkapullo, eli siis siihen käy tarvittaessa samat tutit kuin muihin ja kahvatkin saa liitettyä tietty muihin NUKin pulloihin.

sanko
, käsittääkseni se ero noissa 1- ja 2-korvikkeissa on, että siihen 2-korvikkeeseen on lisätty enemmän rautaa, kun juuri tässä puolenvuoden tietämillä alkavat vauvan rautavarastot vajeta (ja samaisesta syystä siis tarvitaan jo muutakin ravintoa kuin vain sitä maitoa). Olen itsekin miettinyt, pitäisikö jo siirtyä siihen 2-korvikkeeseen ja kannattaisiko se siirtymä tehdä asteittain eli ensin esim. puolet ykköstä ja puolet kakkosta... Kun jostain muistan lukeneeni, että rauta saattaa aiheuttaa vauvoilla(kin) vatsanpuruja, joten olisko tuo sitten vähän hellempi tapa totuttaa masu siihen suuremmalla rautamäärällä terästettyyn maitoon?
 
me siirryttiin juurikin asteittain semperin ykkösestä kakkoseen kun poika oli 4kk.
Semperin kakkonen oli tuolloin 4kk ikäisestä, nykyään on alk. 6kk ja äidinmaidonkorvikkeen
sijaan puhutaan vieroitusvalmisteesta. Rautaa ja ravintokuitua on enemmän semper 2 valmisteessa. 

Saa nähdä, kun meillä on se allergiakäynti maanantaina, että siirrytäänkö käyttämään esim. nan 2 tai tuttelia, nan 1 tuli aikanaan kaaressa pihalle. Ja nan 3 taitaa olla kans olemassa. Ehkä se onkin toi semper joka aiheuttaa jumalattomia pieruja pojalle ja vihreän kakan.

Tänään ei voinu ku nauraa :D Poika makas selällään rätti silmillä (leikkii nimittäin ittensä kans piilosta :D) ja piereskeli ku mikäkin äijä! ja se haju :D
 
juu.. Nokkamukista ollaan treenailtu veden ja maidon juontia, mutta kun tuntuu menevän aivan leikiksi :D nauraa vaan ja antaa nesteen valua suupielistä.. Kylläpäs osaakin pikkuneiti pelleillä :D 
Oon nyt juotellu sekä nokkiksesta että tuttipullosta maitoa ja aamulla ja illalla imetelly. Kohta jätän sitten aamuimettelyt pois ja viimeisenä sitten illan.. Taidetaan meiltä siirtyä suoraan tavalliseen mukiin, jota myös ollaan harjoteltu välillä, tuttipullon jälkeen kun ei tuo nokkamuki taida meidän juttu olla.

Meillä on käytössä nyt siis nan 2 vieroitusvalmiste ja sitä on juu kolmostakin. En nyt muista mistä iästä alkaen se on, mut ehkä jo tavan maitoon tosta kakkosesta siirrytään sitten aikanaan. 
 
Meidän pojalle on vihdoin alkanut maistua vesi! Ehkä se on tuon hienon vihreän nokkamukin ansiota :) Poika on ihan täpinöissään, kun näkee mukin ja tajuaa jopa, että siitä on tarkoitus imeä.. Pitää ehkä  sanoa miehelle, että kokeilee tuttipullon sijasta nokkamukia ensi kerralla, kun olen poissa.
 
Nan 3 on muistaakseni alkaen 12kk, tiedä sit mikä tarkoitus tuolla varsinaisesti on...

Edellis iltana syötiin tuttelin jauhepuuroo (anoppi oli ostanu kokeeks) - herättiin klo 1stä eteenpäin 2tunnin välein, ja vain tissi auttoi.
Eilen syötiin normi nallepuuroo - herättiin klo 1 ja klo 6 tissitteleen.

Voisin siis tästä päätellä että normipuuro täyttää paremmin.. Tiedä sit voiko oikeesti pitää paikkansa mut... Ja kyl mulla tohon jauhepuuroon jää kokkareita, en kait osaa sitä oikein sekottaa :)
 
me nakattiin kans se jauhepuuro pois, poika parina iltana sitä syötyään yrjös kaiken pihalle.. elovenasta tehty puuro pysyy sisällä ja poika syö pari kertaa yöllä. muuten syö jopa 4-5 kertaa.

me mennään ens viikolla maanantaina prick-testeihin pojan kanssa, katellaan löytyiskö sieltä syy niihin pukluihin kun antaa esim. luumua, päärynää tai maissia.. jos ei löydy, niin sitten siedättämällä yks kerrallaan takas ruokavalioon :)
 
Joku tais joskus valitella kun valmisruuissa on aina perunaa mukana, vaikka kyseessä olis esim riisi tms ruoka...
Semper purkeissa näin ei ole! Ostin riisiä, kanaa ja kasviksia - ja siihen ei tod ole lykätty perunaa mukaan. Kuin ei myöskään lasagnessa, tai nuudeli-ateriassa tai...
Ja nuohan oikeasti maistuvat hyvälle, vois vaikka itekkin syödä.
Alkaen 6kk on jo isoissa purkeissa, joka meillä syödäänkin kerralla! Löytyy jo hieman koostumusta, pieniä pehmeitä paloja. (Ei siis sihtikurkuille sovi...)

Tulipas pieni mainospuhe :) Mut ite taidan alkaa käytteleen noita aterioita, omatekoisten ohella. Aikasemmin en oo "uskaltanu" noihin tarttua mut anoppi oli ostanu ja hyvinpäs oli maistunu. Ja lasagne maistuu ihan omatekoselle, nams :)
 
Mä en ole tykännyt noista kaupan hedelmäsoseista, ovat jotenkin mauttomia. Nyt sitten ostin Hipp-sosetta.. Onhan sillä hintaakin, mutta olipa sitten makuakin! Ja poikakin tykkäsi. Hipp-soseesta puuttui se tympeä sivumaku, joka on muissa hedelmäsoseissa (ainakin niissä, mitä olen thän mennessä maistanut). Äitini aina kyselee, että voisiko hän ostaa jotain purkkeja poikaa varten ja ehdotin nyt näitä :D Tiedän, että äitini on valmis maksamaan luomusta, sillä on ostanut pojalle kaupasta luomukasviksia omatekoisia soseita varten. Mä en ole vielä maistanut/maistattanut noita valmisruokia. Vielä oon jaksanut ne tehdä itse, eikä tuo ruokarepertuaarikaan niin valtava vielä ole, kun kasviksilla vain mennään toistaiseksi.
 
Tuo Hipp oli muuten kans maistelun alla. Tais olla joku nuudeli-ateria...
Hedelmäsoseet on ollu viel "perinteiset" piltti, muksu ja bona. Mut täytynee kait laajentaa repertuaaria.
 
Mitäköhän tuolle pojalle on tullut syötettyä... Kakannut tänään x4, ja haisee kissanpeelle, koostumus "lanttulaatikkoo" - yleensä meillä aikas kiinteitä palleroita. Ja pieruakin riittää. Ja mielestäni oma että pojan ruokavalio ollut ennallaan.

Voisko esim joku mauste aiheuttaa tälläistä?
 
Sanko: myös hampaat voi aiheuttaa masuvaivoja jos jonkinlaisia.
Niin moi pitkästä aikaa tännekin.
Meillä on syöty pääasiassa kotitekoisia soseita kokoajan 5kk iästä asti rintamaidon lisäksi. Puuro (neljänviljan pääasiassa) ja kala- sekä liha-ateriat aloitettiin siinä 5½-6kk iässä. Nyt on alkanut pietityttämään lehmänmaidon aloittelu. Suositushan on että vasta 10kk jälkeen. Pimu on kuitenkin ollut pääaisassa hyvä syömään, eikä pahempia masuvaivoja ole ollut. Ajoittain vähän prutkututtaa ja silloin on annettu Kuplastopia joka on hyvin auttanut.
Mulla alkaa itsellä olla sellainen olo että tuleeko tuota rintamaitoa tarpeeksi. Pimu on kuitenkin tyytyväinen, eli varmaan. Ruuan kanssa meillä juodaan maitoa ja tisua sitten noin tunti ennen ja/tai jälkeen muun ruuan, sekä illalla, yöllä ja aamulla tietysti ;)
Onkohan kellään kokemusta lehmänmaidon aloittamisesta noin 8kk iässä?
 
Käsittääkseni lehmänmaitoo ei anneta sen proteiinipitoisuuden tms vuoksi, ihan ajatellen lapsen elimistöö. Kuin myös se että lihan määrää on rajoitettava.

Henk.koht en pitäis kiirettä lehmänmaidon kans, uskoisin et meillä parjätään tissillä / korvikkeilla noin vuoden ikään asti. Ja sitten aloitellaa pikkuhiljaa maitotuotteiden käyttö.
Mikä muuten on sit suositeltavaa aloittaa hiljaksiin. Veljenpojalla veti vatta aivan sekasin, äitinsä innostui antamaan maitoo, juustoo, jugurttia yms aikas reipasta tahtia - tulos oli että liikaa liian äkkiä.
 
Sormiruokaillen kurkku oli menestys! Jos sai järsättyä ison palan irti, pyöritteli aikansa suussa ja sylki sitten pois jos ei pienetynyt.

Korvike ja velli tuntuu nykyään maistua parhaiten kylmänä, myös jääkaappikylmänä.
 
meillä kans on hedelmäsose ja korvike monesti parempaa jääkaappikylmänä.
Ja nokkamukin nokka kylmänä taitaa helpottaa turvoksissa olevia ikeniä.
Meillä on ihan sama syökö toi puuroa vai ei, herää silti yöllä syömään 2-4h välein.
Ja puuro ei ees laske muutamaa lusikallista lukuunottamatta, mitä lie rupeis syöttämään pojalle. Ja pulauttelu on tullut takaisin, liekö tuon antibiootin tekosia.
 
Meillä menee nyt puuro tauolle joksikin aikaa, en enää keksi millä huijaisin tuota poikaa syömään sitä.. Kaapii vaan kädellä puurot lusikasta pöydälle ja järsii sitten tyytyväisenä sitä tyhjää lusikkaa. emoticon Olen jopa yrttänyt syöttää poikaa, huonolla menestyksellä. Edes maissinaksun "dippinä" en saanut puuroa huijattua alas. Kaipa se sitten on vaan niin pahaa, kun ei maistu.

Pitää nyt keksiä muita tapoja tarjota viljoja. Jotain tortillapohjien tapaisia hiivattomia leipäsiä voisi varmaan tehdä, ja ehkä sellaiset putkilopastat (miksi niitä nyt sanotaankaan) pysyisivät varmaan jo näpeissä. Ideoita otetaan vastaan.
 
puuroa menee täälläkin maks kaks lusikkaa, sitten riehutaan ja hamutaan lusikkaa.. sitten kun siihen saadaan kiinni niin käkätetään silmät kiiltävänä :D
me oltiin prick-testeissä ruuista, ei noussut patteja.. seuraavaksi koitan ohrapuuroa, jos toi kaura vaan on pojan mielestä pahaa :)
 
Mesore & Tiina: Mitä puuroa olette tarjonneet, normi hiutale vaiko "vauvan jauho" / tetra? Ja annatteko pelkästään vaiko esim jonkun sosees kans? (Tuttuni ihmetteli kun lapsensa jossain vaihees lopetti puuron syönnin, puutu pelkkään puuroon. Pienen hillosilmän, marjojen tms kans kelpaa nykyään hyvin.)
Meillä syödään puuro pääsääntösesti luumusoseen kera, menee myös marjoja sekä muita marjasoseita. En kyl ite söis pelkkää puuroo niin siksi näin. Tosin jotkut kyllä tekee puuron puurona jne.

Eikö niin että valmisruuat 8kk ovat vain karkeampia, sisältävät paloja - eli ei siis varsinaista (ravitsemuksellista) estettä antaa nuoremmille? ollaan muutaman kerran syöty, maistuu paremmin kuin 4-5kk "liisterit":)
 
Tiina^ ym, oletteko saaneet Muksu-postia? Siis sitä Nutrician mainospostia. Meille kolahti viime viikolla luukusta kirje: "Lapsesi on kohta 8kk..." Jep. Kohta... muttei ihan kohta ;) Siinä oli mukana yksi brosyyri, missä oli ruokareseptejä vauvoille (lapsille), ja niiden joukossa Muksun oma smoothie: valmista puuroa, hedelmäsosetta + maitoa sekaisin. Ohjeessa ei mainittu, mutta minä surautin seoksen vielä sauvasekoittimella notkeaksi - niin että se tuli ulos vellitutista... Olisko tuossa ratkaisu siihen puuron hylkimiseen?
 
*ens alkuun on annettu muksun lempeä ensipuuro-hiutaleista sitä kaurapuuroa, sekotettu joko maitoon tai veteen ja laitettu omenaa.. ei anneta enää, tulee yrjönä pihalle pian syömisen jälkeen.
*Elovenan tein maitoon tai veteen, sekaan omenaa.. ei suostu syömään.
nyt oon tehnyt myllyn parhaista pikakaurahiutaleista puuron veteen ja omenaa sekaan, on laskenut jonkun verran tai ei.
*tänään tein ekan kerran nallen ohrapuurohiutaleista pojalle puuron veteen, omenaa ei ollu ja poika söi ihan onnessaan sen vähän mitä ekalla kerralla tarjosin.

Ja puuron oon aina soseuttanut, kun tuo on siiviläkurkku :) ja omena on ainut hedelmä joka sopii. Ja muksun postia tuli, naureskelin kans ku tuli että lapsesi on pian 8kk.. totesin vaan ääneen että justhan se täytti 6kk :DD

Huomenna lisää testausta ohralle, katotaan mitä iho/maha sanoo. Aamuisin ei suostu syömään mitään kiinteää, haluaa vain maitoa. Ja vellituttia on koitettu huonoin kokemuksin, poika haluaa maidon/veden pullosta ja puuron lautaselta lusikoituna. Velli ei sopinut meidän pojalle, nosti ihottuman.

Mutta eiköhän tuo tuohon puuroon joskus totu. Naureskelin vaan ukolle viime yönä, että oon pojan kans valvonu pian vuoden :D Valvomiset alkoi 3.1.11 kun kaaduin jäätiköllä, jäin saikulle ja sen jälkeen valvoin mahan kanssa :P

Sanko: mä kans mietin kattoessani tänään muksun valmis omena-kaurapuuroa, kun oli alk. 8kk.. mietin että miks ihmeessä,mut taitaa olla paksumpaa. ja KALLISTA :D
 
Minä en noita kaupan valmisvellejä olekaan oikein antanut kuin kokeeksi, joskus silloin 3-4kk iässä, kun toiveissa oli ne hiukan pidemmät yöunet ja yösyöttöjen väheneminen. Vaan kun aloitin maissivellillä, jäi kokeilut hyvin lyhyeen. Tuli sen verran itkua ja nahkahammasten kiristelyä ilmavaivojen vuoksi, että oli parempi jättää ne vellit hyllylle. Nytkin kun tsekkailin ohimennen noita aamu- ja iltavellien energiasisältöjä, niin eipä ne kummoisesti poikenneet ihan normikorvikkeesta... Mutta siis siellä ovat vellit pysyneet ja saavat pysyäkin, kuten nuo kaikenlaiset valmispuurotkin. Varmaan olisi hyvä "totuttaa" likka edes hiukan niihin valmispuuroihinkin, jos joskus vaikka reissun päällä tms tulee tilanne, ettei ole aikaa tai mahdollisuutta puuroja keitellä... No, aikeeksipa on jäänyt vielä.

Tuo mainitsemani "smoothie" kyllä muistuttaa aika pitkälti velliä. On vain paksumpaa kuin ne kaupan teolliset vellit. Ja vaikka tuossa alkuperäisessä ohjeessa oli nesteen määrä kovin vähäinen, niin minä laitoin sitä aika ronskisti enemmän, että tosiaan sain tuotoksen tulemaan vellitutista ulos. Sittenhän "ongelmaa" ei ole, kun likka osaa jo juoda mukista :)
 
Takaisin
Top