Vauvan sukupuoli rakenneultrassa

Vauvan sukupuoli rakenneultrassa?

  • Tyttö

    Äänet: 16 50.0%
  • Poika

    Äänet: 13 40.6%
  • En tiedä/Ei kerrottu/Ei näkynyt

    Äänet: 3 9.4%

  • Kaikki äänestäjät
    32
Santtu88: Luojan kiitos sulla oli vielä tuo lääkäriaika ultran jälkeen. Olis varmasti ollu tosi kurjaa lähteä vaan kotiin ja miettiä, et mitähän tässä taas kävi. Se taas on eri asia, miten sitä seuraavalla kerralla pystyy kohtaamaan saman lääkärin, kunnei ketään ole tukemassa. Sitä saattaa lukea päässään mantraa, että näin mä sille sanon, mut sitte tilanteessa jääkin ihan monttu auki :sad001 Kuulosta kyllä aika rankalta, et monet muutki valittaa samasta asiasta, mut mitään ei kuitenkaan asialle tehdä. On typerää, et sama ihminen saa päivästä toiseen aiheuttaa odottaville äideille lisää mielipahaa ihan ilman sanktioita.
 
Onkohan hoitoalan ihmisten koulutuksissa tosi isoja eroja, vai onkohan tuo joku sukupolvikysymys. Vanhemmat etenkin mieslääkärit saattavat olla tosi töksähteleviä mutta esim. Kättärillä olen huomannut, että kaikki nuorehkot (alle 40v.) kätilöt, lääkärit ja hoitajat ovat ihan viimesenpäälle hyvin käyttäytyviä ja selkeästi saaneet empatiapuoleen koulutusta.

Ehkä se koulutus on jotenkin muuttunut viimeisen vuosikymmenen aikana koska eron huomaa niin selvästi. Onko kukaan muu pistänyt merkille tätä? Vai onko Kättärille vaan muodostunut tämmönen oma kulttuurinsa vai onko mulla ollut vaan tuuria kun siellä aina saanut asiallista käytöstä osakseni.
 
Santun saama kohtelu on kyllä väärin! Jännä että noin tärkeälle alalle hakeutuu sitten tollasia joilla ei oo minkäänlaista empatiakykyä tai taitoa vuorovaikutukseen. Itse menen muutaman viikon päästä neuvolalääkärille ja tiedän jo etukäteen että tulee olemaan turha visiitti. Vastassa oleva henkilö kuuluu kans näihin jotka ei puhu mitään asiakkaalle. Kiva!
 
Meillä oli tänään rakenneultra. Jännitin niin kovasti ultrausta(en kyllä tiedä miksi, sill vauva potkii kovasti joka päivä) että sain kasvoihin nokkosihottumaa ja näin kauheita painajaisia. mm. että vauvan niska oli katkennut ja ultraava kätilö ei kertoisi mistään mtn.

Vauva vastasi viikkoja täydellisesti. ultraava kätilö oli mukava ja selitti kaiken niin että maalikkokin ymmärsi. Kätilö sanoi vielä että vauva on niin hyvin kasvanut että vk 28 ultraus voi olla turha mutta varataan kuitenkin aika. (tää tais ny tulla väärään ketjuun)

Mutta joo meille on tulossa poika

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
vitsi puhelin säätää omiaan ja viesti tuli liian aikasin :D

mutta meille tulee siis poika :Heartred poika fiilis mulla on ollu koko ajan. Kyllä niin hyvin näytti vehkeensä äitille ja isälle ettei voinu erehtyä :D

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Olen tässä juuri pohdiskellut meidän huonoa tuuria noiden ultraajien, tai no oikeastaan vaan sen yhden kanssa. Miten kohtaan sen seuraavalla kerralla? On tosiaan ihan helppo sanoa tässä, että kyllä mä puoliani pidän.. Mutta todellisuudessa saatan vain jäätyä ja ottaa taas vastaan ties mitä, ihan vaan mukisematta.. Ei ole kyllä hirveän asiallista, että sen kivan lääkärin pitää aina paikkailla kollegansa sanoja ja tekoja. Kyllä nyt aikuisen ammatti-ihmisen pitäisi itse kantaa vastuunsa tekosistaan, eikä lykätä potilasta vaan seuraavalle! Että tässä tää ihmisraasu on, korjatkaa se ja lähettäkää kotiin. Ja jos kerran monet siitä samasta asiasta valittaa, niin eikö sille asialle voisi tehdä jotain..? Raskaus on kuitenkin herkkää aikaa naiselle, eikä niitä ultriakaan nyt loputtomiin ole, niin eikö olisi kaikille helpompaa tuoda sitä empatiaa siihen hoitoon mukaan. Harva kuitenkaan siinä pöydällä maatessaan ryhtyy itseään puolustamaan. Sanoin miehelle, että ensi kerralla hänen täytyy ottaa ohjat käteen kun huomaa että minä en siihen pysty. Uskon, että kun mies kysyy vaikka vauvan sukupuolta niin minäkin saan sen suuni auki :)

Jotenkin jäi ärsyttämään se, ettei tälle ultraajalle tehdä mitään. Tai siis, mikseivät ne hoitajat voisi pitää paremmin asiakkaan puolia erikseen pyytämättä. Jännästi ohjeena on vaan että puhu sille hoitajalle ja vaadi siltä hoitajalta vastauksia. Eihän se potilaan tehtävä ole selvittää kenelle lääkärille/hoitajalle kannattaa puhua ja kenelle ei :grin olen iloinen että sain sentään suuni auki sen toisen lääkärin vastaanotolla! Mutta kyllä se seuraava ultra jännittää hiukan liikaa..
 
Mä niin ymmärrän sua. Mäkin aina jäädyn jos pitäis jotain sanoa, mut mun luonne ei vaan anna periks, ja sitten kotona vasta äkäilen että miks en sanonu. Meillä eka ultra oli kans sellanen että siellä oli se ultraaja joka puhu vaan sille kolleegalleen jotain diipadaapaa ja ultraus oli ohi sekunnissa, ei puhunu mulle tai miehelle mitään, jäi tosi paha fiilis siitä. Harmi että sulla Santtu88 ollu molemmilla kerroilla sama ultraaja :/ Miks sulla on muuten vielä ultra jos saan udella?

Hyi mulle tuli deja vu että oon tässä tilanteessa ollu aikasemminkin että vastannu sulle tähän ja miettiny mitä kirjotan :D
 
Muokattu viimeksi:
catti; mulla on 1-tyypin diabetes ja käyn sen takia ultrassa 1-2 krt kuukaudessa. Lääkärit tarkkailee vauvan kokoa ja kehittymistä, jotta synnytys voidaan käynnistää ennen laskettua aikaa :) hihii, semmoinen deja vu on pelottava :p
 
Saako OnniAnni kysyä mistä syystä te menette ultraan vk28? Meillä nimittäin samoilla viikoilla kasvunseurantaultra, syystä että hcg-arvo oli mulla silloin alkuverikokeissa kuulemma tavallista korkeampi. Vähän huolettaa moinen, mutta ei se tietenkään murehtimalla parane.. Yhden ultran olen jo rakenneultran jälkeen äitiyspkl:lla käynyt ja siinä vauva vastasi viikkoja ainakin.
 
Meillä tänään oli vasta rakenneultra, viikkoja 22+4 ja kaikki hyvin! Poika siellä itseään esitteli ja painoakin oli kertynyt jo 487g arviolta :) Kyllä sai kärsimätön oottaa luvattoman kauan tietoa siitä, että kaikki on hyvin :sad001


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Sinitiitu: Meillä on se vk 28 ylimääräinen ultra, koska hcg-arvo oli alle viite arvon mikä saattaa aiheuttaa kasvun hidastumista tai ennen aikaista syntymää. Itsellä myös ollut pientä huolta, mutta rakenneultrassa vaavi oli ainakin kasvanut normaalisti ja ultraaja meinasikin että voi olla vähän "turha"ultraus silloin vk:lla 28 koska nyt kasvanut hienosti. Itse kyllä menen mielellään vielä poikaa katsomaan ennen ku saan omaan syliin. :)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Näinpä, OnniAnni, mustakin kyllä hyvä että huolehtivat tarkkaan. Ja sit kun ollaan noilla 28 viikoilla niin on enää kymmenisen viikkoa matkaa maaliin :)
 
Täällä kun on keskusteltu tuosta ultraajien suhtautumisesta sukupuolen selvittämiseen, niin hyviäkin kokemuksia on. Täällä Jyväskylässä lääkäri kertoi ihan alkuun rakenneultran varsinaisen tarkoituksen, ja selkeän selostuksen lopuksi sanoi, että tässä tutkimuksessa voidaan myös antaa "päivän arvaus" sukupuolesta, jos niin haluan. Ihanan selkeä kuvio jossa tehtiin täysin selväksi myös se, ettei tieto välttämättä ole satavarma, ja aivan ilmeisesti osa ainakin ko. (noin nelikymppisen nais)lääkärin rutiinia -- olisi kyllä kiva uskoa, että se on käytäntönä koko talossa.

Poika siellä selvästi oli, vaikka just edellisellä viikolla oli oikein urakalla keksitty nimiä tytölle. Ei ollut etukäteen vahvaa fiilistä kummastakaan, mutta kun kaveripiiriin viimeisten viiden vuoden aikana syntyneistä lapsista saisi kohta poikien futisjoukkueen ja tyttöjä ei ole kuin kaksi, oli vähän tarttunut semmoinen "tyttökuume". Mutta poikien äitien ekat reaktiot siihen että tyyppi on poika oli lohdullisia: "Pojat on helpompia." Hm.:wink
 
Siis ei voi olla todellista! Nyt en enää tiedä itkeäkö vai nauraa.. Eli huono-onninen Santtu täällä taas!

Käytiin viime viikolla ultrassa ja oli ihan sama lääkäri kuin edellisilläkin kerroilla. Ovella meinasin jo itkeä kun näin lääkärin kasvot.. Sanoin sitten suoraan, että "tällä kertaa haluan kuvan ja sukupuolikin olisi kiva kuulla, jos vaan on mahdollista". No, lääkäri totesi ylimielisesti että "AIJAAHA... Ei se vauva enää kuvaan mahdu ja sukupuoli voi olla tosi vaikea nähdä!"

No, saatiin kaksi ihan törkeän huonolaatuista ultrakuvaa ja "veikkaisin enemmän tyttöä mutta ei tästä kyllä mitään sukupuolta näe, jos nyt jotain pitää sanoa niin ennemmin tyttö mutta en nyt lähde arvailemaan". Ja kaupanpäälle karmivaa naamanvääntelyä ja huokailua.. Sukupuolta arvaillessa lääkäri nojasi toista kättään poskeensa, että ei pahemmin kiinnostanut olla taaskaan meidän lääkärinä.. Jotenkin tuntuu kauhean henkilökohtaiselta kiusanteolta koko ultraus.. Mulle tulee niin paha mieli siitä joka kerta! Sitten se vielä sanoi, että nähdään taas neljän viikon päästä!

No ei todellakaan nähdä jos se meistä on kiinni.. Mies on sitä mieltä, että nyt tehdään valitus ja yritetään vaihtaa lääkäriä, mennään vaikka mieluummin yksityiselle!

Kun vielä kysyin synnytystavasta, että onko diabetekseni takia jotain estettä alatiesynnytykselle, niin lääkäri alkoi puhua diabeteksesta käyttäen termiä "sokeriongelma"! En pidä diabetesta minään ongelmana, onkohan se sitten hänelle joku ongelma jonka takia ei voi edes esittää mukavaa meille.. Lisäksi hän korosti, että vauva on nyt millin isompi kuin "normaalit" vauvat. "Eihän siinä millissä mitään ongelmaa ole, mutta sanonpahan vaan että vauva on sen verran isompi.."

Voi kakka!
 
Ei tollanen voi ees olla lääkärinä!! :sad001 onko mahollista vaihtaa? Jos tollai kohtelee ni todellaki vaihtoo tollanen ilkee lääkäri!!!!

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Kaikkein hassuinta tässä on se, että se lääkäri toimii myös pelkopolilla! Ihan naurettavaa. Mä en ainakaan pääsisi peloistani jos mun pitäis sen kanssa keskustella henkeviä! Mä ajattelin soittaa ennen seuraavaa käyntiä ja kysyä, saako lääkäriä vaihtaa. Jos ei, niin ainoa keino on pyytää se hoitaja siihen huoneen ulkopuolelle juttelemaan ennen ultraa.. Pakko pyytää sitten siltä apua, tuntuu että mitä vähemmän sen lääkärin kanssa puhuu niin sen parempi..
 
On kyllä käsittämätön asennevamma Santun lääkärillä. Itse olisin varmaan suoraan paukauttanut sille, että oletkohan ihan oikeassa ammatissa ollenkaan ja pyytänyt paikalle jonkun joka osaa asioida normaalisti potilaiden kanssa. Ei tommosta käytöstä tarvitse sietää keneltäkään, ei edes lääkäriltä.
 
Tosi kurjaa Santtu! Ei muuta kun palautetta kehiin vaan, jokaisella on oikeus saada inhimillistä ja hyvää kohtelua ja jospa lääkärikin sitten palautteiden myötä korjaisi toimintaansa.
 
Takaisin
Top